Ana Sayfa 882 bin Türkiye Fotoğrafı
Sivas - Divriği - Ulu Cami
Sayfa: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Sonraki
Ana Sayfa -> Diğer Şehirler
cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
muRTix
8 yıl önce - Sal 25 Ekm 2005, 00:52
Sivas - Divriği - Ulu Cami


Sivasın nadide tarih beldelerinden birtanesidir divriği geçmişte erdemir in sayesinde büyük nufüslara hitap eden divriği şimdilerde gittikçe azalanan nufüsu ve işsizlik sorunuyla karşı karşıya...ama ginede bu güzel yeri gidip gezip görmek gerçektende gerekli nedenmi çünkü dünya mirası listesine alınmış ULU cami bu beldenin içerisinde......Divriği ve civarında en erken yerleşim Hititler Dönemi’ne kadar inmektedir. Yöre, Mengücekoğullarının yönetimi altında olduğu dönemde Turan Melek Şah tarafından camii ile birlikte 1228-1229 yıllarında yaptırılmıştır. İslam mimarisinin bu başyapıtı iki kubbeli bir türbeye sahip bir cami ve ona bitişi bir hastaneden oluşmaktadır. Yapılar, mimari özelliklerinin yanısıra, sergilediği Anadolu geleneksel taş işçiliği örnekleriyle UNESCO Dünya Miras Listesinde yer almaktadır.



Ulu camide yeni keşfedilen bu gölge günün belirli saatlerinde çıkıyor herkes hayretle izliyor
ayrıca günün başka saatlerinde bu gölge secdeye yatıyor rüku yapıyor..en kısa zamanda bunları buraya ekliyeceğimm

 


Alıntı olan fotoğrafları lütfen.Fotoğraf yükleme kurallarına lütfen okuyalım.


kadirbaba
8 yıl önce - Cum 14 Nis 2006, 01:32

Taşlarla şiir yazmak diye buna denir.

Alıntı:
Divriği Ulu Camii

Tarihi en az bilinen beyliklerden biri olan Mengücükoğulları dönemi yapısıdır. Cami, şifahane ve türbeyi tek bir yapıda bütünleştiren bir erken dönem külliyesidir. Yapılar, birbirlerinden bağımsız tipolojileriyle tek bir kompozisyon içinde erimeden, yan yana getirilmişlerdir. Divriği Ulu Camii ve Şifahanesi, yapıldığı dönem açısından istisna oluşturan bezeme özellikleriyle dikkat çeker. Özellikle portalleri, 13. yüzyıl sonunda bile rastlanmayan coşkun, barok karakterleriyle birer başyapıt olarak nitelenmektedirler.

Cami
16. yüzyıl başındaki büyük depremde batı bölümü bütünüyle yıkılıp yeniden yapılmıştır. Anadolu Selçuklu cami tipolojisinin en görkemli örneğidir. Kıble duvarına dik uzanan beş sahınlı bir plan şemasına sahiptir. Orta sahın daha geniştir. Beşer bölümlü olan sahınlar, 16 sütun üzerine oturan değişik tipte tonoz ve kubbelerle örtülüdür. Mihrap önü kubbesi, döneminin bazı camilerinde olduğu gibi burada da görülür. Mihrap önü açıklığını izleyen tonoz örtülü ikinci açıklık adeta bir eyvan gibidir. Bunun ardından aydınlık feneri ile mukarnaslı bir kubbe, ağır bir nervürlü tonozla süslenmiş bir giriş öncesi açıklığı gelir. Orta sahın ve yan sahınlardaki bütün açıklıklar farklı bezemeli tonozlarla süslenmiştir. Son derece hareketli bir iç mekân düzeni yaratılmıştır.

Şifahane
Anıtsal bir yapı olmasına karşın camiye oranla çok daha yalındır. Yapı tipi olarak kubbeli medreseler grubuna giren şifahane, ortada dört sütun üzerine üç paralel tonozla örtülü geniş orta mekân ve biri girişte olmak üzere, değişik yıldızlı tonozlarla örtülü dört eyvandan oluşmaktadır. Ortaçağ medrese tipolojisinde özel bir yere sahiptir. Üç eyvanlı ve revaklı açık medrese planının, avlusu örtülü bir örneği görünümündedir. Dönemin medrese-şifahane yapıları içinde, ana eyvan dışında ikinci katı ayrıntılı olarak kullanan birkaç yapıdan biridir. Üst katın hangi amaçla kullanıldığı kesin olarak anlaşılmamakla birlikte öğrencilere ayrılmış olduğu tahmin edilmektedir.

Türbe
Yapının kurucusu Ahmed Şah ve ailesinin türbesi, o dönemde alışılageldiği üzere ana eyvanın kuzeydoğusundaki odada tasarlanmıştır. Kare bir taban oluşturularak tromplar üzerinde sekizgen bir tambur üzerinde prizmatik bir külahla örtülmüştür.

Bezeme özellikleri
Divriği Ulu Camii ve Şifahanesi'nin bezeme programı Türk ve İslam sanatı tarihinde çok özel bir yere sahiptir. Bu ünik bezeme programı, taş işçiliğinin kusursuzluğu ve simgesel, ikonografik içeriği ile olağanüstüdür. Kuzey Taçkapısı (Barok kapı) kapıyı dev bir çelenk gibi saran, alışılmamış figürlerle kozmik ağaç kavramını simgelemektedir. Heykelsi yüksek rölyef teknikle işlenmiştir.
Şifahane Kapısı (Gotik Kapı), tamamlanmamış olsa da aynı kusursuz işçilik burada da kendini gösterir. Tasarım ve bezeme anlayışı açısından İslam mimarisinde benzeri yoktur.
Batı Taçkapısı, bütünüyle geometrik bir düzenleme içerir. Çift başlı kartal, tek yırtıcı kuş kabartmaları üsluplaşmanın olağanüstü başarılı örnekleridir.
kaynak: http://www.mimarlikmuzesi.org/




 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


 

(+)


m_emin
8 yıl önce - Pts 19 Hzr 2006, 20:15
Divriği Ulu Camii ve Darüşşifa'dan süsleme ayrıntıları




(+)



(+)



(+)



(+)



(+)


Çift başlı kartal Alaaddin Keykubat'ı -Anadolu Selçuklularını-, tek başlı kartal ise Ahmet Şah'ı -Mengücekleri- temsil ediyor. Çift başlı kartal, başı dik ve azametli duruyor. Tek başlı ise boynu bükük ve bir ayağı havada duruyor. Bu durum Mengüceklerin Anadolu Selçuklularının tabiyetini kabul ettiklerini ifade ediyor ...


(+)

Muhteşem bir detay ...
Darüşşifa'nın merkezindeki havuz. (Havuzdan taşan fazla su, havuzun etrafındaki kare planlı kanaldan havuzun etrafını dolaşıp, daire çizerek yapıdan tahliye ediliyor. )


(+)


kadirbaba
8 yıl önce - Pts 10 Tem 2006, 23:49

TRT'nin bir belgeselinde Divriği Ulu Camiî ve Darüşşifası hakkında şöyle denilmişti:
Dünya'nın hiçbir yerinde hiçbir taş böylesine bir ruhla işlenmemiştir


korgun

8 yıl önce - Sal 11 Tem 2006, 17:15

Divriği Ulu Camii ve Darüşşifasının Yapılışının 750. Yılı Hatırasına Doç.Dr. Yılmaz Özge , İbrahim Ateş , Sadi Bayram  tarafından hazırlanan ve Vakıflar genel Müdürlüğünce 1978 yılında basılan büyük boy 448 sayfa muhteşem eser.




cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
Ana Sayfa -> Diğer Şehirler