Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Rifat Behar
16 yıl önce - Cmt 22 Nis 2006, 22:20
Yenikapı Transfer İstasyonu - İstanbul ulaşımında bir aktarma merkezi!


Bilindiği gibi İstanbul'da sanki daha önemli bir merkez yokmuş gibi Yenikapı devam eden birçok metro projelerinde hatlar arasında trasfer istasyonu olarak projelendirildi. Yenikapı hiçbir şeyin merkezi değil ancak ne hikmetse bütün metrolar oraya çıkıyor. Metroları deniz ulaşımıyla entegre etmek diye bir fikir vardı, bu yüzden bütün metroların Yenikapı'da birleşmesi planlanıyor. Deniz ulaşımı da hangi deniz ulaşımı? Yenikapı ile şehrin hangi diğer merkezi arasında yoğun bir deniz ulaşımı bağlantısı var? Yüzbinlerce vatandaş hergün feribota binip Bandırma'ya falan gidiyor da bizim haberimiz mi yok? Yenikapı'nın transfer istasyonu olarak seçilmesi ÇOK CİDDİ bir hata ve bu forumda hiç tartışılmadı. Transfer merkezi olarak seçilmesi gereken yer Eminönü, Beyazıt, Taksim gibi gerçekten merkezi yerlerden biri veya birkaçı olabilirdi. Bir hattan diğer hatta geçecek yolculara boşuna yol kat ettiriyorsunuz...
Zorlama nedenlerle Yenikapı'nın merkez seçilmesine şiddetle karşı çıkıyorum. Dünya'daki diğer metro ağlarına baktığınızda transfer istasyonları gerçekten şehrin merkezinde (kenarında değil) bulunurlar.


tolginho

16 yıl önce - Cmt 22 Nis 2006, 23:59

Bunun aklıma gelen tek makul izahatı coğrafi şartlar bence.

TOLGA KAPROL


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Pzr 23 Nis 2006, 02:05

Uzun yıllardan beri hep Yenikapı'nın transfer istasyonu olacağından bahis açıldı medyada... Ulaşabildiğim en eski kaynak 80'lerin ortalarındaki bir gazete küpürü... Bu habere göre; Eminönü'ndeki tüm vapur hatlarının Yenikapı'ya alınacağı, Sirkeci-Harem araba vapur hattının, yakın bir zaman sonra; "Yenikapı-Harem" olarak çalışmaya başlayacağı, Sirkeci Banliyösü'nün ve Trakya-Avrupa istikametli trenlerin Yenikapı'dan kalkacağı, buradan öteye olan iki istasyonun ve Sirkeci Garı'nın kapatılacağı, rayların sökülerek yerlerine yeşil alanlar yapılacağı gibi enteresan detaylar yazılı... Hatta bir de prototip resim olsa gerek (Arşivdeki bu bilgiyi indirmedim yerinden, aklımda kalanları yazıyorum).

Aradan geçen 20 yıl zarfında, Yenikapı'dan sadece İDO Denizotobüsleri ve denizjetleri kalkmaya başladı. Bir de Aksaray Meydanı'nın hemen güneyinde kalan eski Yenikapı İETT başdurakları iki durak uzatılarak sahile alındı, o kadar... Pekiyi, aktarma görevini lâyıkıyla yerine getirebildi mi burası? Kesinlikle Hayır!...

2000'lerin sonlarından itibaren Yenikapı, gerçek bir aktarma istasyonu olarak kesinlikle düzenleneceğe benziyor. Yine de şehrin merkezinden kayık bir nokta ve zorlama bir çalışma olacak gibi sanki. Yine millet şehrin daha bir merkezî noktalarında yapacaklar aktarmalarını. Zaten deniz ile aktarma yapıları arasında 500 metre kadar bir mesafe var. Sahil ise belki de 1 kilometre geride kalıyor. Ne derece verimli olacak, bekleyip göreceğiz Allah ömür verirse...   İnşallah gerçek bir aktarma istasyonu olarak bu şehre hizmet verecektir. Temennimiz budur...

Akın KURTOĞLU


irfan x
16 yıl önce - Pzr 23 Nis 2006, 02:28

Yenikapı hadi neyse, Otogar büyük bir metro merkezi ve aktarma noktası yapılıyor, sanki matah bir yermiş gibi...

Yenikapı'nın neden uygun olduğuna veya olmadığına gelince; düşünme şeklinizi değiştirirseniz, farklı bir mantıkla bakarsanız, Yenikapı'nın niye bu hale geldiğini görürsünüz. Mesela 4. Levent-Taksim Hattını güneye uzatmak istiyorsunuz, en son uç neresi olabilirdi? Ve Mamaray'ı yapıyorsunuz mevcut baliyö hattını kullanarak, başka nereye taşınabilirdi? Beyazıt olamazdı, Taksim olamazdı, mecburen Yenikapı...


Ekin Gerger

16 yıl önce - Pzr 23 Nis 2006, 12:30

havaalanı-aksaray hattının eminönü'ne uzatılması durumunda marmaray ve lrt şehir merkezlerinden birinde bir araya gelmiş olacaklardı. eğer ki taksim-yenikapı metrosu da en baştan taksim-eminönü metrosu olarak planlansa eminönü bir ulaşım merkezi haline gelirdi. tarihi sirkeci garı bence mükemmel bir ulaşım aktarma istasyonu olurdu! (zaten bu güzel yapının ne olarak hizmet vereceğini çok merak ediyorum, belki de Akın Bey'in hep istediği ulaşım müzesi buraya yapılır!)

istanbul'un temel raylı sistemlerini birleştirmek için taksim, beşiktaş gibi merkezler çok yularıda, hem lrt'yi hem de marmaray'ı oraya uzatmak mantıklı değil. öte yandan raylı sistemleri birleştirme ihtiyacı dışında tarihi yarımada yakınlarında bir ulaşım merkezine ihtiyaç olduğu da su götürmez bir gerçek. o zaman önümüze aksaray ve eminönü alternatifleri çıkıyor. deniz ulaşımı ve marmaray'a bağlantısı olmadığı için aksaray gider ve sadece eminönü kaldı.

fakat, eminönü'nün ulaşım merkezi seçilmemesi için size mantıklı gördüğüm üç neden sunacağım:

1. istanbul'un bütün merkezleri birbirine çok yakın ve dev metropolün bu kadar kısıtlı alanda, kısıtlı sayıda şehir merkezine sahip olması merkezlerin kalabalıklığın tahamül sınırının ötesine taşıyor. bu yoğun kalabalığın ve karmaşanın insan ve toplum üzerinde yıpratıcı bir etkisi var. halihazırda bu kadar kalabalık olan bir merkez bir de ulaşım merkezi haline getirilirse sonuç bir felaket olabilir. küçükçekmece ve kartal'da başlatılan dev şehir merkezi projeleriyle dağıtılmak istenen yoğunluk eminönü'nde yapılacak bir ulaşım merkeziyle geri dönecektir. eminönü dışında bir merkezle en azından ulaşım kalabalığı başka yere yönlendirilmiş oluyor.

2. eminönü'nün tarihi dokusu buraya yapılacak bir transfer merkeziyle fazla yıpranabilir. anladığım kadarıyla yenikapı'daki istasyon çok dev bir yapı olacak ve belki de burayı genişleterek veya ek bir yapıyla burayı aynı zamanda bir tren garına çevirebilirler, dev bir otopark ekleyebilirler. eminönü'ndeki mevcut tren garı büyük ama bu boyutta bir yükü kaldırabileceğinden şüpheliyim. şu anda yeraltına yapılacak inşaatlarla bütün merkez ihtiyaçlarına cevap verilebilse bile bu garı hem kendi tarihi dokusuna, hem de çevresindekine zarar vermeden büyütmek zor olacağından genişleme imkanları kısıtlı kalacaktır ve bu ileride, şehir büyüdükçe ve ulaşım sistemleri modernleştikçe sıkıntılara yol açacaktır.

3. ulaşımın bir parçası olan ve haklı olarak sisteme entegre edilmek istenen deniz ulaşımını eminönü'nden gerçekleştirme fikri iki sebepten ötürü itici. birincisi, eminönü'nün kıyı şeridinin hem harikulade bir manzarası var, hem de kendisi belki de istanbul'un en güzel manzarasının bir parçası. bu kıyıda zaten yeteri kadar iskele ve gemi varken, bir de bunlara yenileri eklenirse, hele bir de bu yeni gemiler istanbul'un simgelerinden olan vapurlarımız değil de deniz otobüsleri olursa güzel bir manzara tablosuna gelişigüzel çirkin bir gri atmış oluruz. ikincisi buradan şehirlerarası deniz araçlarını kaldırmak kesinlikle mümkün değil ve kurulmak istenen ulaşım merkezinin şehirlerarası hatlara da erişimi olması isteniyor. haksız bir istek değil bu, çünkü bu sayede hava, deniz ve demiryollarının üçünden ikisinin terminalini tek istasyona, hem de ulaşımın kalbine yerleştirmiş olacaklar.

bu üç nedenden ötürü hiçbir mevcut merkezin seçilmemesi veya seçilememesi mantıklı. o zaman eldeki kriterlere en çok uyan, yani tarihi yarımadaya yakın, marmaray hattı üzerinde, şehirlerarasında hem deniz, hem de demiryolu ulaşımını içinde barındırabilecek bir yer arandığında ilk karşımıza çıkan semt, hali hazırda şehirlerarası deniz seferlerinin yapıldığı ve istimlakın kolay, genişlemenin tarihe zarar vermeden yapılabileceği yenikapı olacaktır.

bence bugün asıl sormamız gereken soru, omurgalaştırdığınız tramvay hattı aksaray ve beşiktaş gibi iki dev merkeze giderken, fakat ağır metrolar bu merkezlere uğramazken tramvayın cazibesi, dolayısıyla üzerine binen yük çok fazla artmayacak mı? veya beşiktaş'a ulaşmak isteyen insanların yenikapı'da ne işi olacak?



Murat Caner
16 yıl önce - Pzr 23 Nis 2006, 17:54

Yenikapı o bölgenin en güzel aktarma beketi.

Nedenler şöyle sıralanabilir.

Bandırma-İzmir(İzmir'in içi de bittiğinde) demiryolu bittiğinde 4 saatten kısa sürede ulaşım sağlanabilecek. 2 saatte denizden dersek İzmir-İstanbul 6 saat kadar sürecek. TCDD Bandırma-Çanakkale-Küçükkuyu-Edremit-Balıkesir demiryolunu da 2010 yılına dek başlayabileceği için Yenikapı, yazın hafta sonları Asos-Ayvalık arasına taşınanlara önemli bir başlangıç beketi olacaktır. Çünkü bu yol Yalova'dan özel araçla 6-7 saat kadar sürüyor. Diğer yoldan 4 saat. İzmir-İstanbul denizotobüsleri ile 3 saat olacak. En önemlisi ucuz olacak. İlk bölümü için ihale ilanı asılan Bandırma-Bursa-İnönü(Bilecik) hızlı treni bittiğinde Avrupa'dan Bursa'nın Karacabey yönüne buradan gidilebilir. Mudanya denizotobusü yolu ile gidilmesinden iyidir.

Aynı bölgeden İzmir'e denizotobüsü seferi de tasarlanmakta.

İzmir'den Demiryolu ile Bandırma hızlı feribotu aktarmalı Yenikapı'ya(Toplam 7,5-8 saat) otobüs ile Esenler otogarına gidiş süresinden 15 dakika hızlı 2,5 YTL ucuz gidebilirsiniz. Denenmiştir. Hep o yolu kullanıyordum. Bandırma-Susurluk arasını bakıma aldılar son durumu bilmiyorum.

Marmaray yani eski banliyö kuşağı oradan da geçiyor. Tüp geçit bittiğinde havayolu yerine demiryolu seçileceği için Avrupa'da oturan birinin kıyıya ve demiryoluna ulaşacağı en güzel yer burası. Yani denizin, eski demiryolunun buluştuğu az yerden biri. Sarayburnu ve surları yıkıp kenedi bulvarına bu denli büyük bir beket yapamayacağınıza göre.

En önemlisi yolun boykesitine, boğaz tabanından deniz yüzeyine çıkışı sağlayacak doğru eğime ulaşmak için gidilecek yolu yarıçap sayarak çizilen dairenin bir tarafı ayrılıkçeşme diğeri de kazlıçeşmedir. (Yolu düz, dönemeçsiz sayarsak.) Dolayısı ile tümleşme yerlerini bu daire içinde yapmak gerekir. Denize en yakın olan yer de burasıdır. Diğer metroların da yaklaşma derinlikleri aynıdır. Avrupa'da Yenikapı, Anadolu'da da Söğütlü çeşme dolayları  en uygun yerlerdir. Üsküdar, Sirkeci de olabilirdi. Ancak beketler çok derinde olacağı için maliyetli olurdu. Bir de tarihi doku sorun olurdu. Çünkü şu anki sirkeci istasyonunun olduğu yeri bir aktarma beketi olarak kazmaya kalkarsanız kimbilir neler çıkar.

Yeterince geniş bir bölge. Bu denli çok yapıyı İstanbul'da sığdıracak başka yer bulamazsınız.

Eminönü, Fatih, Üsküdar, Beşiktaş gibi yerlere, Yenikapı gibi üç ana omuganın aktarma beketini yapmak düşünülemez bile. Çünkü gelecekte biz bu bölgelere araç sokarken yüksek paralar öndeyeceğiz. Birkaç yıl sonra tarihi yarımadaya araç sokmak için TBMM'den özel izin alınabilir. Ya da günlüğü 25 ytl gibi fahiş fiyat uygulanır. Londra buna örnektir. Oysa Yenikapı yapılaşmanın az olduğu tarihi yarım adaya yürüme yolu uzaklıkta bir yer. Özel araçla da gidilebilir, yeraltı ile de.

Eskiden saray bostanlığı yapılması için Bizans limanı doldurularak oluşturulduğundan tarihi eser yoğunluğu yok. Batık gemiler çıktı o da ayrı konu.

Yenikapı Haydarpaşa kalktığı zaman denizle gelen taşımakutularının demiryoluna aktarılacağı yer olacak. Ya da ben öyle sanıyorum. Yenikapı zaten alarga(açıkta demirleme) olarak kullanılan bir yer. Gemilerin yanaşıp yük indirmesi için de düzenlenebilir.

Ne yönden bakarsanız bakın Yenikapı çıkar.

İstanbul'un merkezi Eminönü Fatih'tir. Onun da kıyısı Yenikapı'dır. Yenikapı güzel bir seçimdir.

Kazlıçeşme ile Sikeci arasınaki raylar sökülecek. Yeşil alan olur mu bilemem.


En son Murat Caner tarafından Pts 24 Nis 2006, 01:52 tarihinde değiştirildi, toplamda 5 kere değiştirildi


messiah_haktan

16 yıl önce - Pzr 23 Nis 2006, 23:40

Ulasim merekzi tarihi Eminönün'den kaldirilip Yenikapi'ya tasinacak, bundan güzeli var mi?
Eminönünden artik otobüs kalmiyor, yakinda da vapurlar ordan kaldirilirsa ne güzel!  


Murat Caner
16 yıl önce - Pts 24 Nis 2006, 01:47

Çok yakında Kocaeli B. B.'de Yenikapı'ya sefer koyacaktır.

Yenikapı'yı severim. Adını da severim. İstanbul'un en yeni kapısı olma niteliğini nitelikli bir biçimde sürdürmeyi sürdürüyor.


Mehmet Kasım
16 yıl önce - Pts 24 Nis 2006, 10:19
Yenikapı


Artık geri dönüş yok.Projelendirilmiş ve inşaatlar devam etmekte.Doğru yada yanlış.Ama İDO şehir  dışı seferleri için en uygun yer gibi duruyor.Sahil yolu üzerine olması avantaj.

Bu İDO sayesinde de İstanbul'un kuzeyini de metro ile bağlıyorlar.( Maslak-Yenikapı )

Banliyö treni için ( Marmaray ) coğrafi şartlardan dolayı Yenikapı en uygunu oluyor.Bir de Aksaray'a gelen Metroyu Yenikapı'ya uzatıyorlar.

İleride de Bağcılar-İncirli-Yenikapı Metrosu olacak.

Birde şu var : Marmaray ile  YENİKAPI'YA ULAŞMAK EMİNÖNÜ'NE ULAŞMAK OLACAK.

Ama nereyi transfer merkezi yaparlarsa yapsınlar bu tarz tartışmalar olacakır.Bu da normaldir.


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Pzr 30 Nis 2006, 19:10

Yenikapı raylı sistem transfer noktasını, bir şekilde sahildeki İETT peronlarına ve İDO iskelelerine bağlamaları gerekli. Umarım, bu detayı projede gözardı etmemişlerdir. Sonra olay, şimdiki Aksaray LRT ile Yusufpaşa Cadde Tramvayı istasyonları arasındaki koordinasyon eksikliğine benzer bir hal alacaktır. Artık yürüyen yollar mı olur, koridorlar mı olur, üstgeçit mi olur bilemeyiz ama, bir şekilde bu iki noktayı birbirine birleştirmezlerse, deniz aktarmalarında halkın oldukça zorlanacağı aşikâr!...

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
123 ... 202122   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM