Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Alexandros

14 yıl önce - Sal 19 Nis 2005, 20:23
Kartpostallarda İstanbul Şehirhatları Vapurları


Yolladigim resim, cok eski bir kartpostaldan’dir. Bu resim nereye aittir bilemiyorum (Vapur arsivlerine veya vapur iskelerine )ama Vapurlara ekledim, sayet yanlis ise duzeltmege calisirim.
Asagidaki bilgiler hem genc yastaki uyelerimiz icin, hemde bizler icin (50 yasinda olanlarin) anilarini tazelemek icin.
60’ li yillarda, Emirgan ve Besiktas adli bu ufak gemiler yaz aylarinda Buyukada iskelesinden, YorukAli plaji (Dil burnu mevkiisi) arasi sefer yaparlardi.
1.Bogaz koprusu insa edildikten sonra Bostanci –Adalar hatti uzerinde calismaga basladilar.
1982 senesinde Istanbuldan ayrildiktan sonar izlerini kaybettim. Eski mesajlarimda bahsettigim gibi bu iki gemi Buyukada’daki cocukluk gunlerimi hatirlatiyor. Onun icin bu iki gemi hakkinda sizlerden fotograf bekliyorum.

Saygilar Alexandros


(+)


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Sal 19 Nis 2005, 22:37

Alexandros Bey, hayırlı geceler...

Sizin kartpostaldaki yer, zannedersem "Yörükali (ya da Yürükali) Plajı" olsa gerek... Yaz aylarında bazı ada vapurlarının depar sefer yaptığı ve denize gireceklerin gelip-gittiği iskele...

Buna benzer iskelelerden biri de, Boğaziçi'nin kuzeyindeki "Altınkum" plajı olup, zamanında buraya ekstra sefer yapan gemilerde, insanları plaja çekebilmek için bedava gazoz fişi dağıtıldığını okumuştum.

Söz verdiğim bu 2 geminin resimlerini hâlâ bulabilmiş değilim. Bulmamla siteye göndereceğim, merak etmeyin... Selâmlar...

Akın KURTOĞLU


Kemal Çevik
14 yıl önce - Cum 22 Nis 2005, 01:45
Üsküdar




(+) Foto Özdemir Çevik



Aslında bu resmi hangi başlığa koymam gerektiğine karar veremedim, vapurlar ön planda olduğu için buraya astım. 1961 mayıs ayından bir amatör çalışma.

Vaniköy ya da kardeşlerinden (Beykoz veya Hasköy) biri Üsküdar iskelesine doğru gelmekte, muhtemelen Köprü - Üsküdar - Kuzguncuk - Beylerbeyi - Çengelköy - Vaniköy - Arnavutköy seferini yapmakta. Az sonra iskelenin kapısını açacak memur bağıracak: "Arnavutköy'den aktarma Kavaklara kadar gider...."

Dört çarklı Karamürsel araba vapuru ya Kabataş'a hareket etmek için araçların binişini bekliyor, ya da Kabataş'tan gelmiş boşalıyor. Hemen yanında Fransa Dunkerque yapımı 4 K (Karaköy, Kasımpaşa, Karaköy, Kızkulesi) dan bir tanesi var. Her iki geminin kapaklarının ucuna dikkat ederseniz daha önce sözünü ettiğim küçük kapakçıkları görebilirsiniz.

Bugünkü iskele henüz yapılmamış. Meydanda iki tramvay 9 Kısıklı ve 12 (çizgili) Bağlarbaşı'ndan Kadıköy peronunda bekliyor, dönüp gelmekte olanı da 12 Kadıköy seferine çıkacak.

11 Ümraniye ve 15 Beykoz otobüsleri tramvay durağının tam karşısından (resmin sol tarafinda, dışarda) kalkış yapıyorlar.

Üsküdar meydanının 1961 halini gösteren 3 fotoğrafı eski aile resimlerini tasnif ederken buldum. O zamanların en iyi makinelerinden Leica reflex (aynalı) ile çekilmiş olmalarına rağmen siteye büyütülebilir halde koyabilmek epey bir vaktimi aldı. Diğer ikisini de en kısa zamanda hazırlayacağım.

Görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK



Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Cum 22 Nis 2005, 06:43
BİRAZ VAPUR NOSTALJİSİ...


BİRAZ VAPUR NOSTALJİSİ...




(+)

Eminönü Köprü üzerinden bir görünüm... Ön plânda “Suadiye” vapurunun kıçı, ön sağda ise Denizyolları’na ait bir hizmet çatanası... Arkadaki 2 gemiden hareket halinde olanı; “Erenköy-70” (1933’den önceki adıyla “Ziya”), “2” numaralı iskelede bağlamış olan ise “Kalender-67”... Köprü-Üsküdar seferini yapmak üzere hazırlanıyor...




(+)

Yenicami’nin minaresinden Eminönü-Galata Köprüsü... “Adalar-Maltepe-Yalova” Normal seferi için Köprü-5 numaralı iskeleye bağlayan “Maltepe” veya “Suadiye” vapuru... Köprü-6 numaralı Ekspres iskelesinde ise kalkışa hazırlanan 2 gemi görünmekte... Tramvaylar kaldırılalı bayağı olmuş, çünkü Karaköy altgeçidinin giriş binaları görünmekte (1964 ve sonrası). Köprü’nün üzerindeki rayları halen durmakta, ancak Eminönü ayağından itibaren asfaltlama yapılarak, raylar derinlere gömülmüş. Ön plândaki otobüs bir Mercedes 0321-HL...




(+)

“3” numaralı Eminönü iskelesine bağlamış olan, “köy” tipi vapurlarımızdan biri olan “Ortaköy”... Buna yaslayarak bağlayanlar ise, sırasıyla “Erenköy-70” ve “Kalender-67”. İskeleler henüz inşa edilmişler, daha üstlerine gidilecek yönü gösteren tabelâlar dahi asılmamış. Karaköy Rıhtım başı dubasına bağlayan ise Glasgow tipi vapurlardan biri... Köprü üzerinden 2 adet Leyland geçmekte (68-69 ve daha sonrası çekilen bir foto).




(+)

“Beykoz” adlı vapur Üsküdar’a yanaşmak üzere. Büyük olasılıkla Arabalı iskelesinin yanına bağlamaya geliyor. O an için sefer dışı. Gerisindeki vapur ise, muhtemelen “Köprü-Üsküdar-Kuzguncuk-Boğaziçi” seferini yapmakta... İskeleye bağlamış olan uzun bacalı vapur ise; “Üsküdar-Beşiktaş-Ortaköy” mekiğini gerçekleştirmekte... Arabalının adı “Kabataş”... Arka plânda tüm haşmetiyle “Boğaziçi Köprü”müz tamamlanmış vaziyette...




(+)

Büyük olasılıkla üstteki fotoyla seri çekilmiş olan ikinci karede “Beykoz” iskeleye bağlamış durumda... “Üsküdar-Beşiktaş-Ortaköy” vapuru anlaşılan kalkmış, göğü kesif bir duman kaplamış çünkü... (Beykoz vapuru, 8 adet “köy” tipi vapurdan biriydi).

Akın KURTOĞLU


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Cmt 23 Nis 2005, 00:07
NOSTALJİ...


VAPUR NOSTALJİSİ'NE DEVAM:




(+)

Eminönü “3” numaralı iskelede bağlamış 2 vapurdan sağdakisi; "Göztepe-69", ona yaslayarak bağlayan ise “Erenköy-70"... (Her ikisi de 1911 Fransa yapımı olup, 1933’den önceki isimleri, sırasıyla; “Hüseyin Haki” ve “Ziya”). Üçüncü vapur ise 1910 İskoçya yapımı “Sarayburnu-65" olup, halat çözmüş ve Boğaziçi’nin Anadolu yakasına doğru seferine başlamış... Gerilerde bir Glasgow yapımı vapur ise, “1” numaralı iskelede kalkış saatini beklemekte...





(+)

Karlı bir günde Eminönü-Galata Köprü-Karaköy görünümü... “2” numaralı iskeleye bağlamış olan Şüheda serisinden; “Sami Akbulut” (1990’lara kadar 1 ve 2 numaralı iskelelerin yerleri tersti; “1” numaradan Kadöy’e, “2” numaradan ise “Üsküdar”a vapur kalkardı, sonradan bu iskelenin yerleri değiştirildi), “2” ve “1” numaralı iskele arasındaki rıhtıma bağlamış olan ise; 1938 yapımı “Sarıyer-76”. Bu vapur, son yıllarda elde yeteri kadar Haliç vapuru kalmadığı için bacası kesilip kısaltılmış ve Galata Köprüsü’nün altından geçebilecek hale getirilmişti. Eminönü “A” terminallerinde 79 model İkarus Sololar ve Büssing-U47-D’ler karma olarak yolcu almaktalar... Köprü üzerindeki “5” ve “6” numaralı vapur iskeleleri iptal edilmişler (demek ki, 1980’den sonraki bir çekim). “Sarıyer-76” 1983 yılında çürüğe çıkarıldı. Resimde “Sarıyer”in de dışına yaslayarak bağlamış olan, muhtemelen bir hizmet çatanası.





(+)

1959 Hasköy yapımı “Beykoz” vapuru, Köprü’ye gelmek üzere (1980’ler)...

Akın KURTOĞLU



Kemal Çevik
14 yıl önce - Cmt 23 Nis 2005, 03:13
Beykoz


Akın bey,

Benim gönderdiğim resim, ikinci resimde yanaştıktan sonra Beykoz'un direğinin hemen ucundaki beyaz evden çekilmiş.

Yıl 1979-80 olmalı, Kabataş iskelesi yeniden inşaa edilirken, araba vapuru Üsküdar - Sirkeci çalışmış, Üsküdar - Kabataş bağlantısı ise bir müddet yolcu vapuru ile sağlanmıştı. Daha sonra Harem sahil yolu açılınca Üsküdar'da araba vapuru tümüyle tarih oldu.

Alıntı:
(Beykoz vapuru, 8 adet “köy” tipi vapurdan biriydi).



Ben Beykoz'u Vaniköy ve Hasköy ile kardeş olarak biliyorum, yanılıyor muyum? Ya da bunlar da mı köy tipi?

Görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK


Kemal Çevik
14 yıl önce - Cmt 23 Nis 2005, 13:59
Üsküdar 2




Foto: Özdemir Çevik(+)


44 yıl öncesinden Üsküdar "by night".

Karamürsel araba vapurunun biraz uzaktan da olsa gece görüntüsü, gene mayıs 1961 den kalma, Karamürsel'in yanında bu sefer Kabataş var. En arkada ise gene 4K'dan birinin kaptan köşkü zor da olsa seçilebiliyor.

Sol tarafta ağaçların arasında otobüs duraklarının üstü gözüküyor. Meydanda 9 ve 12 numaralı tramvaylar hareket saatini bekliyor. Doğancılar yokuşunu çıkamadığı için 12 hep tek motris çalışırdı.

Görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK



Kemal Çevik
14 yıl önce - Cmt 23 Nis 2005, 22:28
Üsküdar 3




(+) Foto: Özdemir Çevik


Kartal, Kabataş'tan gelmiş Üsküdar'a yanaşmakta, iskelede Rumelihisarı ya da kardeşlerinden biri Arnavutköy postasında, Sarıyer ya da Kocataş Beşiktaş'tan gelmiş, o da yanaşmaya başlayacak. Bir sonraki sefer Ortaköy bağlantılı olmalı ki güneyden yaklaşıyor. Daha uzakta Eminönü'nden bir eski Şirket-i Hayriye gemisi yaklaşmakta.

Meydanı turlayacak olan tramvayın vatmanı bir yandan makas değiştiriyor, bir yandan da bir önceki arkadaşına makası kör hatta doğru bıraktığı için söyleniyor olmalı.

Bütün bunları camdan izleyen "kocakafa"da bendeniz cennet kuşu.

Görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK



En son Kemal Çevik tarafından Prş 28 Nis 2005, 00:58 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Pzr 24 Nis 2005, 02:18

VAPUR NOSTALJİSİ'NE DEVAM:




(+)

1949 Hollanda yapımı 6 vapurdan biri olan “Büyükdere”, (diğer kardeşleri; Büyükada, Haydarpaşa, Yalova, Rumelihisarı ve Anadoluhisarı idi), Eminönü “4” numaralı iskelede bağlamış halde... Köprü’nün “5” numaralı Adalar iskelesine inen-çıkanların kullandığı merdivenler ve Köprü’nün üzerindeki direklerde o meşhur; “Siera” radyo reklâmları...




(+)

1928 model Fransa yapımı “Heybeliada” (diğer kardeşi “Kalamış”tır), Karaköy Rıhtım başı dubasına bağlamış dinleniyor, sefer saatini bekliyor... 1988’e kadar hizmete devam etmiş olan vapur (kardeşi o kadar şanslı değildi ve 1960’da kadro dışı bırakılmıştı), 699 groston ağırlığında ve 1389 yolcu kapasiteliydi (günümüzün B tipi vapurları olan Şüheda grubunun eşdeğeriydi).




(+)

Beşiktaş’tan gelen “Beylerbeyi”, Kadıköy yeni iskelede yanaşmaya çalışıyor. Bu vapur 1980’lerin sonu 90’ların başına kadar, öğlenleri ölü saatlerde “Kadıköy-Beşiktaş” seferlerini yapmıştır “Beykoz”la birlikte... Sabah ve akşamları pik saatlerde ise bu ikisinin yerini, daha yüksek kapasiteli B tipi 2 Şüheda tipi vapur alırdı. Beylerbeyi ile Beykoz da o arada boş durmazlar ve birer Eminönü-Boğaziçi seferi atarlardı bu zaman diliminde (Yani, hiçbir vapur hiçbir zaman boş kalmazdı öyle uzun süre).




(+)

“İstinye” vapuru, Üsküdar’da... “Üsküdar-Kabataş” mekik seferini yapmakta... Arabalı vapur seferleri iptal edilince, sabah-akşam her yarım saatte bir, öğlenleri ise saatte bir bu iki iskeleyi bağladı son zamanlarında... Çok nadir olarak da “İstinye-Paşabahçe” ringine girerdi. İskelenin en sağındaki motorbot ise, “Üsküdar-Eyüb” (Haliç) hattında çalışmakta...




(+)

“Burgaz” vapuru Üsküdar’a bağlamış. “Moda” ve “Kadıköy” ise diğer kardeşleri. 1454 kişi alabilen vapur tam 78 yıl çalıştıktan sonra, 1990’da tamamıyla kadro dışı kaldı. Diğer iki kardeşi ise 1967 ve 1966’da kadro dışı kaldılar. Her üçü de 1912 Fransa yapımı ve 697 gros tondalar.

NOT:Kullanılan resimlerin bir kısmı İstanbul Ansiklopedisi ve Eser Tutel arşivinden alınmıştır.

Akın KURTOĞLU


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Pts 25 Nis 2005, 00:37

NOSTALJİK VAPURLAR:





(+)

1962’den önce çekilmiş bir arabalı fotosu... Vapurdan inen “Kale” firmasının Mercedes otobüsünün plâkası daha eski sistemde. İskele Kabataş iskelesi ve Üsküdar’dan gelmekte arabalı. Solda Dolmabahçe Camii belli belirsiz görülüyor... Resmin 27 Mayıs ihtilâlinden hemen sonra çekildiği anlaşılıyor. Çünkü resmi görevliler tüm araçları kontrol ederek indiriyorlar...





(+)

“Suadiye” ve “Maltepe” vapurları, Köprü-5 numaraya bağlamışlar... “6” numaralı Ekspres Adalar-Yalova iskelesinden ise bir Glasgow kalkmış. “Suvat” (veya “Ülev”) ise Haydarpaşa’dan gelmiş, Karaköy dubalı iskelesine yanaşmak üzere. “4” numaralı iskelede 2 uzun bacalı-numaralı eski Şirket-i Hayriye vapuru... Arkalardan Etap Marmara ve Sheraton otelleri gözüküyor. Bir Mercedes-0321-HL İETT otobüsü de Eminönü “B” terminalinde yolcu alıyor. “Türk Ticaret Bankası”nın yaya üstgeçitlerinden birinin merdivenleri gözükmekte (Çekim yılı: 1977-80 arası).





(+)

Eski Kartal meydanı...Daha deniz doldurulmamış ve “Kartal-Yalova” arabalı seferleri devam ediyor. Bu hatta, günde ortalama 10’ar sefer yapılırdı karşılıklı. Bir vapur kaçırıldığında, sonrakini beklemek bir işkenceydi, çünkü bir sonraki arabalı 3 saat sonra kalkardı. Resmin sağında sahilde uzunlamasına görülen mavi brandalı çay bahçeleri, günümüzde denizden yaklaşık 50 metre kadar geride ve karada kaldılar... Geri plânda ise “Kartal Devlet”, tüm haşmetiyle yükselmekte...





(+)

283 grostonluk ve 300 yolcu kapasitesine sahip 1951 Hollanda yapımı “Emirgân” (veya kardeşi “Beşiktaş” vapuru) “1” ve “2” numaralı vapur iskelelerinin arasında geçici olarak rıhtıma bağlamış. Günümüzün motorbotlarıyla aynı kategoride olan (tek farkla: bunlar 2 katlıydılar) bu iki kardeş vapur, daha çok yolcu yoğunluğunun az olduğu Salacak veya Adalar arası seferlerde hizmet verdikten sonra, 1980’lerin başında kadro dışı bırakıldılar. Karşıdan gelen ise, “Ülev” veya “Suvat”... Köprü üzerindeki iskeleler kaldırılmış... Galata sırtlarından görünen binalar; “Etap Marmara (‘The Marmara’)” ve “Sheraton (‘Ceylân Intercontinental’)” otelleri...
Önde duran mavi iki otobüs, o yılların Halk Otobüsleri’ndendir ve muhtemelen Eminönü-Kocamustafapaşa ve Eminönü-Eyüb-Alibeyköy hatlarından ikisinde çalışıyor olmalılar. Murat-124’lerin moda olduğu dönemler (“1” numaralı “Yeniköy-Kadıköy” iskelesinin önünde park etmiş bir tanesi). Lassa, daha Brisa olmadan önce, reklâm panolarında...





(+)

1912 Fransa yapımı “Burgaz” vapuru, mendireği dönmüş, Kadıköy eski iskeleyi pas geçerek Haydarpaşa’ya doğru gidiyor. Buradan tren yolcularını alarak, Karaköy’e geri dönecek (O yıllarda Karaköy-Haydarpaşa ve Karaköy-Kadıköy vapur seferleri birbirlerinden bağımsızdılar ve her iki hatta da ayrı ayrı vapur tahsis edilirdi. Sadece öğlenleri ölü saatlerde bazı seferler birleştirilirdi. Ama her iki durumda da vapurların Haydarpaşa’ya yanaşma/kalkışları ile Gar’daki banliyö tren geliş/gidişleri arasında mutlaka 5 dakikalık bir fark olurdu. Trenler ve vapurlar, kesinlikle birbirlerini beklerlerdi. Bu opsiyon sayesinde, daha o yıllarda vapur/tren aktarması tıkır tıkır işlerdi).


Akın KURTOĞLU



sayfa 1
123 ... 101112   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM