Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Kutlu Singil

13 yıl önce - Pts 01 May 2006, 04:16
[İST-B1.13] - İlk Araba Vapurları: 'Suhulet' ve 'Sahilbend' (Dünya'da Bir İlk)





İstanbul şehr-i azamı gelistikce, şehirdeki motorlu tasit sayisi ve bu tasitlarin katettikleri mesafelerde artmaya basladi, boylece iki yaka arasinda bu tasitlarin sevkiyati elzem bir hal aldi...

bu ihtiyaca yonelik ilk teklif ingilizlere yapildiysada, dunyada esi benzeri olmayan bu tip bir gemi yapimi talebi karsisinda, ingilizler bocaladi...

1869'da, Şirket-i Hayriye mudurlugune gelen Hüseyin Haki Efendi, Umum Mufettisi İskender Bey ve Hasköy Tersanesibaşmimari Mehmet Usta ile birlikte yeni bir vapur tipi yarattilar.

Düz ve alçak bir guvertenin iki ucundaki rampalarla, guvertenin tamamina doldurulan tasitlarin yer degistirmesi mumkundu... Derhal planlar yapildi, projeler cizildi ve bunlar İngiltere'deki tersaneye gonderildi.

İşte dünyanın ilk arabalı vapuru; 26 baca numaralı Suhulet, 27 baca numaralı Sahilbend böyle doğdu...


En son Kutlu Singil tarafından Sal 02 May 2006, 02:08 tarihinde değiştirildi, toplamda 4 kere değiştirildi


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pts 01 May 2006, 04:28

  • Suhûlet: Kolaylık, rahatlık anlamındadır.
  • Sahilbend: İki yakayı (sahili) birleştiren, mekik dokuyan mânâsındadır.
Akın KURTOĞLU


simon

13 yıl önce - Sal 02 May 2006, 01:40

2006 yılının şubat ayında Karaköy İskelesi'nde "Yandan Çarklıdan Günümüze İstanbul Vapurları" model sergisinde, 26 numaralı "Suhulet" araba vapurunun modeli sergilenmişti.



(+)




ali_bozoglu

13 yıl önce - Cum 30 Hzr 2006, 13:13

Suhulet'in dia negatiften orjinal resmi  aslı arşivimde bulunmaktadır.




(+)


Kamil Büke
13 yıl önce - Cum 30 Hzr 2006, 13:20

Bu arabalılar yandan çarklı ve iki taraflı. Oysa ben 1960 - 1970'li yıllarda Kartal - Yalova arasında çalışan , zaman zaman Harem - Sirkeci hattında kullanıldı.

Yükleme - Boşaltma iki yönlü , hareketi tek yönlü  bir arabalı vapuru hatırlıyorum. İsmini hatırlayabilecek ve resmini bulabilecek olan var mı?

Saygılarımla



En son Kamil Büke tarafından Cum 30 Hzr 2006, 16:57 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


İlhan Onurkan
13 yıl önce - Cum 30 Hzr 2006, 14:30

Merhaba,

Önce Kamil Bey'in merak ettiği konuyla ilgili bilgileri vermek istiyorum. Umarım faydalı olurum. DB TAO Şehir Hatları İşletmesinin çalıştırdığı üç gemi vardı. Çardak, Mudanya ve Derince. Bu gemiler 1941 yılında İngiltere'de inşa edilmiş çıkarma gemileridir ve tek yönlü seyir yapabilirlerdi. 1942-1949 yılları arasında T.C Deniz Kuvvetleri'nde hizmet verdiler. 1949 yılında Şehir Hatları'na devredildiler. Glasgow'da Ferguson Bros. tarafından inşa edilmişlerdir.

Çardak 1968'e kadar çalıştı ve 1970'de MKE, Seymen'de söküldü. Derince 1966'da hizmet dışı kaldı. Mudanya ise 1974'de Haliç'e bağlandı 1984'e kadar ofis olarak kullanıldı. 1986'da su tankerine dönüştürüldü. Şu an bildiğim Mudanya I adıyla Genç Kaptan Denizcilik AŞ tarafından işletiliyor.

Konumuz dışında kalıyor düşüncesiyle Çardak sınıfı gemilerin diğerlerinden bahsetmedim.

Suhulet-26 ve Sahilbent-27 ile ilgili bildiklerim ise;

Her ikisi de Londra'da Maudsley Sons&Field tersanesinde yapılmıştır. Suhulet 1870'de Sahilbent ise 1871'de çalışmaya başlamıştır. 1 Temmuz 1944'e kadar Şirket-i Hayriye'de görev alan gemilerden Suhulet 1958'e kadar çalışmış ve 1961'de İstanbul'da sökülmüştür. Sahilbent ise 1959'da servis dışı bırakılmıştır. 1967'de yük gemisine dönüştürülmüştür; Kaptan Şükrü ismi verilmiştir. 1 Eylül 1998'de Ardeşen açıklarında geminin makina dairesinde yangın çıkmış mürettebat kurtulmuştur. Gemi kıyıda sökülmüştür.

1871-1998 bir gemi ömrü için uzun süre. Bir de unutmadan her iki geminin buhar makinaları 1952'de dizele çevrilmiştir.

Seyahat nedeni ile fotoğraf yükleyemedim. İlk fırsatta yüklemeye çalışacağım.

Son olarak Suhulet'in mimarı Hüseyin Haki Efendi'ye gelince,

Giritli kökenlidir. 1867-1894 yılları arasında şirketin Genel Müdürlüğü'nü yapmıştır.

Yenilikçi kişiliği ile şirkette bir çok ilke imza atmıştır:

•  Muhasebe kayıtlarında çift defter tutma şartı getirmiş ve yolsuzlukları engellemeyi hedeflemiştir.
•  Vapurlara ilk defa yolcu şikayet defteri koydurmuştur.
•  İskelelerdeki bekleme salonlarına vapurların hareket çizelgesi ve saat yerleştirmiştir.
•  Vapurlarda belli bir sayıda cankurtaran simidi bulundurulmasını sağlamıştır.
•  Dünyanın ilk arabalı vapuru olan “Suhulet”i tasarlamıştır.

Herkese iyi günler dilerim.


ali_bozoglu

13 yıl önce - Cum 30 Hzr 2006, 16:47

Sayın Kamil Büke istediğiniz resimleri gönderiyorum başka bir isteğiniz varmı görüşmek üzere




(+)





(+)




Kamil Büke
13 yıl önce - Cum 30 Hzr 2006, 16:53

San.Ali Bozoğlu, çok naziksiniz , çok teşekkür ederiz. WowTurkey' de güzel bir arşiv oluyor. Geminin isminin  Çardak olduğunu şimdi hatırladım. Ortadaki direğin çevresinde de açıkta yolcu oturma yerleri vardı.

Saygılarımla


Mehmet Saim Akyol
12 yıl önce - Cmt 30 Arl 2006, 00:30

boğaz köprüsü açılmadan  önce üsküdar kabataş arasında  çalışan arabalı vapurlar içerisinde  çarklı karamürsel vapuru vardı bu vapur un her ıkı başında olmak üzere toplam dört adet çarkı vardı yolcu salonu yoktu köprude sadece kaptan köşkü bulunurdu yolcular için sadece birkaç adet oturma yeri vardı vapur iskeleye yanaştığı zaman bekliyenler  bir yandan üzülür  diğer yönden sevinirlerdi        
       
            üzülürlerdi vapur yandan çarklı olduğu için iki yaka arasındaki yolculukdiğer gemilere göre daha uzun sürerdi sevinirlerdi bu gemi daha çok otomobil alırdı                        
           
             sevgili arkadaşlar bu gemi hakkında daha çok bilgi edinebilirmiyiz                                    


                                                                                                                 selamlar


alper kurbak
12 yıl önce - Cmt 30 Arl 2006, 01:21

Bu Suhulet ve Sahilbent adlarını veren kişinin şair Namık Kemal olduğu söylenir.



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM