Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Sal 04 Nis 2006, 04:14
İST » A1.42. İETT Otobüs Tarihi - ALBÜM (İETT Buses History)



01 RENAULT-SCÉMIA
RENAULT-SCÉMIA (1931 Model)
Marka RENAULT-SCÉMIA Toplam Kapasite 30
Model - Oturma Yeri .
Alındığı Yıl 1931 Ayakta Durma .
Hizmet Sonu 1942 Uzunluk . m.
Hizmet Süresi 11 Motor Gücü . BHP.
Alındığı Ülke Fransa Tipi Solo
Adet 4 Fiyatı . TL.
Filo No Aralığı 1-4 Kapı Adedi 2
İETT Giriş Sırası 1-4 Ekstra Özellik İlk Otobüsler
Parti Adedi 1 Belediye Başkanı MuhittinÜSTÜNDAĞ
                                      İSTANBUL'UN İLK BELEDİYE OTOBÜSLERİ

İstanbul'un Avrupa yakasında toplu ulaşım amacıyla servise konulan ilk otobüsler, sanıldığı gibi kamu kurumları bünyesinde hizmete girmemiştir. İlk girişim "Boğaziçi Otobüsleri" adı altında kurulan Özel Halk Otobüsleri Şirketi'nin çabalarıyla 1928 yılında; [Taksim-Maçka-Beşiktaş-Yıldız-Yenimahalle] hattında 12 adet özel otobüsün çalıştırılmaya başlanmasıyla gerçekleştirilmiştir.

Bu girişimin ardından "İstanbul Tramvay Şirketi", şehiriçinde muhtelif hatlarda çalıştırdığı tramvay hatlarına destek olması amacıyla, Nisan/1931'de Renault-Scémia marka Fransız yapımı 4 adet belediye otobüsü satın alarak; [Taksim-Harbiye-Nişantaşı-Maçka-Beşiktaş] otobüs hattını açtı ve alınan araçların 3 adedi, adıgeçen hatta servise konuldu. Biri de yedek olarak bekletildi.

Bu hat, kısmen tramvay hatlarıyla çakışık bir güzergâh takip ederek, bir noktadan sonra tramvayların işleyemeyeceği derecede dik bir yol olan Maçka-Akaretler arasını katederek Maçka ile Beşiktaş'ı kestirmeden birbirine bağlıyordu. Servise konulan hat büyük bir kolaylık sağlamıştı. Çünkü Beşiktaş’tan Taksim’e çıkan tramvayların mevcut tek çıkış yolu olan; Akaretler-Dolmabahçe-Kabataş-Fındıklı-Tophane-Karaköy-Voyvoda Caddesi (Bankalar Caddesi)-Şişhane-Galatasaray güzergâhını takip etmeleri, yani uzunca bir istikameti dolanmaları zorunluydu. Zaten bu derece uzun ve zaman alıcı bir hattı. Tramvay İdaresi hiçbir zaman servis plânına almamıştı. Bu iki merkez arasında gidip gelecek olan yolcuların tramvayları kullanmaları durumunda mutlaka Karaköy’de aktarma yapmaları gerekmekteydi. Oysa hizmete giren ilk otobüs hattı, yolcular için her açıdan büyük bir alternatif olmuştu.

Bu hat, bir süre deneme amaçlı olarak çalıştıktan sonra, araçlar başka bir pilot hat uygulaması olan; [Bayazıt-Karaköy] otobüs hattına kaydırıldılar. Renault-Scémia’ların arka sahanlıkları açık olduğu için, güzel havalarda burada seyahat etmek İstanbullular’ın hoşuna gitmişti. Otobüslere; 1-4 arası filo numarası verildi. Bu otobüsler burunlu araçlardı. Şoförün hizasında önde bir kapıları ve arkada sahanlık girişinde de arka kapıları bulunmaktaydı. İki kapı arasında 4 cam mevcuttu.

16 Haziran 1939 tarihinde İstanbul Tramvay Şirketi, 2645 sayılı yasa uyarınca, aynı gün kurulan İ.E.T.T.'ye devredildi. Tramvay Şirketi lâğvedildi. Şirketin sahip olduğu çalışabilir durumda olan 3 adet Renault-Scémia otobüs de böylece devletleştirilmiş oldu. Ancak 1942 yılına dek çalışan bu 3 araç, II. Dünya Savaşı'nın ortalarında başgösteren benzin sıkıntısı, yedek parça teminindeki güçlük ve lastik tekerlek bulamama gibi sorunlar neticesinde 30 Eylül 1942'de servislerden çekilerek hurdaya ayrıldılar.

Yine de bu girişim sayesinde İdare, ilk defa tramvaylar dışında bir toplutaşıma aracı çalıştırmanın avantajlarını ve detaylarını öğrenmiş oldu. Filoya yeni otobüsler katılması amacıyla, ardarda birkaç defa ihale açma girişiminde bulundu. İkinci deneyim, ABD malı Gazaoille-White marka otobüslerle gerçekleşecekti.
RENAULT-SCÉMİA MODEL İETT OTOBÜSLERİNİN ÇEŞİTLİ FOTOĞRAFLARI
Renault-Scémia Renault-Scémia Renault-Scémia Renault-Scémia Renault-Scémia
açıklama açıklama açıklama açıklama açıklama
Renault-Scémia
Açıklama


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Sal 04 Nis 2006, 21:37

02 GAZAOILLE-WHITE
(GASOILLE)-WHITE (1943 Model)
Marka (GASOILLE)-WHITE Toplam Kapasite .
Model . Oturma Yeri .
Alındığı Yıl 1943 Ayakta Durma .
Hizmet Sonu 1948 Uzunluk . m.
Hizmet Süresi 5 Motor Gücü . BHP.
Alındığı Ülke A.B.D. Tipi Solo
Adet 9 Fiyatı . TL.
Filo No Aralığı 6-22 Kapı Adedi 2
İETT Giriş Sırası 5-13 Ekstra Özellik -
Parti Adedi 1 Belediye Başkanı Lütfi KIRDAR
1931'de İETT'nin almış olduğu ilk belediye otobüsleri olan Renault-Scemia'lar II. Dünya Savaşı'nın başladığı yıla kadar hizmet verdiler. Ancak savaşın başlamasıyla birlikte, yedek parçalarının temin edilmesinin imkânsızlığı ve araçların eskimesi üzerine eldeki 3 Renault-Scemia da filodan çıkartıldılar. Bunun üzerine İETT İdaresi'nin elinde hiç otobüs kalmadı. Şehiriçi ulaşım yine eskisi gibi tramvaylarla gerçekleştirilmeye başladı. Yeni otobüs alımı konusunda birkaç defa ihale yapılmasına rağmen, bu girişimlerden herhangi bir müspet sonuç alınamadı.

En sonunda mutabakata varılarak, 1942'nin sonlarına doğru 23 adet Gazaoille-White marka otobüs Birleşik Amerika'ya sipariş edildi ve bu otobüslerden ilk partiyi oluşturacak olan  9 otobüs, parçalar halinde ve sandıklar içinde 27 Şubat 1942'de vapurla yola çıkarıldı. Ancak savaşın şiddetlenmesinden dolayı, malzemeler Türkiye'ye getirilemeyerek İskenderiye Limanı’nda bırakıldılar. 1943 senesine gelindiğinde, sandıklar çok zor koşullar altında İstanbul'a getirildiler ama sandıkların bazılarının tahrip olduğu ve bazı parçaların kayıp olduğu tespit edildi. Gümrükten çekilen malzemelerin derhal montajına başlandı ama Birleşik Amerika'nın imalatı durdurması yüzünden, sadece 9 adet Gazaoille-White marka otobüs hizmete alınabildi. Geri kalan 14 adedi ise maalesef heba oldu, gitti. Bunların çalışacakları alternatif hatlar açıldı ve servise girdiler. İlk Renault’lar 1-4 arası kapı numarası aldıklarından, bunlara da; 6-22 arasında çift rakamlarda filo numaraları verildi. 1947’de 2 Gazaoille-White hurdaya ayrıldı. Ardından toplu alımla Scania-Vabis’lerin filoya katılmasıyla birlikte, kalan 7 adedi de 1948’in sonunda servislerden çekildiler.


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Sal 04 Nis 2006, 22:03

03 SCANIA-VABIS (Kamyon Şasisi Üzerine Montaj)
SCANIA-VABIS - Kamyon Şasisi Üzerine (1943 Model)
Marka SCANIA-VABIS Toplam Kapasite .
Model - Oturma Yeri .
Alındığı Yıl 1942 => 1943 Ayakta Durma .
Hizmet Sonu 1949-52 Uzunluk . m.
Hizmet Süresi 6-9 Motor Gücü . BHP.
Alındığı Ülke İsveç Tipi Solo
Adet 15 Fiyatı . TL.
Filo No Aralığı 5-33 Kapı Adedi 2
İETT Giriş Sırası 14-28 Ekstra Özellik Kamyon Şasisi
Parti Adedi 1 Belediye Başkanı Lütfi KIRDAR
1943'de, İsveç Ticaret Ofisi’nin aracılığıyla bu ülkeden 25 adet kamyon şasisi getirtilerek, İETT garajında, adıgeçen kamyon şasilerinin kasaları kapatıldı. İçlerine tramvay koltukları yerleştirilerek belediye otobüsü haline getirildiler ve bu şartlarda imal edilen Scania-Vabis marka 15 adet kamyon/otobüs, 3 Nisan 1943'te filoya katıldı.
Arka kasanın üzerinde başa ve sona iki kapı açılarak, aralarına da 3 adet cam çerçevesi konulacak şekilde düzenlenen, karoserilerinin ince sactan yapılmış olması nedeniyle oldukça rahatsız, aşırı sarsıntılı ve gürültülü olan bu kamyondan bozma otobüsler, yine de tramvaylara alternatif olarak uzun süre İstanbul halkına hizmet verdiler. Şoför mahalli, normal kamyonlardaki gibi arka kasadan bağımsızdı. 24 adet otobüse ulaşan filo, tramvay taşıması yapılmayan 3 adet hatta servislere konuldu.

1943 yılı içinde açılan bu 3 hat şunlardır; [Taksim-Harbiye-Nişantaşı-Maçka-Akaretler-Beşiktaş], [Sarıyer-Hacıosman-Maslak-Mecidiyeköy-Osmanbey-Taksim-Gümüşsuyu-Beşiktaş-Ortaköy-Bebek-Emirgân-Sarıyer] ve [Kocamustafapaşa-Aksaray-Bayazıt-Eminönü] (Bu 3 otobüs hattı, ilk açıldıkları tarihte numaralandırılmamış olmakla birlikte, bir süre sonra yenileri açılacak olan hatlarla beraber numaralamaya tabi tutulacaklar ve sırasıyla; [3] , [4] ve [11] hat numaralarını alacaklardır).

Kamyon-otobüslere; 5-33 arası tek rakamlardan oluşan filo numaraları tahsis edildi. Tahmin edilebileceği gibi, işletmede çok fazla verimli olamayan bu kamyon-otobüslerin 2’si 1949’da, 1’i 1950’de, 4’ü o günün şartlarına göre oldukça modern sayılabilecek Büssing’lerin geldiği yıl olan 1951’de ve kalan 8’i de 1952’de hizmetten alındılar.
SCANIA-VABIS (Kamyon Şasisi Montaj) İETT OTOBÜSLERİNİN ÇEŞİTLİ FOTOĞRAFLARI
Scania-Vabis - Kamyon Şasisi Üzerine Montaj
15 filo numaralı "kamyon şasisi üzerine montaj" bir İETT otobüsü, Aksaray Meydanı'nda... Az evvel inen yaz yağmurundan dolayı meydan göle dönmüş. Otobüs ise Kocamustafapaşa'dan gelip, Eminönü'ne gitmeye gayret ediyor...




Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Sal 04 Nis 2006, 22:14

04 SCANIA-VABIS (Sağdan Direksiyonlu)
SCANIA-VABIS (Sağdan Direksiyonlu-1945 Model) Filo No:26
Marka SCANIA-VABIS Toplam Kapasite 50
Model - Oturma Yeri .
Alındığı Yıl 1945 Ayakta Durma .
Hizmet Sonu 1954-56 Uzunluk 8.98 m.
Hizmet Süresi 9-11 Motor Gücü . BHP.
Alındığı Ülke İsveç Tipi Solo
Adet 5 Fiyatı 55.000 TL.
Filo No Aralığı 24-32 Kapı Adedi 2
İETT Giriş Sırası 29-33 Ekstra Özellik Sağda direksiyon
Parti Adedi 1 Belediye Başkanı Lütfi KIRDAR
1945'de İsveç’ten 5 Scania-Vabis marka otobüs alındı. Bu otobüslerin en büyük özellikleri, direksiyonlarının sağda olmalarıydı. Filo numarası olarak; 24-32 arası çift rakamlar verildi. Bu alınan Scania’lar, 2 yıl sonra topluca filoya katılacak olan 52 Scania-Vabis’in öncüleriydiler. Şekil olarak görünürde sonrakilerden hiçbir farkları yoktu. Direksiyonları sağdaydı ama, iniş-biniş kapıları da diğer normal otobüsler gibi yine sağdaydı. Arkada ve ortada kapıları vardı. Ayrıca pencereleri perdeliydi. Orta kapının hizasından itibaren, şoför mahallinin hizasına kadar olan sol kısımda, yan oturmalı 3 koltuk monte edilmişti. Ayrıca, dış cephelerini çepeçevre saran kırmızı bir de kuşakları vardı.

Şişli Garajı'na bağlı olarak, 1954 yılına kadar İdare’ye hizmet veren sağdan direksiyonlu bu 5 otobüsten 3 tanesi, o yıl Büssing’lerin topluca ithalinin başlamasıyla birlikte hurdaya ayrılırken, kalan 2 tanesi de 1956 yılında filoya veda ettiler. İlk gelen 5 otobüslük bu partiden başka, İETT tarihinde; direksiyonu sağda olan belediye otobüsü hiç çalışmadı.


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Çrş 05 Nis 2006, 15:59

05 FORD
FORD (1946 Model)
Marka FORD Toplam Kapasite .
Model . Oturma Yeri .
Alındığı Yıl 1946 Ayakta Durma .
Hizmet Sonu 1949-51 Uzunluk . m.
Hizmet Süresi 3-5 yıl Motor Gücü . BHP.
Alındığı Ülke Federal Almanya Tipi Solo
Adet 6 Fiyatı . TL.
Filo No Aralığı 35-45 Kapı Adedi 2
İETT Giriş Sırası 34-39 Ekstra Özellik -
Parti Adedi 1 Belediye Başkanı Lütfi KIRDAR
Ford marka otobüsler, 2. Dünya Savaşı’nın sona ermesinin ertesinde, 1946'da Federal Almanya’dan devir yoluyla alındılar. Bu yeni 6 otobüse; 35-45 arasındaki tek rakamlardan oluşan filo numaraları verildi. Ford’ların gelmesiyle İETT otobüs filosundaki araç adedi; 35’e yükseldi. Araçlar, İETT’nin açmış olduğu mevcut 3 hatta çalıştılar. Nisbeten basık tavanlı olan bu otobüslerden 5'i gönderildi. Kalan 1'i de kısa bir zaman sonra çürüğe çıktı.




Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Çrş 05 Nis 2006, 19:00

06 SCANIA-VABIS
SCANIA-VABIS - (1947 Model)
Marka SCANIA-VABIS Toplam Kapasite 50
Model - Oturma Yeri .
Alındığı Yıl 1947-48 Ayakta Durma .
Hizmet Sonu 1956-57 Uzunluk 8.98 m.
Hizmet Süresi 9 yıl Motor Gücü . BHP.
Alındığı Ülke İsveç Tipi Solo
Adet 50 Fiyatı 55.000 TL.
Filo No Aralığı 34-136 Kapı Adedi 2
İETT Giriş Sırası 40-89 Ekstra Özellik İlk Toplu alım
Parti Adedi 2 Belediye Başkanı Lütfi KIRDAR
Bu tarihe kadar II. Dünya Savaşı’nın tüm dünyada meydana getirdiği sıkıntılardan dolayı otobüs alımları hep tek haneli rakamlarda gerçekleştirildikten sonra, savaşın sona ermesiyle birlikte ticaretin normale dönmesi sonucu otobüs alımları için daha ciddi girişimler başlatıldı.

İlk çok adetli araç alımı 1947-1948 yılları arasında oldu ve yine İsveç’ten bu kez 50 Scania-Vabis marka otobüs satın alınarak peyderpey filoya katıldı. Scania-Vabis’lerin tanesi 55.000 liraya mal oldu. Filo numarası olarak da; 34-132 arasındaki çift rakamlar tahsis edildi (1949 ve 1951 yılları arasında aynı model Scania-Vabis’lerden 2 adet daha alındı ve bunlara da sırasıyla; 134 ve 136 kapı numaraları verildi. Detayları bir sonraki maddededir). Böylece 2 yıl önce alınan 5 sağdan direksiyonlu 5 adet Scania-Vabis’le de filo bağlantısı koparılmamış oldu ve aynı marka araçlarda süreklilik devam ettirilerek, aynı model otobüsler, ardışık numaralarda kodlanmış oldular. Dış cepheleri, çepeçevre kırmızı bir kuşakla çevrili şekilde boyandı.

Yeni gelen partideki araçların da, eskileri gibi arkada ve ortada kapıları mevcuttu. Ön kısımda, şoför mahallinin karşısında 3’lü yan oturma grubu bulunmaktaydı.  Bu otobüsler o yıllarda yeni açılan Şişli Garajı’na bağlandılar ve İstanbul genelindeki hatlarda yaygın bir biçimde seferlere konuldular. Scania-Vabisler, 1956-57 yılları arasında Skoda marka yeni otobüs alımlarının gerçekleşmesiyle birlikte hurdaya ayrıldılar.
SCANIA-VABIS MODEL İETT OTOBÜSLERİNİN ÇEŞİTLİ FOTOĞRAFLARI
Scania-Vabis Scania-Vabis Scania-Vabis Scania-Vabis Scania-Vabis
62 filo numaralı Scania-Vabis, [1] numaralı "Şişli-Bayazıd" ringinde... Aracın en önünde yan oturan amcanın keyfi de görünüşe göre oldukça yerinde... Giyimine bakılırsa kış günü ama, bulmuş sıcacık otobüsü, gülümsüyor... Arkasına "Hoover" elektirkli süpürge reklâmı almış bir Scania-Vabis, Bahçekapı'dan kalkıp dönüş yoluna geçmiş, Hacı Bekir'in önünden kıvrılıp IV. Vakıf Han'ın yanından geçerek, ilerideki yol ağzından Sirkeci'ye çıkacak... Bir başka Scania-Vabis Taksim Meydanı'nda yolcu indirip-bindiriyor. Teyzeler öndeki üçlü yan koltuğu kapmışlar... Anlaşılan misafir gününe davetliler... Bir de güneş gelen tarafa oturmasalarmış keşke. Sırtları pişmekte... 2 adet Scahia-Vabis İETT otobüsü ve bir tramvay, Taksim Meydanı'ndaki göbeği dönerlerken... Sabah saatleri, arkada meşhur Kristal Gazinosu... Meydan bomboş. Scania'nın o meşhur kırmızı kuşağı net olarak seçilebiliyor... 187 kapı numaralı [17/A]-"Mecidiyeköy-Sirkeci" tramvayı ile, 100 filo numaralı; [53]"Mecidiyeköy-Bayazıd" ring hattındaki Scania-Vabis İETT otobüsü, Şişli Camii'nin önünde yanyana geldiklerinde... İstikamet Pangaltı...
Scania-Vabis Scania-Vabis Scania-Vabis Scania-Vabis Scania-Vabis
54 kapı numaralı Scania-Vabis, Galata Köprüsü'nü geçerek Rıhtım istikametine dönmek üzere... Trafik oldukça yoğun bugün.. İleride Meşhur Merzifonlu Mescidi ve yanında Hasan Ecza Deposu... Tam karşımızda Galata Bonmarşesi... Köprüye yeni vapur yanaşmış olmalı, yolcular telâşlı... İstinye-Yeniköy arasında bir Scania-Vabis, Beşiktaş istikametinde yol alırken... Trafik bomboş. Saat, öğleden sonra 2 civarı... Otobüs muhtemelen; [4] numaralı "Sarıyer-Taksim" ring hattında. Yolu oldukça uzun. Taksim'e kadar çıkıp, Şişli-Levend üzerinden, üst yoldan Sarıyer'e geri dönecek daha... 96 kapı numaralı Scania-Vabis, Eminönü'nde Yenicami'nin solundan kıvrılmak üzere trafiği yarmaya çalışırken... Yıl 1950'lerin ortaları. Keşmekeş de hiç eksik olmamış bu meydandan... Bir bahar günü olmalı. Camlar açılmış, kollar fora edilmiş otobüsün pencerelerinden. Bir de yol açılıverse... Şişli Camii henüz inşa halinde. Önde görülen alan Şişli otobüs/ tramvay başdurakları... İki Scania-Vabis durakta bekliyor, bir üçüncüsü de ileriden U dönüşü yapmaya çalışıyor. Sağdaki tramvay katarı Mecidiyeköy'e kadar çıkacak... Kadraja giren vasıtalar, 2-3 otomobil dışında hep toplu taşıma araçları... Şişli Garajı'nın yeni açıldığı yıllar. Resimdeki deponun sağında Tramvay hangarları mevcut... İki Scania-Vabis otobüs hangarlarından çıkıyorlar. Herhalde servise giriş saatleri yaklaşmış. Gölgelerin düşümüne bakılırsa, saat öğleden sonra 4-5 gibi...


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Çrş 05 Nis 2006, 21:11

07 SCANIA-VABIS
SCANIA-VABIS (1949 Model), Filo No: 134
Marka SCANIA-VABIS Toplam Kapasite 50
Model - Oturma Yeri .
Alındığı Yıl 1949 ve 1951 Ayakta Durma .
Hizmet Sonu 1957 Uzunluk 8.98 m.
Hizmet Süresi 6-8 yıl Motor Gücü . BHP.
Alındığı Ülke İsveç Tipi Solo
Adet 2 Fiyatı 55.000 TL.
Filo No Aralığı 134-136 Kapı Adedi 2
İETT Giriş Sırası 90-91 Ekstra Özellik -
Parti Adedi 2 Belediye Başkanı Fahrettin K.GÖKAY
1947-48 yılları arasında alınan 50 adet Scania-Vabis İETT otobüsüne ek olarak; 1949 ve 1951 yıllarında, aynı marka otobüslerden filoya birer adet daha eklendi. Bunlar da önceki partideki otobüslerle aynı olup, sadece dış görünümlerinde birtakım farklılıklar mevcuttu. Orta ve arka kapı arasındaki 4 cam çerçevesi, 2'şerli olarak birbiriyle birleştirilmişti. Bunlara filo numarası olarak, sırasıyla; 134 ve 136 çift kapı numaraları verildi. Böylece 2 yıl önce alınan 5 sağdan direksiyonlu ve 50 soldan direksiyonlu toplam 55 adet Scania-Vabis’le de filo bağlantısı koparılmamış oldu ve aynı marka araçlarda süreklilik devam ettirilerek, aynı model otobüsler, ardışık numaralarda kodlanarak, toplam 57 adedi çift sayılarda arka arkaya birbirlerini takip etmiş oldu.

Bunların da dış cepheleri, yine çepeçevre kırmızı bir kuşakla çevrili şekilde boyandı. Her ikisinin de ortada ve arkada kapıları mevcuttu. Şişli Garajı'na bağlandılar. 1956-57 yılları arasında Skoda marka yeni otobüs alımlarının gerçekleşmesiyle birlikte, diğer Scania-Vabisler'le beraber hurdaya ayrıldılar.

(NOT: Scania-Vabis-1949 model otobüs fotoğrafı, sitemiz üyelerinden; Rifat BEHAR'ın "Özel Koleksiyonu"ndan alınmıştır. Teşekkür ederiz...)




Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Prş 06 Nis 2006, 21:58

08 BÜSSİNG 5500-6000 TU-10
BÜSSİNG 5500-6000 TU-10 (1951 Model)
Marka BÜSSİNG Toplam Kapasite 51
Model 5500-6000 TU-10 Oturma Yeri 26
Alındığı Yıl 1951-52 Ayakta Durma 25
Hizmet Sonu 1979 Uzunluk 9.00 m.
Hizmet Süresi 28 Motor Gücü 150 BHP.
Alındığı Ülke B. Almanya Tipi Solo
Adet 100 Fiyatı 64.000 TL.
Filo No Aralığı 51-249 Kapı Adedi 2
İETT Giriş Sırası 92-191 Ekstra Özellik -
Parti Adedi 2 Belediye Başkanı Fahrettin K.GÖKAY
İETT’nin tarihinde yaptığı, o yılların şartlarına göre ikinci büyük toplu alımdır. İlk olarak 1951 yılında Almanya’dan gerçekleştirilen alımla 50 adet Büssing-5500-6000 model İETT otobüsü filoya katıldı. 1952 yılında ikinci parti olarak bir 50 adet daha getirildi. Böylece 2 yıl içinde İdare’ye 100 yeni Büssing otobüs katılmış oldu. Filo numarası olarak; 51-249 arasındaki tek rakamlı sayılar verildi. Arkada ve ortada kapıları bulunan Büssing-5500-6000’lerin gelmesiyle İETT, İstanbul çapındaki hat dağılımlarını ve numaralandırma sistemini baştan aşağı değiştirdi. Bölgelere göre hat numaralandırma sistemi getirildi. Ring hatlar düzene sokulup çoğaltıldı. Büssing’ler geldikleri yıldan itibaren sadece Avrupa yakasında hizmet verdiler. Zaten alındıkları yıldan itibaren 5 yıl boyunca, Anadolu yakasındaki otobüs idaresi İETT’den bağımsız olarak ÜKHT (Üsküdar-Kadıköy Havalisi Tramvay Şirketi) çatısı altında hizmet vermekteydi. Birleşme sağlandıktan sonra da Avrupa yakasında hizmet vermeye devam ettiler. Çoğunlukla Batı İstanbul bölgesine hizmet veren Pazartekke ve Aksaray Garajları’na bağlandılar.

Kısa fakat oldukça çevik ve sağlam bir karoseriye sahip olan Büssing’ler, 1973’e kadar sayıları azalarak da olsa gelebildiler. O yıl İdare’nin araç parkındaki Büssing-5500-6000’lerin adedi; 81 idi. 1979 Ekim’inden itibaren Macaristan’dan alınan İkarus’lar hizmete girmeye başlayınca son kalanlar da servislerden çekildiler. 1980 yılında İstanbul genelinde hizmet veren hiç Büssing-5500-6000 kalmadı. Eldeki son araçlar, Cevizlibağ’daki ve Yedikule Gazhane’deki İETT hurdalığına çekildiler ve metalik aksamları hurda olarak parçalanarak satıldı. İçlerinden 6 adedi ise; "Gezici Tahsilât Otobüsü" olarak düzenlendiler ve 80'lerin ortalarına kadar hizmet verdiler.




Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Prş 06 Nis 2006, 23:03

09 BÜSSİNG-4500 TU-10
BÜSSİNG 4500 TU-10 (1954 Model)
Marka BÜSSİNG Toplam Kapasite 41
Model 4500 TU-10 Oturma Yeri 16
Alındığı Yıl 1954 Ayakta Durma 25
Hizmet Sonu 1965 Uzunluk 8.58 m.
Hizmet Süresi 6-11 Motor Gücü 100 BHP.
Alındığı Ülke B. Almanya Tipi Solo
Adet 50 Fiyatı 60.000 TL.
Filo No Aralığı 152-250 Kapı Adedi 2
İETT Giriş Sırası 192-241 Ekstra Özellik -
Parti Adedi 1 Belediye Başkanı Fahrettin K. GÖKAY
İETT’nin 1950’lerin başında plânladığı Büssing alım programı çerçevesinde, üçüncü parti olarak 1954 yılında yine Batı Almanya'dan 50 adet satın alınan Büssing-4500 T-10'lar, filo numarası olarak; 152-250 arasındaki çift rakamlı sayılar verilerek kodlandılar. Bu 3. ve son parti otobüsler, ilk alınan Büssing-5500-6000'lere nazaran daha kısa araçlardı. Ayrıca ilk 2 partiden farklı olarak arkada ve önde kapıları mevcuttu. Yine İstanbul'un Avrupa yakasında kullanıldılar. Daha çok Şişli ve Beyoğlu bölgelerinde seferlere çıktılar. Ancak, bu kısa model otobüsler maalesef İdare'de pek fazla verimli olamadılar. 1960'da 26 adedi, 1965'de ise son kalan 24 adedi tamamen servislerden çekildiler.
BÜSSİNG-4500 TU-10 MODEL İETT OTOBÜSLERİNİN ÇEŞİTLİ FOTOĞRAFLARI
Büssing-4500 TU-10 Büssing-4500 TU-10 Büssing-4500 TU-10 Büssing-4500 TU-10 Büssing-4500 TU-10
158 filo numaralı Büssing-4500 TU-10, 1958 yılında Taksim istikametinden Galatasaray'a doğru gelirken... İstiklâl Caddesi'nde tramvay rayları kurulu ve daha henüz tramvaylar faal... Bir Büssing-4500 TU-10, Eminönü’nde Galata Köprüsü’nün hizasındaki Yenicami durağında indirme-bindirme yaparken... 246 kapı numaralı Büssing-4500 TU-10, [28]-"Beşiktaş-Fatih" hattında... Eminönü Yemiş İskelesi durağında, yolcu alıyor... 158 kapı numaralı Büssing-4500 ve 183 kapı numaralı Büssing-5500-6000, İstiklâl Caddesi'nde karşılaştıkları anda... Büssing-4500; [92]-"Taksim-Eminönü" hattında... [60]-"Maçka-Tünel" hattına girmek üzere Şişli Garajı'nda hazırlanan 240 kapı numaralı Büssing-4500 TU-10...
Büssing-4500 TU-10 Büssing-4500 TU-10 Büssing-4500 TU-10 Büssing-4500 TU-10 Büssing-4500 TU-10
Açıklama Açıklama Açıklama Açıklama Açıklama


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Cum 07 Nis 2006, 01:31

10 CHAUSSON
CHAUSSON (1955 Model)
Marka CHAUSSON Toplam Kapasite 57
Model . Oturma Yeri .
Alındığı Yıl 1955 Ayakta Durma .
Hizmet Sonu 1965 Uzunluk . m.
Hizmet Süresi 10 yıl Motor Gücü . BHP.
Alındığı Ülke . Tipi Solo
Adet 1 Fiyatı . TL.
Filo No Aralığı 1 (32) Kapı Adedi 2
İETT Giriş Sırası 242 Ekstra Özellik Turistik Amaçlı
Parti Adedi 1 Belediye Başkanı Fahrettin K.GÖKAY
Chausson marka belediye otobüsü, 1955 yılında İdare’ye devir yoluyla satın alındı. Bu otobüs bir süre deneme amaçlı çalıştırıldıktan sonra, şehiriçi yolcu taşımaya elverişli görülmediklerinden işletme tarafından başka amaçlarla kullanılmasına karar verildi ve İstanbul’a gelen yabancı turistlere gezi otobüsü olarak tahsis edildi.

Ön ve arkada kapısı bulunmaktaydı. İlk getirildiği yıl 32 filo numarasını alan otobüsün kodu, bir süre sonra 1 olarak değiştirildi. Bu otobüs, aynı zamanda o yıl içinde İETT filosuna giriş yapacak olan toplu otobüs alımlarının seri numaralarının tamsayılarda başlamasını sağlamak üzere 251 yerine 1 verilerek numaralamanın baştan başlamasına neden olan otobüstür. Chausson, 10 yıl hizmet verdikten sonra, 1965 yılında hurdaya ayrıldı.




sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM