Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 2
Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Prş 09 Mar 2006, 02:19

Onur Üstad'ın yukarıdaki bilgilendirici mesajına, ben de birkaç ekleme yapayım:

  • 1951-54 yılları arasında İETT filosuna dahil edilen Bussing 5500-6600 ve 4500 model otobüsler; Fahrettin Kerim GÖKAY'ın belediye başkanlığı sırasında (24/10/1949-26/11/1957) alınıyorlar.

  • 1959 yılında İETT filosuna katılan Bussing 6500 model otobüsler; Kemal AYGÜN'ün belediye başkanlığı sırasında (25/12/1958-27/05/1960) alınıyorlar.

  • 1970-73 yılları arasında İETT filosuna dahil edilen Bussing U47D otobüsler; Fahri ATABEY'in belediye başkanlığı sırasında (08/06/1968-09/12/1973) alınıyorlar.
Her 3 Belediye Başkanı da Demokrat Parti (ve onun devamı olan Adalet Partisi) kökenli. Buradan yola çıkarak, İETT filosuna satın alınan otobüslerin marka ve modellerine bakarak, hangi siyasî kanadın hangi araçları tercih ettiğini görebilmemiz mümkün olacak

Sırada; İkaruslar, MAN'lar ve Mercedes'ler olacak inceleyeceğimiz... Bakalım bu markalardaki partiler hangileri?

Akın KURTOĞLU


onur orhon
16 yıl önce - Pzr 19 Mar 2006, 00:32
Skoda otobüsler


İlk ve orta öğretim çağımızda İstanbul'da Skoda otobüsler ağırlıklı olarak toplu taşıma hizmetindeydiler. İlk parti otobüsler 1956-1957 yıllarında getirilmiş 10.49 metre uzunlukta 135 BHP gücünde 1750 d/d ile önden motorlu olup,251 ila 550 arasında filo numarası almışlardır. Çekoslavak Karosa üretimi bu 300 otobüsün ilk gelen grubu 100 adet olup, arkaları bombeli tiplerdir. Skoda otobüslerde önde motorun ve şoförün yanında oturmak kadar bu bombeli tiplerde sol arka köşede yer alan davlumbazın üzerinde seyahat etmek de oldukça eğlenceli ve keyifliydi. Toplam 25 oturma,36 ayakta yolcu kapasitesine sahip bu otobüslerin bombelileri 52.000.- TL. sonraki düz tipleri ise 56.000.- TL. sına mal olmuştur. Bunlar Skoda RO 706 olarak anılmıştır.

1960 yılında Skoda'ların daha gelişmiş bir modeli olan 706 RTO/max tipi 21 otobüs daha satın alınmıştır. 1979 yılına kadar hizmette kalan bu otobüsler Şişli garajına verilmiş olup, tren ile İstanbul'a getirlmişlerdir. Toplam 31 oturma, 42 ayakta yolcu kapasitesine sahip bu otobüsler 11.35 metre uzunluktaydı. Motorlar yine önde olup 163 BHP gücündeydi. Bu otobüslere 1960 yılından önce hizmet dışı kalan 1956-1957 model Skoda'ların filo kod numaralarının verildiği bilinmektedir.

Toplam 21 otobüse ait filo kod numaralarını araştırıyorum. Bu konuda yardımcı olabilecek arkadaşları bekliyorum.


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Pts 20 Mar 2006, 02:47

İETT'nin filo numaralandırma sisteminde, 1958-59 döneminde yaşanan kopukluk hakkında bir bilgisi olan var mı?

1958'de İdare'nin satın aldığı 50 adet Mercedes-0321H-L model otobüs; 551-600 arasında kodlanıyor. Hemen ardından getirtilen 22 adet Büssing-6500 ise; 601-622 olarak numaralandırılıyor. Ancak bundan sonra gelen 26 adetlik ikinci parti Mercedes-0321H-L'ler; 623'den başlamayıp; 781'den kodlanıyorlar (806'ya kadar). Bu arada oluşan 158 adetlik boşluk acaba neden kaynaklanmış? Bir yerde okuduğuma göre; Büssing-6500'lerin gerçekte 100'den fazla alınmak üzere sipariş edildiği, ama sonuçta devamının getirilmediği üzerine (Benzer bir durum da; 1979-80'de oluyor ve Sipariş edilen 255 adet Mercedes-0302-12RST'nin sadece yarısı olan; 128 adedi İdare'ye katılabiliyor. Aradaki kesikliğin sebebi olarak da; 12 Eylül döneminde kaynak harcamalarında kısıntıya gidilmesi gösteriliyor). Aynı şekilde 1959'dan itibaren alınamayan 100-150 kadar Büssing-6500 de acaba 27 Mayıs ihtilâline takılmış olmasın? 623-780 arası boş kalan numara aralığı, bunlar için mi rezerve edilmiş ve daha önce gelen Mercedes-0321H-L'ler, Büssing numaralarındaki ardışıklığı bozmasın diye mi 781'den itibaren başlatılmıştı?

Akın KURTOĞLU


hakan_1970
16 yıl önce - Pts 20 Mar 2006, 23:21
623-780 ?


Alıntı:
623-780 arası boş kalan numara aralığı, bunlar için mi rezerve edilmiş ve daha önce gelen Mercedes-0321H-L'ler, Büssing numaralarındaki ardışıklığı bozmasın diye mi 781'den itibaren başlatılmıştı?

Aslını bilmemekle birlikte belirttiğiniz neden mantıklı bir açıklama gibi. Sonuçta bahsettiğinize ilave olarak 1789-1900, 2206-2400, 2434-2500 arasında boşluklar vardı.
Yalnız neden Mercedes'ler için 551-600'den sonra (781-806 yerine) 601-626 ayrılıp Büssing'lere 627'den itibaren numara vermemişler de böyle yapmışlar bunun yanıtı da yok.
Aslında bu ilk defa olan birşey değil, 1986 MAN körüklüler de ilk geldiklerinde 260 rakamı telaffuz edilmişti.
Çok zayıf bir ihtimal ama belki de İETT'nin jeep ve benzeri araçları için bu numaralar tahsis edilmiş olmasın?


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Pts 20 Mar 2006, 23:32

Alıntı:
Aslını bilmemekle birlikte belirttiğiniz neden mantıklı bir açıklama gibi. Sonuçta bahsettiğinize ilave olarak 1789-1900, 2206-2400, 2434-2500 arasında boşluklar vardı.
Yalnız neden Mercedes'ler için 551-600'den sonra (781-806 yerine) 601-626 ayrılıp Büssing'lere 627'den itibaren numara vermemişler de böyle yapmışlar bunun yanıtı da yok.  

Magirus E-113'ler de iç piyasadan toplam; 500 adet alınacaklardı. Sonradan, alına alına 34 adet alındılar

Herhalde ilk 50'lik grup Mercedes-0321HL'lerden sonra, 2. partiden evvel araya Büssing-6500'ler girdiği için, bunların küsuratsız ve eksiksiz geleceği ihtimali gözönüne alınarak, bunlar (yani, bu hesaba göre, toplam; 180 adet) 601-780 arası önceden rezerve edilmişti. Ardından da gelen 2. parti Mercedes-0321HL'ler bunların rezerve aralığı atlatılarak, devamlarından itibaren numaralandırıldılar.

Alıntı:
Çok zayıf bir ihtimal ama belki de İETT'nin jeep ve benzeri araçları için bu numaralar tahsis edilmiş olmasın?

Jip, kamyonet, minibüs, otomobil, troleybüs tamir kulesi ve diğer hizmet araçlarına tahsis edilen numaralar; 200-499 arasındaydılar. Bunlar da kendi içlerinde karmaşık halde verilmişlerdi. Yani gruplandırılmamışlardı. Ayrıca kaporta boyaları da; kırmızı, gri ve beyazdı.

Bir diğer enteresan atlama da; Mercedes-0321HL'lerin son rakamı olan 806'dan sonra 3 sayı boşluk geçilerek Leyland'ların; 810'dan itibaren başlamasıdır. Arada bilemediğimiz; 807, 808 ve 809 numaralı herhangi bir otobüs alımı olmadıysa şayet, buradaki atlama neden kaynaklandı, bir türlü bulamadım...

Akın KURTOĞLU



Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Sal 21 Mar 2006, 21:28

İETT otobüslerinin ardışık olarak numaralandırılmasında rekor, herhalde MAN serilerindedir:

  • MAN Sololar: 2501'den başlayarak 3150'de tamamlandıktan hemen sonra, ardından MAN körüklüler 3151'den başlayarak 3334'e kadar gelmişti (kesintisiz 834 adet otobüs filo numarası)

  • İkarus serilerinde de; 3350'den 4050'ye kadar 701 solo ve körüklü otobüs sıralanmıştı.

  • İETT'nin ilk kurulduğu yıllarda 1'den başlatılan kapı numarası serisi; 622'ye kadar aksamadan gelmiştir (622 otobüs).

  • 1968'den itibaren de; Leyland + Büssing-U47D + Mercedes-0302-12RST'ler; 810-1415 arasında kesintisiz devam etmişlerdi (Toplam; 606 otobüs). Bu seriye aradan yıllar geçtikten sonra; 1991'de Körüklü İkaruslar eklenmiştir: 1416-1545 arasında. Böylece bu seri (arada 11 sene kesinti olmasına rağmen); 736 araçlık bir blok halinde filoda yer almıştır.
Buradan da anlaşılacağı üzere, İETT İdaresi'ne alınan araçlar, ardarda kodlanmak yerine, ara ara geriye dönük uygulamalar da yapılmıştır (kimi istisnaî durumlarda aynı numaraya iki otobüs bile kaydedildiği görülmüştür: 2205 numaranın 11 yıl sonra ikinci defa verilmesi gibi, ya da 1 numaraya bugüne kadar toplam; 4 defa farklı zamanlarda farklı araçların kaydolması gibi)

İlk olarak 1931'de Renault-Scemia otobüslerden biri; 1 filo numarasını aldı. 1955'de satın alınan tek Chausson otobüs yeniden 1 numarayı aldı. 1961'de ilk getirilen Ansaldo San Giorgio marka troleybüs yine; 1 numarasını aldı. 1970'lerin başlarından itibaren İETT'nin Gezici Elektrik tahsilâtı haline getirilen Büssing-5500'lerden ilki; 1 filo numarasını aldı.

Akın KURTOĞLU


Mustafa Noyan

16 yıl önce - Çrş 22 Mar 2006, 00:05

Alıntı:
İETT otobüslerinin ardışık olarak numaralandırılmasında rekor, herhalde MAN serilerindedir: MAN Sololar: 2501'den başlayarak 3150'de tamamlandıktan hemen sonra, ardından MAN körüklüler 3151'den başlayarak 3334'e kadar gelmişti (kesintisiz 834 adet otobüs filo numarası)...

İkarus serilerinde de; 3350'den 4025'e kadar 676 solo otobüs sıralanmıştı, eğer numaralandırma sistemi değişmeseydi, 4026 - 4050 arasındaki körüklü Yugoslav İkarus otobüsler de dahil edilirse 93 model 400 İkarus solo, 100 doğalgazlı otobüs de eklenilince 1201 adet filo numarası ile bu rekor da İkarus otobüslere ait olurdu.
93 ve 94 yıllarında alınan DAF Optare katlı otobüsler ve 93 de alınan Iveco M24 midibüsler de araya girmese 94 model 48 solo otobüs ve son parti gelen 90 model 5 solo ile kesintisiz 1254 rakamına İkarus otobüsler ulaşabilirdi.
Aslında 91 yılında gelen ve yine boşluk doldurularak kapı numarası verilen 20 solo ve 130 körüklü İkarus'a da teslim alınış yıllarına göre numara verilse İkarus markası 93 senesinde kesintisiz 1351 adet filo numarasıyla da kırılması güç bir rekor yakalayabilirdi.


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Çrş 22 Mar 2006, 00:25

1992 yılının sonunda uygulanmaya başlayan yeni sisteme geçilmeseydi; 500 adet 93 model ve 48 adet 94 model İkarus'un da bu rakama eklenmesiyle; 4598'e ulaşılacaktı. Yani İkarus soloların sonu olan; 94-148'in eski sistemdeki karşılığı; 4598 olacaktı.

Belki 94 model 2 adet MAN-SG220 bunların devamına iliştirileceklerdi: 4599 ve 4600 olarak...

Ancak 93 ve 94 yıllarında alınan 26 adet DAF-Optare katlı otobüsler bu filo sıralamasına eklenmeyerek, mutlaka yeni bir numaradan başlatılacaklardı (4801-4826 veya 5001-5026 gibi).

Akın KURTOĞLU


ümit 806

16 yıl önce - Prş 23 Mar 2006, 12:11

Evet filo numaralarında ben Ikarus'larınkini zaten rekordan saymazdım, otobüsler ucuz olduğu için Ikarus'ların sayısını ikiye bölüp öyle rekora sokmam lazım . Ehehehehe

Madem Man'ları hesaplarken SL200 ve SG220'ler bir sayıldı, 97, 98, 99 ve 2000 model Mercedesler ve Citaro'ları da aynı marka olduklarından bir seri sayabiliriz.   Ayrıca Mercedes 345 serileri kesintisiz plaka-filo no uyumunda da epeyce başarılı oldular  


onur orhon
16 yıl önce - Cum 24 Mar 2006, 23:37
filo numaraları


Sevgili Akın Kurtoğlu 20 Mart'taki notlarda 1950'li yılların sonuna doğru İETT filo numaraları arasında doğan kopukluklarla ilgili sorular yöneltmişti. Kaynak ve dokümanlar üzerinde yaptığım incelemede şu bilgilere eriştim.

Mercedes Benz 0321 HL tipi otobüslerin ilk partisi 1958 yılında 15 adet olarak geliyor. Bunlara Skoda'ların devamı olarak 551-565 arası veriliyor. Daha sonra 1959 yılında gelen 35 adetlik ikinci partide bunları 566-600 olarak izliyor.

Ancak bu arada 1959 yılında Büssing 6500 TU tipi 22 adet otobüs İstanbul'a geliyor. Bunların 12 adedi İETT filosunda kalıyor. Doğal olarak aynı yıl içinde geldiği için 601-612 filo numarasını alıyorlar. Geri kalan 10 Büssing THY'na devrediliyor. Bu otobüsler 1973 veya 1974 yılında THY'den geri alınıyor. Beraberlerinde de Magirus Deutz Saturn II tipi 5 otobüsü İETT filosuna getiriyorlar. Bunlar da 48-49-50-52-54 filo numarasını alıyor.

Bu arada 1959 yılı içerisinde Büssing'lerden sonra son parti 25 mercedes Benz 0321 HL geliyor. Arada başka Büssing'lerin gelebileceği düşüncesi ile bunlara da 781-805 arası veriliyor.



sayfa 2
ANA SAYFA -> ULAŞIM