Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
İstanbul ulaşım bilmeceleri
« önceki   123456 ... 474849   sonraki »

ANA SAYFA -> ULAŞIM
cevap yaz
sayfa 5
Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Prş 09 Şub 2006, 02:35

Alıntı:
1930 larda pik hat uygulamalarını da merak ediyorum,

İETT ilk otobüs hattını 1931 senesinde; "Beşiktaş-Maçka-Taksim" olarak açtı ve bu hatta elindeki 4 adet Renault-Scemia otobüsünden 3'ünü servise vererek hizmeti başlattı (4. otobüs de yedek bekliyor). Bu hat neden böyle enteresan bir yol takip etmekteydi? Çünkü, o yıllarda İstanbul genelinde kara toplu taşımacılığı sadece tramvaylarla yapılmaktaydı. Tramvayların güzergâhları ise Kuzey İstanbul'da; Sahilyolu'nca Bebek'e kadar uzanan bir aks ve Karaköy-Taksim-Şişli-Mecidiyeköy istikametinde devam eden bir diğer akstan ibaretti. Bu akslardan soldakinden de 2 ayrı şube hattı dallanmaktaydı. Beşiktaş-Taksim arasında tramvayla seyahat etmek için; mecburen önce Karaköy'e gelmek ve oradan yukarıya Bankalar Caddesi'nden tırmanan bir diğer tramvay hattına geçmek gerekliydi. İşte İETT'nin bu ilk hattı, kestirmeden iki merkezi birbirine bağlamak için açılmıştı ve günboyu hizmet vermekteydi (yani pik değildi). Hat numarası da yoktu.

İkinci dünya Savaşı'nın başlamasıyla birlikte yedek parça sıkıntısından dolayı 1940'ların başında bu 4 otobüs de hurdaya çıktı ve İstanbul otobüssüz kaldı. 1942'de, 43'de 45'de ve 47'de alınan yeni otobüslerle filodaki sayı 85'e ulaştı. İstanbul genelinde 7 İETT hattı açıldı: 1, 2, 3, 4, 11, 12 ve 13... İlk dördü kuzey İstanbul'da, son 3'ü ise güney İstanbul'da hizmete girdi. Bu 7 hat da günboyu hizmet verdiler. Bunlar da yine tramvay hatlarının inip-çıkmadığı; "Gümüşsuyu Caddesi", "Akaretler Yokuşu" ve "Aksaray-Unkapanı-Şişhane-Taksim" yollarından geçecek şekilde tasarlanmışlardı. Kestirme alternatifler sağlamak ön plândaydı.

1951'deki Büssing toplu alımlarıyla 150 yeni otobüs daha filoya dahil olunca, eskiler peyderpey seferlerden alındılar ve araç adedi 200 civarına yükseldi. 1953 yılında İETT'nin 29 otobüs hattı olmuştu (hat numaraları da yeniden elden geçirilerek, tamamen değiştirildi). Bu yılda Kadıköy yakasındaki otobüs hizmeti ÜKHT denetiminde olup, İETT'ye henüz bağlanmamıştı. Bunların içinden 27'si de, tüm yılboyu çalışan hatlardı.

İşte bu 29 hattın içindeki [94] ve [95] numaralı hatları sadece "Yaz" aylarında (1 Haziran'da) hizmete girip, 1 Ekim 'de sona ermekte... Bu hatlar; "Taksim-Florya" hatları olup, 94 olanı Topkapı üzerinden, 95 olanı ise Edirnekapı üzerinden Taksim'e çıkmaktaydılar... Tahmin edileceği gibi, İstanbul'luların Florya Plajları'ndan faydalanabilmeleri için yapılan seferlerdi ve şimdiki pik tanımına tam olarak uymasa da; "Mevsimsel Pik" hatlardılar. Bir süre sonra bu 2 hat birleştirildi ve hattın da numarası; "F" oldu. Ardından, Florya daha da gelişmeye ve eldeki araç sayısı da artmaya başlayınca yılboyu sefer yapmaya başladı. Benim rastlayabildiğim ilk Pik hat "F"dir...  

Alıntı:
Akın Bey'in sorusuna cevap olarak 1950 li yıllarda Taksim'den yaz aylarında Gülhane Parkı'na gidecek yolcuları ulaştırmak için G hat numarasıyla Taksim Gülhane Parkı arasında sadece akşam saatlerinde bir otobüs çalıştığını eski bir dergiden okuduğumu hatırlıyorum.

Mustafa'nın bahsettiği; "G" hattı da 1957 senesinde ilk kez kuruluyor ve Haziran-Ekim ayları arasında akşam seferleri yapıyor (Hem mevsimsel, hem de güniçi pik hattı... Enteresan bir hat çalışması!... "Gülhane Parkkapı-Taksim" arasında gece geç saatlere kadar hizmet veriyor... )

Akın KURTOĞLU


yaşar22
13 yıl önce - Prş 09 Şub 2006, 02:53

Aslında benimki bilmece değil sadece merak.Sanırım 96 yılında Mecidiyeköy'den 120 beklerken çok kere 94 İkaruslardan birinde klima olduğunu görüyordum.Bu araç Kartal'a çalışan bir araçtı.Biliyorsunuzki 94 İkarusların hepsi plakalı.Çok büyük ihtimal bu otobüse özel gezilerde falan kullanılmak için klima takılmıştı.Bu aracın numarasını bilen varmı acaba?

cenkince

13 yıl önce - Prş 09 Şub 2006, 11:03

Esasında Mustafa Noyan ve Özelden de Mustafa Kumbar doğru cevapları verdiler. Fakat işin enteresanlığı birinci vitesin sol arkada olması değil, nitekim 0302 ve Maratonlarda da vites sol arkada.

İkarusun kendine münhasır cinsliği vitesi 2 den 3'e aldığınızda şöförü resmen dans ettirmesinde. Neden? Çünkü Normal koşullar altında 2 nin tam altında 3; 4 ün de tam altında 5 olmalıdır. Ama ikaruslarda bir büyük vitese geçmek için kendisinin bir altındaki ve onun sağ tarafındaki yuvayı buldurmanız lazım.



Kemal Çevik
13 yıl önce - Prş 09 Şub 2006, 11:27
Bu iki soru da iptal edilmeli...


Hani ÖSYM, LGS'de filan olur ya, bence Pik hat sorusu ve vites kutusu soruları iptal edilmeli.

Pik hat için zaten Akın bey de itiraf etmiş :

Alıntı:
şimdiki pik tanımına tam olarak uymasa da; "Mevsimsel Pik"


halbuki soruyu "mevsimsel" diye yöneltmeliydi, o zaman Kadıköy'ün 6 ve 13 'ü de var aynı yılda.


Cenkince ise,
Alıntı:
İkarusların vites kutusunda


vites kutusunu soruyor, vites kutusu yeni araçlarda genelde motora bağlı olur, çıplak gözle görülmez, vites kolundan aldığı komutlara göre içindeki dişliler görev yapar. Örneğin Skoda'larda vites kolu doğrudan kutuya giriyordu, vites kolu bu şekilde olan bildiğim bir binek aracı da Citroen 2CV ve Renault 4. En azından ben teknik detaylara dalıp, bu kutunun yapısna kadar incelemeye çalışıyordum, ama cevap kutu ile ilgili değil, kolun konumu ile ilgiliymiş, keşke sadece vites deseydi, neyse sayesinde bir  vites kutuları hakkında bir sürü şey öğrendim.

Mızıkçı üye
Kemal ÇEVİK


cenkince

13 yıl önce - Prş 09 Şub 2006, 13:42

Kemal ÇEVİK hocam,

Hakkaten mızıkçılık yok ama...

Bak daha sıra da neler var neler:
kara   şanzıman,
çift debriyajla geçen vites

Vites kolu ile ilgili en enteresan durum sanırım Bussinglerdeydi.... Sanıyorum 5 vitesliydiler ve en büyük vites sağ üst köşede yer almaktaydı.... Şöför vitesi 5'e takmak için abartmadan söylüyorum koltuğundan yarım metre ötesine uzanırdı.... (poposu koltuktan kesilirdi....)



ümit 806

13 yıl önce - Prş 09 Şub 2006, 15:21

Alıntı:
Aslında benimki bilmece değil sadece merak.Sanırım 96 yılında Mecidiyeköy'den 120 beklerken çok kere 94 İkaruslardan birinde klima olduğunu görüyordum.Bu araç Kartal'a çalışan bir araçtı.Biliyorsunuzki 94 İkarusların hepsi plakalı.Çok büyük ihtimal bu otobüse özel gezilerde falan kullanılmak için klima takılmıştı.Bu aracın numarasını bilen varmı acaba?


94-137 filo kodlu, 34 UZY 71 plakalı araç idi o. yenilenmeden önce, 2003 yılında falan kliması söküldü. Klimadan dolayı yan dijital panosu biraz yukarı bakardı. Bir de kırmızı LED'li pano olduğu için okunamazdı kolay kolay.

Eskiden Kartal Yunus Garajı'nın arabası idi, ki o garaj da Hasanpaşa Garajı'nın şubesi imiş, o zamanlar ağırlıklı 123P olmak üzere 123, 123A hatlarında çalışırdı. Şimdi ise Hasanpaşa garajı'na bağlı pek çok hatta gidip geliyor. 129, 130, 11M, 14C vb. gibi. Klimalı olduğu zamandan çektiğim iç resimleri de var idi ama biraz bulanık resimler.


Mustafa Noyan

13 yıl önce - Prş 09 Şub 2006, 16:29
Büssing U47 Otobüsler


Cenk Kardeşim, Kemal Ağabey forumumuzun kesinlikle duayenidir, mızıkçılık yapmaz; ben de son soruda kendisine hak verdim, hatta sorunun doğru şeklini tahmin edip doğru cevap vermek de koltuklarımı kabarttı doğrusu

Alıntı:
Vites kolu ile ilgili en enteresan durum sanırım Bussinglerdeydi.... Sanıyorum 5 vitesliydiler ve en büyük vites sağ üst köşede yer almaktaydı.... Şöför vitesi 5'e takmak için abartmadan söylüyorum koltuğundan yarım metre ötesine uzanırdı....


Büssing U47 ler 5 vitesliydiler, vites şemaları klasik sayılabilirdi:

 

En büyük vites sağ ileride değil gerideydi, ama kolay kolay kullanılamazdı, zaten son zamanlarda sadece Büssinglerin birkaçında 5. vitese geçerdi ama yolda hep kendiliğinden vitesten çıkardı onun için en yüksek sadece senin bahsettiğin 4. vites kullanılabilirdi, 1. vites de genelde kalkışlar dışında kullanılmamasına rağmen bu son Büssinglerde hiç kullanılamadığından sadece 3 vites ile kullanılırdı.
Direksiyonlarda sıkıntılıydı, kolay kolay manevra yapılamazdı, diğerlerinin en az iki katı zamanı U dönüş için harcayan bu Büssingleri kullanmak hakikaten kolay değildi.
Herşeye rağmen benim İstanbul gezilerimin en hoş hatıraları ve zihnimde kalan en asil otobüs şekli bu yakışıklı Büssing U47 otobüslerdi.



cenkince

13 yıl önce - Prş 09 Şub 2006, 19:17

NOYAN,

Benim de söylediğim esasında seninkinden farksız değil. Sağ üst köşedeki vites hangi vitesse ben onu kastediyorum. Yalnız orada senin 2 diye gösterdiğin vites bana hep 3 gibi geliyordu. Zira araç boşken bile rahat bir kalkış olmuyordu bi türlü. Bugün Üstten bacalı Man'lar ve ikaruslarda hep 2 ile kalkarlar ama hiç de o kadar kötü değildir sonuç... Hatta bir defasında yokuş yukarı senin 1 dediğin vitesi kullanarak kalkmayı denedi gene de zorlandı Bussing. Ben de onun üzerine tezimi 3 le kalktıkları ve 5 vitesli oldukları yönünde kurdum. Ha motor bitmiş yada debriyaj da sonuna dayanmış olabilir..ona bir diyeceğim yok...


Kemal Çevik
13 yıl önce - Prş 09 Şub 2006, 21:11
Sülük gibi


Haydi bakalım öyleyse, IETT sürücüleri hangi arabanın vitesleri için "sülük gibi" der beğenmezlerdi.

Kemal Çevik


ümit 806

13 yıl önce - Cum 10 Şub 2006, 10:13

Vites mevzuu açılınca aklıma geldi. Bir kaç ay önce 129BT'de çalışan yenilenmiş bir IK-161'e bindim. Şöför yanında dikilen başka bir şöför ile dertleşiyordu. Anladığım kadarı ile yenilenen bazı IK-161'lerin vitesleri orjinallerine göre farklıymış. Alışamamaktan şikayet ediyordu.

Bir de, normal solo Ikarus'larda geri vitese takarken otobüsten çok fazla takırtı geliyor. Hemen hemen geri vitese geçen her Ikarus'ta duyuyorum bunu, zannedersem debriyaj ya da şöförle ilgili değil de otobüsün kendisi ile alâkalı bir sorun bu.



sayfa 5
« önceki   123456 ... 474849   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM