Akın Kurtoğlu
16 yıl önce - Pts 09 Oca 2006, 21:50
 | ANADOLUKAVAĞI İSKELESİ |  | İSKELENİN TARİHÇESİ ve ÖZELLİKLERİ (PORT HISTORY and DETAILS) |
- Anadolukavağı İskelesi: Boğaziçi'nin Anadolu yakasındaki, Poyrazköy’den sonraki en kuzey iskelesi olup, günboyu hizmet vermektedir. 1987’de yeniden inşa edilen iskele ve iskele binası ahşap-betonarme karışımı olup, tek katlıdır. İskelenin önündeki derinlik; 6.7 metredir. Köprüye; 14.14 deniz mili mesafededir.
| ANADOLUKAVAĞI İSMİNİN KÖKENİ NEREDEN GELMEKTEDİR? |
- Osmanlılar döneminde, Karadeniz’den İstanbul’a giriş-çıkış yapan gemilerin mutlaka uğramak zorunda bulundukları ve günümüzün deniz gümrüğü işlevini üstlenen kontrol karakollarına; "kavak" adı verilirdi. Boğaziçi’nin Karadeniz’e yakın kesiminde her iki yakada da karşılıklı birer kontrol noktası oluşturulmuştu. Bu gümrüklerden Anadolu yakasında olanına verilen; "Anadolu-Kavağı (gümrüğü)"nün hemen yanındaki köy de aynı isimle anılmaya başlandı. Yerleşme, günümüzde Kuzey Deniz Saha Komutanlığı sınırları içinde olup, köye kara ve denizyoluyla giriş-çıkışlar serbesttir. Buraya; "Kavak Hisar" da denilirdi.
- Halk arasında, burada bulunan büyük "kavak ağaçları"ndan dolayı sözü geçen ismi aldığı da söylenmektedir (Ancak bu kesinlikle yanlış bir inanıştır).
- Kavak: Bu kelime, Osmanlılar Devri’nde birkaç farklı mânâda kullanılmıştır:
a. Kavak ve kav: Kavlık, çakmak kabı, büzülmek, dikilmek anlamlarında kullanılırlar.
b. Kavak: Orduya ait istihkâm ve tabya yerlerine verilen addır. Çevirmek, kapamak, tutmak, engel olmak anlamlarına gelir (Selimiye Kavağı ve önünde bulunan Kavak İskelesi, Haliç’teki Aynalı Kavak, Kavacık, Rumeli Kavağı, Anadolu Kavağı ve Anadoluhisarı Kavak iskelesi İstanbul’da bilinen Kavak noktalarından birkaçıdır).
c. Kavak ağacı: Yukarıda sözü edilen anlamların paralelinde özelliğe sahip olan bir ağaç türüdür. Genellikle sınır çevirmek ve kapamak için dikilirler. Bu özeliklerinden dolayı istihkâm ve tabyalara kavak ağacının alan sınırlayıcı ismi konulmuştur.
d. Kıl’a-ı Erbaa: "Dört Kale" demektir. Rumeli Kavağı, Anadolu Kavağı, Telli Tabya ve Yuşa istihkâmlarına verilen genel isimdir. Osmanlılar zamanında Boğaziçi’nin Karadeniz’e açılma noktalarında bulunan ve ikisi Rumeli, ikisi de Anadolu yakasında bulunan bu dört istihkâma; "Kavak Kaleleri/Hisarları" da denilirdi. | ANADOLUKAVAĞI İSKELESİNİN SİTEDE YERALAN FOTOĞRAFLARI | Fotoğraf (Photo by): Aykut_a - 02/07/2004 | Fotoğraf (Photo by): Faruk ÖNCAN - 20/09/2005 | Fotoğraf (Photo by): Faruk ÖNCAN - 20/09/2005 | Fotoğraf (Photo by): Faruk ÖNCAN - 20/09/2005 | ANADOLUKAVAĞI İSKELESİNDEN KALKAN VAPUR HATLARI VE DETAYLARI | HAT NO | SEFER | SEFER SÜRESİ | SEFER SAYISI | PRYT (S/A) | PRYT (ARA) | PRYT (GECE) | SEFER ŞEKLİ | TEKNE | ÜCRET | M14 | A.KAVAĞI-EMİNÖNÜ | 100dk. | 1 + 1 | - | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M14 | A.KAVAĞI-BEŞİKTAŞ | 85 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M14 | A.KAVAĞI-SARIYER | 20 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M14 | A.KAVAĞI-R.KAVAĞI | 10 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Direkt | Motor | 1.25 YTL. | V15 | A.KAVAĞI-EMİNÖNÜ | 90 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Uğraklı | Vapur (Özel) | 4 YTL. | V15 | A.KAVAĞI-BEŞİKTAŞ | 75 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Uğraklı | Vapur (Özel) | 4 YTL. | V15 | A.KAVAĞI-SARIYER | 20 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Uğraklı | Vapur (Özel) | 4 YTL. | V15 | A.KAVAĞI-R.KAVAĞI | 10 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Direkt | Vapur (Özel) | 4 YTL. | M17 | A.KAVAĞI-SARIYER | 10/ 20 dk. | 15 + 15 | 45 dk. | 60 dk. | 75 dk. | Direkt/ Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M17 | A.KAVAĞI-R.KAVAĞI | 10 dk. | 8 + 7 | 90 dk. | 160dk. | - | Direkt | Motor | 1.25 YTL. |
 |
Akın Kurtoğlu
16 yıl önce - Pts 09 Oca 2006, 21:53
 | BEYKOZ İSKELESİ |  | İSKELENİN TARİHÇESİ ve ÖZELLİKLERİ (PORT HISTORY and DETAILS) |
- Beykoz İskelesi: Boğaziçi'nin Anadolu yakasındaki iskelelerinden olup, sadece sabah ve akşam zirve saatlerde hizmet vermektedir. 1989’da yeniden inşa edilen iskele ve iskele binası betonarmedir. Bina tek katlıdır. İskelenin önündeki derinlik; 6.5 metredir. Köprüye; 10.55 deniz mili mesafededir.
| BEYKOZ İSMİNİN KÖKENİ NEREDEN GELMEKTEDİR? |
- Kocaeli valileri Boğaziçi’nin ucundaki bu köyde ikamet ederlerdi. Farsça "köy: kos" demektir. "Beykos: Bey Köyü" anlamına gelir.
| BEYKOZ İSKELESİNİN SİTEDE YERALAN FOTOĞRAFLARI | Fotoğraf (Photo by): Fatih KOCAOĞLU - 02/07/2004 | Fotoğraf (Photo by): Mustafa NOYAN - 11/01/2006 | BEYKOZ İSKELESİNDEN KALKAN VAPUR HATLARI VE DETAYLARI | HAT NO | SEFER | SEFER SÜRESİ | SEFER SAYISI | PRYT (S/A) | PRYT (ARA) | PRYT (GECE) | SEFER ŞEKLİ | TEKNE | ÜCRET | M13 | BEYKOZ-EMİNÖNÜ | 80 dk. | 3 + 3 | 45 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M13 | BEYKOZ-BEŞİKTAŞ | 65 dk. | 3 + 3 | 45 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M13 | BEYKOZ-KANLICA | 30 dk. | 2 + 2 | 35 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M13 | BEYKOZ-ÇUBUKLU | 20 dk. | 2 + 2 | 35 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. |
 |
Akın Kurtoğlu
16 yıl önce - Pts 09 Oca 2006, 21:54
 | PAŞABAHÇE İSKELESİ |  | İSKELENİN TARİHÇESİ ve ÖZELLİKLERİ (PORT HISTORY and DETAILS) |
- Paşabahçe İskelesi: Boğaziçi'nin Anadolu yakasındaki iskelelerinden olup, sadece sabah ve akşamları zirve saatlerde hizmet vermektedir. Eski iskele binası 1989’da terkedilerek, hemen 100 metre aşağısına günümüzde kullanılan yeni iskele ve binası inşa edildi. İskele binasının 150 m2 kullanım alanı olup, 22 m. x 40 m. ebatlarında yolcu çıkış mahalli bulunmaktadır. Bina tek katlıdır. İskelenin önündeki derinlik; 5.6 metredir. Köprüye; 9.43 deniz mili mesafededir. 1970’li yılların başlarında Boğaziçi’nin kuzeyinde, karşıdan karşıya araç geçişi amacıyla kurulan; "Paşabahçe-İstinye" araba vapuru iskelesi ise 2-3 yıl sonra 30 Ekim 1973’de Boğaziçi Köprüsü’nün açılmasıyla işlevini yitirerek iptal edildi. Günümüzde, Paşabahçe’deki eski araba vapuru kapak atma iskelesinin olduğu yer, park olarak hizmet vermektedir.
| PAŞABAHÇE İSMİNİN KÖKENİ NEREDEN GELMEKTEDİR? |
- Semt, ilk önce, "Hezarpâre Ahmed Paşa"nın bahçesinin içine ve çevresine kurulduğu için; "Paşa’nın bahçesi" adıyla anılmaya başlandı.
- Yöredeki incir ağaçlarının bolluğundan dolayı ilk ismi; "İncir Köyü" idi.
| PAŞABAHÇE İSKELESİNİN SİTEDE YERALAN FOTOĞRAFLARI | Fotoğraf (Photo by): Simon - 13/01/2006 | Fotoğraf (Photo by): Simon - 13/01/2006 | ÇUBUKLU İSKELESİNDEN KALKAN VAPUR HATLARI VE DETAYLARI | HAT NO | SEFER | SEFER SÜRESİ | SEFER SAYISI | PRYT (S/A) | PRYT (ARA) | PRYT (GECE) | SEFER ŞEKLİ | TEKNE | ÜCRET | M13 | PAŞABAHÇE EMİNÖNÜ | 70 dk. | 3 + 3 | 45 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL | M13 | PAŞABAHÇE BEŞİKTAŞ | 55 dk. | 3 + 3 | 45 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL | M13 | PAŞABAHÇE BEYKOZ | 10 dk. | 2 + 2 | 35 dk. | - | - | Direkt | Motor | 1.25 YTL | M13 | PAŞABAHÇE ÇUBUKLU | 10 dk. | 2 + 2 | 35 dk. | - | - | Direkt | Motor | 1.25 YTL |
 |
Akın Kurtoğlu
16 yıl önce - Pts 09 Oca 2006, 21:54
 | ÇUBUKLU İSKELESİ |  | İSKELENİN TARİHÇESİ ve ÖZELLİKLERİ (PORT HISTORY and DETAILS) |
- Çubuklu İskelesi: Boğaziçi'nin Anadolu yakasındaki iskelelerinden olup, sadece sabah ve akşamları zirve saatlerde hizmet vermektedir. İlk kez 1912 yılında inşa edilen iskele, sonradan 1991’de yıktırılarak, günümüzde kullanılanı inşa edildi. Yolcu çıkış mahalli betondur. İskele ve iskele binası betonarme olup, bina tek katlıdır. İskelenin önündeki derinlik; 5.6 metredir. Köprüye; 8.52 deniz mili mesafededir.
| ÇUBUKLU İSMİNİN KÖKENİ NEREDEN GELMEKTEDİR? |
- Osmanlılar döneminde, burada bulunan bir bahçeye, "çubuk şeklinde kızılcıklar" ekilerek, yetiştirilirdi. Bahçe; "Çubuklu Bahçe" diye adlandırılırdı.
- Tütün içmeye yarayan; "çubuk lüleleri"nin yapımında kullanılan toprak, bu yöreden temin edilirdi.
| ÇUBUKLU İSKELESİNİN SİTEDE YERALAN FOTOĞRAFLARI | Fotoğraf (Photo by): Simon - 13/01/2006 | Fotoğraf (Photo by): Simon - 13/01/2006 | ÇUBUKLU İSKELESİNDEN KALKAN VAPUR HATLARI VE DETAYLARI | HAT NO | SEFER | SEFER SÜRESİ | SEFER SAYISI | PRYT (S/A) | PRYT (ARA) | PRYT (GECE) | SEFER ŞEKLİ | TEKNE | ÜCRET | M12 M13 | ÇUBUKLU-EMİNÖNÜ | 70 dk. | 3 + 3 | 20 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M12 M13 | ÇUBUKLU-BEŞİKTAŞ | 55 dk. | 3 + 3 | 20 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M13 | ÇUBUKLU-BEYKOZ | 20 dk. | 2 + 2 | 35 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M13 | ÇUBUKLU-P.BAHÇE | 10 dk. | 2 + 2 | 35 dk. | - | - | Direkt | Motor | 1.25 YTL. |
 |
Akın Kurtoğlu
16 yıl önce - Pts 09 Oca 2006, 21:55
 | KANLICA İSKELESİ |  | İSKELENİN TARİHÇESİ ve ÖZELLİKLERİ (PORT HISTORY and DETAILS) |
- Kanlıca İskelesi: Boğaziçi'nin Anadolu yakasındaki iskelelerinden olup, günboyu hizmet vermektedir. İskele ve iskele binası 1990’da yeniden inşa edilmiş olup, betonarmedir. Bina tek katlıdır. İskelenin önündeki derinlik; 6.5 metredir. Köprüye; 7.52 deniz mili mesafededir.
| KANLICA İSMİNİN KÖKENİ NEREDEN GELMEKTEDİR? |
- Anadolu'dan, "kağnılar"ı ile buraya topluca göç eden Türk halkı, bu ilginç taşıma araçlarının ismini, yerleştikleri köye ad olarak koydular. "Kağnılıca"nın söylenişi sırasındaki yuvarlatılarak bazı harflerinin yutulması sonucu semtin ismi günümüzdeki şeklini almıştır.
- Fetih'ten çok önce, burada yaşayan; "Kanglı" adlı Türk boyundan gelmedir.
- Bu köyde yetişen bir otu yiyen ineklerin sütü hafif pembeye çalardı. Bu sütten yapılan yoğurdun çok özel bir tadı olurdu. Yoğurdun ve sütün renklerinin "açık kan rengi"ne çaldığı benzetmesi, köyün isminin; "kanlı" olarak anılmasına sebep olmuştur.
- Osmanlılar’dan kalma mezartaşlarının üzerinde köyün ismi; "Kanlıcak" olarak geçer. [/i]
| KANLICA İSKELESİNİN SİTEDE YERALAN FOTOĞRAFLARI | Fotoğraf (Photo by): Aykut_a - 02/07/2004 | Fotoğraf (Photo by): Aydın SERT - 02/07/2004 | KANLICA İSKELESİNDEN KALKAN VAPUR HATLARI VE DETAYLARI | HAT NO | SEFER | SEFER SÜRESİ | SEFER SAYISI | PRYT (S/A) | PRYT (ARA) | PRYT (GECE) | SEFER ŞEKLİ | TEKNE | ÜCRET | M12 M13 | KANLICA-EMİNÖNÜ | 60 dk. | 3 + 3 | 45 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M12 M13 | KANLICA-BEŞİKTAŞ | 45 dk. | 3 + 3 | 45 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M13 | KANLICA-BEYKOZ | 30 dk. | 2 + 2 | 35 dk. | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M12 M13 | KANLICA-ÇUBUKLU | 10 dk. | 3 + 3 | 20 dk. | - | - | Direkt Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | V15 | KANLICA-EMİNÖNÜ | 40 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Uğraklı | Vapur (Özel) | 4 YTL. | V15 | KANLICA-BEŞİKTAŞ | 25 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Direkt | Vapur (Özel) | 4 YTL. | V15 | KANLICA-A.KAVAĞI | 50 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Uğraklı | Vapur (Özel) | 4 YTL. | M16 | KANLICA-ARNVTKÖY | 70 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Uğraklı | Motor | 1.25 YTL. | M16 | KANLICA-ÇENGLKY | 55 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Uğraklı | Vapur | 1.25 YTL. | M16 | KANLICA-İSTİNYE | 20 dk. | 1 + 1 | - | - | - | Uğraklı | Vapur | 1.25 YTL. |
 |
|
ANA SAYFA -> ULAŞIM
|
|
| | | | | | | | |