Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
İstanbul İETT Otobüslerinin Hat Tabelaları
123 ... 114115116   sonraki »

ANA SAYFA -> ULAŞIM
cevap yaz
sayfa 1
Burç

17 yıl önce - Prş 02 Hzr 2005, 16:33
İstanbul İETT Otobüslerinin Hat Tabelaları


İETT ile ilgili konulara bir yenisini eklemek istiyorum.
Maalesef elimde şu anda yeterli fotoğraf yok ama gene de konuyu açmak istedim.

IETT otobüslerindeki tabela sistemi de gene bir kararsızlıklar silsilesi ile dolu.
Bence en kullanışlısı, aynı zamanda en basiti olan pleksiglas tabelalar.

Fakat modernleşme çabaları içinde bunları önce kırmızı led ışıklı tabelalar ile
sonra da manyetik (sarı) tabelalar ile yenilemeye çalıştılar.
Maalesef medeniyet dediğin tek dişi kalmış canavar olduğu için bunların bir çoğu
bozuluyor, çalışanlar da hiç bir işe yaramıyor, çünkü otobüsün gittiği hattı görmek
imkansız. Hat üzerindeki duraklar sıra ile tabelaya yazılıyor. Bunların bir veya iki
tanesini okuyamadan otobüs zaten basıp gitmiş oluyor. Oysa pleksiglas tabelada
herşey açıkça okunuyor. Bu eksiği fark etmiş olacaklar ki, şimdi "belde" halk otobüslerinde
sarı led ışıklı tabelalar var ve tüm ana durakları aynı anda yazıyor.
Tabii pleksiglas o kadar pratik ki, hat değişikliği olursa tabelanın ayarları ile
oynamaktansa,  bu ışıklı tabelanın üstüne bile pleksiglas tabela konuluyor.

Sarı manyetik tabelaların tek iyi tarafı, otobüsün arkasına da hat numarasını koymaları
olmuştu. Gene de bu tabelaları uzaktan okumak çok zor.

Benim zihni sinir procem ise, bu tabelalara ek olarak otobüslerin üstlerine ufak
renkli ışıklar koyulması. Kırmızı, mavi, sarı, beyaz gibi çeşitli kombinasyonlar ile bir kere
alışınca çok uzaktan bile otobüsünüzü diğerlerinden ayırt edebileceksiniz.

Mesela Boğaz köprüsü geçişliler yanyana 3 kırmızı ışık, FSM geçişliler 4 kırmızı ışık gibi
bir takım standartlar da getirilebilir.
[/b]


Akın Kurtoğlu

17 yıl önce - Prş 02 Hzr 2005, 23:36

Alıntı:
otobüslerin üstlerine ufak
renkli ışıklar koyulması. Kırmızı, mavi, sarı, beyaz gibi çeşitli kombinasyonlar ile bir kere
alışınca çok uzaktan bile otobüsünüzü diğerlerinden ayırt edebileceksiniz.


Burç, senin düşüncen (şimdiki İETT yönetimi renklerle ilgili herhangi bir uygulamayı düşünemese de) İstanbul Tramvay Şirketi'nce bu tâ 1920'lerde düşünülmüş ve o yıllardaki mevcut tramvay hat tabelâları uzaktan da farkedilsin ve okuma-yazman bilmeyenler renklere bakarak, bineceği aracı anlayabilsin diye, tüm hat numaraları farklı renklerde boyanmış. Tabii mevcut renk skalasındaki renklerin adedi tramvay hatlarının adedinden daha az olduğu için, buna da bir çare düşünmüşler ve yuvarlak daire içine alınan numaranın bulunduğu levhanın yarısını bir renge, diğer yarısını da bir başka renge boyamışlar. Böylece her hattın kendine özgü ve iki renkten oluşan özel bir deseni oluşmuş. 1950 yılında kullanılan tramvay hat numaralarının renkleri;

İstanbul yakasında şöyleymiş:


Kadıköy yakasında da şöyle:


Ana renkler olarak; kırmızı, beyaz, sarı, yeşil, mavi, siyah ve beyaz seçilmiş ve bunlar kombinasyonel olarak kullanılmışlardır.

Bugün için uygulanması tabii ki imkânsız olan bu renk ayrımı, hiç değilse senin dediğin gibi, köprü geçişli hatlarda, besleme hatlarında, normal hatlarda, ring hatlarda, ve ekspres hatlarda uygulanabileceği gibi, ana merkezlere belli bir renk verilerek, burada son bulacak olan hatların tabelâlarıın zemin renkleri o merkezin rengine boyanabilir. İstanbul genelinde tüm hatlar 10-15 merkezden mutlaka birinde son durak yaparlar. 15 farklı terminal için 15 farklı tram kullanılarak, yaşlılar, yabancılar, görme özürlüler (tabi ki bundan kastım ileri derecede miyoplar vs...), az da olsa okuma özürlüler (!) ve aslında hemen herkes için faydalı olabilir. Zincirlikuyu'da Eminönü'ne gidecek olanlar (diyelim mavi), önlerine gelen herhangi bir mavi tabelâlı otobüsle Eminönü'ne gidebileceklerini, yeşil renkli olanıyla Taksim'e kadar, siyah olanıyla Beşiktaş'a kadar uzanabileceklerini bilirler ve gereksiz yere şoförü; "Birader, Taksim'den geçer mi hee? Geçer mi? Taksim diyorum Taksim, oradan geçiyor mu aceba?"... şeklindeki boş ve gereksiz muhabbetlerle yormamış olurlar.

Akın KURTOĞLU


Burç

17 yıl önce - Cum 03 Hzr 2005, 00:02

Bu sistem daha çok New York metro sisteminin bir cins adaptasyonu gibi imiş.
Yani hatların renklere göre ayrılması, renklerin de kendi içinde rakam/harf ile
ayrılması, yolun kolay bulunması bakımından tabii ki yararlı :









Benim zihni sinir procem ise okuma yazma bilmeyen ve görme özürlüler için değil,
özellikle geceleri kartal gözlü bile olsan durağa yaklaşmadan otobüsü tanıyabilmen için.
Muhtemelen otobüsün ne kadar uzaktan görünürse görünsün, kendi otobüsünü
tanıyabilirsin. Tabii denemek lazım, ama çok işe yarayacağına eminim.
Hatta halkın "niye daha önce yapılmadı bu ya?" diyeceğini zannediyorum.


Dört değişik renkte 5 adet küçük ampul konularak 1000 tane değişik hat sembolü ortaya çıkıyor.


-ALPER-

17 yıl önce - Cmt 04 Hzr 2005, 13:34

Bu ışıklı ampüller ya da çeşitli renk kombinasyonları yapmak aslında iyi fikirler tabi ancak bunlar yapılmasa bile bugünkü hat tabelaları mutlaka iyileştirilmeli.

Küçük bir karşılaştırma yaparsak yeşil mersedeslerin elektronik tabeları bu konuda başarılı uzaktan da rahat okunabiliyor bence ve de yazılar gayet büyük. Esas bir süre önce elektronik tabela takılan ikaruslarda durum çok vahim güneş karşıdan geldiğinde bunları okumak imkansız gibi birşey ilk takıldıklarından beri niçin bunların mersedeslerinkiler gibi daha büyük olmadıklarını hep düşünmüştüm. Bir de eski tip standart tabela kullananlar var bunların da okunurluğu pek kolay değil tabi. Halk otobüslerinde tabelalar alt taraflarda iken İett de ise üst tarafda yer alıyor sizce hangisi daha pratik bana sanki altta olması daha iyi gibi geliyor.


OsMaN UyGuN

17 yıl önce - Cmt 04 Hzr 2005, 14:15

ben 0,5 uzak gözlüğü kullanıyorum, ama genelde TV yada bilg. başında..
özellikle gece durakta İETT beklerken gelen otobüsün ne olduğunu anlamam geç oluyor..
eğer otobüsten inen yoksa ve duraktanda hızla geçerse peşinden koşmak zorunda kalıyorum.. halbuki yeşil dediğimiz mercedeslerin tabelaları çok iyi..
belki ilerde ( 10-15 yıl ) sonra akıllı durakları icat ederler
hangi otobüsün geldiğini yada ne zaman geleceğini tabelada görürüz..



messiah_haktan

17 yıl önce - Cmt 04 Hzr 2005, 14:31

Bu isin daha kolay bir cözümü var.Duraga ugruyan otobüslerin hattinin haritasinin duraklara asilmasi.Böylece otobüs gelmeden önce haritadan okunabilinir otobüsün gidilecek durakan gecip gecmedigi!

Hatta iki sene önceki ilk wowturkey Istanbul bulusmasinda Ortaköye yürürken böyle bir duragin resmini cekmistim.Bir gün ise yarayacagini biliyordum.




(+)


OsMaN UyGuN

17 yıl önce - Cmt 04 Hzr 2005, 14:40

benim demek istediğim İETT lere sinyalizasyon sistemini kurmak..
GPS alt yapısıyla olmayacak iş değil..
hatta bedava getirsinler, karşılğında reklam olsun, GSM şirketlerimizden biri bunu gerçekleştirsin.. pilot bölgede uygulama yapsınlar.. aslında bunu TCDD'nin çoktan yapmış olması gerekiyordu.. ama ufuksuz yöneticilerin kısıtlı zihinleriyle TCDD bu halde


-ALPER-

17 yıl önce - Cmt 04 Hzr 2005, 15:01

Bir zamanlar (yaklaşım 1.5 sene önce) akıllı duraklarla ilgili söylentiler dolaşmaya başlamıştı hatta İETT örnek bir durağı da tanıtmıştı ancak şu sıralarda pek bir ses yok. GPS sistemiyle bu tip şeyler mümkün TCDD zaten çok yakın zaman CTC olmayan hatlarda GPS uygulamasına başlayacak ama GPS takılacak tren-istasyon ve otobüs-durak sayısını kıyaslayınca bu sistemi kurmak reklam karşılığında bile olsa o kadar kolay olmayacaktır.

Kemal Çevik
17 yıl önce - Cmt 04 Hzr 2005, 15:01
Renkli tabelalar ve GPS




Ne hoş gözüküyor değil mi? Aynı renktekiler şehrin birer ucunda Yenibosna ve Pendik gibi. Ama gel gör ki bizim xyx1 türevlerine nasıl uygulanır bilemiyorum.

Alıntı:
Bu isin daha kolay bir cözümü var.Duraga ugruyan otobüslerin hattinin haritasinin duraklara asilmasi.Böylece otobüs gelmeden önce haritadan okunabilinir otobüsün gidilecek durakan gecip gecmedigi!


Haktan, o haritaları benim, bizim gibi meraklılar bile çözemiyor, en basidinden üzerinde yön yok, ve de asılırken birçoğu ters yöne asılmış, ilk defa gören nasıl anlayacak Allah bilir.
Alıntı:
belki ilerde ( 10-15 yıl ) sonra akıllı durakları icat ederler
hangi otobüsün geldiğini yada ne zaman geleceğini tabelada görürüz..


Osman kardeşim Amreika çoktan keşfedildi de IETT orasını Hindistan zannediyor olmalı.

Alıntı:
GPS alt yapısıyla olmayacak iş değil..
hatta bedava getirsinler, karşılğında reklam olsun, GSM şirketlerimizden biri bunu gerçekleştirsin.. pilot bölgede uygulama yapsınlar.. aslında bunu TCDD'nin çoktan yapmış olması gerekiyordu.. ama ufuksuz yöneticilerin kısıtlı zihinleriyle TCDD bu halde


TCDD'de veya bu yoğunluktaki şebekede GPS'e bile gerek yok, zaten hat boyunca trafiği idare etmek için CTC ile bilgi topluyorsun, ya da bir şekilde haberleşiyorsun sadece bunu yolcuya aktarsan yeter. Hatırlar mısın bir aralar, çoktandır binmiyorum, örneğin Bostancı istasyonunda "Haydarpaşa yönüne gidecek banliyö treni Maltepe'den hareket etmiş 15 dakika içinde istasyonumuzda olacaktır" diye anonslar yapılırdı.

Görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK


-ALPER-

17 yıl önce - Cmt 04 Hzr 2005, 15:28

Ayrıca otobüslerdeki mevcut hat tabelalarının yerleri de çok önemli bence bizdeki kapının yanındaki küçük tabela ve öndeki tabeladan başka tabelalarda koyulmalı bence. Birkaç örnek vermek gerekirse:


Resme bakılırsa körüklü otobüslerin arkadaki kısmına da hat tabelası konulmuş. Uzun otobüsler için bence çok iyi bir uygulama pratiklik kazandırır ve yolcular tabelayı görmek için otobüsün önünde gereksiz yere kalabalık yaratmazlar.



Bence otobüsün diğer tarafında da bir tabela bulunmalı karşıdan karşıya geçen yolcular veya otobüsü uzaktan görenler için güzel bir uygulama olur.

Son olarak Mercedes'ler ilk geldiklerinde arkalarında bulunan tabelaların çok yararlı olduğunu düşünmüştüm. Sanırım İETT'de aynı şekilde düşünmüş olacak ki elektronik tabela taktığı Ikarus'ların arkalarına da aynı şekilde sadece hat numarasını yazan tabelalar koydu. Şu an o tabelaların hiç biri çalışmıyor gerekçesini ise bir İETT yetkilisi şöyle açıklıyor: Otobüslerin arkalarına koyduğumuz hat tabelaları halktan yeterince rağbet görmediğinden bu uygulamadan vazgeçildi



En son -ALPER- tarafından Cmt 04 Hzr 2005, 17:59 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


sayfa 1
123 ... 114115116   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM