Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Kemal
14 yıl önce - Çrş 26 Oca 2005, 16:29
Şirket-i Hayriye'nin Son Vapuru: '68-Güzelhisar'



Bu resmi 1976 yılında Çubuklu'dan çekmiştim. 68 no'lu Güzelhisar vapuru 1912 İngiltere yapımı vede 67 Kalender'in eşi. Bu vapur Rahmi Koç müzesince onarılıyor bir gün müzenin rıhtımını süsleyecek inşallah:
 

(+)


Kemal Çevik
14 yıl önce - Prş 31 Mar 2005, 01:30
Şirket-i Hayriye'nin Son Vapuru: "68-Güzelhisar"




(+) Fotoğraf Sami Güner



Güzelhisar Boğaz postasından dönüyor, 1970'leri başı olmalı, günümüzün dev yapılarından hiçbiri yok. Sadece Güzelhisar için değil Dolmabahçe, Beşiktaş sahili için de arşivlenmiş bir görüntü.

Kemal ÇEVİK


mordehay kohen

14 yıl önce - Cmt 11 Hzr 2005, 22:43
GUZELHISAR


arkadaşlar güzelhisarin akibetini bilen varmı ? son olarak 1994 senesinde haliç tersanesinde
yanık olarak video filmini çektim seneler sonra eser beyle görüştüğümde güzelhisar nerede soruma karşılık koç grubu satin almiş onarıp hasköydeki endüstri müzesine
yerleştireceklermiş ama biz biliyoruzki böyle bir olay gerçekleşmedi bildigim kadari ile bu vapur sökülmedi geçen sene 2004 te sorduğumda vapura maalesef onarim yapilamiyor
çünki her yeri çürük . nereye çekiçle vursalar şaç dağılıyor tekrar soruyorum
hangi tersanede gören son durumunda resmini çeken varmi malum ben burada uzakım



memocan

14 yıl önce - Cmt 11 Hzr 2005, 22:55

konu ile ilgili biraz geniş bir biilgi atarsanız bana Müze içinden akıbetini sordurabilirim ...

mordehay kohen

14 yıl önce - Pzr 12 Hzr 2005, 00:49

memocan bu haber hakkinda bütün bildiklerimi yazdim gerisi sana kalmiş



Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Pzr 12 Hzr 2005, 00:59

1911 yapımı "Güzelhisar" işletmenin en güzel gemilerinden biriydi ("Kalender" ile kardeştiler). 970 yolcu kapasiteliydi (kış kapasitesi ise; 790'dı). İngiltere'de inşa edilmiş olup, 453 grostondu. Şubat 1982'de işletmeden ayrıldığı yönünde bir kayıt var elimde ama bu tarihten sonra da İstanbul'da çalışmaya devam etti vapur (Bilgi yanlış akmış buraya). Şehirhatlarının en son emekliye ayrılan Şirket-i Hayriye gemisidir. 1986-87 yılları arasında olduğunu tahmin ettiğim bir gazete küpüründe, vapurun son hizmet verdiği; "Beşiktaş-Üsküdar" hattındayken alınmış birkaç resminin ve tam sayfa bilginin olduğu küpürü taratarak göndereceğim... (Hatta, haberin başlığı bile aklımda: "Elveda Güzelhisar!... Affet Bizi!")

Akın KURTOĞLU


mordehay kohen

14 yıl önce - Pzr 12 Hzr 2005, 16:14

4 gözle sabırsız bekliyorum ayriyetten arkadaşlardan görenlerden bilenlerden
sol hali ve hangi tersanede demirli olduğununu bilmek isterim



Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Prş 16 Hzr 2005, 01:27

Mordi abinin gözağrısı "GÜZELHİSAR" ile ilgili 19 sene evvelki gazete yazısı şöyleydi:

Eski Vapurlar... Onlar besbelli bir rüyaydı...

Gelgelelim bu rüya zamanını günümüzde bir vapur hâlâ koruyor. Hangi kentimizde yaşıyor olursanız olun, şimdi İstanbul'daymışçasına düşleyin kendinizi. Beşiktaş'tayız, Barbaros Hayrettin İskelesi'nde. Yoğun akşam trafiği Boğaz Köprüsü'nde hıncahınç birikmişken, biz vapur sayesinde on dakikada Üsküdar'a ulaşacağız. İşte, Şirket-i Hayriye mirasından son vapur "Güzelhisar" usul usul geliyor. "68" numaralı buharlı yolcu gemisi. Künyesini de verelim:

Sahibi: Denizcilik Bankası. 453 groston. Boyu 46.41, eni 7.95 metre. Yapım yeri: İngiltere, 1911 yılında yapılmış. Pervane sayısı 2, güverte sayısı 1; yolcu sayısı yaz 903, kış 773.




(+)



Mevsim sonbahar olduğuna göre, 900 kişi iyi kötü dalıyoruz Güzelhisar'a. Yetmiş beş yaşındaki gemi olanca yorgunluğuna karşın sessiz sedasız, kömürünün isinden yakınmayarak yola koyuluyor ve tıkır tıkır işleyerek bizi Üsküdar'a bırakıyor. Bir iki haftaya kadar seferden kaldırılıp, alınyazısının meçhul karanlıklarına teslim edilecek Güzelhisar'ı hiçbir üzüntüye kapılmaksızın terk ediyoruz. Öyle ya, Güzelhisar seferden kalkar, herhangi bir Hisar bizi yine Beşiktaş'tan alabilir.



Ama 'öyle' değil. En ilkel sosyolojik bilgi, toplumu ayakta tutan gücün uygarlık ve hatırlamak olduğunu söyler. Hatırlamak, yarın için daha güvenli bir yaşamın ilk ders kaynağıdır. Aramızdan ayrılıp kimbilir hangi kılığa girecek Güzelhisar da, anılarımızda önemli bir gedik açacak. Biz hatırlamayacağız. Çevre koruma adı altında gerçekleştirilen kıyımlara bir yenisi eklenir; bayatlamış pasta renkleriyle Güzelhisar, Boğaz'daki garip, ucube kılıklı 'yalı apartmanlar' önünden geçer; biz hiç yadırgamayız... Belleksiz bir toplumun doğal öyküsüdür hepsi.

Belki de en ilginç nokta, söylevlerde muhafazakârlığı hiç kimselere bırakmak istemeyen tutucu politikaların, iş çevreyi korumaya, muhafaza etmeye gelip dayandı mı, alabildiğine özgürlükçü kesilmeleridir. Uygarlığa, tarihine, hatırasına değer vermeyen belleksiz toplum elbet çağdışı saydığı vapurlarına da kıyar.



Yıllar önce son yolcusunu boşalttıktan sonra kimseyi bir yerden biryere taşımadı bu “zarif” gemi... Son seferinin “Son Sefer” olduğunu bilmediği için de doyasıya vedalaşamadı müdavim müşterileriyle...

Elveda Güzelhisar; bizi affet!....




(+)


Üsküdar İskelesi'nde yanyana dizilmiş bu gemiler, fırtınalı bir havada birbirlerinden güç alarak tehlikeyi atlatmaya çalışan yılkı atlarını andırıyor ilk bakışta. Sonlarını beklerken bordalarında okunan hüznü, bilmem siz de fark ettiniz mi?



Direkleri ve bacalarıyla böyle “başları dimdik” durduğuna bakmayın eski Şirket-i Hayriye gemilerinin... İçleri bir başka buruk şu günlerde tümünün de... Kimi bir kenara atılmışlığın acısını duyuyor her vidasında. Kimiyse, yaşıyla başıyla mütenasip olmayan kılıklara sokulmanın korkusunu yaşıyor...



Üstteki yazı; arşivimde bulunan, Ekim 1986 yılında Hürriyet/Pazar Eki'nde çıkan yazının bir bölümünden (daha doğrusu "Güzelhisar" ile ilgili olan kısmından) alınmıştır. Resimler Halûk ÖZÖZLÜ’nün, içinden küçük bir bölümü alınan metin ise Selim İLERİ’nin bir çalışmasıdır.
Resimlerin ilk ikisi Güzelhisar'ın olup, diğer Güzelhisar fotoları nisbeten küçük ölçekli oldukları ve kâğıt oldukça yıprandığından dolayı alamadım.

Akın KURTOĞLU



Mustafa Erdinç
14 yıl önce - Sal 19 Tem 2005, 06:00

Sevgili Alexandros,

Hediyen için ne kadar tesekkur etsem az olacaktır. Hic beklemiyordum... Tabii, yas 50'den sonra insan gecmistekilere daha cok deger veriyor, böyle cam sakızı-coban armaganı seyler onu cok mutlu edebiliyor.... Neyse.... Yine sagolasın diyorum...

Biliyorsun, bizde bir adet vardır.... Sana bir hediye verildi mi... en kısa zamanda seninde bir karsılık vermen gerekir, aksi halde buyuk bir kabalık olur... İşte benden bir hediye...
Bana ait degil.... Kaynağını bilmiyorum..... Herhalde eski ustalardan birine aittir...

Saygı ve Sevgiler...



(+)


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Sal 19 Tem 2005, 06:22

Göndermiş olduğunuz resimdeki "68" baca numaralı Güzelhisar gemisi, İstanbul'da seferden en son kalkan Şirket-i Hayriye vapurudur. Mordehay Ağabey'in ricası üzerine arşivimden bulup çıkarttığım bu konuyla ilgili bir gazete küpüründe geçen; Ekim/1986 tarihli haberi "Vapurlar-Nostalji ve Hatıralar" bölümüne göndermiştim:

http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=14376& ...&start=200

"Güzelhisar"ın gençliğinde çekilmiş olan bu resmini gönderdiğiniz için teşekkürler...

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
123 ... 131415   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM