Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
İstanbul'da Tramvaylı Günler ve İETT
123 ... 113114115   sonraki »

ANA SAYFA -> ULAŞIM
cevap yaz
sayfa 1
cenkince

14 yıl önce - Prş 14 Tem 2005, 21:11
İstanbul'da Tramvaylı Günler ve İETT


Seçtiğim başlık bu konunun altına uygun mu? bilmiyorum ama, İETT'nin açılımında tramvay da olduğuna göre sanırım doğru adres

Tramvaylar tarihinin en büyük kazası 1936 yılının 26 Şubat gecesi Vatman Fahri'nin kullandığı 122 numaralı tramvay, Fatih Harbiye seferini yaparken, Şişhane yokuşunda freninin boşalması sonucu, gittikçe artan bir hızla aşağı iinmeye başlamış, vatmanın tüm çabaları sonuç vermediğinden köşede bulunan bir apartmanın kapısına bindirmişti.

Tramvayı tıka basa dolduran yolculann dehşet dolu çığlıkları arasında herşey kısa bir sürede olup bitivermiş, çarpmanın şiddetiyle tramvay devrilmişti. Birbiri üzerine yıkılan yolculardan biri tramvayın altında kaldığından olay yerinde can vermiş diğer yaralı yolcu
lar hemen buradan geçen taşıtlarla hastahanelere kaldırılmıştı.

Ancak yapılan tüm tedaviye rağmen beşinin de ölümüyle feci kazanın can kaybı bilançosu 6 ölüye yükselmişti. Kazada tramvay da kullanılamayacak derecede hasar görmüştü.

Şehirde henüz otobüslerin yaygınlaşmadığı dolmuşların ise yeni  çalışmaya başladığı bir dönemde meydana gelen bu kazaya rağmen tramvaylara ilgi azalmadı. Ancak büyük üzüntüye yolaçan kaza sırasında tramvayın hınca hınç dolu olduğu göz önünde tutularak bazı tedbirler alınmakla yetinildi.

Alınan karara göre bundan sonra her tramvayda sadece 28 kişi yolculuk yapabilecek, bunun dışında, yolcu alınmayacaktı. Ancak yaşantısının her döneminde müşterisiz kalmayan, vagon dolu olduğu zaman bazı kişilerin canını bile tehlikeye atarak arkasına asıldığı tramvaylarda konan bu kısıtlamanın ömrü fazla uzun olmadı. Kısabir süre sonra da unutuldu.



(+)


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Prş 14 Tem 2005, 21:50

Sevgili Cenk üstadım... Eski tramvaylarımızla ilgili haberleri başladığımızdan beri es geçtik hep. Oysa öyle bir anbar ki bu tramvay konusu, yüzlerce sayfa doldurtur kendi içinde... İETT Nostaljisi bölümünde şimdilik eski tramvaylarla ilgili bilgileri, dokümanları ve görsel arşivi biriktirebiliriz. Biraz ele avuca geldiğinde ayırarak, "Nostaljik İstanbul Tramvayları" adlı bağımsız bir konuya taşırız.

Bu arada, mesajındaki konu da çok ilginç. Bende de çeşitli tramvay kazaları, haberleri vs... konusunda 2 dosya dolusu arşiv mevcut. Peyderpey bunları sitede işleriz...

Akın KURTOĞLU



cenkince

14 yıl önce - Prş 14 Tem 2005, 21:55

Tramvaylar depoda servise hazır bekliyorlar....



(+)


Açıkçası ben bu depoların nerede olduklarından pek haberdar değilim. Yalnız galiba deniz kenarında bir yerlerdeler...


cenkince

14 yıl önce - Prş 14 Tem 2005, 22:14
Tramvaylar seferde...


O halde bu akşama arşive çalışıyoruz

Karaköyde bugünkü Ziraat Bankasının yanıbaşındaki ünlü Mimar D'ARANCo nun yapıtı arap tarzı minareli meşhur karaköy mescidi. 1958'deki istimlak çalışmaları sırasında Kınalıadaya monte edilmek kararı ile sökülüp sonradan kayıplara karışan bir tarih mirası...

Caminin altında ve yanındaki daracık geçitte zamanın en ünlü manavları yeralmaktaydı. Az ileride Necatibey Caddesine doğru Karaköy Börekçisi ve Karaköy Muhallebicisi ve Şapkacı Rusos yeralırmış...



(+)


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Prş 14 Tem 2005, 22:24

Üstadım... 2. resimdeki depolar, aslında İETT'nin meşhur Avcılar kampıdır. Burası Küçükçekmece kıstağını hemen atladıktan sonra, Avcılar istikametine giderken sol tarafta deniz kenarında kalan mevkideydi ve 1961 yılında İstanbul yakasındaki tramvayların kaldırılmasını müteakip, eldeki atık araçların buradaki boş alanda yanyana konulmasıyla oluşturulan nev-i şahsına münhasır, fevkalâde enteresan bir kamp yeriydi (Konuştuğumuz konu nisbeten eski olduğu için, ben de buna paralel olarak dili biraz ağırlaştırdım ).

Buradaki herbir araç bir İETT şoförüne verilmişti aileleriyle birlikte. İzinli oldukları günlerde, burada tramvayların içinde kalmaları için... Bu araçların daha yakın plân çekimlerinde gördüğüm kadarıyla vatman mahalli çoğunlukla mutfak olarak kullanılırken, yolcu taşıma bölümü yatakhaneye çevrilmişti. Hatta çoğunun üzerindeki hat tabelâları bile olduğu gibi bırakılmıştı...

Yaklaşık olarak 150 kadar tramvay motrisi ve vagonundan oluşan bu hoş kamp, yıllar sonra tahta ağırlıklı araçların hava koşullarından ötürü çürümesi üzerine kaldırıldı ama adı yıllarboyu bu şekilde anılmaya devam etti...

1980'lerin başına kadar "B1" hat numaralı İETT otobüsleri, "Taksim-İETT Kampı" olarak çalıştılar... Sonradan "Avcılar" ibaresi de eklenmeye başladı hattın sonuna (80'lerin sonlarında da hat; "76"ya çevrildi).

Akın KURTOĞLU



cenkince

14 yıl önce - Prş 14 Tem 2005, 22:26
Tramvaylar seferde...


23 Numaralı Tramvayda İş Bankası İlanı.... Hemen Altında şu an Yenicaminin Batısında kalan alanda (yayalaştırılan bölgede) Tramvay bekleme yapıyor...






(+)


umit1
14 yıl önce - Cum 15 Tem 2005, 06:56

Akin bey ustadimiz hatiralari canlandirip bizim yasimizdakileri huzunlendiriyorsunuz.

99 ve 131 numarali tramvaylar benim favorilerimdi.her nedense digerlerinden daha hizli
gidiyorlar gibi gelirdi bana.99 vatman mahalli kapali yani kapili idi 131 ise kapisiz.(Kapisiz tramylarda Istanbul cocuklarinin milli sporu olan Tramvaydan atlama oynamak pek zevkli olurdu.tabii yanlis atlayip dusupte yara bere icinde eve donup annenizdende iyi bir kotek yemediginiz surece)


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Cmt 16 Tem 2005, 17:23

Sevgili Ümit üstadım... Yeniyi yaşamak kadar eskiyi hatırlamak da insanı alıp biryerlere götürüyor ara ara... Tamamıyla eskiden kopmamak, günümüz yaşantısıyla o günleri karşılaştırmak, mukayese etmek için gerekli oluyor bazen...

Eski İstanbul Tramvayları'yla ilgili resimleri ve notları olan arkadaşlar varsa, şimdilik buraya gönderebilirler. Muayyen bir süre sonra bunları ayırıp, bağımsız bir başlık altında toplayacağız...

Akın KURTOĞLU


Selcuk Aral

14 yıl önce - Cmt 10 Eyl 2005, 22:53



(+)


Sevgili Akincim !

Bu görmüs oldugun tramvay rahmetli anneannemin (daha henüz Istanbulda Televizyon yayinlari baslamamis olmasindan dolayi) *Uyku hapiydi*. Ben de tabi yasli kadini yalniz yola cikartmadigimdan, haftanin bir kac gecesi gece saat 22 civarinda bu tramvayla Fatih-Harbiye gider (hic inmeden tekrar) gelirdik.

Hani hanimlarin vitrin-bakma meraki ve huylari vardir ya: Anneannem' de  *tramvay-shopping* hastasiydi. Ben tabi hem meraktan, hem de heyecandan kucaginda uyur kalirdim.

Al sana bir *Fatih*-Tramvay resmi !

Ciaoooo birader !


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Pzr 11 Eyl 2005, 13:11



(+)


Selçuk Ağabey... Bahsettiğin meşhur; "Fatih-Harbiye" tramvay hattının ben de biraz detaylarını vereyim.

Hattın ilk açılışı 1920'lere uzanmakta... Suriçi'nde en son tramvay hattı çekilen cadde Fatih-Fevzipaşa olduğu için, ilk yıllarda tramvaylar Fatih'ten geri döndürülüyorlar. Oysa diğer iki suriçi hattı Topkapı ve Yedikule'ye kadar uzanıyorlar. Bu açığı kapatması için Fatih başdurağından Eminönü/Bahçekapı'yı aşarak, Taksim üzerinden de daha ileriye gidebilen bir bağlayıcı hat olarak "12-Fatih-Harbiye" servislerini açıyorlar. Hat, Harbiye'de 3 yol ağzından geri dönüyor. Sonradan Edirnekapı aksı hizmete girince de bu hat iptal edilmiyor. Hatta buna bir de kardeş hat açıyorlar: "12/A-Aksaray-Harbiye"...

Suriçi'nin Taksim ile olan tek bağlantısı bu 2 hat sayesinde karşılanıyor. Aksaray'dan daha ileriden Bayazıd'dan ise Mecidiyeköy-Şişli istikametlerinde bağlantılı hatlar da açılıyor...

Çok ünlü bir romanımıza da konu olan bu hat, 1950'lerin sonunda en son kaldırılan tramvay hatlarından biri oluyor... Peyami SAFA'nın meşhur; "Fatih-Harbiye" romanı, İstanbul'un iki yakası arasındaki yaşayış farklılıklarına, gelir dengesizliğine, eğlence anlayışına ve inanç sistemine göndermeler yapıyor...

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
123 ... 113114115   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM