Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1

Ordu neden 52 yıl sonra, Tuzla Jeep in üretimini durdurdu?
İthal etmek daha ucuza geldiği için 0.0%  0.0%  [0]
Altında başka sebepler var 100.0%  100.0%  [10]
Bilmiyorum 0.0%  0.0%  [0]
Toplam Oy : 10

Karaman Ahmet
3 ay önce - Cum 28 Ekm 2022, 13:27
Tuzla Jeep - Türkiye'nin İlk Otomobil Fabrikası




Alıntı:
Tuzla Jeep Fabrikası Neden Kapandı?



Türkiye otomotiv sektöründe oldukça geniş bir paya sahip. Birden fazla yabancı üreticinin ülkemizde yerli olarak binek ve ticari modellerini üretmek istemesi, zamanında çeşitli otomobil fabrikalarının açılmasına sebep oldu. Bu fabrikalardan Toyota Türkiye, Oyak Renault ve Tofaş gibi firmalar yerli binek otomobiller üretirken, Ford Otosan, Anadolu Isuzu ve Mercedes Benz Türk gibi firmalar ticari araçlar üretmekte. Ancak şu anda aralarında olmayan bir firma var ki, Türkiye’de ki ilk otomobil fabrikası olma niteliğini taşıyor. Bir dönem Amerikan ordusu tarafından oldukça kullanılmış ve tasarımı ile kendi hayran kitlesini kazanmış Jeep Willys modelleri Tuzla Jeep Fabrikası tarafından üretiliyordu. Ülkemizde açılan ilk otomobil fabrikası olan Türk Willys Overland isimli fabrika, 2006 yılında sebepsizce kapatıldı. Gelin birlikte 1954’te başlayıp 2006 yılında sona eren bir maceranın detaylarına bakalım.


Tamamı milli üretimi ile Devrim arabalarının gölgesinde kalan Tuzla Jeep Fabrikası, kaybettiğimiz büyük yatırımlardan bir tanesi.

Serüven Nasıl Başladı?

1954 yılında kurulan Tuzla Jeep Fabrikası, Amerika’dan ithal edilen parçalar ve Türkiye’de üretilen parçaların montajı ile sivil ve askeri jip, kamyonet üretimi yapıyordu. Daha sonrasında Türk Silahlı Kuvvetleri’ne devredilen fabrika, 1986 yılında bir yerlileştirme projesi başlattı. ‘T Model’ adı ile jipleri tamamen yerlileştirme projesi 1990 yılında tamamı yerli GT ve GTD modeller ortaya koydu. 1990’lı yıllarda üretime başlayan GT ve GTD modelleri askeri sınıf jiplerdi. 1995 yılında Türk Patent Enstitüsü tarafından isim olarak ‘Tuzla 1013’ logo olarak ise ‘T’ kullanılmasına karar verildi. Buna ek olarak, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü’nden alınan yetki ile, üretilen modeller ihracata hazır hale getirildi.


Başta ithal malzemeler gelse bile ,1990 yılında başlayan yerlileştirme çalışmasının sonucu olarak tamamı millileştirilen jiplerimiz olmuştu.

Tuzla Jeep Fabrikası Ne Üretiyordu?

4 çeker yerli arazi araçları üreten fabrika, günümüze kadar 15 farklı model araç ortaya çıkardı. İstenilen amaca göre komutan aracı, personel aracı, silah yüklenebilir araçlar ve ambulans jipler Tuzla Jeep Fabrikası’nda üretiliyordu. Üretilen modeller ithal modellere göre daha dik yokuşları çıkabiliyordu. Üstelik ithal edilen modellerin sadece 5’te 1’i fiyatına üretimi mümkündü. Otomobillerin yanında motor dahil tüm parçalar da fabrikada üretilmekteydi. Motor, şanzıman, arazi dişlileri, diferansiyeller ve şaftlar, aktarma organları ve şasi tamamen yerli olarak Tuzla Jeep Fabrikası’nda imal ediliyordu. Zamanında yüz yerlilik oranına sahip fabrika, 1013. Ordu Donatım Ana Tamir Fabrikası adı ile de bilinmekte.


Bu jipler silahlandırılabildiği gibi askeri teçhizat ile de yüklenebiliyordu.

Tuzla Jeep Fabrikası Neden Kapatıldı?

Tuzla Jeep Fabrikası 2006 yılında ihtiyaç yok bahanesi ile kapandı. Fabrikanın tam olarak neden kapandığı ile ilgili net bir açıklama yapılmazken, Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Rahmi Güçlü, fabrikada çalıştığı süre boyunca ordunun konsept değişikliğine gitmeyi planladığını ve imalatı bırakacağının ifade edildiğini belirtmiştir. İmalatın zor olduğunu ve sanayicilerin bundan kaçındığını, bu yüzden ithalata sıcak bakıldığının altını çizen Güçlü, Devrim arabaları gibi bir çok projenin benzer sebepler ile önünün kesildiğini ve bunun mutlaka araştırılması gerektiğini savunmuştur. Öyle ki yerli otomobil diyince Devrim arabalarını düşünüyor ve benzin bittiği için projenin sonlandığını kabul ediyorsak bunun altında bir sebep mutlaka olmalıdır. Günümüzde dahi tamamı milli bir otomotiv pazarı yaratmak oldukça zor iken 1990’lı yıllarda bunu yakalayan ve üretilen parça malzemelerini tamamen iç piyasadan elde eden bir markanın önünün kesilmesi kafalarda soru işareti yaratıyor. Her şeyi bir kenara bırakıp Hyundai’nin 1967, Devrim’in 1961 yılında başlamış olması bile üzücü gerçeği ortaya koyuyor.


https://www.arabam.com/blog/haberler/tuzla-jeep-f ...n-kapandi/

Sosyal medyada dikkatimi çekti, bazıları Tuzla Jepp üzerinden TOGG a saldırıyorlar. Kullandıkları bilgiler ise kırpılmış ve kesilmiş:



1954 yılında Amerikan ordusunun girişimiyle kurulan, Türk Willy Jeeps Overland adıyla Amerikan Jeep markasının Türkiye'de montajını yapan, daha sonra Türk ordusuna devredilen, 1986 yılında millileşme hamlesine girişen ve 1990 yılında yerli modelleriyle seri üretimine başlayan bu araba fabrikası acaba kuruluşudan tam 52 yıl sonra, 1956 yılında neden kapatıldı?

Ordu neden 52 yıl sonra, ithal etmek daha ucuza geliyor bahanesiyle üretimi durdurdu?




Tuzla Jeep 1954 yılında, Menderes döneminde, Amerikan ordusu ve Türk ordusunun iş birliği ile, yüzde 2 yerlilik payı ile kurulmuş. Adnan Menderes asılana kadar, yerlilik oranı yüzde 60 a yükselmiş. Turgut Özal döneminde, 1986 yılında, Tuzla Jeep Türk ordusuna devredilmiş ve 1990 yılından itibaren, kocaman T logosuyla Türk ordusu için yüzde yüz yerli 13.000 araç üretmiş.

2006 yılında, Ergenekon tartışmalarının en hararetli geçtiği dönemde ise, aynı kulvarda üretim yapan rakiplerinin dörtte bir maliyetiyle üretim yapan bu fabrika ordunun ithalat daha ucuz kararıyla kapatılmış.

2016 yılından sonra, Kirpi, Vuran, Kobra gibi araçlarla patlama yapan yerli askerî araç üretiminin alt yapısını, Türkiye'de 52 yıllık tecrübesi olan bu aracın oluşturduğu aşikar.

Bu fabrikanın kapatılmasını muhalif argüman olarak kullanmak, kendi ayağına sıkma anlamına gelir.

Tabiki bu benim düşüncem!

Siz ne düşünüyorsunuz, 52 yıllık, yüzde yüz yerlilik payına ulaşmış bir tecrübenin neden üstü bir çırpıda silinmiş ve ordunun kararıyla 2006 yılında üretim neden durdurulmuş acaba?

Bence bu sorunun cevabını araştırdıkça, ilginç gerçeklerle karşılaşacağız. Bu sebeple bu başlığı açtım, iyi tartışmalar.


En son Karaman Ahmet tarafından Cum 28 Ekm 2022, 15:12 tarihinde değiştirildi, toplamda 2 kere değiştirildi


Ustura Faysal
3 ay önce - Cum 28 Ekm 2022, 13:33

Alıntı:
Ordu neden 52 yıl sonra, ithal etmek daha ucuza geliyor bahanesiyle üretimi durdurdu?


Pancar motorun başına gelenler gelmiştir.

Üretimde çalışan işçiden çok büyükbaş kadrosu ve onlara harcanan maaş bütçesi koca fabrikayı batırmıştır.

Pancar Motor'da çalışan bir abimiz vardı. Fabrikada kayıtlı toplam 126 personelin sadece 40 tanesi üretimde işçi olarak çalışıyormuş, bu kadar gereksiz büyükbaşa da maaşları yetiştirmeyince batış kaçınılmaz.

Tuzla Jeep için konuşacak olursak da, Ordu bünyesinde muhtemelen bu tarz maaş gideri kalemleri maliyeti yükselttiği için bu son olmuş olabilir. Tamamen farazi bir tahmin tâbi.


Yurt Gökbörü
3 ay önce - Cum 28 Ekm 2022, 14:14

Alıntı:
Ordu neden 52 yıl sonra, ithal etmek daha ucuza geliyor bahanesiyle üretimi durdurdu?


Ordu neden bunları kullansın?

Kirpi, Vuran, Kobra gibi araçlar var artık. Demode olmuş Jeep'i kim neden üretsin?

O jeepler yenilenebilseydi, günümüzün şartlarına uyum sağlasaydı, işe yarar üretimi devam ederdi. Kuvvetle muhtemel bunun için uğraşılmıştır ama gerekli parçalar bazı ambargolar takıldıysa üretimin eski şekilde devam etmesinin bir anlamı kalmamıştır.


Karaman Ahmet
3 ay önce - Cum 28 Ekm 2022, 14:20

Alıntı:
Ordu neden bunları kullansın?

Kirpi, Vuran, Kobra gibi araçlar var artık. Demode olmuş Jeep'i kim neden üretsin?

O jeepler yenilenebilseydi, günümüzün şartlarına uyum sağlasaydı, işe yarar üretimi devam ederdi. Kuvvetle muhtemel bunun için uğraşılmıştır ama gerekli parçalar bazı ambargolar takıldıysa üretimin eski şekilde devam etmesinin bir anlamı kalmamıştır.

Yurt Gökbörü, Ordu'nun Tuzla Jeepi tedavülden kaldırdığı yıl 2006 yılıydı.

O yıllara geriye dönersek, Türkiye'de Ergenekon tartışmalarının hüküm sürdüğü yıllardı. Millet her anı, Ordu ne zaman darbe yapacak hissiyle yaşıyordu, çünkü öncesinde 60, 70, 80, 94 post-modern darbelerini bu ülkeye yaşatmış bir ordu vardı.

Nihayetinde Tuzla Jeppin tedavülden kalktığı yıl olan 2006 nın 10 yıl sonrasında 2016 yı yaşadık, Ordu millete kurşun sıktı, savaş uçaklarıyla bombaladı, tanklarla ezdi.

Bence 2006 yılında bu fabrikanın kapatılmasına, birazda bu pencereden bakmak lazım.


ahmetsever
3 ay önce - Cum 28 Ekm 2022, 14:22

Bu ülke yararına yapılan her iyi/yararlı işin birilerinin menfaatine dokunduğu gibi bu fabrikada birilerinin menfaatlerine dokunduğu veya basiretsiz yöneticilerin vizyonu olmadığı için daha önce kapatılan sanayi tesislerimiz gibi kapatılmıştır.
Mesela http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=116237

Alıntı:
Ordu neden bunları kullansın?

Kirpi, Vuran, Kobra gibi araçlar var artık. Demode olmuş Jeep'i kim neden üretsin?
Elbette bugün için demode ancak o jeep ler 20 yıl öncesinde üretiliyordu, fabrikada kendini geliştirebilirdi, sadece ordu ihtiyacı değil, sivile yönelik modeller de tasarlayıp üretebilirdi.



Yurt Gökbörü
3 ay önce - Cum 28 Ekm 2022, 14:25

Karaman Ahmet

Fabrika 2006 da üretim yapıyor muymuş? Son aracı hangi tarihte üretmiş?

Bana kalırsa ya üretiminde zamana uygun güncellemelerin yapılabilmesi için çabalandı, ama malum askeri ambargolara takıldı, yada ordu artık ihtiyaç duymadı çünkü elde çok daha iyi araçlar üretiliyordu. Yani o jeepler bir baksana içerisindeki askeri koruyamayacak vaziyette.


Ustura Faysal
3 ay önce - Cum 28 Ekm 2022, 14:34

Aracı ufak bir araştırdım, araç Jeep Willys olarak geçiyor. Bu isimle hatta Willys Tuzla olarak aratırsanız internette pek çok haber ve bilgi mevcut.

Hatta malum sarı sitede epeyce fazla satış ilanı bile var.


Karaman Ahmet
3 ay önce - Cum 28 Ekm 2022, 14:35

Alıntı:
Karaman Ahmet

Fabrika 2006 da üretim yapıyor buymuş? Son aracı hangi tarihte üretmiş?

Bana kalırsa ya üretiminde zamana uygun güncellemelerin yapılabilmesi için çabalandı, ama malum askeri ambargolara takıldı, yada ordu artık ihtiyaç duymadı çünkü elde çok daha iyi araçlar üretiliyordu. Yani o jeepler bir baksana içerisindeki askeri koruyamayacak vaziyette.

Evet 2006 yılına kadar üretim yapmış.

Bence senin düşüncendeki yanılgın, 2006 yılındaki orduyla, bugünkü orduyu bir tutmandan geliyor.

Ordu o dönemler, 1950 yılından itibaren her dönem olduğu gibi, milletin seçtiği iktidarla kavga içinde, ayar verme peşinde idi. O yıllarda halk seçer, ordu onay verirse yönetir, ordunun izinden çıkan hükümetler darbeyle alaşağı edilirdi. Yani bir nevi Ordu yönetiminde, demokrasi görüntüsü verilmiş, askeri dikta ile yönetilirdi ülke.

1954 yılında Amerikan ordusunun girişimleriyle açılmış, Amerikan Jeeplerinin montajını yapan, daha sonra Türk ordusuna devredilmiş, 1986 yılında millileşme hamlesi yaşayan ve 1990 yılından itibaren 16 yıl boyunca millî Jeepler üreten bir fabrika burada söz konusu olan.

52 yıllık askeri Jeep üretimi tecrübesinin üstüne sünger çekilmiş olması burada söz konusu olan.

Alıntı:
Kirpi, Vuran, Kobra gibi araçlar var artık. Demode olmuş Jeep'i kim neden üretsin?

Sen yukarıda bugün üretilen yerli askeri araçlardan bahsediyorsun. Acaba sence bu 52 yıllık tecrübenin bu araçların üretilmesinde hiçmi faydası olmadı?


The_Turk
3 ay önce - Cum 28 Ekm 2022, 14:54

Muhalefet üstünde tepinecek bir şey daha buldu. 16 yıldır nerdelerdi acaba?

2006 yılında kapanmış bir fabrikadan daha yeni haberleri olmuş.


Ehtiyar
3 ay önce - Cum 28 Ekm 2022, 15:03

Kör ölür badem gözlü olur.
Muhalefetin şimdi TOGG a laf etmek hükumeti karalamak için bunu ısıtır ısıtır ortaya sürer.

Ama TOGG için motoru yerli mi diye soranlar bu aracın motorunu hiç dile getirmezler.

Maksat eleştirmek sonuçta.



sayfa 1
ANA SAYFA -> HABERLER ve SOHBET