Benim tahminimce, 4 şeridin sol şeritleri metrobüse ayrılacak.
Yani istasyonlar E-5'in ortasında olacak ve yayalar üst ve alt geçitlerden gelecek.
Neden?
çünkü metrobüs sağdan gitseydi, her E-5'e giriş ve çıkışta metrobüsün yolu tıkanırdı.
Zaten mantıklı olanı da bu... Yoksa sağ şeritler özel yol olarak ayrılırsa, sürekli olarak tali yol ayrımlarıyla kesişecek, fırsattan istifade, önüne gelen araç bu yolları kullanacak.
En soldaki 2 şerit rezerve edilecek olursa, aslında sadece bu yol için işlemek üzere alınacak metrobüslerin biniş ve iniş kapıları da solda dizayn edilmelidir. Trafikten tamamen yalıtılmış bir yolda gidecekler neticede. Kapılarının sol cephede olması, trafiğin akışını da olumsuz yönde etkilemeyecektir...
Ayrıca duraklar, tek blok olarak inşa edilebilir. Yanaşan otobüsler, hep sol cephelerinden yolcu alış-verişini sağlayabilir ve bu durak platformlarından, ortak merdivenlerle bağlantılı üstgeçitlere iniş-çıkışlar gerçekleştirilebilinir. Hem böylece, yolun ortasında, gereksiz yere durak genişliği için, diğer üç şeridin akış düzgünlüğü sekteye uğramaz, kavisli bir görünüm almaz. Cetvel gibi akar gider.
Ama teknik olarak E5'in 4 şeride çıkması epey zor. Buyurun cevizlibağdan yola çıkalım.
İlk sorun daha yeni yapılan Ambarlar köprüsünde.... 1 cm dahi genişletemezler. Geçen yaz eski köprüyü güçlendirdiler, bu yaz da bir köprü daha kondurdular yanına... Ancak toprak dolgu alanından (dönüş istikametinde olduğu gibi) tırtık yaparak temellerini yerinden oynatmazlarsa bir şerit daha açabilirler ama kimbilir hangi sarhoş gece gözüyle ortadan girer
Merterden geçen 2 ayrı metro viyadüğü yarım santim şansları var.
Gelelim incirliye... Eminim o köprüye bi yilik düşünüyorlardır.
Devam ediyoruz. Şirinevlerdeyiz. Ataköy köprülü kavşağı. Şans 0
Bence minibüsleri yenibosnadan öteye salmasınlar yerine 25-30 tane indirimli biletli körüklü MAN versinler bu iş biter
Cenk'in değindiği darboğazları bir şekilde aşmaları durumunda, bu proje işlerlik kazanabilir... Yeter ki, mümkün mertebe normal araç akışı bazı yerlerde birer şerit eksilip, sonra yeniden genişlemesin.
Fakat; 25-30 körüklü MAN verilmesi durumunda, bunlar yine trafiğe gireceği için, değişen birşey olmayacaktır. Araçların taşıma kapasiteleri belki yeterli gelecektir ama, hız 10-15 kilometre/saat limitleriin üzerine çıkamayacağı için, bu proje asıl hedeflenen sonucu veremeyecektir. Her durumda, ayrılmış yol şart!...
Peki bu metrobuslerin seridi sadece cizgiylemi ayrilacak veya tel orerek seriti tamamen ayiricaklarmi ?
Fikir cok iyi artik bircok kisi araba ile 2 saat'de ulasdigi istanbul merkeze yarim saat gibi kisa bir zamanda ulasabilacak. Sizce boyle bir uygulama ile beylikduzun'den istanbul'a yarim saat'de ulasmak mumkunmu ?
Alıntı:
Bence minibüsleri yenibosnadan öteye salmasınlar yerine 25-30 tane indirimli biletli körüklü MAN versinler bu iş biter
Bu proje devreye girdikden sonra butun minibusler, halk ve bld otobuslerini kesin olarak E-5 guzargahindan kaldirmalari gerek. Yan yollarida iceri katarak 1 er serit daha kazanilabilir.
Sizce boyle bir uygulama ile beylikduzun'den istanbul'a yarim saat'de ulasmak mumkunmu ?
Mümkün olur çünkü, yol tamamen açıkken TEM'den arabayla 20 dk sürüyor. E-5'den de 30 en fazla 35 olsun hadi. (Beylikdüzü'nü o kadar övdüm ki bu sitede, emlakçılardan komisyon isteyeceğim ya da belediyeden reklam ücreti mi istesem? )
Metrobüs (bazı yerlerdeki adıyla Superbus, Citybus, Extrabus..) aslında ilginç bir çözüm ama Istanbul'un özellikle D-100 aksında ihtiyacına cevap vermekten hayli uzak.
Öncelikle bu sistem yolculuk talebi bizim kadar yüksek olmayan yerler için tasarlanmış ve buralarda başarılı olmuş. Bu bir otobüs sistemi olmasına rağmen bir raylı sistem hassaslığı ile çalıştırılmak zorunda. Fiziksel düzenlemelri bir yana bırakın, araçların hangi durakta ne süre duracağı bile hesaplanıp birebir uygulanmalı. Bir metro hattı gibi beslenen değil geçtiği yerleşim merkezinin yolcularına hizmet verebilecek bir taşıma türü, çünkü kapasite ve süre sınırı var. Örneğin her durağa geldiğinde bekleyen herkesin belirlenen sürede binmesi gerek ki akış aksamasın. Beher araç kapasitesi raylı sisteme göre çok düşük olduğundan bu öyle kolay sağlanabilecek bir olgu değil, en azından Istanbul için. Bu talebi karşılayacak araç sayısı belki de peşpeşe dizili, hareketsiz duran bir otobüs güruhu olacaktır. Tercihli yolu anımsayın, benzer nedenlerle işe yaramaz hale gelmişti.
Yolculuk talebi her gün artan İstanbul'da, kapasite artırımı çok sınırlı olan bu sistem ana arterlerde kanımca bir fayda sağlamaz, ya da şimdiki Taksim Yenıkapı aktarması gibi duraksız güzergahlarda, veya raylı sistem besleme hatlarında, ya da birkaç banliyönün yolcusunu bir aktarma merkezine toplayıp/dağıtmakta (ki bu da bir besleme) işe yarar yoksa kelimize merhem olacak bir çare değil.
Topbaş, “lastik tekerlekli otobüslerle metro olan” ve ”metrobus” olarak bilinen sistemle ilgili E-5 Karayolu üzerinde "Beylikdüzü-Topkapı" arasında bir güzergah belirlediklerini ve burada belli bir noktada bunun deneme çalışmalarına başlayacaklarını, hazırlıkların yapıldığını bildirdi.
(Kaynak: İBB-WEB)
Geçen gün E-5'in; Cevizlibağ'dan Ambarlar'a ve Merter'e inen kesiminde, sağlı-sollu yol genişletme çalışmalarını görünce şüphelenmiştim ama, yine de kesin emin olamamıştım. Anlaşılan, haber bu kez ciddi ve en kısa zamanda darboğazlardaki sorunları giderip, cetvel gibi düz ve eşit şeritli bir gidiş-geliş yolu düzenlemesine başlanıyor.
Belki daha önce de değinilmişti ama ben bu Metrobüs terminolojisine karşıyım. Bu taşıtlar mevcut trafik akışında seyretmeyecek mi? Trafik sıkışıklıklarına yerine göre sebep olmayacak mı? O zaman bunlara Çok Uzun Otobüs niye demiyoruz. Uzunluk yada çift taraflı gidebilme özelliği metro sıfatı almak için yeterli mi?
Yolu genişletmekle bu iş olmaz. Ve bu girişim maalesef hüsranla sonuçlanacak.
Eğer bu araçlara özel hat tahsis edilirse Metrobüs terimini kabul ediyorum. Bu da düşünülen hatlarda imkansız gibi...
- kendi hattında yol alacak, başka araçlar bu yola göya giremeyecek.
- metro gibi durağa girişte para verilecek, otobüse binerken değil.
- Her istasyonda bütün kapılardan inilip binilecek.
kısaca tramvayın lastik tekerleklisi olarak hayal edilebilir.
Raylı sistem mantığı ile otobüs işletmeciliğine verilen genel isim BRT ( Bus Rapid Transit).
Metrobüs terimi bazı yerlerde kullanılıyor, Norveç-Bergen şehrindeki toplu taşıma şirketinin adı Metrobuss.
Bizim şu anda tartıştığımız Metrobüs projesi E-5 üzerinde yolun sağındaki özel şeritten trafiğe takılmadan gidecek , bir otobüs projesi . Bu noktada bazı detayların incelenmesi gerekiyor. Biletler önceden alınabilecek mi? Bunun mümkün olabilmesi için nispeten büyük ve kapalı durakların inşa edilmesi gerekirki yol kenarında böyle büyük istasyonlar yapacak kadar yer pek yok gibi. Okmeydanı yada Çağlayan duraklarını hayal edelim , kapalı bir durağı nereye inşa edeceksiniz? Yolun sağ şeridinin tamamen bu araçlara ayrılmasını nasıl sağlayacağız , minibüslerin ve diğer bütün araçların emniyet şeridi ihlallerini nasıl engelleyeceğiz ? Bu projenin verimli çalışabilmesi için trafik polislerinin görevlerini eksiksiz yapıp hiç taviz vermeden sağ şeridi diğer araçların ihlalinden koruması gerek.
Kullanılacak araç tipine gelince büyük olasılıkla 24 metre çift körüklü otobüsler olur.
Bu otobüslerin dönüş yarıçapları oldukça iyi rahatlıkla kullanılabilir, Utrehcht , Genevre
Zürih gibi şehirlerde bu araçlar kullanılıyor . Önceki bazı maillerde konusu geçti , bu araçlar metro yada tramvay gibi 2 yönde haraket edemezler , bunlar standard otobüsler.
İnşallah bu uygulama başarılı olur , esasında bu uygulama başarılı olursa belki benzer bir uygulama Beşiktaş- Levend- Sarıyer güzergahında denenebilir. Esaında bu güzergahtan minibüsleri tamamen kaldırıp dikey hatlarda mekik seferler yapacak şekilde minibüs hatları yeniden düzenlenebilir . Benim çok basit bir teorim var , Minibüsler ana yollarda çalışmamalı , E-5 'den , Barbaros bulvarından tamamen kaldırılmalı.