Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Pzr 01 May 2005, 16:19
İstanbul - İlk Deniz Otobüslerimiz: "Bostancı" ve "Caddebostan"



İSTANBUL’DA, ŞEHİRHATLARI’NIN İLK DENİZ OTOBÜSÜ ÇALIŞMALARI

Zannedildiği gibi, ilk deniz otobüsü, 1981 yılında “ERKAL” adlı özel firmanın Kabataş-Yalova, Kabataş-Çınarcık, Kabataş-Mudanya, Kabataş-Avşa ve Kabataş-Bandırma arasında çalıştırdığı 5 adet monohull teknenin 4 yıl boyunca yaptığı seferlerle başlamamıştır (İDO ise çok sonraları 1986-87’de hizmete girdi).

Günümüzdeki deniz otobüslerinin atası sayılabilecek ilk 2 denibüs, 1956 yılında şehirhatları tarafından inşa edilerek uygulamaya konulmuştur. Birbirinin eşi olan tek katlı bu 2 deniz taşıtına; “Bostancı” ve “Caddebostan” isimleri verilerek; “Köprü-Moda-Kalamış-Caddebostan-Suadiye-Bostancı” ve “Büyükada-Sedefadası-Yörükali (Yürük Ali) Plajı” arasında seferlere konuldular (İsimleri de akılda kalması amacıyla olsa gerek; Bostan kelimesinden türetilmişti).

Her ikisi de İstinye Tersanesi’nde inşa edilmiş olup, çift uskurluydular ve 11.5 deniz mili hız yapmaktaydılar. 190 yolcu kapasitesine sahiptiler. 32.4 metre uzunluğunda ve 6.6 metre genişliğindeydiler. İç dizaynları, aynı belediye otobüslerindeki gibiydi. Çift sıralı, koridora paralel koltukları vardı. Aslında, görünümleri itibarıyla otobüsü andırmalarına rağmen, teknik olarak karşılaştırılacak olurlarsa, gerçek deniz otobüslerinin teknik özelliklerine sahip değillerdi. Çok fazla tutulmadılar ve bir süre sonra çürüğe çıkarıldılar (Kaynak: Eser TUTEL Arşivi).




"Bostancı" deniz otobüsü...



"Caddebostan" deniz otobüsü...

Akın KURTOĞLU


Kemal Çevik
14 yıl önce - Prş 05 May 2005, 18:34
Deniz Otobüsü




(+)


Arkadaşlar,

Caddebostan ya da Bostancı Haydarpaşa mendireğinin içinde seyrediyor, büyük ihtimalle ada seferinden gelip Kadıköy'e uğradı, Eminönü'ne devam ediyor. Yıl 1962-63 olmalı. Kadıköy'de de bir "devekuşu", Karaköy seferi için beklemekte. Daha İnciburnu mendireği yapılmamış, yani sert lodos havalarda Karaköy-Kadıköy seferi Haydarpaşa'ya kadar yapılabiliyor.

Aslında bu resmi belki de İstanbul Deniz Otobüsleri başlığına koymalıydım, çünkü bildiğim kadarıyla İstanbul'un ilk gördüğü deniz otobüsü bunlardı.

Meraklısına not: Otobüs terimi, ya da benzetmesi, yolcuların genelde arka arkaya sıralanmış sıralarda oturduğu araçlar için kullanılır. Demiryolu meraklıları hemen ray otobüsünü, raybüs, anımsayacaktır. Hatta bizim de Sakarya tipi raybüsümüz olduğunu bileceklerdir. Havayoluna ilgi duyanlar ise Airbus'ü hatırlayıp gülümsemişlerdir bile.

Görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK


Kemal Çevik
13 yıl önce - Pts 14 Ksm 2005, 23:33
Caddebostan ya da Bostancı


Arkadaşlar,


Sağ alt köşedeki açıklama tamamen çini mürekkepi altında kalmış, ya da karalanmış zira çok düzgün,   Ayyıldız ile İstanbul yazısından başka bir şey olduğunu sanmıyorum. Arkada Apa Ofset tarafından yayınlandığı belirtilmiş, kısmen tahrip olmuş  "...ı Den... tı Orta... 96?"  ? ni 3,6 veya 8 gibi yorumlayabiliyorum okunabiliyor ancak.

Sonuçta Caddebostan veya Bostancı deniz otobüsü boğazdan aşağı inerken, Kuruçeşme - Ortaköy arasında objektife yakalanmış.

Uğurlar olsun
Kemal ÇEVİK



Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Cmt 01 Nis 2006, 16:13



(+)

İstanbul'un ilk deniz otobüslerinden "Caddebostan"... (Resim: Mordehay KOHEN'den)

Akın KURTOĞLU


mete gürer
12 yıl önce - Pzr 13 Ağu 2006, 16:34

Sayın Akın Kurtoğlu

İlk deniz otobüslerimizle ilgili bir kaç husus belirtmek istiyorum.

01.04.06 günü Mordehay Beyin arşivinden alarak koyduğunuz CADDEBOSTAN deniz otobüsünde filikaları göremedim. Hatırlarsanız, ilk sefere şıktıklarında filikaları yoktu. Bir kaç yıl sonra, boyları kurallardan 1 m. fazladır dye, kıçtaki açık ve ufacık güvertenin iskele ve sancak taraflarına iki filika yerleştirilmişti. Kemal Çevik bey'in H.paşa mendirek içindeki resminde de filika seçemedim. Yanılıyor muyum?

Kemal bey'in resimlerinde görüleceğü gibi, hem Köprü-Adalar hem de Boğaz seferlerinde de çalıştılar. Sonraları uzun seferlerden alımıp Sedef adası-Büyükada-Yürükali-Maltepe-Bostancı hattına verildiler. En son dönemlerini Haliç'te çalışark geçirdiklerini hatırlıyorum.

Saygılarımla
Mete Gürer



ali_bozoglu

12 yıl önce - Cum 18 Ağu 2006, 00:14

Caddebostan ve Bostancı Motorbotlarını gayet iyi hatırlıyorum mtofoları yoktu dolayısı ile filikalarıda yoktu genellikle yakın hatlara çalışırdı Moda-Kalamış-Salacak gibi hatlara bu gün DenizOtobüslerinin Eminönü iskelesinin bulunduğu yerden kalkarlardı gayat modern bir deniz vasıtasıydı neden ve niçin kaldırıldığı hakkında hiçbir bilgiye ulaşamadım. Bakın bunlar1954 yılında yapılmış birde 1985 yıllardan sonra yapılan Motorbotlara bakın acaba hangisi daha modern bir dizayn

ali_bozoglu

12 yıl önce - Prş 26 Ekm 2006, 13:02

Caddebostan Motorborbotu'nun çok temiz bir resmini gönderiyorum


 

(+)




Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Çrş 06 Arl 2006, 02:55

Alıntı:
Aslında, görünümleri itibarıyla otobüsü andırmalarına rağmen, teknik olarak karşılaştırılacak olurlarsa, gerçek deniz otobüslerinin teknik özelliklerine sahip değillerdi. Çok fazla tutulmadılar ve bir süre sonra çürüğe çıkarıldılar

Üstteki bilgiye bir ekleme yapılması gerekirse, Ali BOZOĞLU'nun gönderdiği; 1966 yılı Denizcilik Bankası T.A.O 15. Hesap yılı Bilançosu'ndaki bilgiye göre; "BOSTANCI" ve "CADDEBOSTAN" deniz otobüslerimiz, 1966 senesinde hizmet dışı bırakılıyorlar. Buna göre; yalnızca 10 yıl boyunca İstanbul'a hizmet verebiliyorlar.



Akın KURTOĞLU



Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Pts 05 Şub 2007, 19:51

Bir detay: İlk deniz otobüslerimizden birisi Eminönü'nde en sağda rıhtıma bağlamış. Adalar postası için bekliyor olmalı...



(+)


Akın KURTOĞLU


Ali Melih Atafırat

12 yıl önce - Pts 05 Şub 2007, 20:28

Bu ilk deniz otobüslerinin fazla tutulmamalarının nedenleri aslında gerçekten otobüs gibi olmalarıydı. İstanbul'un hele o zamanki yolcuları yüzlerinde rüzgarı hissetmezler se kendilerini gemiye binmiş saymazlardı. Bir defasında bu gemi ile bir yaz günü Yeniköy'e giderken geminin fırın gibi ısınmış olan içi günün en kalabalık saatindeki bir belediye otobüs'ünden farksızdı. Kucak kucağa, omuz omuza zor nefes alaraktan Bebek iskelesinde kendimizi dışarıya zor atmıştık. Nerede o güzelim Boğazın eski şirket vapurları!! Onların yanında bu havasız, daracık gemiler pek tutunamadılar tabii. Hemen hemen aynı boydaki R. Kavağı (72) veya Sarıyer(75) gemileri bile bunlardan daha rahattı. Hızları da diğerleri ile aynı olunca kendilerini diğer gemilerden ayıran  özellikleri de yoktu.

Selamlar

Ali Melih Atafırat



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM