Dün akşam Kanal D'de Topbaş canlı yayında ulaşım projeleri ile ilgili epey bilgi verdi.
Bunlardan bana en ilgi çekici gelen "Metrobüs" haberi idi.
Bildiğiniz gibi felç olan ulaşım omurgası E-5 üzerinde raylı sistem yapılması gerekiyor.
Bu konuda Beylikdüzü - Bakırköy hafif metro projesi var.
(Bakırköy'den de şu anda Aksaray'a hat var ve Yenikapı'da gerçek metro'ya bağlantı yapılıyor)
Topbaşın verdiği bilgilere göre Beylikdüzü - Bakırköy hattının Küçükçekmece'ye kadar
olan kısmının projesi bitmiş.
Tabii bu hafif metro projesi yıllar alacağı için (en iyimser tahminle 2010)
ve bu bölgede E-5 trafiği şu anda zaten felç olduğu için, kısa vadeli geçici bir çözüm gerekiyor.
işte "Metrobüs" burada devreye giriyor...
Topbaşın dediğine göre bu otobüsler 150 kişilik oturma kapasitesine sahip,
tren katarı şeklinde otobüsler olacak, kendilerine ait bir tercihli yoldan gidecekler.
Bu tercihli yol, kameralar ile kontrol edilecek ve başka araç girişine izin verilmeyecek.
Bu devasa otobüslerin manevra kabiliyeti fazla olmayacağı için benim tahminimle sadece
E-5 üzerinde kullanılacaklar.
Acikcasi bana cok akillica ve gercekten ise yarayabilecek bir cozum gibi geldi, en azindan kisa donemde, ama bu sirada hem rayli sistemin insaatinin sikintilari hemde bu otobuslere ozel olarak ayrilan yolun dier araclarin serit sayisini azaltmasinin sorun olup olmayacagida aklima gelmedi deil.
Zaten diğer araçlara sorun olması gerekiyor.
Sorun olsun ki tek başına arabasında gidip gelmesin millet.
Binsin Metrobüsüne yarım saatte ulaşsın şehrin merkezine.
Tıkamasın trafiği, kaldırımlara park etmesin, kendisine iyilik yapsın.
Boğaz köprüsünün bir şeridi de toplu taşıma araçlarına ayrılmalı.
ben açıkçası boyle bir uygulmanın çözüm olacağını sanmıyorum.16 yıldır kucukcekmecede oturuyorum ve bu bolgede e5 uzerinde tek bir şeridin tıkanması bile tum trafiği mahveder;yıllardır ihmal edilen bir bölge için kalıcı çözümler gerek.bakırkoy-beylikdüzü tramvay hattı neden 2010 lu yıllara sarktı önce bunun hesabını versinler.kucukcekmece-avcılar-beylikdüzünde yaşayan milyonlarca insanın yıllardır çektiği trafik sorununa böyle uyduruk yöntemlerle yaklaşmasınlar.
Şahane bir adım, çok geç bile kalınmış. Acaba wow'dan mı fikir aldılar? Ben Berlin'in MetroBus sistemini anlatmıştım buralada birzamanlar
Ama 150 kişilik devasa deniyor, neden MAN'nin çift katlılarını almıyorlar? [1] onlar ~130 kişilik ve "normal" kullanabilecek halde. Ama tren traksyonu da fena değil, daha hızlı iniş/biniş olur, hele her kapıdan yapılırsa (tramvay durağı gibi bir teknikle).
Yeni icat çıkarmalarına gerek yok aslında. Madem metromuza kavuşmamıza çook var; sağ şerit otobüslerin olsun, otobüslerin sefer sayısı arttırılsın kafi. Arabalarında bunalanların yanından nanik yaparak geçeriz o zaman.
"Metrobus"larla ilgili, birkaç ay evvel, İETT sayfalarında da yüzeysel bir muhabbet olmuştu yanılmıyorsam...
İstanbul için önerilen Metrobus, çift körüklü, ön ve arkasında 2 adet şoför mahalli olan ve "U" dönüşü yapmayı gerektirmeyecek modellerden seçilecekti. İlk olarak da; "Cebeci-Edirnekapı" arasında hizmete girecek tramvayın, Edirnekapı'daki son durağında boşalan yolcularının MİA içine transferlerini sağlayacaktı. "Edirnekapı-Vezneciler" arasında (bu yol, "Fevzipaşa Caddesi-Macar Kardeşler Caddesi-Şehzadebaşı Caddesi"nin ardarda gelmesiyle şekillenen, cetvel gibi dümdüz bir güzergâhtır), her iki terminüste de "U" dönüşü yapmaya gerek kalmadan bildiğimiz tramvay katarları gibi çalışacak, son durağa geldiğinde de şoförün inerek, diğer başa geçmesinden ibaret bir manevra özelliği taşıyacak bu ilginç toplutaşıma sistemi için önerilen araç adedi de, yanılmıyorsam ilk etapta; 10 idi.
Metrobuslar, ileriki aşamalarda; "Bakırköy-İncirli", "Beşiktaş-Sahil Yolu", "Topkapı-Cevizlibağ-E5-Merter-İncirli" gibi, mümkün mertebe az virajlı yollarda kullanılmaya başlayacaktı.
Bu projenin hayata geçirilebilmesi için, öncelikle yukarıda adı geçen tramvay hattının; üç vakte kadar hayata geçirilmesi gerekmektedir. Aksi taktirde, Vezneciler'den aldığı yolcuları, Edirnekapı meydanından kalkan minibüslere ikram etmeye yarar!...
Ben herzaman için iyi planlanmış BRT ( Bus Rapid Transit) uygulamasının çok etkin bir çözüm olacağına inanmış birisiyim. En başarılı BRT uygulamaları Curitaba , Bogota, Quito gibi çok zengin olmayan Güney Amerika şehirlerinde yapılıyor. E-5 ( D100) üzerinde
böyle bir projenin uygulaması pratikte zor gibi görünüyor. Emniyet şeritlerinin bile tamamen ihlal edildiği İstanbul'da otobüslerin sağ şeritten trafiğe takılmadan gideceğini düşünmek pek gerçekçi görünmüyor , eğer bu mümkünse bugün sağ şeridi otobüslere ayıralım.
Metrobüslerin dünyada uygulanan örneklerinin bir kısmında, kapılar aracın zemininden bir miktar yukarıdalar ve durak yerleri de bu yükseklikle eşdeğer bir seviyede... Anlaşılan, basamaklardan biniş-iniş zamanından kâra geçmek için tasarlanmış. Ayrıca, bilet önceden platforma giriş aşamasında kesildiği için, aracın içinde bilet atma derdi de yok (Bizdeki, 2 yıl öncesine kadar; "Zeytinburnu-Eminönü" tramvay hattında uygulanan sistemin bir benzeri).
Bizde uygulamaya konulması plânlanan; "Edirnekapı-Vezneciler" hattında da acaba bu türden yükseltilmiş platform yugulmasaı mı geçerli olacak? Normal şartlarda Fevzipaşa Caddesi 3+3 şeritli bir aks olup, platform alanlarını kaldıramayacak kapasitededir. Geniş caddelerde uygulanması durumunda, iki taraflı platform uygulamasıyla, hızdan daha da kazanılması mümkün. Aracın sağ tarafındaki kapılardan binişler, sol tarafındaki kapılardan ise inişler gerçekleştirilebilir (Metro/Banliyö treni vagonlarındaki gibi, her iki cephede de karşılıklı kapılar tasarlanabilir). Ancak bu tarz bir uygulamanın, sadece E5 üzerinde kısmen uygulanabileceği kanaatindeyim.
Istanbul trafiğinin en önemli akslarından birisi olan Topkapı-Cobançeşme karayolunda
yaşanan trafik sorununun çözülmesi amacıyla yeni bir proje geliştirilmiştir. Bu proje
sonrası; Topkapı-Cobançeşme arası D-100 karayolu 4 şeride çıkabilecek, 3 şeridi yol,
1 şeridi metrobus denilen araçlara yönelik olacak ve D-100'ün her iki tarafına çift şeritli
yol yapılacaktır.
Benim tahminimce, 4 şeridin sol şeritleri metrobüse ayrılacak.
Yani istasyonlar E-5'in ortasında olacak ve yayalar üst ve alt geçitlerden gelecek.
Neden?
çünkü metrobüs sağdan gitseydi, her E-5'e giriş ve çıkışta metrobüsün yolu tıkanırdı.