Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
simon

13 yıl önce - Pzr 05 Şub 2006, 03:47
İST » G1.04. Bu Foto Ne Zaman Çekildi? - ['Fotoğraf Okuma' Üzerine Denemeler]



Yanılmıyorsam, 1980'li yıllardaki Eminönü olmalı. Burada Üç ayrı çeşit otobüs gözüküyor. Leyland, İkarus ve Mercedes O 302


(+)


Kemal b
13 yıl önce - Pzr 05 Şub 2006, 06:12
Eminönü Fotoğrafı


Simon'un yolladığı Eminönü fotoğrafının zaman aralığı tahminime göre 1986-1990 olsa gerek.Uzun bacalı eski Boğaz vapurlarının dinlenmeye çekildiği Boğaz iskelesinde ''Şehit'' tipi bir vapur var.Halbuki bu iskelede eski Boğaz vapurlarından mutlaka birkaç tanesi dinlemeye çekilirdi.Demek ki eski vapurlar tamamen kaldırılmışlar.Alt limitimiz 1985-1986 oluyor.Leyland'lar hala Şişli bölgesi ringlerinde çalışıyorlar.Üst limitimiz de 1990 civarı oluyor.Duraklardaki mavibüsler O302 Mercedes otobüslerden.O yıllardaki mavibüs Mercedes otobüsler çoğunlukla 1985 ve 1986 modeldiler. Bir ortalama alırsak yıl 1988 diyebiliriz.

Mustafa Noyan

13 yıl önce - Pts 06 Şub 2006, 00:26

Hakan_1970 başka bir forumda kalan mesajında bu resimle ilgili olarak
Alıntı:
Simon Beyin gönderdiği Eminönü resminde (teşekkürler Simon Bey) dikkatimi çeken detaylar;
halk otobüsleri mavi, resimde belki de tesadüfen MAN hiç yok, durakların şekli değitirilmiş, resmin en sol tarafında, (otobüs duraklarının köşede birleştiği yerin solunda) yayalar geçmesin diye manialar var (alt geçit inşaatı mı yoksa Galata köprüsü inşaatı mı acaba?).
Bunlara göre bir tarih verememekle birlikte, caddede 131 eski kasa taksinin hemen arkasındaki koyu mavi araç yeni görünüşlü bir Kartal ise (farları dikdörtgen), resmin 1987 sonundan sonra çekilmiş olduğu kesinlik kazanıyor. Eğer yanlış benzetmiyorsam o araç 1988 model Kartal. Bu durumda Kemal Beyin 1988 tahmini gerçeğe çok yakın bence de. Meraklısına ekstra bir detay, resimdeki Ikarus'un kapı üzerine aldığı reklamlar çoğunlukla bir sucuk markasına ait idi.

demiş; bana göre de bayağı doğru bir değerlendirme yapmış, özellikle 1988 model Kartal otomobil rahatlıkla farkedilebiliyor.



Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pts 06 Şub 2006, 02:04

Fotoğraftaki Leylandlar, tarihin 1992'den önce olduğunu gösteriyor. İkaruslar da 1979 Ekim'inden sonra (İlk gelen otobüsler, alındıktan 1 yıl sonra reklâm taşımaya başladıklarından alt-limiti 1980'e çekebiliriz). Troleybüs telleri yok. Demek ki 16 Temmuz 1984'den sonra... (Hatta troleybüs telleri, araçlar kaldırıldıktan 1 yıl sonraya kadar daha gerili olarak kaldılar. Demek ki, alt-limit; 1985 ortaları...) Mavibüsler var. ÖHO'ların Turuncu renge boyanmaları Aralık 1989'da başladı. 4 ay içinde tamamlandı. Üst-limit 1989 Mart'ına kadar çekilebilir. Haziran 1987'de Kabataş Denibüs iskelesine Eminönü'nden ("3" numaralı iskele önünden) ücrestsiz otobüs seferi konuldu. 2 Körüklü ve 1 solo İkarus maviye boyanarak, üzerlerine İDO amblemi yapıştırıldı. Yani, daha bu dönemde Eminönü İDO iskelesi inşa edilmemişti. Eminönü "4" numaralı vapur iskelesi önündeki Türkbank yaya üstgeçidinin söküm işlemlerine; 26 Ağustos 1988'de başlandı ve 30 Ağustos 1988'de tamamlandı. Fotoğrafta Eminönü tarafındaki yaya üstgeçidi görünmüyor. Demek ki bu tarihten sonra... Kapalı duraklar Dalan zamanında monte edilen duraklardan. Kezâ plantonluk da öyle... Dalan'ın son dönemleri içinde bir tarih... Ayrıca 1988 yılı içinde "4" numaralı iskele yıktırıldı. Resimde de iskelenin etrafında demir parmaklıklar var. Demek ki yıkım başlamış... Ağustos 1988'de Eminönü yaya altgeçidi, yolun yarısına kadar hizmete açıldı. Fotoğrafta orta refüj kadraja girmemiş, lâkin yerdeki kazı sonrası toprak kırıntılarından anlaşılacağı üzere, yaya altgeçidi aktif olarak hizmette...

İnsanlar genellikle ceketsiz ve kısa kollu. Demek ki İlkbahar-Yaz geçişi ya da Yaz-Sonbahar geçişi... Üst-limitimiz; Mart-1989'du, alt-limitimiz ise; Ağustos 1988... Üst limit olan Mart'ta insanlar kısa kollularla dolaşamayacaklarına göre, Yaz-Sonbahar geçişi... Yani; Eylül-Ekim 1988 arası...

Gölgeler Üsküdar istikametine düşüyor ve 1:1 ölçeklerinde... Öyleyse, saat öğleden sonra; 15:00-17:00 suları... Zaten "3" numaralı iskelenin gişelerinden bilet alanlara bakılırsa, öğleden sonra saatler. İkindi sıraları... Çünkü sabahları "3" numaralı iskeleye vapur yanaşır, yolcu indirir ama yeni yolcu almaz, dolayısıyla kimse de jeton almaz... Bu iskeleye vapurlar sabah yolcu getirir, akşam yolcu götürür.  Sadece öğlen vakitleri Boğaziçi Özel Gezi seferleri kalkar. Ama gölgelerin açısı da bu zaman dilimine müsait değil... Bilet alanlar var ve vapur henüz yolcusunu almamış. Demek ki, ilk veya ikinci sefere hazırlık var. İlk sefer olma ihtimali düşük, çünkü bu ilk sefere çoğunlukla "Köy" tipi vapurlar kalkardı. İkinci sefer ise, 17:25'de kalkardı. Buna da fotoğrafta görülen "B" sınıfı "Şühedâ" tarzı vapurlar verilirdi. Eylül-Ekim gibi dediğimiz için, saatler henüz geri alınmamış. Yani gölge uzunlukları Sonbahara uygun saat diliminde... Ve yine gölgeler 1:1 ölçeğinde olduklarından (henüz gerçek boyutları 1.5-2 katı kadar aşmamışlar), 17:00 civarları... Ama kalkış vakti de yaklaşmış gibi... Yarım saat içinde iskeleye bağlayan vapur kalkacaktır. Arka plândaki "Sedefadası" sınıfı vapur, "3" numaranın yanından süzülerek "2" numaraya yanaşmak üzere... Bu hat; "Eminönü-Üsküdar" idi (Yıllar sonra 1 ve 2 numara yer değiştirdi). Üsküdar'a sadece hafta içleri "A" tipi "bacadan direkli" vapurlar işlerdi ve bunlar da saat; 16:45'de sefere girerler ve 19:00 civarlarında çıkarlardı. Demek ki hafta içi bir gün... (Cumartesi veya Pazar değil)   Şayet "2" numarayı pas geçerek "1" numaraya dahi yanaşıyor bile olsa, "Eminönü-Kadıköy" hattına da; 15:30-20:10 arasında "A" tipi vapurlar girerdi...  

NETİCE: Tahminime göre; Eylül-Ekim 1988'de saat 17:00-17:15 civarlarında ve hafta içi bir günde manzara kadraja girerek, o anı günümüze kadar taşıyarak ölümsüzleştirmiş!... (Bağlama cümlesi de pek bir edebî oldu canım!...   )

Akın KURTOĞLU


yaşar22
13 yıl önce - Pts 06 Şub 2006, 10:21

Mustafa bey,

 Resimde 88 model Kartal olduğunu düşündüğünüz arabaya dikkatlice bakarsanızı bunun Lada Samara olduğunu görebilirsiniz.Sanırım Ladalar 87 yılında Türkiye'ye ithal edilmeye başlamıştı.

 Yaşar



simon

13 yıl önce - Pts 27 Şub 2006, 01:48

Pekiii, bu foto sizce ne zaman çekilmiş olabilir?



(+)


Kemal b
13 yıl önce - Pts 27 Şub 2006, 02:31

Tamamen otobüslerden yola çıkarak bir zaman aralığı vereceğim:Dönüş yapan otobüs , MAN 83 ya da 84 solo otobüs olduğundan alt limit 1983.Üst limit ise Leyland'lardan dolayı 1991 oluyor.Ortalama alırsak 1987 çıkıyor.Devamını Akın Bey'e bırakıyorum.



Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pts 27 Şub 2006, 02:40

Kemal Çevik, Mustafa Noyan ve Cenk İnce üstadların da bir incelemesine fırsat verelim. Sonra detayları hızlı bir şekilde tararız... Tarihi benden çok daha önce bulanlar çıkacağına eminim!...  

Akın KURTOĞLU


Olgay Sadak

13 yıl önce - Pts 27 Şub 2006, 02:56

Akin üstadim demis ki
Alıntı:
Kemal Çevik, Mustafa Noyan ve Cenk İnce üstadların da bir incelemesine fırsat verelim.

Taksiler henüz sari renge boyanmamis demekki üst limit....(burda cuvalladim iste)
ya bu resimleri inceleme hastaligini, yukarida adi gecen 4 arkadasimiz, galiba salgin haline getirmek icin ugrasiyorlar ama ben beceremiyecegim galiba sizlere kolay gelsin.
Olgay Sadak


Kemal Çevik
13 yıl önce - Pts 27 Şub 2006, 07:50
Ama değişim başlamış


Alıntı:
Taksiler henüz sari renge boyanmamis


Ama boyanmaya başlamış, sol altta Leyland'ın önünde, bir de karşı şeritte bir sarı Tofaş var.

Leyland'lar kumbaralı, MAN reklamsız, Kocataş ya da Sarıyer Haliç seferinde. Sarıyer ise üst limit 1983, Kocataş ise 1984. 83 MAN'ların hizmete giriş ayını hatırlamıyorum, eğer yıl sonuna doğruysa fotoğraf  1984 haziran-eylül arası, 83 hazirandan önceyse 1983 ya da 1984 haziran-eylül arası, bu durumda Haliç postasına kalkacak geminin hangisi olduğu kesin cevabı verecek. Sarıyer ise 1983, Kocataş ise 1984. Geminin ismini elimdeki programlarla okuyamıyorum, okunabilirse kesin yılı bulabiliriz.

Benden bu kadar
Kemal ÇEVİK



sayfa 1
123 ... 101112   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM