Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Sal 13 Arl 2005, 04:11
İstanbul İETT Troleybüsleri - Foto Arşivi (1961 - 1984)


Aşağıdaki albümde yer alan görüntüler, sitemize üye olan arkadaşlar tarafından, çeşitli dokümanlardan temin ederek; "Troleybüs" bölümüne gönderdikleri mesajlarına iliştirmiş oldukları resimlerden derlenmiştir. Bir zamanlar İstanbul şehiriçi ulaşımına hatırı sayılan katkılarda bulunan, lâkin günümüzde artık nostalji olan İETT Troleybüsleri ile ilgili görsel malzemenin bir havuzda toplanması amacı güdülerek bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Bundan böyle siteye eklenecek her İETT Troleybüsü resminin bir kopyası, burada yer alan albüme eklenecektir.  

Akın KURTOĞLU


İETT TROLEYBÜSLERİ KARMA FOTO ARŞİVİ (1961 - 1984)
Troleybüs Troleybüs Troleybüs Troleybüs
”68” kapı numaralı troleybüs, Barbaros Bulvarı’nın başında, [23]-"Bebek-Taksim" ringinde yolcu indirirken... 1960’lar... Yan cephesine “Cinzano” reklâmı almış bir troleybüs, Eminönü Meydanı’ndan geçerken... İstiklâl Caddesi daha trafiğe kapatılmadan önce bir diğer troleybüs, Taksim istikametine doğru giderken... Eminönü’nde Yenicami durağında, troley çubukları elektrik havaî hattının sınırına dayanmış bir troleybüs yolcu indirmekte...
Troleybüs Troleybüs Troleybüs Troleybüs
Taksim’den kalkarak, Gümüşsuyu Caddesi’ne girmiş bir troleybüs, Dolmabahçe yönünde ilerlerken... Şebeke yeni kurulmuş. Saraçhane’de bir troleybüs Aksaray yönünden gelip, Unkapanı’na doğru gidiyor... Sirkeci IV. Vakıf Han’ın önünde troleybüs telleri ve ileride bir troleybüs... Yıl: 1961... İstiklâl Caddesi’nde, Galatasaray’ın önünde direkler henüz dikilirken...
Troleybüs Troleybüs Troleybüs Troleybüs
Karlı bir günde Tophane Meydanı’nda ilerlemeye çalışan bir Beşiktaş troleybüsü... Fatih Postane durağında bir [87], yolcu indirip-bindirirken... Yıl: 1980’ler... ”10” kapı numaralı troleybüs, Eminönü Yemiş İskelesi önünde dinlenmede. Tarih: Haziran 1961... ”40” kapı numaralı troleybüs, [55]-“Aksaray-Şişli” hattının açılış günü anısına bedava yolcu taşırken...
Troleybüs Troleybüs Troleybüs Troleybüs
Şişli Camii’nin önündeki troleybüs U dönüş tellerinin görünümü... Teşvikiye’de, Harbiye-Maçka bağlantısını sağlayan troley cereyan telleri... ”67” kapı numaralı troleybüs, eski Galata Köprüsü üzerinden geçerken. [22C]-“Eminönü-Bebek” hattında. Tarih: 1980’lerin başı... ”25” kapı numaralı troleybüs, Bebek son durakta yolcularını indirdikten sonra, kalkış saatini beklerken...
Troleybüs Troleybüs Troleybüs Troleybüs
”35” filo numaralı Troleybüs, Aksaray’da artık günümüzde varolmayan göbeği dönerek, Laleli’ye çıkarken... 27 Mayıs 1961... Topkapı Kaleiçi’nde, ilk troleybüs hattı olan [84]’ün açılış töreni... Temmuz 1984. Troleybüsler hizmetten kaldırılmışlar ve İzmir’e gitmek üzere gemiye bindirilirlerken... Yıl: 1984... Troleybüsler son aylarını yaşamaktalar... Bir tanesi Eminönü’nden geçerken...
Troleybüs Troleybüs Troleybüs
27 Mayıs 1961 günü, "3" kapı numaralı; [84]-“Topkapı-Eminönü” otobüsü ilk seferini yaparken. İstikamet; Lâleli-Bayazıd... Fındıklı’da bir troleybüs, Eminönü’ne doğru giderken... İşletmenin ilk troleybüsü: “1”, Osmanbey’de; [23]-“Bebek-Taksim” ringini gerçekleştirirken... [30]-“Ortaköy-Aksaray” hattındaki troleybüs, yolculuğunun yarısını tamamlayarak, Karaköy transit duraklarına yanaşmış...
Troleybüs Troleybüs Troleybüs Troleybüs
Aksaray Meydanı’nda troleybüs, [83]-“Topkapı-Taksim” hattında... Aksaray’da göbeği dönen bir troleybüs.. Gerilerde 57 model bir Skoda-RO İETT otobüsü... İstiklâl Caddesi’nin gidiş-geliş olduğu yıllarda, iki troleybüs Taksim Meydanı’ndan çıkıp, arka arkaya Tünel’e doğru giderlerken... Bayazıd’da iki troleybüs, Çarşıkapı-Çemberlitaş istikametine doğru yol alırlarken...
Troleybüs Troleybüs Troleybüs Troleybüs
Kabataş Setüstü’nden geçen bir Beşiktaş troleybüsü... 1970’lerden önce. Daha Boğaziçi Köprüsü görünürlerde yok... ”52” filo numaralı troleybüs Karaköy Meydanı’nda... "91" filo numaralı troleybüs [22C] "Bebek-Eminönü" seferi sırasında, Galata Köprüsü üzerinde... 1960'lı yıllarda, Topkapı (Pazartekke) İETT Garajı'na park ederek bekleyen troleybüsler...
Troleybüs Troleybüs Troleybüs Troleybüs
[34]-"Beşiktaş-Edirnekapı" hattında bir troleybüs, Saraçhanebaşı'ndan geçerek, Fatih İtfaiye durağına doğru gidiyor... Şişli Garajı'nda bir troleybüs, depoların önünden servise girmek üzere çıkarken... Türk yapımı ilk ve tek troleybüsümüz; TOSUN... Eski bir Latille-Floirat İETT otobüsünden bozularak imal edilerek, 101 filo numarası verilmiştir. Araç, Akaratler İETT otobüs durağında, [30]-"Ortaköy-Aksaray" hattında yolcu indirip-bindirirken...


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Çrş 14 Arl 2005, 05:05

İETT TROLEYBÜS GÜZERGÂHLARI PLÂN VE KROKİLER (1970 - 1984)
Aksaray Meydanı troleybüs hareket şeması (1979-1984) Beşiktaş Meydanı troleybüs hareket şeması (1981-1984) Eminönü Meydanı troleybüs hareket şeması (1970-1984) Taksim Meydanı troleybüs hareket şeması (1979-1984)
Aksaray Meydanı troleybüs hareket şeması (1979-1984) Beşiktaş Meydanı troleybüs hareket şeması (1981-1984) Eminönü Meydanı troleybüs hareket şeması (1970-1984) Taksim Meydanı troleybüs   hareket şeması (1979-1984)


Semih Yaşar

13 yıl önce - Prş 15 Arl 2005, 15:21
troleybüs fotoğrafları


Merhaba  Akın Üstad
Sayenizde  çok  derli toplu  bir fotoğraf arşivine  kavuştuk , teşekkürler.
Benim  ufak bir düzeltmem olacak , 4. resimde  troleybüsün boynuzları çıktı deniyor , esasında orjinal fotoğrafta öyle söyleniyor fakat  ufak bir detay var , asfalt üzerinde görünen tellerin gölgesine bakarsanız  2 boynuzunda sapasağlam yerinde olduğu görülüyor.
Bu  fotoğraf çok güzel , durağa araçlar parketmiş olmasına rağmen  troleybüs  durağın
yaklaşık 4 metre ötesinde yolcu alabiliyor ,  troleybüsün şehir trafiğinde  oldukça esnek olabileceğinin çok güzel bir kanıtı.

Saygılar



Mustafa Noyan

13 yıl önce - Prş 15 Arl 2005, 20:15

Semih Bey çok haklı,
ben de bu resmi ilk gördüğümde isimlendirenin bir troleybüs cahili olduğunu düşünmüştüm.
Gölgenin kesinleştirmesine gerek kalmadan da tellerle temas zaten aşikar.


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Çrş 21 Arl 2005, 07:36

Beyler,

Troleybüs başlığı altından ayıkladığımız resimlerin yorumlarını, mümkün mertebe aslına sadık kalarak taşımaya çalıştığımızdan ötürü, yanlış yorum da birebir yukarıdaki albüme geçirilmişti. Lâkin fotoğraftaki görüntüyle mesajın içeriğinin örtüşmemesi yüzünden, albümdeki alt açıklamaya aşağıda da bir kopyası görülen şekilde bir müdahalede bulunmak zorunda kaldım:
Alıntı:
Eminönü’nde Yenicami durağında, troley çubukları elektrik havaî hattının sınırına dayanmış bir troleybüs yolcu indirmekte...
 

Akın KURTOĞLU



Mustafa Noyan

13 yıl önce - Çrş 21 Arl 2005, 12:44
Troley Çubukları


Akın Bey yine hoş bir deyim bulup Troley Çubukları adıyla mesajında kullanmış,
bir önceki mesajımda da ben bu çubuklara ne desem diye dakikalarca düşündüğümden ilgimi çekiverdi, pantograf deseydim kaç kişi anlayacaktı diye korkup bizim için yıllarca sadece boynuz tabiriyle tanınan bu troleybüs parçaları yerine sadece tellerle temas yazmayı tercih etmiştim.

Boynuzlara Pantograf, elektrik havai hat yerine de katener demeye başlayalım mı artık?  Bu kelimeler de yabancı dillerden alıntı değil mi, peki tam türkçe karşılıkları olmadı mı acaba? Ne dersiniz ?  


En son Mustafa Noyan tarafından Çrş 21 Arl 2005, 13:59 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Kemal Çevik
13 yıl önce - Çrş 21 Arl 2005, 13:34
Arşe


Sevgili Mustafa,

Tramvay zamanında pantografa arşe  denirdi ama kimileri bu frenk kökenli kelimeyi de arş diye söylerdi. Belki de arapça en yüksek anlamına gelmesinden. Halk arasında boynuz dediğimize de IETT terminolojisinde arşe kolu denirdi. Pantograf aslında bildiğin gibi tabelacıların filan kullandığı küçük bir örnekten büyük bir afiş yaratmaya yarayan ortadan menteşeli bir tarafı küçük, bir tarafı büyük bir düzenek. İlk elektrikli lokomotiflerin arşeleri de bu benzerlik yüzünden pantograf diye adlandırılmış muhtemelen. Gene tramvay elektrikli lokomotiften eski olduğu için zamanında arşe dendiğini düşünüyorum. Pantograf ta aslında arché nin "boynuzundan" farklı değil ama terminolojiye yerleşip kalmış.

Haftaya katener.
Kemal ÇEVİK



Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Cum 23 Arl 2005, 21:47

Troleybüs'te elektrik akımı iki arşe  (Latince: Arcus) tarafından alınır; bu arşelerin çubukları telle temas ederek kısa devre yapmamaları için üstten yalıtılmıştır. Arşeler, akım tellerinden uzaklaşmamak şartıyla, aracın sağa-sola rahatça manevra yapabileceği şekilde olmalıdır. Daha çok ruletli arşeler kullanılır. Taşıtla toprak arasında önemli bir potansiyel farkı meydana gelmemesi için, devrelerin taşıttan tamamen yalıtılması gerekir. Troleybüslerde genellikle, kompund ikaz sargılı bir doğru akım motoru bulunur. Taşıt, şönt  ikaz akımının gitgide azalmasıyla hızlanır (Şönt: Bir devreden akımın ancak bir kısmının geçmesini sağlayacak şekilde alınan kol).

Troley; elektrik fişinin iki ucuna benzetilebilir. Çalışma prensibi olarak da elektrik fişinin büyüğüdür. Troleylerden biri akımı motora iletirken, diğeri elektrik devresinin tamamlanmasını sağlar.

Akın KURTOĞLU


Kemal Çevik
13 yıl önce - Pzr 25 Arl 2005, 02:25
Buldum


Akın bey,



Sonunda buldum, Pazartekke garajının 1961-62 yılındaki hali. Arkasına, artık her ikisi de rahmetli olan dedeme eniştesinden, hem de eski harflerle yazılmış birtakım notlar olduğu için özel arşive kaldırmışım.

Bu muhtemelen bir takvim yaprağı,  bir kenarı  tırtıklı,  karşı kenarından de düzgünce kesilmiş olduğunu için bu hisse kapıldım. Fotoğrafı çeken hakkında ise maalesef bilgi yok.

Görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK


Akın Kurtoğlu

13 yıl önce - Pzr 25 Arl 2005, 04:15

Kemal Bey,

Fotoğraf için çok teşekkür ederiz. Albüme çok kıymetli bir parça daha eklendi!...   Topkapı (Pazartekke) İETT garajının, yıllarca troleybüslerin bir kısmına evsahipliği yaptığının kanıtı olarak, oldukça işimize yarayacak bir doküman gönderdiniz...  

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM