Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
İstanbul Özel Halk Otobüsleri - Nostalji ve Hatıralar
123 ... 353637   sonraki »

ANA SAYFA -> ULAŞIM
cevap yaz
sayfa 1
Mustafa Noyan

13 yıl önce - Prş 29 Arl 2005, 19:56
İstanbul Özel Halk Otobüsleri - Nostalji ve Hatıralar



Bu bölümde, "Nostaljik Özel Halk Otobüsleri"yle ilgili doküman ve fotoğrafları biriktireceğiz.


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pzr 29 Oca 2006, 10:16
[İST-A2.03] - İstanbul Özel Halk Otobüsleri - Nostalji ve Hatıralar


1985 yılında, Levend'deki İETT hatlarından; 58 ve 59'ların türevleri bir düzene sokuldu ve Levend-Nispetiye Caddesi boyunca kuzey ve güneye dallanan tüm site hatlarına bir standart getirildi. Her siteden; 58X ve 59X numaraları altında 2'şer hat kalkar oldu. Bu değişim sırasında; [59C] "Narin Sitesi-Taksim" adıyla çalışan İETT hattına alternatif olarak 1984'de açılan; "559C" ÖHO hattı değişime uğramadı. Sadece, Narin Sitesi yerine Rumelihisarüstü'ne gitmeye başladı (O gün bugündür de aynı bu abuk (!) numarayla çalışmaya devam etmektedir). Dalan döneminde devreye sokulan 930 kadar Mavibüse, İETT ile üstüste çalışan hatlar verildi ama hat numaraları şimdiki gibi birebir aynı olmayıp, bu yeni ÖHO hatlarının başlarına; 300, 400 ve 500 sayıları getirildi. Dolayısıyla; 59C'nin ÖHO versiyonu da; "559C" olmuş oldu..  Eski 59C hattı ise, 1985'de; 59N olarak değiştirildi (Bir de yanına, 58N numarası altında, Eminönü'ne inen yeni bir kardeşi geldi). Böylece halen günümüzde kullanılmakta olan 559C'nin neden 559C olduğu konusuna da bir açıklık getirdim sanırım...

Akın KURTOĞLU


ümit 806

13 yıl önce - Pzr 29 Oca 2006, 11:04
[ULAŞIM-A2.03] - İstanbul Özel Halk Otobüsleri - Nostalji ve Hatıralar


Alıntı:
Dalan döneminde devreye sokulan 930 kadar Mavibüse, İETT ile üstüste çalışan hatlar verildi ama hat numaraları şimdiki gibi birebir aynı olmayıp, bu yeni ÖHO hatlarının başlarına; 300, 400 ve 500 sayıları getirildi

Ben de bu 300'lü 500'lü numaralar (319, 336E, 559C) nereden geliyor diye merak ediyordum. Bu sistem sonradan başka türlü devam edince de karışıklıklar olmuş tabi. Meselâ sizin dediğiniz yöntemle 19'dan 319 türemiş. Sonra 320, 320A gibi hatlar başka bir yerden türememiş olsalar da 319'dan devam etmiş. Bu İETT hat numaralarının tarihçesi korku filmi gibi olmuş tam, nereden ne çıkacağı hiç belli değil.

522 Dalan döneminden daha öncelerden, çok eskiden vardı sanki, gerçi ben epey küçüğümdür o sıralar. 522 de 122 Sarıgazi Mecidiyeköy' den türeme gibi duruyor.



Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pzr 29 Oca 2006, 19:07
[İST-A2.03] - İstanbul Özel Halk Otobüsleri - Nostalji ve Hatıralar


Alıntı:
Ben de bu 300'lü 500'lü numaralar (319, 336E, 559C) nereden geliyor diye merak ediyordum. Bu sistem sonradan başka türlü devam edince de karışıklıklar olmuş tabi. Meselâ sizin dediğiniz yöntemle 19'dan 319 türemiş. Sonra 320, 320A gibi hatlar başka bir yerden türememiş olsalar da 319'dan devam etmiş. Bu İETT hat numaralarının tarihçesi korku filmi gibi olmuş tam, nereden ne çıkacağı hiç belli değil.

522 Dalan döneminden daha öncelerden, çok eskiden vardı sanki, gerçi ben epey küçüğümdür o sıralar. 522 de 122 Sarıgazi Mecidiyeköy'den türeme gibi duruyor.


Ümit üstad... Hiç sorma... Öyle bir karışıklık oldu ki. Gûya, ilk zamanlarda sistemi standart hale getirmek için düşünülmüş bir çalışmaydı fakat bir süre sonra karmakarışık olmasına neden oldu...

Sistem şu şekilde devreye girmişti. Önce 900 civarı halk otobüsüne katılım yapıldı. Bunlar Mavi renge boyanıp bir standart altında toplandılar. Sonra bunları n çalışacağı hatlar belirlendi. O zamanlar şimdiki gibi dönüşümlü (rotasyonel) bir uygulama konulmayıp, her hatta belli sabit Mavibüs verildi. Meselâ; [90] numaralı hatta 4 Mavibüs bağlandı. Bunların 2'si otobüs, diğer ikisi de midibüstü. Hat numarası; "390" olarak belirlendi. Hat numarası olarak, tabelâya mavi rakamlarla; "Eminönü 390 Draman" yazıldı. Ayrıca bu 4 otobüs hatta sabit olarak kalacakları için, kapı numarası olarak da; 390-01, 390-2, 390-3 ve 390-4 verildi. Her yanına yazıldı bu seri numaraları... Böylelike başka hatlara girmeleri önlenmiş oldu.

İstanbul dahilinde, bunun gibi; 322, 325, 329C, 329D, 335, 337C, 339, 340B, 355, 390, 397B, 399, 399A, 399B, ... , 522, 522A, 559C, ... gibi yüz-yüzelli kadar yeni hat oluşturuldu. Aslında, kural olarak; 300'lüler Güney İstanbul'a (Suriçi-Bakırköy vs...), 500'lüler Kuzey İstanbul'a (Beyoğlu-Beşiktaş vs...), 400'lüler ise Kadıköy yakasına ayrılmıştı (311, 312, 315G, 317, 400, 400B vs...) ama, bir süre sonra nedense bu uygulama karıştı ve yakalar arasında bir karışıklık oldu. 318, 319, 320, 320A da işte bugünlerden kalmadır. 522'ler de meşhur; 122 İETT hattından türemişlerdir. Daha önce İETT işlemeyen bazı hatlara da bu şekilde Mavibüs hat numaraları ihdas edildi (500, 500A, 500B gibi).

Bu hat numaralarının tamamı, bir hafta boyunca büyük gazetelerde tam sayfa tablo olarak parayla ilân edildi hatta, halkın kolaylıkla aradığını bulabilmesi için... (Ve ben bu listelerimi büyük bir salaklık eseri olarak 2 yıldan beri kaybettim )

Akın KURTOĞLU


ümit 806

13 yıl önce - Pzr 29 Oca 2006, 23:18
[İST-A2.03] - İstanbul Özel Halk Otobüsleri - Nostalji ve Hatıralar


Alıntı:
Hat numarası olarak, tabelâya mavi rakamlarla; "Eminönü 390 Draman" yazıldı


Şimdi de bu 300'lü 500'lü hat numaralarının hiç birinde İETT otobüsü çalışmıyor değil mi ? Hepsi özel halk otobüsü.

Ben o mavibüs'leri de hayal meyal hatırlıyorum. Biz eskiden Rami'de oturuyorduk ve ben ilkokul 2'deyken Bağlarbaşı'na (Üsküdar) taşındık (8 Aralık 1983 Cumartesi idi, hiç unutmam). Zaman zaman oradan karşıya geçerdik annemle, eski mahalleye gider gelirdik. O zaman Edirnekapı'da 500A'ların, 500B'lerin sıralarında beklediğimizde ilk zamanlar otobüslerin mavi olmadığını fakat sonradan mavi olduğunu, Hat tabelalarının da numaralarının mavi renge döndüğünü hatırlıyorum. Fakat, İETT'nin kırmızı boyalı Mercedes 302'lerinde kırmızı renkli tabela, mavi renkli 302 Mavibüslerde de mavi renkli tabela görmek hoşuma giderdi.

O zamanlar Halk otobüslerinin bilet kumbaraları vardı ve Belediye otobüslerine attığımız biletleri bunlara da atardık. Şöför kumbarayı çalıştırınca kumbara bileti içeri çeker, çekerken de delerdi. Sonra şöförler bu delik biletleri teslim edip para alırlardı. Belediye otobüslerinde ise biletler yakılırdı kumbara taştıkça. Belediye "Kullanılmış bilet satın almayın" diye uyarı yapardı, ben ilk başta anlamamıştım kullanılmış bilet nasıl oluyor diye, koçandan yırttığım bilete özenle bakardım, şöför kullanılmış zannetmesin diye. Sonra öğrendim ki halk otobüsleri şöförlerinden kimisi de bu delikli biletleri tekrardan satarmış.

Sonra Halk otobüsleri Turuncu-Beyaz oldu ve Halk Otobüsleri tabelaları aynı tabelaların turuncu zemine yazılanlarından yapıldı. Sanki o sırada çift taraflı Halk otobüsü tabelaları da kalktı, tabelaların arkası boş, ya da simsiyah boyalı. Bazı 131'li hatlarda nadiren çift taraflı tabelalar var.

Şimdi halk otobüsleri tekrar renk değiştirdi ama tabelalar aynı kaldı, renk uyumu koptu gitti.

11C hattı ilk konduğunda minibüs gibi mavi otobüsler ile başlamış idi sanki.

Bu son kısmı doğru hatırladığımdan emin değilim o yüzden sona bıraktım. İETT hatlarının bazı mavibüslerinde meselâ 15B Üsküdar Beykoz Halk otobüsü tabelası ile tıpatıp aynı olur, sadece numaraların rengi mavi olurdu. Bâzen kırmızı numaralı Halk otobüsü, bazen de mavi numaralı Belediye otobüsü görürdüm, "tabelaları karışmış" derdim. Muhtemelen aynı şablonla yapılıyor idi hepsi, sadece farklı renk boya püskürtülüyordu.



Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pts 30 Oca 2006, 00:01
[İST-A2.03] - İstanbul Özel Halk Otobüsleri - Nostalji ve Hatıralar


Alıntı:
Şimdi de bu 300'lü 500'lü hat numaralarının hiç birinde İETT otobüsü çalışmıyor değil mi ? Hepsi özel halk otobüsü.

Hayır, 300 ve 500 ile başlayan hiçbir hatta İETT otobüsü çalışmıyor. Özel bir durum olarak, 1993'de ilk DAF-Optare iki katlı İETT otobüsleri geldiğinde, bunlar için 3-4 hat açıldı ve bunlar da 200 ile başladı. Sadece bir istisna olarak; [Sultanahmed-Eminönü-Emirgân] hattına [304] numarası verildi ama birkaç yıl sonra bu numara da [210]'a çevrildi.

Karşı istisna olarak da, uzun yıllar 40B ve 31Y hattında sadece ÖHO çalıştı. 40B sonra; 340B olarak değiştirildi. 31Y ise halen çalışıyor.

İlk boş vakitte, bugün itibarıyla çalışan tüm 300'lü ve 500'lü bütün ÖHO hatlarının listesini buraya yaparım...  

Akın KURTOĞLU


fatih kocaoglu
13 yıl önce - Pts 30 Oca 2006, 18:11
[İST-A2.03] - İstanbul Özel Halk Otobüsleri - Nostalji ve Hatıralar


Bu Özel Halk Otobüsleri ile ilgili Bilgi vermek isterim. 1983 yıllarında Araçların Sabit hatlarda çalıştığını şimdiki bölgecilik sisteminde omadığına dikkat çekerim.Ananadolu yakasında Çalışan araçların kod numaraları ve tanımlamarı A olarak Avrupaka yakasında Çalışanlar ise T olarak Levent Bölgesinde çalışanlar ise L olarak tanımlanmışlardı.

İlk A bölgesinin Kod numarası A 001 den A 675'e kadar 1994 yılına kadar gelmiştir (Ancak Bu araçlar Hatları ile birlikte Satıldıklarında Kod numaraları değişmekteydi)

İlk L bölgesinin Kod numarası  L 001 den L 082'ye kadardır bu araçlarda Tam net oalrak hatırlayamacağım ama 1995 yılında ikiye bölünerek A ve T Bölgesindeki araçlara ilave edilerek kod numaraları değişmiştir.



Mustafa Noyan

13 yıl önce - Pts 30 Oca 2006, 20:23

Alıntı:
Anadolu yakasında Çalışan araçların kod numaraları ve tanımlamaları A olarak Avrupa yakasında Çalışanlar ise T olarak Levent Bölgesinde çalışanlar ise L olarak tanımlanmışlardı.


A Kodlu halk otobüsleri  Anadolu Yakasında,
T Kodlu halk otobüsleri  Topkapı İşletme bölgesinde,
L Kodlu halk otobüsleri Levent İşletme bölgesinde,
Ş Kodlu halk otobüsleri Şişli İşletme bölgesinde çalışıyorlardı.


Alıntı:
İlk L bölgesinin Kod numarası  L 001 den L 082'ye kadardır bu araçlarda Tam net oalrak hatırlayamacağım ama 1995 yılında ikiye bölünerek A ve T Bölgesindeki araçlara ilave edilerek kod numaraları değişmiştir.

L bölgesi A bölgesindeki halk otobüslerle birleştirildiğinde,
Ş bölgesine bağlı otobüsler de T bölgesiyle birleştirilmişlerdi.


fatih kocaoglu
13 yıl önce - Pts 30 Oca 2006, 20:47

Alıntı:
Ş Kodlu halk otobüsleri Şişli İşletme bölgesinde çalışıyorlardı.


Bunu Atladım Evet doğrudur.


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Sal 31 Oca 2006, 23:12

İlk önceleri son derece mantıklı bir şekilde başlayan bu bölgesel gruplandırma, bir süre geçtikten sonra iyice tavsadı. "Bölge Başharfi - Sıra No" mantığına göre verilen bağ numaraları, bir süre sonra 1000'li sayılara ulaşmaya başladılar. Aralardaki midibüslerin seferlerden çekilmesi, eski otobüslerin yenilenmesi gibi durumlar başgösterince, bağa eklenen her yeni araca, yeni bir kapı numarası verilmeye başlandı. T'ler; 1400'leri bulurken, Ş'ler; 300'lere vurdu. A'lar; 500-600'lerde gezindi. 50 kadar otobüs bağlı "L" bölgesi bile; 100'ler ulaştı. Bu durumun böyle devam etmeyeceği anlaşılınca, bütün T, Ş, L ve A'lar yeniden numaralandırıldılar. :Aralardaki boşluklar dolduruldu. Ardından da; günümüzde kullanılan sisteme geçildi: "A", "B" ve "C" (İki katlı Halk Otobüsleri için de; "D" serileri).

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
123 ... 353637   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM