Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
ASLI
13 yıl önce - Çrş 11 Oca 2006, 11:18
[İST-G1.20] - Kadir Topbaş ile Röportaj: İstanbul'un Ulaşım Sorunları ve Kısa Vadede Çözümleri



Boğaz’ın Kuzeyine Üçüncü Köprü Mutlaka Yapılmalı

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, yapımı süren projelerle İstanbul trafiğinin eylül ayında rahatlayacağını söyledi. İstanbul’da trafiğe her gün 600 civarında aracın katıldığını ve 20 civarında aracın da trafikten çıktığını belirten Başkan Topbaş, Marmaray ve Üçüncü Köprü’nün soruna köklü çözümler getireceğini belirtti.

İstanbullular özellikle son bir-iki yıldır büyük bir trafik çilesi altında. Sürekli yol, kavşak, raylı sistem çalışmaları var ama İstanbullu tünelin ucundaki ışığı ne zaman görecek? Trafikte rahatlama ne zaman olacak?
- Bu yıl okullar açıldığında, İstanbullular, ’Trafikte bir şeyler yapılmış. Trafik rahatlıyor’ diyecek. Arkadaşlarıma talimat verdim, "Ne yaparsanız yapın, önümüzdeki Eylül ayında velilerim, okullarına çocuklarını götürürken rahat etsinler" dedim ve bu da olacak. Ama köklü bir çözüm için elbette daha zamana ve çok çalışmaya ihtiyaç var.

Eylül rahatlığı nasıl sağlanacak?
- 2006 yılında Taksim-Kabataş finüküler hattı, Zeytinburnu-Güngören, Sultançiftliği-Edirnekapı hattı, bitiyor. 51 yol ve kavşak projesi de tamamlanıyor. Bu üç sistem, diğer yollarla entegre olacağı için, trafikte olduğundan dört-beş kat daha fazla katkı sağlayacak. Yeni otobüsler hizmete girecek. Ardından yeraltı tünelleri. Trafiği çözmeye tabii ki bu da yetmeyecek, daha çok çalışacağız.

Ağır vasıta araçları, saatleri dışında TEM’de vızır vızır dolaşıyor.
- Ağır vasıta araçların TEM’e çıkış saatlerini bir süre değiştirdik. 22.00-06.00 saatlerine aldık. Emniyetle daha sıkı çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Ancak bu araçlar için de bir tolerans var. O da, bazıları gıda, tıbbi malzeme, askeri malzeme gibi eşyalar taşıdıkları için, kanuni açıdan durdurulamıyor. Ağır vasıta araçların ulaşımdaki payı yüzde üç-dörtler dolayında. Başbakanımızla görüşerek, ağır vasıta araçları hiç şehre sokmadan bunları kuzeyden, yani üçüncü köprü ile göndermek gerektiğini düşünüyoruz.

Üçüncü köprü yapılmalı diyorsunuz?
- İstanbul’un kuzeyine, üçüncü köprü kurulmalı. İstanbul bir Berlin, bir Paris gibi, şehir plancılarının söylediği ’yağ damlası’ halinde büyümemiş. Uzunlamasına bir yapıda büyüdüğü için, 200 km. hinterlandı olan bir kent ve bu büyüme şehri katederek geçiyor.

Gişeler kaldırılacak mı?
- Gişelerin kaldırılmasını çoktandır istiyoruz. Böyle bir talebimiz var. Sayın Başbakan olumlu bakıyor. Ötelenmesi, il hudutlarına taşınması söz konusu olabilir. Onun üzerinde çalışacağız.

ULAŞIMA 2.5 MİLYAR DOLAR

Bu dönemde ulaşım için ne kadar para harcayacaksınız?

- Kavşak, yol genişletme ve raylı sistem için toplam 2.5 milyar dolar harcayacağız.

Yeterli para var mı?
- Var ve borçlanmadan da hiç korkmuyoruz. Finansal açıdan dünyanın en sağlam belediyesiyiz. 600 milyon dolarlık toplam borcumuz, 2025 yılına kadar taksitler halinde ödenecek. Bu borcun içinde İSKİ, İGDAŞ, KİPTAŞ diğer kuruluşlarımızın borçları da var. Borçlanma ve ödeme korkumuz yok.

2020’de raylı sistem uzunluğumuz ne olacak?
- Şu an 47’si belediyenin, 72’si TCDD’nin (banliyö) hattı 119 kilometre raylı sistemimiz var. 2010’da 18 km’lik tüp tünelin raylı sistemi girecek. Belediyenin yapacağı yeni raylı sistemle uzunluk 193 kilometreyi bulacak. Bu uzunluk 2015’de yani 10 yıl sonra 278, 2020’de 352 kilometreye ulaşacak.

Özel araç tercihi nasıl önlenecek?
- İstanbul’da 200 km raylı sisteme kavuştuğumuzda bugün taşıdığımız yolcunun on katını taşıyacağız. Çünkü sistemler entegre olacak. İki sene sonra, taşıdığımız yolcunun üç-dört kat fazlasına ulaşıyoruz. Bir günde taşınan yolcu sayısı raylı sistemle 700-750 bin dolayında. Marmaray da bittiğinde, taşıdığımız yolcu sayısı daha da artacak. Önümüzdeki beş yılda, devreye girecek raylı sistemler, bir milyon 800 bin aracın yüzde 40’ını evlerinde, otoparklarda ya da transfer merkezlerinde bıraktıracak. Bu da bir büyük rahatlık getirecek. İnsanları kent içinde hareketini güvenli, kaliteli, kurgulanmış toplu taşıma araçlarıyla yaptırırsanız, bireysel araç tercihi altlara iner.

Kavşak yapımlarının trafik sorununu çözmeyeceği belirtiliyor.
- 51 yapımı süren işe ilaveten 30-40 adet daha kavşak ve yol genişletme çalışması var. Bir 50 proje de hazırlık safhasında. Aşağı yukarı 120’ye yakın yeni yol ve kavşak yapıyoruz. Bununla yetinmiyor, imar planlarını çakıştırarak, daralan yolları genişletiyoruz. Bu tür yol sayısı da 30’a yakın. Yeni kavşakları çok lokal yapar, sağını solunu düşünmezseniz yol tabii ki açılmaz. Biz her bir kavşakla yeni bir network kuruyoruz. Planlanmış çalışmalar bunlar.

YENİ ANA ARTERLER

Yeni ana arterler var mı?

- Bu ana arterlerden biri, Bayrampaşa Hal kavşağindan başlayıp Tekstilkent’in arkasından gelen yolla birleşecek. Bu yol, yapacağımız yeni bir kavşakla TEM’e bağlanacak. TEM’e girmeyen Yüzyıl Mahallesi, askeri alandan Başakkonutları arkasına, oradan Arnavutköy’e uzanacak. Yine bu yol Şamlar, Kayabaşı, Olimpiyat Stadı, Isparta kule ve Avcılar’a, göl kenarından E-5’e bağlanacak. Büyük bir ana arter. Bu sadece biri, bunu başka ana arterler izleyecek.

Uzun vadede Boğaz trafiği ne olacak?
- Uzun vadedede bir büyük proje de Beşiktaş’ı Sarıyer’e, Üsküdar’ı Beykoz’a metro ile bağlamak. Beşiktaş’ı Bebek ve İstinye’den geçerek Sarıyer’e götürmek. Karşı yakada ise, Üsküdar’dan başlayarak Çengelköy , Anadolu Hisarı, Çubuklu yoluyla Beykoz’a ulaşmak.

İstimlak sorunu yaşanmayacak mı?
- Hayır. Çünkü bu metro ve yerin 30 metre altından gideceğiz. 18 km. Avrupa, 16 km. Asya yakasında yapacağız. Köstebek gibi kazıp çıkacağız. Kimse de rahatsız olmayacak. Şişli’de, Kabataş-Taksim’de yaptık kim duydu?

Marmaray, İstanbul ulaşımının omurgası

İstanbul trafiğini rahatlatacak yüzyılın projesi olarak da adlandırılan dünyadaki en büyük ulaşım altyapı projelerinden biri kabul edilen MARMARAY Projesi, 2009 yılında tamamlanarak hizmete girecek.

İstanbul Boğazı’nın her iki yakasındaki demiryolu hatları, İstanbul Boğazı’nın altından geçecek olan 1350 metre uzunluğundaki demiryolu tünel bağlantısı ile birbirine bağlanacak. Hat, Kazlıçeşme’de yeraltına girecek, yeni yeraltı istasyonları olan Yenikapı ve Sirkeci boyunca ilerleyecek, İstanbul Boğazı’nın altından geçecek ve diğer bir yeni yeraltı istasyonu olan Üsküdar’a bağlanacak ve Söğütlüçeşme’de tekrar yüzeye çıkacak.

Demiryolu sisteminin tamamı yaklaşık 76 km uzunluğunda olacak. Projesi’nin ikinci etabında Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı banliyö hatları iyileştirilecek. Marmaray’ın hizmete girmesiyle Gebze-Halkalı arasında her iki-on dakikada bir sefer yapılacak ve her iki yakada bir saatte tek yönde 75.000 yolcu taşınacak.

Her araca çip takıp uydudan izleyeceğiz.
Her kavşağa bir polis koymak mümkün değil ama kentin belirli noktalarına, kavşak ve ana arterlere iki bin kamera koyacağız. Ama bunun için de hukuki bir düzenlemeye ihtiyaç var. Mahkeme, bu çalışmanın polis denetiminde yapılmasını istiyor. ABD’de uydu yoluyla araçların takibi ve anında durdurulması konuşuluyor. Biz de Sayın Bakan’dan önümüzdeki günlerde her araca bir çip takılmasını isteyeceğiz. Uydu ile çipe takılı araçlar anında izlenecek. Belki de plakadan motora girilip araç bloke edilecek, çalışamaz hale gelecek. Hata yapan trafiği ihlal edenlere anında ceza da kesilecek.

Küçük bir kazada tıkanan TEM başta olmak üzere diğer ana yolların halini kabul edemiyoruz. 100 milyon liralık bir hasar için polis bekleniyor, trafik arap saçına dönüyor. Trafik eksperleri olmalı. Bu yönde bir talebimiz var.

İstanbul’un vizyonu Başkan’dan bağımsız
Tepebaşı’nda faaliyet gösteren İstanbul Metropolitan Merkezi (İMP), İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın, çok önem verdiği, İstanbul’un 20-30 yıl sonrasının planlarının yapıldığı, stratejilerinin belirlendiği, bir merkez. Prof. Dr. Hüseyin Kaptan’ın yönetimini yaptığı İMP için Başkan Topbaş, "İstanbul ülke ölçeğinde ele alınacak bir kent. Birçok büyük kentin, plan atölyeleri varken, İstanbul’un yok. İstanbul’muzun ne geçmiş ne şimdiki ne de yakın veya uzak projeksiyon ve planı da yok. İMP, işte bu açığı kapatacak. Gelişigüzel İstanbul yerine, 12 milyonluk nüfusun gelecekte daha da gelişeceğini hesaplayarak, geçerli planlama ile ülke karmaşalarını ortaya koyacak. Bundan sonra her başkan kendi vizyonu ve süresi ile ilgili sınırlı kararla almayacak, 20-30 yıl sürecek sürecin bir parçası olacak"
Kilyos maden ocakları bölgesi ’Bodrum’ olacak
Raylı sistemi, Kilyos’a kadar götürebiliriz. Kuzeydeki maden ocakları bölgesi, Bodrum gibi bir yer olabilir. Buraya tabii limanlar da yapmak gerekecek. Bunun için uluslararası proje yarışmasına çıktık ve böyle bölgelere çözümler bulmuş meşhur mimarları davet ettik.

Metronun kilometresi 40 milyon dolar
İstanbul’da 12 milyon olan günlük yolcu sirkülasyonu var. Yüzde 89’u kara yolu, yüzde yedisi raylı sistem, yüzde üçü de deniz ulaşımıyla yapılıyor.

İstanbul ulaşımında metro da kilometresi 40 milyon dolarlık maliyetiyle pahalı ama daha iyi bir çözüm. Otobüsle saatte 8-10 bin yolcu taşıyabiliyorsunuz. Eğer saatte 35-40 bin yolcu taşımayı hedefliyorsanız, metroyu tercih edeceksiniz. Eğer, bazı akslarda yolculuk talebi düşükse, daha başka yollar deneyebilirsiniz. Mesela, yüzey tramvayından bilmem neye kadar. Kentli olarak büyük maliyetlerle metroyu yapabiliyoruz.

Bir kentin medeniyeti, insanlarının toplu taşım araçlarını kullanma oranına bağlıdır. Paris’te sarayda çeşitli ülkelerden 800 belediye başkanına bir davet verilmişti. Eğer her başkan bir arabayla saraya gitse trafik biterdi. Hepimiz metroya bindik ve kırmızı halı da serilen istasyonda inip, saraya ulaştık. Pahalı ama en sağlıklısı metro. Bu arada, deniz yollarını da en iyi noktaya taşımak istiyoruz.

Her gün 630 motorlu araç trafiğe giriyor
İstanbul’da bin kişi başına 150 araç düşüyor. Bu rakam iki yıl önce bin kişide 110’du. Geçen ay, bir günde trafiğe giren araç sayısı ortalama 630’du. Buna pazar günleri dahil. Avrupa’da bin kişi başına düşen araç sayısı 450-550, Japonya ve ABD’de 650-700 dolayında. Hiç karayolu yapmasak, sadece raylı sistem yapsak, otomobillerin ne kadarını raylı sisteme kanalize ederiz, diye düşündük. Yaptığımız istatistiklere göre, yüzde 47 çıktı. ’İyi bir metro sistemi olursa, 100 araçtan 47’si arabamı evde ya da transfer merkezinde bırakırım’ diyor. Yüzde 40 bile olsa bu hesap, geleceklerle beraber balans sağlıyor. İstanbul’da 1.8 milyon araç var. Yaptığımız raylı sistemlerle ancak, günlük trafiğe giren otomobili baskı altında tutabiliyoruz. Mevcudu hiç tolere edemiyoruz. İstanbul’da günde 600’ün üzerinde araç trafiğe giriyor, ama çıkan araç sayısı hiç de umut verici değil. Çıkan araç 20-25’i geçmiyor. Kişi, aracını Anadolu’ya satıyor, ama hemen İstanbul’da yenisini alıyor.

Kaynak: Ekonomi/Hürriyet


ASLI
13 yıl önce - Çrş 11 Oca 2006, 11:55

Roportajin butunune baktiginizda ne kadar da guzel bir tablo ciziyor. Ancak ben 3. kopru yapimindaki ve mevcut kopruler uzerindeki giselerin kaldirilmasindaki israri hayretler icerisinde izliyorum! Sehir icindeki giselerin sinirlara itilmesi genelde hos bir karar, sehir sakinlerinin cebini rahatlatacak, gereksiz harcamadan kurtaracak. Ancak kopruden gecisler zamlandirilmali! Dusunun sirf manzarasi icin bile para vermeye deger o kopruler, dunyanin en guzel acikhava muzesi! Illa her gun gecmek zorunda kalanlar OGS'den yararlansinlar ya da aylik abonmanliklar yaptirsinlar..

Bunun disinda sevindirici haber:
Alıntı:
Uzun vadede Boğaz trafiği ne olacak?
- Uzun vadedede bir büyük proje de Beşiktaş’ı Sarıyer’e, Üsküdar’ı Beykoz’a metro ile bağlamak. Beşiktaş’ı Bebek ve İstinye’den geçerek Sarıyer’e götürmek. Karşı yakada ise, Üsküdar’dan başlayarak Çengelköy , Anadolu Hisarı, Çubuklu yoluyla Beykoz’a ulaşmak.

İstimlak sorunu yaşanmayacak mı?
- Hayır. Çünkü bu metro ve yerin 30 metre altından gideceğiz. 18 km. Avrupa, 16 km. Asya yakasında yapacağız. Köstebek gibi kazıp çıkacağız. Kimse de rahatsız olmayacak. Şişli’de, Kabataş-Taksim’de yaptık kim duydu?

Muhtesem bir karar bence! Kimbilir ne zaman uygulanmaya baslanir ama bu entegre rayli sistem Istanbul'a ve Istanbul'lulara derin bir nefes aldiracak. Tabii ki planli hareketle ve kullanmayi-kullandirmayi bilmekle alakali bu durum.

Alıntı:
’İyi bir metro sistemi olursa, 100 araçtan 47’si arabamı evde ya da transfer merkezinde bırakırım’ diyor.

Aman sen de kim arabasini parkedip metroya biner demeyin oluyor! Metro duraklarini planlarken otoparklarini da planlarsaniz metrodan cok daha fazla istifade edecegiz. Ben Venedik'e ders icin giderken arabami tren istasyonunun otoparkina birakip, trenle Venedik'e gidiyordum. Stressten, otobandan, yakittan tasarruf ve trende de dersimi calisabiliyordum..


cenkince

13 yıl önce - Çrş 11 Oca 2006, 12:11

Sevgili Aslı çok güzel şeyler yazmışsın, çok güzel temennilerde bulunmuşsun ama, bana öyle geliyor ki Kadir TOPBAŞ  (Göztepeye cami vs konularda) idris GÜLLÜCE'den üst üste yediği goller neticesinde 3 aylık bir kamp evresinden sonra PR (Halkla ilişikler) tarafında danışmanlık desteği almaya başladı ve

ulaşıma 500 çözüm,
20 kavşağın aynı anda temelini atıyoruz,
7 tepeye 7 tünel

gibi söylem tarafı insanı heyecanlandırılacak ve görsel tarafı da bir o kadar hoş olan kampanya dönemine girdi. Burada Doğan Medyasının etkin isimlerini de yanına alarak bir şeyler yapılıyormuş görüntüsü veriliyor. Bunu Nurettin SÖZEN'de icraatının dördüncü yılında yapmıştı hatırlarsanız. Huysuz, Aksi ihtiyar portresinin algıda iletişim sorunu yarattığını gören ve kurmayları ile beraber kampa kapanan sözen dönüşte halkla barışık, halkla beraber, istanbula çağdaş çözümler gibi solun klasik jargonunun arkasından mesajlar verilmişti ve kurumsal imaj yenilemesine gitmişti. Açıkçası başarılı da olmuştu.

Bana kalırsa TOPBAŞ da aynı taktiği uyguluyor. Özellikle Dolmabahçe tünellerinin ses getireceği açık ve inşallah gerçek olur bu projeler. Oradan her geçişte egzost dumanı içerisinde kalan o ağaçlara acıyorum çünki... Umarım yayalaştırılır ve ortasından tramvay geçer o yolun



ASLI
13 yıl önce - Çrş 11 Oca 2006, 12:20

cenkince demiş ki:
söylem tarafı insanı heyecanlandırılacak ve görsel tarafı da bir o kadar hoş olan kampanya dönemine girdi.

Bunun ben de farkindayim. Birdenbire projeler arasinda bulduk kendimizi. Dedigim gibi cumleler -ecek, -acak'li.. Umarim uyutulmuyoruzdur. Tabii 3. kopru konusunda uyutulmayi tercih ederim orasi ayri..


Ahmet Tan
13 yıl önce - Prş 12 Oca 2006, 02:45
Kuzeyde 3. köprüye HAYIR


Ben de
-İstanbul kuzeyinde yeşil kuşağı yok edecek
-Kent içi taşıt trafiğine çözüm olamayacak (mesafe nedeniyle)
-Raylı sistemlere elverişsiz olacak
-İlave bağlantı yolları nedeniyle maliyeti yüksek olacak
-Her şeyden önemlisi kuzeyde kaçak yeni yerleşimlere sebep olacak ve bu şekilde İstanbulu yok edecek olan .....
3. köprü fikrini biraz ağır olacak ama 'vatan hainliği' derecesinde sakıncalı buluyorum. Kaldı ki Mimar Dr. Kadir Topbaş 'ın -tüm çekilen çilelere rağmen- politikalarını ve icraatlarını çoğunlukla olumlu buluyoruz.  Bu köprü için söylediği gerekçelerin hepsinin daha iyi alternatifleri var ve bu sitenin değişik başlıklarında bu çözüm önerileri bulunabilir. Ama bu fikir kendisine de empoze ediliyor sanıyorum. Zira küçük hesaplar yapacağını zannetmiyoruz. Tekrar ediyorum bu fikir küçük hesaplar için İstanbul un feda edilmesi olur. Lütfen torunlarımızı kendimiz hakkında kötü konuşturmayalım ve yaptığımız iyi şeyleri berbat etmeyelim.



BSüleymanG69
13 yıl önce - Prş 12 Oca 2006, 03:26

Istanbulun ulasim sorununu cözmenin ucuz ama faliyete gemesi zor olan bir bir cözümü var.Tohaf gele bilir simdi bu sizlere.Istanbul nüfusunu azaltmak. Tabi bu cok zor. Ama gelecekte türkiyenin gelismemis sehirleri gelisirse,is imkanlari artarsa ve isci ihtiyaci olursa. Ancak böyle istanbul böyle rahatlar. Zamaninda devlet ve büyük sirketler sadece marmaraya yatirimlarin cogunu yapmislar. gelecekte deyisir insallah

BSüleymanG69
13 yıl önce - Prş 12 Oca 2006, 03:50

Ücüncü köprü Istanbulun merkezine girmeden, yani kalabalik semtlere fazla yaklasmamasi lazim. Amac istanbuldan transit olarak gecen araclari istabul trafigine sokmadan istanbulu hizli transit gecebilmek. Mesela böyle olabilir!!!




(+)




BSüleymanG69
13 yıl önce - Prş 12 Oca 2006, 03:58

Eger rayli sistemler artikca, dolmus sayilarida birhayli inmeye baslicak. zaten istabulda dolmus sayisi bir halyi cok. Zaman göstercek.
Bütün rayli sistemler yeraltindan daha faydalidir. belki biraz daha pahalidir, ama birkere yapiliyor sadece.
Maramaray projesi iyi bir fikir, pahali bir proje. ama faydali olcagindan eminim.


Aytac_yolas
13 yıl önce - Prş 12 Oca 2006, 10:27

Süleyman haklısın, ayrıca bu yolun etrafında kaçak yapılaşmanın engellenmesi lazım.Malum nereye yol yapılsa yanında gecekondular bitiyor hemen.

ASLI
13 yıl önce - Prş 12 Oca 2006, 12:58

Alıntı:
İstanbul’un sorunu tünel değil deprem

ANAVATAN Genel Başkanı Erkan Mumcu, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın İstanbul’un ulaşımına çözüm bulmak amacıyla gündeme getirdiği tünel projesini eleştirerek, "İstanbul’un sorunu tünel değil deprem" dedi.

Pakistan yolculuğu öncesi partisinin İstanbul İl Merkezi’nde dün düzenlenen bayramlaşma töreninde konuşan Mumcu, "İstanbul’da tünel kazmaya gerek yok. İstanbul’un bir numaralı meselesi, yaklaşan deprem tehlikesi karşısında hazırlıklı olmak" diyerek, Erdoğan’a şu sözlerle yüklendi:

"İstanbul depreme hazırlıksız yakalanacak. Eğer İstanbul’da bir kişinin burnu kanasın hesabını sorarım. Millet görevi AKP’ye verdi ama, hükümet milletin sadakatini unuttu. Kaçtıkları yere kadar kovalayacağız."

Mumcu, Başbakan Tayyip Erdoğan’ı da, ülkeyi yabancılara peşkeş çekmekle suçlayarak, "Sayın Başbakan pazarlamanın anlamının ne olduğunu bilmiyor. Onun pazarlamak dediğine ben tezgahtarlık diyorum. Ona hayırlı işler" diye konuştu.


Hurriyet

Projeler arasinda kalivermekten iskillenen sirf biz degiliz demek ki.. Muhalefet hemen karsi ataga gecmis.



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM