Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Aydinsert
13 yıl önce - Çrş 16 Ksm 2005, 20:16
[İST-A1.10] - Devamı Gelmeyen Bir Uygulama: Bedava Erken Otobüs



elime geçenlerde 1991 senesinde 3000 tl ye satılan iett rehberi geçti..
içinde haritalar ve otobüs bilgileri var.
uygulanan tarifelerle ilgili birşey gözüme çarptı daha doğrusu hat türü bilgileri.
Erken Otobüs Uygulaması 1991 senesine göre: İETT nin 38 hattaki 64 otobüsü,89 seferinde sabahları 06,45 e kadar ücretsiz yolcu taşımaktadır.Projenin uygulandıgı hatlarda ve saatlerde otobüsün ön camında Erken Otobüs tabelası bulunmaktadır..
diye yazıyor.

Akın Bey bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz,bu uygulama uygulandımı,hatıralarınız varmı?


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Çrş 16 Ksm 2005, 22:18

Evet, 1990'ların başında Sözen döneminde, sabahları; 05:00-06:45 saatleri arasındaki 105 dakikalık dilimde ilk önce 98 ve türevleri ile 130 türevlerinde başlatılıp, sonradan Eyüb-Alibeyköy ve Boğaziçi Anadolu sahili hatlarında yaygınlaştırıldı. Saat tam 06:45 olunca hat tabelâları ters çevrilirdi. Ücretli biniş başlardı.

Burada amaç; sabah pik saatlerdeki yoğunluğu, yaklaşık olarak 1 saat öne almak ve yaşanacak yığılmayı azaltmak, mümkün mertebe homojenleştirmekti. Ancak otobüslerin pek de dolduğuna hiç şahit olmadım. Uykudan feragat, bizlere galiba iki numara büyük geldi ve çoğunluk 06:45'den sonra yollara döküldüler yine. Zaten proje de 1 yıl içinde uygulamadan kaldırıldı.

Nurettin Sözen'in belediye başkanlığına geçmesinden sonra 2 projesinden biriydi bu uygulama (Diğeri de "bebesüt" adı verilen ve gecekondularda yaşayan ailelerin çocuklarına ücretsiz süt temin etme amacıyla başlatılan kampanyasıydı).

Bununla ilgili detaylı arşiv bilgisi olmasına rağmen, scanner'ımın geçici tarama özründen dolayı, maalesef bu dokümanları şimdilik gönderemiyorum.

Akın KURTOĞLU


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pts 10 Nis 2006, 22:47

Nurettin Sözen'in Belediye Başkanlığı yaptığı dönemde; 2 Aralık 1989'da, İETT yeni bir pilot uygulama başlattı: ERKEN OTOBÜS...




(+)


Bu projeye göre, sabahları belirlenen birkaç hatta otobüsler; 05:00-06:45 saatleri arasında ücretsiz çalışacaklardı. Saat tam; 06:45 olduğunda ön ve yanlarındaki; "Ücretsiz" yazılı tabelâları tersine çevrilecek ve bu andan sonra otobüslere binenler bilet atmaya başlayacaklardı...




(+)


İETT, Avrupa yakasında 10 hat, Anadolu yakasında ise 7 hat olmak üzere, toplam 17 hatta; "Erken Otobüs Projesi"ni uygulamaya koydu. Seçilen pilot hatlar, şehrin daha çok dargelirli (hatta o yıllar için konuşulduğunda içlerinden bazıları geri kalmış/gecekondu) bölgelerine hizmet götürmekteydi.




(+)


Sistem 1 yıl kadar devam ettirildi. Bu zaman zarfında, seçilen pilot hatlara yenileri eklendi. Anadolu yakasında daha çok Kartal, Pendik ve Beykoz kalkışlı civar semtler, Avrupa yakasında da Haliç'in bitim noktası ve Bakırköy kalkışlı civar banliyö semtleri bu uygulamaya dahil edildi. Şehrin içinde ve prestij hatlardan hiçbirisi bu uygulamaya katılmadı (Dargelirlilerin sadece şehrin banliyölerinde oturdukları varsayılmıştı. Şehrin merkezinde oturmaları muhtemel dargelirli vatandaşlar yok kabul edilmişti ).




(+)


Zaten uygulamanın başlamasından birkaç ay sonra gazetelerin sabah takiplerinde, bu ücretsiz otobüslerin hiç de sanıldığı gibi dolmadığı, çoğu insanın uykularından feragat ederek erken kalkıp bedava otobüslere binmedikleri, asıl yoğunluğun 7'den itibaren başladığı yazıldı.

Sistem devam edemedi ve yaklaşık 1 yıl sonra, büyük beklentilerle yürürlüğe konulan bu uygulama da, İETT'nin enteresan girişmlerinden biri olarak tarihin derinliklerindeki yerini aldı...

Akın KURTOĞLU



ÜMiTÇİ
12 yıl önce - Sal 03 Ekm 2006, 02:41

Uygulamanın çuvallamasının bir sebebi de çoğu insanın birden fazla hat değiştirerek işine gidiyor olması ve bu kadar erken yollara düşülünce aktarma yerlerinde sabah saatlerinde sefilleri oynaması olabilir mi? Geliri düşük vatandaşlar zaten o zamanlar mavi kart ile sayısız otobüse binme hakkına sahip oluyordu. Bir diğer sorun diyelim ki sabah 5 te kaktım ve saat 6:00 da işyerimin kapısında oldum işyerim de saat 9:00 da açılıyor olsun, sizce bu uygulama başarıya ulaşırmıydı? Bu uygulama herzaman ki gibi plansız programsız yola çıkmanın bir örneği olarak böylelikle kayboldu gitti.

Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Sal 03 Ekm 2006, 02:47

Kesinlikle!... Alternatif teşkil edecek bir gücü yoktu ve sadece fakir semtlere (fakir demeyelim, daha doğrusu gecekondu semtlerine) bu hizmet gitmişti. Şehrin diğer semtlerinde oturanların sabah erken işe gidebilecekleri kaale alınmayan ve herkesin olduğu gibi, bu adıgeçen yerlerin de bu haktan faydalanabilmesi hakkı olmadığı izlenimi verilen eşit olmayan bir uygulamaydı. Kaldı ki, sabah pik saatlerde trafiği yolcular değil, araçlar tıkamakta. İETT otobüsleri içlerinde 9 kişi de olsa, 99 kişi de olsa yine aynı yollardan geçiyorlar. Bu insanları normalden 2 saat evvel işyerlerine, okullarına ulaştırmak çabası, trafiğin akışının rahatlamasına zemin hazırlamadı. Aynı otobüs 6:45'den önce ücretsiz, 6:45'den sonra ücretli oldu ama, normal seferlerini yine devam ettirdi ve her iki zaman diliminde de, caddenin üzerinde 22 metrekarelik bir alanı işgal etti ve üzerine düşen trafiğe olumsuz katkı görevini yerine getirmeye devam etti.  

Akın KURTOĞLU



ümit 806

12 yıl önce - Sal 03 Ekm 2006, 10:30

Şimdi sabahın ilk seferlerinde bile otobüslerde yer bulmak zor; çünkü insanların çoğu köprü trafiğine yakalanmamak için çok erken yollara düşüyor, bazıları Kartal'dan yola çıkıp Altunizade'ye geldikten sonra bir de orada servis bekliyor, önünde upuzun bir yol var.

Bir de garip tarafı şu ki, yıllar sonra nihayet ortaya "gece seferleri" çıkıyor ve bu uygulamanın tam zıddı oluyor. Sadece prestij hatlarda ve çift kat ücret, mavi kartsız ve aktarmasız. Akın üstâd'ın dediği gibi, İETT'nin prestij hatları civarlarına ve gecekondu semtlerine bakışı birinde hep zenginlerin diğerinde de hep fakirlerin yaşadığı yönünde galiba hakikaten


tolginho

12 yıl önce - Çrş 04 Ekm 2006, 01:08

Hayal meyal hatırlar gibiyim bu broşürleri.

Gerçekten güzel bir projeymiş. Madem yolları genişletemiyoruz, o halde trafiği azaltalım. Trafiğin az olduğu saatlere yığmaya çalışalım yoğunluğu. Hatta otobüsle kalmasın köprü ücretleri de en yoğun saatlerde en pahalı olacak şekilde kademelendirilsin derim ben.

Tek çift plaka düşüncesinden daha uygulanabilir. Belki de daha kârlı.

Tolga KAPROL



Akın Kurtoğlu

9 yıl önce - Prş 01 Nis 2010, 02:24

Alıntı:
Gerçekten güzel bir projeymiş. Madem yolları genişletemiyoruz, o halde trafiği azaltalım. Trafiğin az olduğu saatlere yığmaya çalışalım yoğunluğu.

Aslında, konsept olarak gerçekten de mantıklı bir düşünce olmakla beraber, sadece gecekondu muhitlerine ve yeni gelişmeye başlayan semtlere çalışan otobüslerde uygulanması yerine, homojen bir yayılım göstererek kentin hemen her bölgesinde hiç değilse birer hat seçilerek pratiğe aktarılsaydı, çok daha verim alınırdı.

Öyle ya da böyle, bizim milletimiz (ben de dahil) ehl-i keyfizdir , öyle otobüs bedava diye sabah 5'de pek kalkacaklardan değiliz yani... Ama kentte -Allahtan ki- aklıbaşında ve tasarrufu şiâr edinen yüzbinler-milyonlar da yaşıyorlar. Hem de bunlar sadece gecekondu bölgelerinde değil, kentin her semtinde... 7:00-9:00 arası sabah pik bandının yüzde 10'u bile uykusundan feragat etse, çeyrek milyon gibi muazzam sayılabilecek bir rakama tekabül eder. Bu da sabah pikinin yolcu sirkülasyonunun %10 azalması demektir.

Akın KURTOĞLU


CANGUN

9 yıl önce - Prş 01 Nis 2010, 17:59

bir dönemde ne kadar akbıl doldurursan o derece orantılı ındırımlı gıdılebılen bır promosyona ımza atmıstı ıett,cokda eskılere dayanmıyor sanırım 2000 yılların ortaları;60 tl akbıl dolduran yolcu 1,250 yerıne 0,99 tl ye seyehat edıyordu,varmı hatırlayanınız
ustadlarım anımsamıs olmalılar...


Akın Kurtoğlu

9 yıl önce - Prş 01 Nis 2010, 20:37

Sabahları bedava otobüs uygulamasını hiç değilse Yenikapı-Mecidiyeköy, Kabataş-R.H. Üstü, Kadıköy-Bostancı gibi merkezi akslarda ilerleyen prestij hatlarında bir süreliğine denemeliler. Böylece herkese eşit ölçüde uzak hatlar seçilmiş olunur ve talep ölçülür.

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM