Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Prş 28 Tem 2005, 13:16
İstanbul İETT Otobüs Garajları - Bilgi ve Fotoğraflar


İETT OTOBÜS GARAJLARI:

İETT’nin İstanbul’da otobüs işletmeye başlamasından sonra garaj olarak kullandığı ilk yer, Taksim Stadı’nın Divan Oteli tarafındaki ucundaki mevcut olan alandı. Zaten o yıllarda İETT’nin topu topu 35 otobüsü mevcuttu. 1947 yılında ise yeni alınan Scania-Vabis’lerden dolayı otobüs parkı genişlemeye başladı ve adı geçen alan yetmemeye başladı. Bunu üzerine "Şişli Tramvay Deposu"nun sol tarafı İETT otobüslerine ayrıldı ve buradaki 5732 m2’lk bir alan otobüslere ayrıldı. Kapasitesi 80 araçtı. Eldeki mevcut filo ise 85’di. Yani kıtı kıtına tüm İETT otobüsleri buraya park edebileceklerdi. İlerleyen yıllarda, 2 katlı Şişli Garajı'nın tamamı otobüslere ayrıldı.




(+)

Şişli Otobüs Garajı (1949)


Aynı yıl İstanbul’un Suriçi’ne hizmet veren hatların araçlarının parkı için, Aksaray’da yeni bir alan daha bulundu ve burası tanzim edilmeye başlandı. Ertesi yıl garaj açıldı (Günümüzde İSKİ Ana Binası'nın olduğu alan). 1955’de ise “Şehremini İETT Otobüs Garajı (Şimdiki Pazartekke/Topkapı Garajı)”  hizmete açıldı. Bu garajın kapasitesi de 80 otobüsten oluşmaktaydı. Bu tarihlerde Beşiktaş Meydanı'ndaki Tramvay Deposu da birkaç yıl sonra tramvaylar kaldırılınca otobüs park alanı olarak kullanıldı.

Eylül/1956’da “Levend Deposu” açıldı. Sonradan adı Levend Garajı’na çevrilecek olan deponun kapasitesi 60 otobüstü.

1961-63 yıllarında hizmete giren Troleybüsler, ağırlık Şişli Garajı olmak üzere, Topkapı ve Levend garajlarına dağıtıldılar. 1960’ların ortalarına doğru Aksaray Garajı kapatıldı.

1970’lerin sonu ve 80’lerin başlarında İETT’nin ayrıca Yedikule-Gazhane ve Cevizlibağ’da da hurda otobüs garajları vardı. Ayrıca, ara dinlenmekler için Dolmabahçe Stadı’nın arkasındaki alan da 5 yıl kadar geçici otobüs park alanı olarak kullanıldı.

1985’de Topkapı Garajı’na bağlı olan 160 kadar Büssing-U47D ve Şişli Garajı’na bağlı olan 200 kadar Leyland, garaj alanına sığmadıkları için, geceleri mecburen garajın yan sokaklarına ve ana caddeye tek sıra olarak park etmekteydiler. İstanbul’un en büyük garajı olan İkitelli Garajı’nın 80’lerde devreye girmesiyle neyse ki bu sorun çözüldü.

* * * * *

Günümüzde ise; İstanbul dahilinde İETT'nin, 3'ü park garajı olmak üzere toplam 10 adet garajı bulunmaktadır. Bunların 5'i Avrupa, 5'i ise Anadolu yakasındadır. Park garajlarının her 3'ü de Anadolu yakasındadır.  Ayrıca Bağlarbaşı 'nda bakım-onarım atölyesi mevcuttu (Bu garaj 1990'lara kadar otobüs garajı idi).


Anadolu Garajı: Garaj başına düşen otobüs sayısı: 451, Toplam Alan (m2): 58.200, Kapalı Alan (m2): 10.000



Topkapı Garajı: Garaj başına düşen otobüs sayısı: 196, Toplam Alan (m2): 17.558, Kapalı Alan (m2): 7.100



Edirnekapı Garajı: Garaj başına düşen otobüs sayısı: 273, Toplam Alan (m2): 60.000, Kapalı Alan (m2): 6.720



Ayazağa Garajı: Garaj başına düşen otobüs sayısı: 384, Toplam Alan (m2): 102.275, Kapalı Alan (m2): 11.500



Kâğıthane Garajı: Garaj başına düşen otobüs sayısı: 200, Toplam Alan (m2): 65.000, Kapalı Alan (m2): 7.920



Beykoz-Şahinkaya Park Garajı: Garaj başına düşen otobüs sayısı: 116, Toplam Alan (m2): 13.000, Kapalı Alan (m2): 1.130



Sarıgazi Park Garajı: Garaj başına düşen otobüs sayısı: 123, Toplam Alan (m2): 15.000, Kapalı Alan (m2): 1.420



Pendik-Yunus Park Garajı: Garaj başına düşen otobüs sayısı: 92, Toplam Alan (m2): 5.600, Kapalı Alan (m2): 450



İkitelli Garajı: Garaj başına düşen otobüs sayısı: 572, Toplam Alan (m2): 192.000, Kapalı Alan (m2): 28.000


Hasanpaşa Garajı: Garaj başına düşen otobüs sayısı: 272, Toplam Alan (m2): 37.000, Kapalı Alan (m2): 4.000


Günümüzde ise, İETT’nin sahip olduğu Toplam garaj alanı; 565.633 m2 ve toplam kapalı garaj alanı da; 78.240 m2'dir.

Akın KURTOĞLU


Mustafa Kumbar

16 yıl önce - Prş 28 Tem 2005, 13:25

Akın Bey

Verdiğiniz rakamlar İETT açısından hiçde küçümsenecek rakamlar değil...İnşallah bu filosu ile kendini yenileyip daha güzel işlere imza atarak İstanbulu yaşanır kent görünümüne hazırlarlar.


Saygılarımla

Mustafa Kumbar


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Prş 28 Tem 2005, 13:56

Mustafa Bey,

Gerçekten de 35 otobüsten 2500 küsur otobüse çıkan dev bir filo (74 yılda yaklaşık; 71 kat bir büyüme) ile İETT sadece Türkiye'nin değil, birçok Avrupa ülkesinin kent otobüs filolarına bariz fark atacak güçte ve büyüklüktedir.

Bundan sonra İETT'nin yapması gereken, büyük alanlı otobüs garajları ihdas etmek yerine, dinamik ve küçük kapasiteli, ama çok sayıda olan bölgesel garajlara yönelmesidir. Böylece ölü kilometre derdinden olabildiğince kurtulacak ve terminüslere çok daha seri şekilde ulaşabilecektir. Hizmet katlanarak artacak, verim yükselecektir. Her kçük garaj, kendine bağlı olan araçları daha bir özenle onaracak, temizleyecek ve sorumlu olduğu kendi dar alanında, daha güzel hizmetler verebilecektir.

10 büyük garaj yerine, 30 küçük garaja dağılmaları, kesinlikle İETT'nin yararınadır.

Akın KURTOĞLU


cenkince

16 yıl önce - Prş 25 Ağu 2005, 12:01
Garaj Dağılımları


Sevgili Akın'ın sayısı 10 kadar olan Büyük garajların sayısının 30 civarına çıkartılması fikrine katılıyorum.

Akşamları iş çıkışı 20:00 civarı; bir yanda ikitelli garajına birbirinin peşi sıra boş boş giden araçları bir yanda da belde otobüslerine mahkum edilen ve balık istifi gibi seyehat etmeye mahkum edilen insanları gördükçe bu fikrin haklılığı ortaya çıkıyor. Örneğin ikitelli garajında çalışan çok değil 50 Araç son seferlerini yaptıktan sonra yenibosnadan kalkış yaparak Avcılar, Beylikdüzü seferi atsalar ve halihazırda haramiderede mevcut olan korunaklı ve aydınlatması kusursuz olan park alanlarına dönseler, sabah da ilk seferini yine sözünü ettiğim bu hatlardan gerçekleştirseler hiç fena olmaz gibime geliyor. Böylece belde otobüslerini de birazcık olsun disipline etme imkanı bulunur...

Araçların periyodik bakım zamanları geldiğinde de bir başka 50 araç bu öneriye konu edilebilir.

Beri yandan araçların marka ve model dağılımları da daha sağlıklı yapılmış olur. Henüz karoseri sağlam olan ve 5 yıl daha kullanılabileceğini tahmin ettiğim ama havaya ciddi kötü emisyon bırakan ikaruslar şehir içi bölgelerden alınarak nispeten daha açıklık yerlere verilebilirler. Hem bu araçların hızlanışı da diğer araçlara nazaran daha seri....


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Cmt 27 Ağu 2005, 13:04

Doksanlı yılların ortalarına kadar; "Rami-Havuzbaşı" yol ayrımının köşesinde, Eski Rami Kışlası'nın bahçesi İETT garajı olarak düzenlenmiş ve buraya da yaklaşık 300 kadar otobüs bağlanmşıtı (MAN-SL-200 ve MAN-SG-220'ler). Burası, sadece Metris yoluyla çalışan hatlara, Gaziosmanpaşa, Bayrampaşa, Alibeyköy ve Suriçi'ne çalışan hatların otobüslerine evsahipliği yapmaktaydı. Hergün ortalama 250 kadar otobüs, garajın tam orta noktada olması nedeniyle, 10 kilometre yarıçaplı alandaki semtlerin kalkış noktalarını besleyici bir pzisyondaydı. Bundan ötürü bu garaja bağlı hatlar diğerlerine nazaran daha aktif ve hızlı devreye giren otobüslerle beslenirdi. Sonradan Rami Garajı boşaltılınca, otobüsleri Kâğıthane ve Edirnekapı Garajları'na paylaştırıldı.

Bu mantık çerçevesinde, İstanbul'da belli bölgeler seçilerek, bunların olabilen en merkezî yerlerine daha küçük, ama dinamik İETT garajları oluşturulması, hem ölü kilometre sorununu yarıyarıya aaltacak, hem de başduraklar çok daha hızlı beslenebileceklerdir.

Akın KURTOĞLU



cenkince

16 yıl önce - Cmt 27 Ağu 2005, 15:56
Emlak Yönetimi


Bir başka konuda şehir içinde böylesine büyük alanların zaman içerisinde çok kıymetli arsalar haline dönüşmesinde yaşanmakta.

Düşünsenize İETT Şişli ve Levent garajlarının olduğu alanları. Birisi Çuhadaroğlu iş merkezine dönüştü. Diğeri de yol, durak ve metro istasyonu olarak değerlendirildi. Aksi takdirde bir otobüsün bir gecelik parkı herahalde bir kaç yüz dolara bedel olacaktı...

Şİmdi sıra Pazartekke'deki garaj için geçerli. Hoş onun önüne çok çirkin bir tramvay deposu yaptılar ama eminim ki arkadaki tarihi bina sorun çıkartmazsa sur içersine çok güzel bir 5 yıldızlı otel daha kazandırılabilir. Bu yerin kirası da İETT için ayrı bir gelir kapısı olur.


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Cmt 27 Ağu 2005, 19:04

Çok doğru!... Zamanında Aksaray Meydanı'ndaki "İETT-Aksaray Tramvay Deposu" (Sonraki yıllarda Skoda ve Büssing'lere de uzun süre evsahipliği yapan), günümüzde İSKİ'nin ana binasının yerinde olan eski garajlardandır... Bugün itibarıyla Aksaray Meydanı'na bakan arsaların kıymetini siz düşünün...

Ayrıca, karşı yakada, her ne kadar ana yoldan 10 metre kadar içeride de kalsa; "Bağlarbaşı Deposu" (Artık günümüzde otobüs garajı olarak değil, İETT atölyesi olarak kullanılmakta) da aynı şekilde kıymetli arazilerdendir...

Bugüne kadar en şanssızı; "İETT Beşiktaş Tramvay Deposu" olmuştur. Bunun olduğu alan, günümüzde Beşiktaş Meydanı'ndaki "Sahil-Barbaros Bulvarı" geçişini sağlayan araç üstgeçidinin ayaklarının bulunduğu yer olup, kısmen park, biraz pazar yeri, az biraz da boş alan olarak değerlendirilmiştir.

Akın KURTOĞLU


Kemal Çevik
16 yıl önce - Pts 05 Eyl 2005, 00:39
Bağlarbaşı


Arkadaşlar,

Anadolu yakasının bir vakitler tek garajı Bağlarbaşı daha 1970'lerde Leyland'ların gelmesiyle yükünü almış, taşmıştı. Arabalar geceleri önceleri Selamsız Caddesi'ne, ( Bağlarbaşı'ndan aradan Üsküdar'a inen yol) daha sonra Tophanelioğlu Caddesine, (Altunizade'den gelen yol) dizilirdi. Bu uygulamadan vazgeçildikten sonra bile Bağlarbaşı'nda yolun kenarındaki bekçi/teslim kulübeciği bir zaman daha durdu. En uzun hatların 15, 10 ve 16 olduğu yıllarda bu depo neredeyse tam merkezde idi. Ancak günümüzde ne kapasitesi ne de konumu garaj olarak kullanılmasına uygun değil. Altunizade civarında iş yeri yapacak yer kalmadığı zaman IETT'ye iyi bir gelir kaynağı olur.

Görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK


cenkince

16 yıl önce - Pts 05 Eyl 2005, 11:04
Eski Otobüs garajları


Tarık AKAN'ın Türk Sinemasının önemli klasiklerinden Sevgili DAYIM adlı filminde İETT'nin hurdaya çıkartmış olduğu yüzlerce otobüs arasında çekilen bir sahnesi var.... yerini tam olarak çıkartamamakla birlikte şu anki Emniyet müdürlüğü ve Maliye Kompleksinin yeraldığı Vatan caddesi üzerindeki arsa olduğunu düşünüyorum. Bilmiyorum doğru mu tahmin ediyorum?

Aksaraydaki İSKİ'nin yerinde eskiden İETT garajı olduğunu bilmiyordum. Paylaştığın için teşekkürler Kemal hocam...

Bu arada Akın sana bir hatırlatma daha... Hani eski filmlerdeki capture'ları çıkartacaktın?


Akın Kurtoğlu

16 yıl önce - Sal 06 Eyl 2005, 16:23

Alıntı:
yerini tam olarak çıkartamamakla birlikte şu anki Emniyet müdürlüğü ve Maliye Kompleksinin yeraldığı Vatan caddesi üzerindeki arsa olduğunu düşünüyorum. Bilmiyorum doğru mu tahmin ediyorum?


Cenk Üstadım, merhabalar... "Sevgili Dayım" adlı filmdeki arazinin Vatan Caddesi yanındaki kopmplekslerin olduğu alan olması çok zayıf bir ihtimal... Çünkü tüm çocukluğum buralarda (Yenibahçe bostanlarının yakınlarında) geçtiği için, burada bu türden bir İETT Hurda-atık deposu olsaydı, benden asla kaçmazdı... Bence buraları, Şişli civarlarında, belki de eski Şişli İETT Garajı'nın arka taraflarındaki boş bir alan olabilir. Çünkü, etraftaki yüksek katlı binalar, Fulya'nın arka taraflarına benziyor... gibi... Ve arazinin etrafı hafif tepelik olup, otobüsler sanki bir vadinin ortasında gibiler... Yıl 1970'lerin başları olmalı. Çünkü o yıllarda eldeki son 1956-Skodalar hurdaya çıktılar...

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
123 ... 192021   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM