Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Kemal Çevik
11 yıl önce - Pts 24 Nis 2006, 16:23
[İST-A1.89] - Taksim-Zincirlikuyu Tercihli Otobüs Yolu: Biz Yaptık...Olmadı!



Arkadaşlar,

Çoğumuz hatırlarız 1979 yılı 11 martında (Onur bey teşekkürler) Taksim-Zincirlikuyu "tercihli otobüs yolu" hizmete girdi. Yol açılmadan önce ilgili ilgisiz birçok yönetici beyanlarda bulundu, övgüler/yergiler yağdırdı. İşin bu yönü beni ilgilendirmiyor, ben daha çok mühendislik ve meraklı açısından bu konuyu ele alacağım.


1981 yılında Bogaziçi Üniversitesi IETT'ye bir ulaşım planı hazırlıyordu, (kimbilir kaçıncı?), bu planın bazı alt çalışmaları da benim ve bazı arkadaşlarımın ders ve bitirme projelerini oluşturdu. Bu yolun daha verimli hale getirilmesini konu alan bitirme projemiz  mühendislik açısından çok başarılı bulunmuş olacak ki, danışmanımız olan  öğretim üyesinin deyimiyle bize öğrenci olarak "yaldızlı yüz" kazandırdı, ama IETT kullanıcısı olarak bir şey kazandırmadığı gibi, sözkonusu tercihli yol hepimize saç baş yoldurdu.

Bu proje sırasında derlediklerimizi, çalışmalarımızı sizlerle paylaşmak istiyorum. Eğer teknik detaylar arasında sizi kaybedersem lütfen uyarın.

Ben herşeyden önce adına takmıştım: Tercihli Otobüs Yolu. Ne demek tercihli, öncelikle otobüs girecek, gerek duyulur ve imkan olursa başka taşıtlar da mı kullanacak, diye sorgulamıştım. Onun için önce oturduk dünyadaki mevcut uygulamaları araştırdık. Kaynak taraması ile yapılan araştırmalarımız sonunda (MS Explorer daha icat olmamıştı unutmayın...) belgeleyebildiğimiz ilk uygulama 1956 yılında Londra'da yapılmıştı: Regent Street'ten Picadilly Circus (meydanı)'a çıkarken yolun 150 yardalık (137 metre) kısmı sadece London Transport otobüslerine tahsis edilmiş. Daha sonra başta Londra ve Paris'te tercihli yol uygulaması yaygınlanmış. Yalnız ingilizcede buna "bus lane", fransızcada "couloir bus" diyorlar, bizim de niye "otobüs şeridi/yolu" yerine gösterişli bir şekilde "tercihli yol" dediğimizi hala anlayabilmiş değilim.

Otobüs şeridi/yolu uygulamasının bugünkü halini en sona bırakarak, dönelim 1980'lere. Takdir edersiniz ki tüm diyeceklerimi bir tek mesaja sığdırmam olanaksız, onun için içeriklerine göre bölmeye çalışacağım....


En son Kemal Çevik tarafından Pts 24 Nis 2006, 20:11 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


onur orhon
11 yıl önce - Pts 24 Nis 2006, 19:45
Ootbüs Yolu


Kemal ÇEVİK beyin görüşlerine katılıyorum. Tercihli yol kavramı ulaşım literatürü açısından talihsiz bir tanımlama. Ancak ne yazık ki bu şekilde yerleşti. Doğrusu tahsisli yol kavramıdır. Yabancı örneklerden hareeket edersek bunun adı Bus Lane-Bus Way benzetmesi ile karşılığı ve de yakışanı Otobüs Yolu'dur.

Taksim Zincirlikuyu'nun açılışı ise 11 Mart 1979'dur. Taksim'de yapılan törenle ilk olarak 819 filo numaralı Leyland içinde dönemin İstanbul Belediye Başkanı Aytekin KOTİL ile hareket ederek Levend'e kadar otobüs yolunu kullanmıştır.

Ben de hemen arkasından gelen ve o tarihte Bayrampaşa Beleidyesi'ne ait olan ortadan kapılı Man ile otobüs yolunu ilk kez kullanma şansına erişmiştim. Ayrıca anılan yolun duraklarının belirlenmesi, İETT ile koordinasyon, uygulama öncesi ve sonrası sayımlarının yapılmasında görev almıştım. Projeyi başkanlık ulaşım danışmanı Atila ALPÖGE hazırlamış ve hayata geçirmişti.


Kemal Çevik
11 yıl önce - Pts 24 Nis 2006, 20:08
Neden otobüs yolu? Nasıl otobüs yolu?


Nedeni son derece açık, otobüsü sıkışmış trafikten alıp, daha hızlı hareket edebileceği bir alana taşımak. Pekiyi bu hızlanma ne kadar olacak? Daha önce bu uygulamayı yapan şehirlerde  işletme hızının %20 ile 30 arası arttığı gözlemlenmiş. Şehiriçi otobüs işletmeciliğinde saate 12 km'lik bir işletme hızı yeterli sayılıyor, dolayısıyla bunun altına, çok altına düşüldüğü zaman otobüsleri normal trafikten ayırmak yoluna gidilmiş.

Biz de ise doğrusu biraz acele etmişiz,  Taksim-Zincirlikuyu arası 6350 metre, otobüslerin herşeye rağmen en sıkışık zamanda bile burayı geçmeleri yarım saati aşmıyordu, sonuçta neredeyse işletme hızı 13 km/saat düzeyinde idi.

Genel olarak otobüs yollları yolun en kenarındaki şeridin otobüse ayrılması, ya da tek yönlü bir caddeden otobüsü ters yönde geçirerek yapılmış, bizdeki gibi ortaya adeta bir raylı sistem gibi yapılan bunlardan farklı değerlendiriliyor.

Bu tip bir sistemin özellikleri çok farklı. Öncelikle bir ya da her iki ucunun son nokta olması tercih ediliyor. Şehir merkezi, banliyö, ya da iki merkez bağlantısı gibi. Diğer trafikle muhtemel kesişme noktaları en aza indirilmeye, ya da hemzemin bırakılmamaya çalışılıyor. Merkezden uca doğru olan akışta farklı uçlara giden hatların ayrı noktalarda durak yapmaları, ve biri duraktayken farklı yöne giden diğerinin onu geçebilmesine olanak veriliyordu.

Taksim-Zincirlikuyu arasındaki hatlar Taksim'in merkezmiş gibi gözükmesine rağmen tam olraka bu tarife uymuyorlar, özellikle ringler ve Eminönü'nden gelen hatlar işi boz.uyorlardı. Kesişmeler ise tam bir felaket olmuştu, Elmadağ, Osmanbey, Şişli ve Mecidiyeköy kavşakları kazandığımızı zannettiğimiz zamanı geri almaya yetiyordu.

Gözden kaçan başka bir nokta ise duraktaki indirme-bindirme zamanlarıydı. Çalışmamız sırasında  burada ağırlıklı olarak solo Ikarus, 3 ve 4 kapılı körüklü Ikarus, Leyland ve troleybüsler çalışıyordu. Biletçi kalktıktan sonra durak yapma zamanları ön kapıdan tek tek binildiği için çok uzamıştı. Bu yalnızca yolcu alan arabayı değil arkasında bekleyeni de etkiliyordu.

Bir olumsuz nokta ise durak alanları idi. IETT Durak Sonu tabelalarını belki hatırlarsınız, bir durakta belli sayıda arabanın kapı açmasına izin veriliyor, bu alan boşalmadan yeni bir arabanın yanaşmasına izin verilmiyordu (sözde). Bu da arkadakilerin durağın boşalmasını beklemelerine neden oluyordu, tercihli yol giderek kuyruklu yol haline geliyordu.



Kemal Çevik
11 yıl önce - Pts 24 Nis 2006, 21:05
Proje


1981 yılı ilkbaharında yaptığımız çalışmalar sırasında yeterli veri ile çalışabilmek için Taksim-Mecidiyeköy ve Şişli-Taksim arasını ele almıştık. Bu arada otobüs yolu yaya kaldırımlarının lehine daraltılarak Taşıtlar-Harbiye arasında da iki şeride indirilmişti. Mart-mayıs ayları arasında sabah 07:30-09:30, akşam 16:30-19:30 saatleri arasında gözlem yapıldı. Kavşaklarda ve duraklarda harcanan zamanlar ile tüm yolun geçiş zamanı  belirlenerek bunları benzeten (simüle eden) bir bilgisayar modeli geliştirildi.

Şimdi uzun uzun modelden, istatistikten, güvenlik aralıklarından bahsetmeyeceğim, bırakalım bunlar ağzına kadar dolu iki klasörde kalsınlar, ama gözlenen ortalama geçiş zamanı Taksim-Mecidiyeköy için 23 dakika 58 saniye (en düşük 15:16 en yüksek 42:23), Şişli-Taksim için 15:52 (9:21 ve 21:38) idi. Bu bile atılan taşın pek bir kurbağa ürkütmediği izlenimi vermeye yetiyordu.

Hazırlanan bilgisayar modeli üzerinde yolda ve arabalarda yapılabilecek değişikliklerin getireceği sonuçlarını görmek istedik:

Çok kapılı araçların birden fazla kapısından biniş yapılması ortalama geçiş sürelerini Mecidiyeköy yönünde 21:54, Taksim yönünde 14:08'e indirdi. Anlaşılan Okmeydanı'na doğru giden bir 4 kapılı körüklü Ikarus' a yolcuyu 3 kapıdan  daha çabuk bile bindirebilmek önemli kazanç sağlıyordu.

İlginç bir not: 28 Nisan 1981 salı akşamüstü saat 17:52'de bir önceki Okmeydanı (OK1) arabasından 14 dakika sonra Elmadağ durağına gelen solo Ikarus  54, 5:23 durunca ondan sonraki verileri  modelde kullanmamışız.

Zincirlikuyu'dan ve daha önce aradan çıkan hatların duraklarını ayırınca Mecidiyeköy yönü 18:42, Dolmabahçe ve Unkapanı'na giden hatların duraklarını (Taksim bitişliler Dolmabahçe yönü ile beraber) Taksim yönü 13:02'ye inebiliyordu.

Bir de Elmadağ, Harbiye, Osmanbey ve Şişli kavşaklarını yok ettik sanal alemde (haydi otobüsü alttan geçirdik diyelim), ulaşılan değerler göz kamaştırıcıydı 13:33 ve 09:54.


Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Sal 25 Nis 2006, 01:02

“TAKSİM-ZİNCİRLİKUYU TERCİHLİ İETT OTOBÜS/TROLEYBÜS YOLU”NUN KROKİSİ VE BU YOLU KULLANAN HATLARLA İLGİLİ BİRTAKIM DETAYLAR

Kemal ve Onur Üstadlar'ın açıklayıcı ve güzel bilgilerinin ardından ben de "Taksim-Zincirlikuyu Tercihli Yolu"nu kullanan İETT otobüs hatları konusunda biraz detaya gireyim madem...

Yukarıdaki mesajlarda da belirtildiği gibi; 11 Mart 1979'da hizmete giren Tercihli Yol, Taksim Meydanı'nın önünden Cumhuriyet Caddesi'nin başladığı noktadan itibaren (şimdiki PTT ve McDonald's'ın hemen yanıbaşından) başlayarak, caddenin ortasında kendine ayrılan iki şeritli ve asıl trafikten metal korkuluklarla yalıtılmış şerit şeklindeki özel yoluna girerdi. Yol; Elmadağ ve Harbiye'ye kadar yer yer iki otobüs bandının arasında yeralan ağaçlıklı refüjün her iki tarafından devam eder ve Harbiye düğümünden sonra sağa atlardı. Çünkü bu noktadan itibaren Mecidiyeköy istikametine giden normal trafik akışı Valikonağı  Caddesi'ne saparak arka yoldan devam ederdi. Tercihli yolun solunda kalan bantlardan ise, normal trafik, dönüş istikametinde akardı.

Osmanbey'de (bir aralar halk tarafından örümcek üstgeçit olarak tabir edilen kavşağın altı), yolu paralel takip ederek Rumeli Caddesi'nden itibaren yeniden caddeye katılan normal gidiş istikameti trafik, bu kez dönüş yolunun paralel caddeden devam etmeye başlamasıyla birlikte Cumhuriyet Caddesi'ne katılırdı. Tercihli yol da bu kez sola kayardı. Şişli üçyol ağzına kadar bu şekilde gelen tercihli yol, burada Şişli Camii'nin önünden yine sol taraftan devam ederek, Taşıtlar Dairesi'nin (eski Şişli Garajı) önünden geçerek, Mecidiyeköy kavşaklarına ulaşırdı.

Buradan sonra E-5 Viyadüğü'nün altına girerek, Gayrettepe'ye kadar bu şekilde devam eder, Gayrettepe'den sonra viyadük sağa devam eder, yol ise hafif bir meyille sola kıvrılarak yolun ortasına geçer, Esentepe ve Zincirlikuyu'ya ulaşır, burada Zincirlikuyu araç üstgeçidinin hemen başında sona ererdi.



(+)


Yol boyunca 11 İETT durağı geçilirdi (Başlangıç durağı olan Taksim'le birlikte 12). Bunlar; tamamı kapalı, metal boru konstrüksiyondan mamul, kırmızı-beyaz klâsik İETT duraklarıydı.



1981 Haziran’ında, belli noktalarda katılıp çıkarak, ya da boydan boya kesintisiz olarak “İETT Tercihli Otobüs Yolu”nu kullanan toplam 68 adet İETT otobüs hattı vardı. Bunların 34’ü düz hat, kalan 34’ü ise ring hatlardı.



(+)



(+)


Cadde üzerinde birtakım düğümler mevcuttu. Çeşitli İETT otobüs/troleybüs hatları bu düğümleri kullanarak, tercihli yola girerler ya da ayrılırlardı. Bunların haritası bitmek üzere. Bu harita üzerinde de, belli aralıklarla Tercihli Yol’un kullanılma verimini göstereceğim.

Akın KURTOĞLU


Kemal Çevik
11 yıl önce - Sal 25 Nis 2006, 03:11
Nasıl bitti?


Şunu söylemeden geçmemeliyim, bu projemiz nereye kadar gitti bilemiyorum, bölümün arşivine kaldırılmış olabileceği kadar IETT'ye kadar da gitmiş olabilir, ama unutmayın ki bu bir öğrenci çalışmasıydı ve de öncelik iyi bir not almaktı.

Tüm anlattığım seçenekleri sayfalarca matematik modelleren döküp altına "fenni" açıklamalar yazdıktan sonra iş geldi katırın neden öldüğünü anlatmaya, aynen aktarıyorum.

"Yukarıda ele alınan çözümlerin bir veye birkaçının uygulanması yolculuk hızını artıracaktır. Görüldüğü gibi bu çözümlerden bazıları maddi ve yapısal yatırımlar gerektirmektedir. Bizce hemen devreye alınabilecek uygulama otobüslere birden fazla kapıdan binişe izin verilmesidir. Bunun için duraklarda (yerde) birkaç denetimci görevlendirmek yeterlidir. Bu şekilde yakın geçmişte kaldırılmış olan biletçilik görevinden henüz başka bir göreve atanamamış personel de değerlendirilmiş olur."

"Sonraki adım hatlara, gidiş yönlerine göre ayrı noktalarda durak yaptırarak akışı hızlandırmak olabilir, bunun içinde uygun  yerlere cep yapılması gerekmektedir. Bu bazı kesimlerde mümkün olmasına rağmen özellikle Elmadağ Harbiye arasında zor olabilir"

"Kavşakların düzenlenmesi çok etkin bir çözüm olarak görünmesine rağman parasal yatırım gerektirmektedir. Bu projenin kapsamında olmadığı için bu konuda bir görüş belirtilmemiştir. Ayrıca inşaat süresince karşılaşılacak olumsuzluklar da olabilecektir"

"Tüm bu öneriler gerçekleşitirilemez bulunsa bile mevcut tercihli yola ve yolcu binişine müdahale etmeden de alınacak bazı önlemlerle yoldaki hız artırılabilir. Bunun için:

1- Mevcut hatlar yenilenerek.

a) Tercihli yolu kullanan Tünel bitişli ve  troleybüs hatları dışında kalan tüm hatlar Taksim'de sonlandırılmalıdır.
b) İptal edilen ring hatların yolcusunu taşıyabilmek için, bu hatlardan kazanılan arabalarla T1 ve T4 hatları takviye edilmelidir.
c) Yenikapı-Taksim arasına yeni bir hat tesis edilmelidir.

2- Mevcut hatlar korunarak ancak bazı güzergah değişiklikleri yapılarak

a) Dolmabahçe yönünden gelip Taksim'e çıkan ve tercihli yola giren hatlardan

aa) Kurtuluş, Feriköy yönüne gidecekler  Taksim'e Gümüşsuyu'ndan çıkmak yerine doğrudan Taşkışla yolu ile Elmadağ'a çıkarak, tercihli yola girmeden durak yapmalıdırlar. Böylece Elmadağ kavşağı ile, Taksim ve Elmadağ duraklarının yükü azaltılmış olacaktır.
ab) Okmeydanı, Çağlayan yönüne gidecekler Maçka yolu ile, 52 gibi, Maçka ve Rumeli caddelerini izleyerek tercihli yola duraklarını yola girmeden yaparak Osmanbey'den katılmalıdırlar. aa maddesindeki rahatlamanın yanı sıra Harbiye ve Osmanbey durakları ile Osmanbey kavşağının da yükü azalacaktır.
ac) Dolmabahçe-Taksim-Zincirlikuyu giden hatlar Dolmabahçe-Beşiktaş-Barbaros Bulvarı-Zincirlikuyu yolunu kullanmalıdırlar.

b) Bu hatların dönüşleri
 ba) Kurtuluş, Feriköy den gelip, Dolmabahçe'ye inecek ya da Unkapanı yönüne gidecek hatlar için herhangi bir değişiklik önerilmemektedir.
 bb) Okmeydanı, Çağlayan'dan Taksim- Dolmabahçe yönüne gidecekler Harbiye-Vali Konağı caddesi-Emlak Caddesi yolu ile gitmelidirler. Bu sayede tercihli yolun Harbiye-Taksim arasında bir rahatlama sağlanacaktır.
 bc) Zincirlikuyu-Taksim-Dolmabahçe giden hatlar , Barbaros Bulvarı-Beşiktaş-Dolmabahçe gitmelidirler, bu uygulama tercihli yolu rahatlatacağı gibi Levent-Dolmabahçe yolculuğunu da hızlandıracaktır.

c) Unkapanı yönünden gelip, Taksim'den tercihli yola giren hatlardan
ca) Kurtuluş, Feriköy yönüne gidecek hatlar için bir değişiklik önerilmemektedir.
cb) Okmeydanı, Çağlayan yönüne gidecekler Azapkapı-Kasımpaşa-Piyale Paşa yolu ile gidip tercihli yolu kullanmamalıdırlar.
cc) Taksim-Mecidiyeköy-Zincirlikuyu gidenler, Azapkapı-Kasımpaşa-Piyale Paşa-Çevreyolu üzerinden Zincirlikuyu'ya ulaşmalıdırlar.

d) Bu hatların dönüşü
da) Kurtuluş, Feriköy yönünden gelip Unkapanı'na gidenler için bir değişiklik önerilmemektedir.
db) Okmeydanı, Çağlayan yönünden gelenler Unkapanı'na Piyale Paşa-Kasımpaşa-Azapkapı yolu ile,
dc) Zincirlikuyu-Taksim-Unkapanı gidenler, Zincirlikuyu-Çevreyolu-Çağlayan-Piyale Paşa-Kasımpaşa-Azapkapı yolu ile gitmeliidrler.


Bu düzenlemeler tercihli yolun üzerindeki transit trafiği azaltarak, Taksim-Zincirlikuyu arasının daha kısa sürede geçilmesini sağlayacak, Levent Dolmabahçe ve Unkapanı yolculuğunu da hızlandırılacak ve bugüne kadar etkin olarak kullanılmayan akslarında devreye alınmasını sağlayacaktır"

Birkaç teşekkür cümlesi ile bu bölüm sona eriyor

İşte böyle, bir vakitler başımızdan büyük işlere kalkmışız
Kemal ÇEVİK



En son Kemal Çevik tarafından Sal 25 Nis 2006, 13:16 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Sal 25 Nis 2006, 06:01

"Taksim-Zincirlikuyu İETT" yolunu;

  • Taksim-Harbiye
  • Harbiye-Osmanbey
  • Osmanbey-Şişli
  • Şişli-Mecidiyeköy
  • Mecidiyeköy-Zincirlikuyu
olarak kabaca 5'e ayıracak olursak, bu beş ayrı bölümdeki İETT hatlarının adedi ve sıklığı oldukça değişkenlik göstermekteydi.



(+)


Bu düğüm noktalarında, hatırı sayılır adette İETT otobüs/troleybüs hattı Tercihli Yol'a ayrılıp katılmaktaydı. İzole edilen bu yolu; Taksim'den başlayarak, Zincirlikuyu'ya kadar birebir takip eden hatların toplamı; 23'tü. Bunlar; 23, 23, 23, 43, 43B, 50A, 51, 51A, 53, 53B, 58B, 58C, 59, 59A, 59B, 59C, 59D, G1, G2, L1, L2, L1A, L2A idiler. Bu hatların dışındakiler, yukarıda sayılan düğüm noktalarından birinde mutlaka katılım-ayrılım yaparlardı.

Üstte, mavi iri noktalarla belirlenen düğümler arasındaki İETT hat geçişleri verilmiştir.

Taksim-Harbiye arasında karşılıklı 52'şer İETT hattı izlenirken, Osmanbey-Şişli arasında bu sayı 45'e düşmekteydi. Mecidiyeköy-Zincirlikuyu arasında ise sadece 28 hatta inmekteydi. Çünkü Mecidiyeköy'den itibaren hatırı sayılır sayıda bir hat grubu, yönlerini kuzeybatıya çevirerek, düğümden koparlardı. Ayrıca Taksim yönünden gelen 3 hat da (50B, 50C ve 69A) burada sona ererdi. Yine aynı noktadan Zincirlikuyu yönüne ise; 5 yeni İETT hattı kalkardı. Bunlar da; 27B, 29B, 41, 41A ve 42 idi.

Akın KURTOĞLU


Rifat Behar
11 yıl önce - Sal 25 Nis 2006, 12:38

Tercihli otobüs yolu o dönemin askeri disiplinin bir sonucu olarak şehrimize şunları kazandırmıştı:

Tercihli yola yaya girişi engellemek için yolun her iki yanına konulan demir paravanlar (yanılmıyorsam ortalarında lale motifi vardı) ve herbiri birer ÇİRKİNLİK ABİDESİ olan üst geçitlerdi. Bunlar Şişli (2-3 sene önce kaldırıldı), Osmanbey ve Taksim'deydi. Özellikle Osmanbey'dekini kullanmak gençler için bile bir sorundu. Mimarisi de tam bir felaketti. 4 bacaklı bir örümceğe benzetilmişti. Tercihli yol ve bu üstgeçitler kalkınca insan-yol sirkülasyonu da rahatladı.

Osmanbey'de metro istasyonu inşaatı devam ederken de geçici olarak bir üstgeçit yapmışlardı. Bunu bile çok az hatırlayan kalmamıştır aramızda.


Akın Kurtoğlu

11 yıl önce - Sal 25 Nis 2006, 12:43



(+)

Osmanbey-Pangaltı civarı... Aşağıda diklemesine inen cadde “İETT Tercihli Yolu” ve üzerinde de o yılların meşhur “Osmanbey Örümcek Üstgeçidi”... Bir banka tarafından yaptırılan, o yıllarda moda olduğu üzere İstanbul’un her yerinde mantar gibi biten üstgeçitlerin en büyüğü ve ihtişamlısı... 4 ayrı noktadan merdivenler yükselerek, tam ortada kare şeklinde bir boşluk oluşturacak şekilde birleşirlerdi. Görüntüsü itibarıyla İstanbullular tarafından o yıllarda “Örümcek Üstgeçit” adı verilmişti... 1990’ların ortalarına doğru, estetik olarak göze çirkin göründüğü gerekçesiyle söküldü. Hemen sağdan ayrılan kol, Rumeli Caddesi’dir. Resmin üst kısmında görünen durak “Şişli Otobüs Durağı”dır.

(Üstteki bilgi, geçen sene "Havadan İstanbul" adlı başlıktaki bir mesajımdan kopartılmıştır)

Akın KURTOĞLU


Kemal Çevik
11 yıl önce - Sal 25 Nis 2006, 14:29
İşte bela




(+)


Akın bey sizin resmin üstüne durakları ekledim (belki iki resim birleştirilebilir yer kazanmak için). Bir de sanırım bu resim ya sabah çok erken çekilmiş, ya da bir tatil günü, Osmanbey'i böyle boş hayatımda görmedim.

Neyse geleyim asıl diyeceğime. Her iki  yöne giden arabalar Osmanbey durağını yaptıktan 20-30 metre sonra kavşağın ışıklarına takılır, durak alanını boşaltamadıkları için arkadakilerin durağa yanaşmalarını engellerlerdi.  Tercihli yolun örümceğin altında kalan kısmı çok biçimsizdi, karşılıklı iki araba geçerken çok vakit kaybetiklerinden uzun sürer bu da kuyrukların bir türlü bitmemesine neden olurdu. Bu kavşakta Rumeli Caddesinden Halaskargazi'ye, Bomonti yönünden Harbiye'ye dönüş ile  tercihli yol karşılıklı olarak aynı anda açık olur bu da işi daha karıştırırdı. Halbuki ortaya türlü çeşitli adacıklar yapmak yerine tercihli yol ve diğer dönüşler sırasıyla açılsa bu karışıklık yaşanmayacak, belki de ortaya ayak konamayacağı için daha sevimli bir örümceğimiz olacaktı.

Görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK



sayfa 1
cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
ANA SAYFA -> ULAŞIM