Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Kemal
14 yıl önce - Pts 14 Mar 2005, 12:33
[İST-B1.39] - Şehirhatları - Köy Tipi Vapurlar





(+)



(+)


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Çrş 16 Mar 2005, 15:16
Köy Tipi Vapurlar


"Köy" tipi vapurlarımızın tamamı da çürüğe çıktı:
Çengelköy, İstinye, Yeniköy, Ortaköy, Beylerbeyi, Beykoz, Hasköy ve Vaniköy...
Bu 8 adet vapur ortalama kapasiteleri 770-1000 arası değişen C tipi vapurlardır...
"Şüheda" tipi vapurları B tipi ve "Bahçe" tipi vapurları da A tipinde vapurlardır...

C tipi vapurların son ikisi zaten yıllardır İzmir'de çalışmaktaydı. Çocukluğumda da Çengelköy İzmit Körfezi'nde çalışırdı, sonradan İstanbul'a geri geldi.
Beylerbeyi, lodosta Salacakta karaya oturdu ve burada çürümeye terkedildi...

İstinye, Ortaköy, Beykoz ve Çengelköy'ün akibetlerini bilen var mı?
Bunlar yıllarca Boğaziçi'nde mekik seferi yapan ve ara saatlerde ana hatları besleyen çok önemli vapur gruplarındandır (Bir zamanlar Köprü-Salacak, Emirgân (Mirgün), Kanlıca-Anadolu Hisarı ve Bostancı-Adalar'ı besleyen vapurlar).




(+)


17 Mayıs 1997'de "İstinye" vapuru... (8 kardeş "Köy" tipi vapurdan biri)

Akın KURTOĞLU


Kemal b
14 yıl önce - Çrş 16 Mar 2005, 23:48

Bu arada Hasköy isimli vapur da İzmir'de çalışıyormuş.İsmi Gölcük olarak değiştirilmiş.(Kaynak:İzmir vapurlar arşivi)



Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Cmt 23 Nis 2005, 05:52

KÖY TİPİ VAPURLAR:

Kemal Bey, söylediğiniz tamamıyla doğru: "Ben Beykoz'u Vaniköy ve Hasköy ile kardeş olarak biliyorum, yanılıyor muyum?"

İSTİNYE, YENİKÖY ve BEYLERBEYİ adlı 3 vapur, sırasıyla; 1951, 1952 ve 1955 yıllarında Hollanda'da inşa ediliyorlar (483 groston ve 789 yolcu kapasiteliler, 12 deniz mili yapabiliyorlar).

ÇENGELKÖY ve ORTAKÖY adlı 2 vapur; 1956 ve 1958 yıllarında İstinye Tersanesi'nde inşa ediliyorlar (515 groston ve 828 yolcu kapasiteliler, 14 deniz mili yapabiliyorlar).

VANİKÖY, BEYKOZ ve HASKÖY adındaki son 3 vapur ise; 1958, 1959 ve 1962 yıllarında Hasköy Tersanesi'nde inşa ediliyorlar (Beykoz: 450, diğer ikisi ise: 512 groston / Beykoz: 844, diğer ikisi ise: 750'er yolcu kapasiteli / Vaniköy: 15 deniz mili, diğer ikisi: 14 deniz mili yapabiliyorlar).

Dolayısıyla, groston olarak ağırlıkları: 450-515 arasında olan, yolcu taşıma kapasiteleri: 750-844 arasında değişen ve hızları yaklaşık: 12-15 deniz mili arasında (-ki, bu hızlar denizyolları için bayağı yollu sayılan hızlardır) olan; 3+2+3=8 vapura, genel olarak işletmenin verdiği isim: "KÖY" tipi vapurlar oluyor (5 tanesinin isimlerinin sonunun "-Köy" ile bitmesinden esinleniyorlar herhalde).

Üsküdar-Kabataş Arabalı seferleri; Nisan 1988'de tamamen kaldırılarak, yerine yolcu vapuru seferleri konuldu. Sirkeci-Harem arabalı seferlerinde ise, Ekim 1988'den itibaren araç taşınması yasaklandı (Belki hatırlarsınız, koca arabalı vapurlar Harem'e sadece yolcu taşırlardı. Yolcuların çoğu üst kata çıkmaz, araçların durması gereken yerde, sanki bir kokteyle katılmışlar edasında ayakta, yolculuğun bitmesini beklerlerdi). Bu yasak bir süre sürdü. Anlaşılan Üsküdar-Salacak-Harem yolunun çalışmasının sürmesi sebebiyle, Avrupa Yakası'ndan, Sirkeci istikametinden buraya araçların inmesini istemediler. 1 yıl kadar sonra, Sirkeci-Harem arabalılarına yeniden araç alınmasına başlandı.

Akın KURTOĞLU


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Pzr 24 Nis 2005, 15:03

VAPUR NOSTALJİSİ'NE DEVAM:

"Köy" tipi vapurlarımızın çeşitli görünümleri:



“İstinye” vapuru, Haydarpaşa Mendireği’nin içine girmiş ve Haydarpaşa-Kadıköy’e doğru yol almakta...




“Beykoz” vapuru, Selimiye açıklarında Haydarpaşa’ya doğru yol alıyor.




“Vaniköy” vapuru.




“Hasköy” vapuru.




“Çengelköy” vapuru.




“Ortaköy” vapuru.

Akın KURTOĞLU



Mustafa Noyan

14 yıl önce - Prş 28 Nis 2005, 15:03
Vaniköy Vapuru


Arkadaşlar arşivimdeki Vaniköy vapuru ile Akın Bey'in yolladığı Vaniköy Vapurunu ben birbirine benzetemedim.






Acaba ben mi yanılıyorum, ikinci resimdeki ismi mi yanlış okuyorum, yoksa vapurda İzmir veya İzmit Körfezde çalışırken tadilat mı yapıldı?..


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Pzr 01 May 2005, 15:29

Sevgili Alexandros Bey'e ithafen:
1961 Hollanda yapımı birbirinin eşi 1.5 katlı 2 vapurun isimleri ise; “Beşiktaş” ve “Emirgân”dı. Köy tipi vapurlarının da küçükleriydiler (Günümüzün motorbotlarına eşdeğerdiler). 12 deniz mili hızları ve 300’er kişi kapasiteleri vardı. Giriş yerleri basamaklı ve dik merdivenli olup, iniş-binişleri felâketti. Sürme iskelelerin verilişi bile başlıbaşına sorundu. Adalar, Salacak ve Boğaziçi’nde çalıştılar.

BEŞİKTAŞ: Önce İstanbul’da, sonraları bir süre İzmir Körfezi’nde; “Göztepe” ismiyle, ardından tekrar İstanbul’da ilk ismiyle çalıştı. Daha sonradan da satıldı.

EMİRGÂN: Bu da, kardeşi “Beşiktaş” gibi, önce İstanbul, sonra İzmir Körfezi, ardından da tekrar İstanbul’da çalıştıktan sonra satıldı.


(+)

Alexandros Bey'in ilk gözağrılarından "Beşiktaş" vapurunun renkli görünümü... (Resim: Mordehay KOHEN'den)



"Emirgân" vapuru, Haliç Tersanesi'nde bakıma girmiş...

Akın KURTOĞLU



simon

13 yıl önce - Çrş 04 Oca 2006, 01:00

Bu resimde Yeniköy vapuru Heybeliada'ya varıyor. Burda dikkatimi çeken ayrıntı, vapurun tek direkli olması.



(+)




Başdoğan

13 yıl önce - Çrş 04 Oca 2006, 22:14

Yukarıdaki fotoğraf ne zaman çekilmiş? Heybeliada çok kurak gözüküyor. Acaba o yıllarda bir yangına mı maruz kalmıştı?

simon

13 yıl önce - Prş 05 Oca 2006, 00:00

Bu resimdeki vapur 1952 Yılında inşa edilmiş ve de o zamanlar vapurun ilk hali olmasını göz önünde bulundurursak, tam net bir yıl söyleyemesemde, 1952 sonrası ya da 1960'lı yıllarda olabilir.



sayfa 1
123 ... 111213   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM