Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pts 27 Mar 2006, 00:17
[İST-G1.19] - İstanbul'un Neden Derli-Toplu Bir Ulaşım Rehberi Yok?



                        İSTANBUL'UN ÇOK ÖNEMLİ BİR EKSİĞİ: "ULAŞIM REHBERİ"

Nüfusu 12 milyona ulaşan, Türkiye’nin kalbi, toprakları iki kıtanın üzerine yayılmış olan devasa şehir İstanbul’da yaşayanlar için Kentiçi Ulaşımı, kuşkusuz en büyük sorunlardan biridir. Bu sıkıntı, ulaşım araçlarının sayıca yetersiz ve entegrasyonel bir hizmet ağı içinde olamamalarının yanında, trafik faktörünün olumsuz yansımalarının da etkisiyle, gün geçtikçe maalesef içinden çıkılamaz bir kaosa doğru sürüklenmektedir...


İstanbul’un Kentiçi Ulaşımı'nda hizmet veren toplu taşıma araçlarının detayları şu şekildedir:


NOT: Bazı detaylar yaklaşık olarak verilmiş olup, bilâhare güncellenecektir...


Ancak, kendi iç ulaşımı bu kadar çeşitlilik gösteren bir kentin, maalesef derli-toplu bir Ulaşım Rehberi yok!...   Oysa, araçlar arasında mümkün olabildiği kadar az zaman kaybederek, en kestirme ve avantajlı yolculuk istikametini çizmenin tek yolu, bütün ulaşım çizelgelerinin bir yerde toplandığı bir rehber olmalıdır. Gerekirse 40-50 sayfa kalınlığında ve hiç değilse A5 formunda hazırlanan bir; “İstanbul - Kentiçi Ulaşım Rehberi”, karmakarışık  taşıma yelpazesi içinde bunalmış olan İstanbullular’a rehberlik etmelidir. Gerektiğinde belli periyotlarla güncellenebilmeli, her zaman cepte taşınabilmelidir. Bu tür bir çalışma; çeşitli büyük firmaların sponsorluğunda (içlerine ya da dış kapaklarına) reklâm karşılığında, ama içerikleri mutlaka tek tip olarak hazırlatılabilir. Böylece İstanbullular’ın devamlı olarak ceplerinde bulunduracakları, içinde kendi reklâm ve tanıtımlarının yeralacağı bir objeyi birçok firma reddetmez. Rehberin maliyeti, sponsor firmaların desteği ile ya tamamen ücretsiz şekilde dağıtılabilir, ya da; [Maliyet - Sponsor Katkısı] = Tutar şeklinde cüz’i bir oranda fiyatlandırılabilir. Böylece maliyetin tamamı ya da bir kısmı kurtarılacağı için, güncelleme periyotlarının aylık olması sağlanabilir.

1950’li ve 60’lı yıllarda İstanbul’da her hafta başı yayınlanan; “7 Gün” adlı Kent Rehberi'nin birkaç sayısı elimde mevcut. Dikdörtgen formda ve 32 sayfa olarak hazırlanan bu haftalık rehberde, kentiçi ulaşımıyla ilgili her türlü güncel bilgi, tarife, uyarı, irtibat numarası ve adres bilgileri mevcut olup, bazı sayfalarında reklâmlar olduğu görülüyor. Satış fiyatı ise, oldukça düşük bir tutar olarak belirlenmiş (keseyi asla zorlamayacak, çerez fiyatı bâbından). Anlaşılan bunu periyodik olarak yayınlayan firma, maliyet ve kârın oldukça önemli bir kısmını bu reklâmlardan çıkarttığı için, halka olabildiğince ucuz fiyattan dağıtımını gerçekleştiriyordu. Böylece hem firmalar kendi reklâmlarını yapıyor, hem bu kılavuzun yayının üstlenen firma kâr ediyor, hem de (en önemlisi) İstanbullular her an ceplerinde bulundurdukları, sürekli olarak güncellenen çok çok faydalı ve pratik bir rehbere sahip oluyorlardı.


YENİ REHBER NASIL OLMALIDIR?

Rehber 3 ana bölüme ayrılmalıdır: Kara, Deniz ve Raylı taşıma bölümleri şeklinde... Bunlar da kendi aralarında birbirleriyle ilişkilendirilecek şekilde alt taşıma araçlarıyla ilgili; tarife, fiyat, güzergâh ve haritaları barındırmalıdır. Ayrıca işletici firma ve kurumların irtibat, danışma numaraları ve adresleri gibi bilgiler de bu içeriğe katılabilir. Haftalık olarak, İstanbul ulaşımı ile ilgili son haberler ve gelişmeler de bu rehberin içinde yeralabilir.

Bakalım, böyle bir çalışmayı ömr-ü hayatımızda görebilecek miyiz?

Akın KURTOĞLU


Mustafa Noyan

13 yıl önce - Prş 30 Mar 2006, 16:55

Kemal Çevik Bey bir mesajında yazmıştı,
http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?p=189178#189178
Alıntı:
1967 yılında birgün yabancı öğretmenimiz Taksim’den Bostancı’ya nasıl gidileceğini sordu bize derste. Kadıncağız sormadık yer bırakmamış, ama alışık olduğu tarzda bir ulaşım rehberi bulamamıştı. Elinde RATP 1955 yılı rehberini sallayarak “neden sizde yok” diyordu. Sınıfın parlakları hemen “anne babamıza soralım, cevap verelim” derken orta sıralarda bir parmak ısrarla havada duruyordu. Neden sonra kendine söz verildiğinde “Kolay Madame, önce Taksim’den T1’e, Karaköy’de inip vapura binin, ama dikkat edin gemi Haydarpaşa’ya uğruyorsa yanlış inmeyin, Kadıköy’e çıktıktan sonra ilk perondan 4 numaraya binin. Tam adresi söylerseniz size ineceğiniz durağı da söyleyebilirim” cevabı karşısında şaşkınlığı geçer geçmez elindeki rehberi öğrencisine hediye etmişti.

en azından 1967 den bu yana düzgün bir ulaşım rehberimiz olmamış bir türlü, bu tür rehberler reklam firmaları için güzergahlar üzerinde yeralan müesselerin tanıtımının da yapılabileceği bulunmaz bir fırsat olmalarına rağmen, korkarım hareket saatleri ve seferlerde sık yaşanan aksaklıklar yüzünden yapılamamış olmalı; demek ki bu iş de bize kalmış bugüne kadar...


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Prş 30 Mar 2006, 17:08

İETT ve Vapur hatlarımızın bir türlü sabitlenememesi, sık sık iptal edilip yeniden servise konulması, numaralarının sık aralıklarla değiştirilmesi, güzergâhlarıyla bolca oynanması gibi sebepler yüzünden, çingene bohçasına çevrilen ulaşım sistemlerimizin yapıtaşları, hazırlanması elzem olan bir Rehber'in de önünü tıkadı haliyle...

İlk aşamada, hiç değilse tarifelerin (mecbur kalınan noktalarda) es geçildiği, sadece hatların ve güzergâhlarının verildiği bir çalışma da sözkonusu olabilir. Bu bile, bir noktaya gelen yolcunun, buradan; nereye, hangi yolla dağılabileceğini görmesine yardımcı olur.  

Artık kara, raylı ve deniz ulaşımının bir şekilde sabitlenmesi, tarifelerinin dahi kesinleştirilmesi mecburdur. Bölgesel ikramlar (!) uğruna, sistemin entegrasyonunun sık sık bozulmasına fırsat verilmemeli, artık kemikleşmiş bir yapıya kavuşturulmalıdır. Unutmayalım ki, üzerinde yaşadığımz şehir, 3000 yıllık bir yerleşimdir. Daha 30 sene evvel kurulmuş olan bir kent değil...

Akın KURTOĞLU



Ademv
13 yıl önce - Prş 30 Mar 2006, 18:23

Gerçektende kapsamlı bir ulaşım rehberinin varlığı bu şehirde yaşayanlar kadar şehre geçici olarak gelenleride çok rahatlatır. Hatta bu rehber mobile telefonlara yüklenecek şekilde yapılarak günün koşullarına göre de güncellenmesi sağlanabilir. Yeni raylı sistem hatlarının, otobüs ve deniz otobüsü güzergâhlarının açılması bir ulaşım rehberi ihtiyacını dahada gerekli kılacaktır.
Örneğin gündemde olan çalışmalar üzerinden düşünürsek; Ümraniye'de oturup Taksim'de çalışan bir kişi için hangi yolu kullanmak hem zaman hemde para bakımından daha uygundur? Ümraniye-Üsküdar raylı sistemi+deniz yolu ile Kabataş+füniküler mi? yada Ümraniye-Üsküdar raylı sistemi+tüp geçit+yeni kapı Taksim metrosu veya Ümraniye-Altunizade+Altunizade-Taksim otobüs.
Bu soruya iyi bir cevap belirttiğiniz gibi kapsamında ulaşım ücretlerinin ve detaylı ulaşım haritalarının yer aldığı bir ulaşım rehberi olacak sanırım.

Neyse ki böyle bir rehber yapmasalar bile bu forum var


tolginho

13 yıl önce - Cmt 01 Nis 2006, 05:59

Daha önce bu konuyla ilgili İETT'ye bir mesaj atmıştım:

Başvuru Tarihi: 2005-10-01 14:43:20
Mesajınız: Toplu taşıma Bilgi Sistemini Boğaz hattında çalışan Dentur tekneleri ile Dolmuş ve Minibüsleri de ekleyebilir misiniz? Size bağlı olmasa da yaptığınız bu sistemin kamu yararına olduğunu düşünüyorum.

Durum: Bu mesajınızla ilgili en son 2005-10-13 16:06:04 tarihinde işlem yapılmıştır. Size cevap verilmiştir, adresinize ePosta gönderilmiştir. Başvurunuz çözümlenmiştir.

Cevabımız: 2005-10-14 05:52:22 tarihinde
Şu an önerilerinizle ilgili bir çalışmamız bulunmamaktadır.

TOLGA KAPROL



Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Cmt 01 Nis 2006, 06:12

Alıntı:
Şu an önerilerinizle ilgili bir çalışmamız bulunmamaktadır.

Ne kadar güzel...   Kısa ve öz bir cevap desenize   Aman, çözüm üretmek bir kenarda dursun, klişe cevaplarla öneriler savuşturulsun...

Akın KURTOĞLU


tolginho

13 yıl önce - Pts 03 Nis 2006, 14:07

Alıntı:
Mesajınız: Wap siteniz yolda iken çok işimize yarıyor. Bazı duraklarda o duraktan hangi hatların geçtiğini göremiyoruz. Bu bilgilerin yanı sıra İDO ve Şehir Hatlarının sefer saatlerini de WAP sitenizde yer vermenizi diliyorum. Ayrıca AK-YOL-BİL projesi tamamlanınca bu bilgileri de lütfen WEB ve WAPtan erişilebilir kılın. İyi çalışmalar.

Durum: Bu mesajınızla ilgili en son 2006-03-30 08:56:07 tarihinde işlem yapılmıştır. Henüz mesajınız okunmamıştır.Mesajınız, yanlış bilgiler içerdiği, bir mesaj tekerrürü veya anlamsız olduğu şeklinde değerlendirilerek dosya kapatılmıştır.


Bu da yeni bir mesaj. Çok anlamsız şeyler üretiyoruz. Kim Waptan girer de İDO tarifesine bakar. Esasen kalkış saatleri de anlamsız, doldukça kalksınlar işte.

TOLGA KAPROL



Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Pts 17 Tem 2006, 00:40

Bu Yaz Sezonu'nda (2006) İDO yine inatla vapur ve deniz otobüsü tarifelerini ayrı ayrı bastırdı. Başları göğe erdi...   Artık aynı şemsiye altında toplanıldı. Hâlâ neden inatla ayrı ayrı tarife bastırılıyor, aklım ermiyor... İkisinin birarada olduğu, ortadan ikiye bölünmüş yekpâre bir deniz ulaşım tarifesi 4-5 sezondur nasıl hazırlanmıyor, hazırlanamıyor? Ulaşımda Entegrasyon'dan dem vurulduğu şu günlerde, başlangıç için güzel bir adım olabilirdi tek tarife mantığı halbuki...

Akın KURTOĞLU


Akın Kurtoğlu

12 yıl önce - Cum 15 Eyl 2006, 19:37

Alıntı:
Bu Kış Sezonu'nda (2006-2007) İDO yine inatla vapur ve deniz otobüsü tarifelerini ayrı ayrı bastırdı.

Üstteki mesajımda; bir önceki (17 Temmuz'daki) mesajımı birebir kopyalayıp, sadece; Sezon bölümünü değiştirmem yeterli oldu Bu mesajı yazarken hiç parmaklarım yorulmadı.    

Akın KURTOĞLU


Oguz Meric
12 yıl önce - Cum 15 Eyl 2006, 20:17

İstanbul'un Neden Derli-Toplu Bir Ulaşım Rehberi Yok?

Bunun cevabi İstanbul'un derli toplu bir ulasimi olmadigi icin olabilir mi?
Bu buyuklukte bir sehirin organizasyonu gercekten zeki ne yaptigini bilen kisilere ihtiyac varki,
daha bir saat once belediye baskani gene kapasitesini gosteren bir konusma yapti televizyonda.

Sen elin muhallebisi ile belediye baskani olursan.....

Kara pazartesiye hazir olun; iett soforleri eylem yapacaklarmis....

Saygilar
ve sabirlar



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM