Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 7
Cem Telgeren
16 yıl önce - Sal 06 Hzr 2006, 23:13

Alıntı:
Zaten İkaruslar, 1992'de kırık-dökük bir vaziyette filodan çekilirken, Mercedes-0302-12RST'ler hâlâ taş gibilerdi


1992 yılında alınan ikinci tertip İkaruslar biraz daha sağlam çıktılar gibi.Akın Üstad'ın dediği gibi 1980 de alınan İkaruslar 12-13 yıl sonra seferden kaldırıldıklarında gerçekten de çok kötü durumdaydılar.Halen kullanılan ikinci tertip İkaruslar ise 15 yıla doğru gidiyorlar ve hiç de fena durumda değiller doğrusu.

Mercedes otobüsler için söylenecek bir şey yok aslında.Adı üstünde Mercedes işte.İnanırmısınız Bursa da 1978 model bir Mercedes otobüs hala seferlerine devam ediyor.
Neredeyse 30 yıla doğru gidiyor ve hala taş gibi.Bu Mercedeslerin Türkiye'de üretilmiş olması ve bu kadar dayanıklı olması doğrusu bir Türk olarak insana gurur veriyor...


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Pzr 11 Hzr 2006, 06:31

Alıntı:
1992 yılında alınan ikinci tertip İkaruslar biraz daha sağlam çıktılar gibi.Akın Üstad'ın dediği gibi 1980 de alınan İkaruslar 12-13 yıl sonra seferden kaldırıldıklarında gerçekten de çok kötü durumdaydılar.Halen kullanılan ikinci tertip İkaruslar ise 15 yıla doğru gidiyorlar ve hiç de fena durumda değiller doğrusu.

İlk parti İkaruslar tam gün çalıştılar 13 yıl boyunca. Aradinlenmeli hat adedi çok azdı... Ayrıca gece seferleri de günümüzdekinden çok daha fazlaydı. Saat 20:00'den sonra 24:00'e kadar birçok hatta servisler devam ederdi.

O yılların banliyö semtlerinin son duraklarına giden yollar, şimdikine göre oldukça iptidaiydi. Hatırı sayılır bir kısmı, toprak veya mıcırla kaplı yoldu. Günümüzde ise asfalt kullanım oranı çok daha arttı.

80'li yıllarda ÖHO adedi 950 civarındaydı. Günümüzde ise 2048... Artık hemen her 2 hattına birinde, İETT + ÖHO sefer adetlerini ortaklaşa paylaşıyorlar. Bundan dolayı, garajda bekleyen İkarus oranı daha fazla oluyor. Bu da araçların daha yavaş eskimesine yol açıyor.

Bütün bu nedenler toplandığında, İkarus'ların yaşlanması gecikiyor.

Akın KURTOĞLU


yılmaz büktel

16 yıl önce - Pzr 24 Eyl 2006, 23:58

1951 de alınan kısa büssinglerin rektifiyesi olayı, birebir şekilde eshot ta da yaşandı. aşağıda resmi görülüyor. bilenler ve gördüğünüz üzere eshot bu yenileme konusunda_memleketim olduğu için söylemiyorum_ iettden daha iyi.


ayrıce eshot 6500 büssinglerden de otobüs ve hatta troleybüs yapmıştir ve yine biliyorsunuz iettnin bu konuda yalnızca 101 tosun örneği var.


(+)


yine daha ileri gidersek eshotun eski şasileri kullanarak önce man590 görünümlü sonra 0302 mersedes görünümlü körüklü otobüsler yaptığınıda biliyoruz. bu sonuncuları gördüm ama binmek kısmet olmadı yalnız sitede bilenler çok gürültülü olduklarını yazıyorlar. ancak kısa ve uzun büssinglerin rektifiyesiyle yapılan otobüs ve troleybüsler bir harika idi.

 

(+)


En son yılmaz büktel tarafından Pts 25 Eyl 2006, 13:47 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Pts 25 Eyl 2006, 00:15

Yılmaz Büktel demiş ki:
1951 de alınan kısa büssinglerin rektifiyesi olayı, birebir şekilde eshot ta da yaşandı.

Ben evvelden demiş ki:
Belediye Çalışma Raporu'ndan:

1979: 1979-1980 yılları arasında toplam 245.000.000 lira bedelle; 620 adet İETT otobüsü alınması kararlaştırıldı.

1979: İzmir Belediyesi'nden 7'de 1 devirle, 60 adet belediye otobüsü devralınacak.

Daha evvelden siteye iliştirdiğim üstteki mesajdaki rektifiyeden geçen U2D'ler olmasın sakın bunlar?  ESHOT'ta, ellerindeki eski Büssinglerin rektifiyesi tamamlandıktan sonra U2D modelini yapıştırmış olabilirler mi üzerlerine? Çünkü, Çalışma Raporu'nda; devralınacak otobüslerin modelleri U2D olarak geçiyordu.

Sonradan bu yedide bir devir gerçekleşmeden, aynı yıl içinde Ekim-Kasım'da ilk parti İkaruslar İETT'ye ulaştılardı.


                       Önce                                         Sonra

Akın KURTOĞLU


yılmaz büktel

16 yıl önce - Pts 25 Eyl 2006, 13:11

yok yok sanmıyorum. istanbul kendi araçlarını, izmir kendi araçlarını rektifiye etti. ve ben 1975 de izmirden istanbula geldiğimde izmirdeki rektifiye işi bitmiş, tarihi yanlış hatırlamıyorsam istanbulda yeni başlıyordu.. hem bana istanbulun izmirden otobüs alması mantıklı gelmiyor, tersi olsa neyse ki vede biliyorsunuz tersi oldu.: istanbulun troleybüsleri izmire geldi ve de çok da güzel elden geçirildiler.

 

(+)




Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Pts 25 Eyl 2006, 17:33

Alıntı:
hem bana istanbulun izmirden otobüs alması mantıklı gelmiyor

Zaten İETT de, Yıllık Çalışma Raporu'nda bunu belirtmekle birlikte hayata geçirildiğini anlatmıyor. 7'de 1 devirle İETT'ye aktarılma meselesi sadece sözde kalıyor. Çünkü aynı yılın sonunda buna gerek kalmıyor ve İkarus körüklüler geliyor İdare'ye...

Akın KURTOĞLU


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Sal 26 Eyl 2006, 05:09

Pekiyi, bu rektifiyeli Büssing'lere, neden U2D isminin verildiğini bilen var mı?

Akın KURTOĞLU


yılmaz büktel

16 yıl önce - Sal 26 Eyl 2006, 11:48

istanbulun rektifiyeli U2d lerinin aslında izmirden gelmediğinin bir kanıtıda ön panjurda kullanılan 6500 büssingin büssing armalı panjurunun olması. bildiğim kadarı ile izmirde de 6500 bussing vardı  ama ön panjurları kısa büssinglerle aynıydı.
akın'ın sorusu uzmanlık alanıma girmiyor  


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Pzr 22 Ekm 2006, 07:51

Büssing-5500'lerin rektifiyeden geçerek yeniden İETT'ye kazandırılması 1970'lerin ortalarına tekabül ediyor. 1972-73 envanterine göre, İETT'nin 81 adet Büssing-1951-52 model otobüsü olduğunu biliyoruz. İlk alındıklarında toplamları; 100 idi (50+50). 1970'lerin sonlarındaki İstanbul fotoğraflarından elimizde hiç eski Büssing 1951-52 model otobüs resmi yok. En son olarak; 1970'lerin başında çekilen bir Türk Filmi'nde rastlayabildim. Demek ki 1975'lerin ortalarında 81 aracın tamamı da yenilenerek, Leyland'lara benzer bir görünüm elde etmişlerdi (En azından, 1975 nüfus sayımı öncesi kursu için bizimkilerle İbrahim Alaaddin Gövsa İlkokulu'na çıkmak için, 3 gün boyunca 78A'ya bindiğimi çok net olarak hatırlıyorum. Bu bindiğim otobüsler yenilenmiş Büssing-5500'ler idi ). Bunların numara aralığı; 51-249 arasındaki tek sayılara karşılık gelmekteydi (Elimdeki listelerde 30-35 kadarının filo numaraları mevcut olup, hepsi de istisnasız tek rakamlardarır). Aralardaki 19 adedi ise mevcut değildi. Bunların benim bildiğim 6 tanesi "Gezici Tahsilât Otobüsü", Onur Orhon'un saptamasıyla da 15 adet olduğu varsayılır ve Onur Bey'in verdiği bilgi gözönüne alınırsa; 19 - 15 = sadece 4 adet 5500 elden çıkartılmış, geri kalanları ise, firesiz hizmete devam etmişlerdir.

Büssing-4500'ler ise, işletmede pek verimli bulunmayarak; Adana Belediyesi'ne satılınca (1954 model ve 50 adet olup; 152-250 arasında çift sayılarda numaralandırılmışlardı. 1960'da 26 adedi, 1965'de ise son kalan 24 adedi tamamen servislerden çekildiler), geriye sadece bunlar kalmışlardı.

Bu araçların ilk alınanlarının bile 1970'lerde çalıştığını anlayabiliyoruz, çünkü 1973-74'de THY'den devirle alınan 5 adet Magirus-Saturn-II otobüsün filo numaraları; 48, 49, 50, 52 ve 54 olarak verilmişti. Oysa 51 ve 52 olarak devam etmesi gerekirdi. Fakat 51 ve 53 (tek rakamlar) Büssing-5500'ler tarafından dolu oldukları ve de o tarihte halen aktif olarak çalıştıkları için, mecburen 1957'de filodan ayrılan Scania-Vabis'lerin (34-136 arası çift rakamlar) boşta kalan numaralarına yerleştiler. Yani; 52 ve 54'e...

Ve son bir ilginç ayrıntı... Rektifiyeden geçmeden evvelki otobüslerin göğüs bölümündeki ızgaraların üzerindeki metal armalık omurgası, yenilenenlerde ızgaraları atıldıktan sonra, ters çevrilerek monte edilmişlerdir.


    Eskilerinin arma omurgası           Yenilerinin arma omurgası

Akın KURTOĞLU


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Prş 30 Ksm 2006, 23:29

Sitede toplanan veriler ışığında, İETT'in kuruluşundan günümüze kadar olan tüm otobüs alımlarının girilip düzenlendiği ve son şeklinin verildiği liste şu şekildedir:



(+)


1939'dan günümüze kadar, İETT idaresine; 5409 adet otobüs/midibüs/troleybüs alınmıştır. Yani, İdare ilk durumdaki filo numaralama sistemini birebir takip etse ve de yeni sisteme geçmeseydi, şu anda 2006-900 filo numaralı Citaro-Körüklü'nün numarası; 5409 olacaktı...

Akın KURTOĞLU



sayfa 7
ANA SAYFA -> ULAŞIM