Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
alabay

14 yıl önce - Çrş 01 Hzr 2005, 10:25
İstanbul İETT Otobüsleri - Renk Cümbüşü



Selâmlar,

neden yeni otobüsler yeşil olacakmış? Hani kırmızı/beyaz İETT sembolüydü? Bazı yeşil gazlı otobüs var, iyi peki, ama?!
Pek anlayamadım bunu yani ... doğru dürüst TEK renk kullanmak mümkün değil mi? Ya kırmızı, ya da sarı (o da fena olmaz). Ama neden yeşil?

B. Alabay


OzgurK
14 yıl önce - Çrş 01 Hzr 2005, 17:59

Yeşilin anlamı bence ideolojik

İstanbuldaki belediye otobüsleri belediyenin yönetimindeki partilerin /başkanları renk tercihine göre boyanır,
Dalan zamanında halk otobüsleri Mavi yapıldı, belediyeler klasik Kırmızı-Beyaz, Sözen geldi
Tuncelisporun renkleri (yanılıyorsam düzeltin) olan Truncu lacivert yapıldı belediye otobüleri, halk otobüsleri ise düz turuncu oldu,
Sözenden sonra da belediyelerin büyük kısmı Kırmızı Beyaza dönmüştü ama sonradan alınan mercedesler Yeşil oldu yanlarında çok ufak turuncu lacivert şeritler kaldı, halk otobüsleri ise mavi ve yeşil renk karışımı olarak boyanıyor.

Bakalım bundan sonraki belediye hangi renk yapacak???


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Çrş 01 Hzr 2005, 20:01

İETT'de yeşil renk ilk olarak 1993 yılında satın alınan 100 doğalgazlı İKARUS otobüste denendi. Ardından 97 model EURO standartlarındaki Mercedes 0345'ler de bu renge boyandılar. Sonra Duble servisler (iki katlı Özel Halk Otobüsleri) İETT'nin bünyesine katılıp D-XXX numaralarına tabi tutulunca, 89 adedi de yeşil renk oldular. İlk iki tipin yeşil renkte olmasını anladım da (yeşil çevreci araçlar göndermesi), bu ÖHO'ların neden onlarla aynı kategoriye sokulduklarını bir türlü çözemedim (kaldı ki, bu 2 katlıların çoğu 80'li modellerde Neoplan'lar vs olup, EURO standardı veya doğalgaz ile uzaktan yakından hiçbir alâkaları yoktur).

Akın KURTOĞLU



Tugrul
14 yıl önce - Çrş 01 Hzr 2005, 20:05


Bence artık kırmızı ve yeşilden kurtulmak lazım. Yıllardır aynı renkleri görmekten gözüm yoruldu. Yukarıdaki resimde görülen Mercedes Citaro'nun sarı rengi gayet hoş bence.. Değişimin zamanı geldi sanırım.


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Prş 02 Hzr 2005, 04:28

İstanbul Toplu taşımacılığında renk cümbüşü, ilk olarak 1983 yılında başladı. Bugüne kadar sadece İETT'nin kırmızı-beyaz klâsik renklerini gören İstanbul caddeleri, bu tarihten itibaren mavi-beyaz renkli özel halk otobüsleriyle tanıştı (Bu tarihe kadar da İstanbul genelinde çalışan 92 kadar halk otobüsü vardı ama bunlar İETT'nin araçları yanında önemsenmeyecek kadar azdılar). Dalan döneminde İstanbul trafiğine 4 yıl içinde 938 mavibüs eklendi (O yıllarda bu araçlara; "Mavibüs" adı verilmişti). Aynı yıllarda yeni kurulan İDO da, İETT'den devraldığı 4 körüklü ve 1 solo İkarus'u baştanbaşa maviye boyatarak üzerlerine armasını yerleştirdi ve deniz otobüsü iskeleleri ile merkezi duraklar arasında ücretsiz yolcu taşımaya başladı (Eminönü-Kabataş, Yenikapı-Aksaray, Bakırköy sahil-Bakırköy Meydanı, Bostancı-Kadıköy gibi).

1989-90 arasında Mavibüsler turuncu-beyaz renklere boyandılar ve adları da; "Turuncubüs" olarak anılmaya başlandı.

1990'larda Sözen döneminde İETT otobüslerinin tamamı, bu kez turuncu-lâcivert renklere dönüştürüldüler.

1993'de ilk defa 100 İkarus yeşil hâkim zemin üzerine kırmızı-lâcivert çizgili bantlar olduğu halde seferlerine başladı. Aynı yıllarda 96 adet 2 katlı Özel Halk Otobüsü de yeşil renklerle ulaşım hizmetine katıldı.

1997'de Tayyip Erdoğan döneminde yeni alınan Mercedes-0345'ler yeşil renklerle servislerine başladılar. Sözen döneminde turuncu-lâciverde boyanan tüm otobüsler, tekrar eski klâsik kırmızı-beyaz renklerine geri döndürülmeye başlandılar.

2000'li yıllara gelindiğinde turuncubüsler (ÖHO) bu defa mavi-turkuaz-yeşil dalgalı 3 renge boyanmaya başladılar. Yenileştirme programı çerçevesinde yeni alınanlarının tümü ve diğer ÖHO'lar tamamıyla bu renge büründüler. 2000'lerin başı, İstanbul'da renk cümbüşünün dorukta olduğu yıllardı: Aynı anda kırmızı-beyaz, turuncu-lâcivert ve yeşil renkli İETT otobüsleri ile Turuncu-beyaz ve mavi-turkuaz-yeşil ÖHO'ları birarada görmek mümkündü.

Günümüzde ise hiç turuncu-beyaz ÖHO kalmamıştır, tümü yeni renklerindedirler. 2 katlı ÖHO'lar ise yeşil ve lâcivert-turkuaz-yeşil dalgalı renklerde karışıktırlar. İETT otobüsleri ise kırmızı-beyaz, turuncu-lâcivert ve yeşil olmak üzere 3 ayrı renkte boyalıdırlar.

(NOT: Bu yukarıda saydığımız farklı renklere, İETT'nin ve 2 katlı ÖHO'ların üzerlerine giydikleri rengârenk ve çeşit çeşit full-reklâm renkleri dahil değildir.)

Akın KURTOĞLU



alabay

14 yıl önce - Prş 02 Hzr 2005, 14:11

Vay maşaallah, bizim de paralarımız bolmuş, nerdeyse Boğaz'a atacağız :-/

Hiç beyenmedim şu stilsizliği. Bence İETT tek bir renk tipi olmalı. Yok, İETT değil, bütün İstanbul için. Yani olsa olsa üç rengi kabul ederim, yeşil havagazı otobüsler için, ve herhange bir renk ÖHO için. Ama o kadar. Tramvay var, metro var, tren var ... hepsine güzel bir "İstanbul" rengi vermeli. Kırmızı/beyaz güzeldi bence. Sarı da şahane olur. İsterlerse hepsi mor da olsun, ama tek olsun. Bir de unutmamalı, renk güneş ışını ile problem çıkarmamalı (ısı).
Şu İETT'ye ve IDO'ya ve <sansür edilmiştir> ... bayağı kafam bozuluyor artık. Bu ne rezalet be? Otogar'dan çalışan şu enayi sekizyüzotuz numaralı hattı arıyoruz, haa, meğer seksenüç oh-be hattıymış, maaaaaşallaaaah ...
Görüyorsunuz, biraz sinirliyim bugün

B. Alabay


Kemal Çevik
14 yıl önce - Prş 02 Hzr 2005, 14:55
IETT renkleri


Arkadaşlar,

IETT'nin renkleri hatırlarsanız mora çalan bir kırmızı ve kremdi. Skodalar sonraki boyamalarda kırmızı iyi kötü korunmasına rağmen krem yavaş yavaş beyaza döndü. (Suyu fazla katmış olabilirler mi?). Leylandların kremi neredeyse sarıya yakındı, gene ilk Ikarusların kırmızısı neredeyse mordu, Leylandların bozulmuş kırmızısı yanında çok koyu kalırdı. Hatta hatırlarsanız beyaz/krem olması gereken alan bazı Ikaruslarda gri bile olmuştu.

Sözen zamanında "şehir mobilyası" rengi turuncu-lacivert olur diye bir iddia ortaya atılmış, farklı birkaç şekilde boyanmış örnek arasından yolcular bugün hala yollarda dolaşan deseni seçmiştik! Bu arada IETT'nin kiralık "zimmetli" verdiği otobüsler gene kırmızı-krem(beyaz) boyanmıştı.

Hemen her otobüs ilk geldiğinde renkleri farklı tonlardan olmasına rağmen IETT'nin tarifi ya da standartı doğrultusunda koyu kırmızı/krem renklerinde idi ama sonraki boyamalarda bizzat IETT tarafından bayrak kırmızısı/beyaz ya da diğer renklere boyandılar.

Tabii bu renk cümbüşünde IETT'nin kurumsal bir renginin olmaması ya da var olanın dikkate alınmamasının büyük etkisi var. Bu arada bazen dikkat dağıtacak ya da kamuflaj yapmış gibi reklam giydirilen otobüsler de işin tuzu biberi.

Görüşmek üzere
Kemal ÇEVİK



Burç

14 yıl önce - Prş 02 Hzr 2005, 16:16

otobüslerin reklam ile kaplanması gelir getiriyorsa (biletler ucuzlayacaksa) önemli değil,
ama camları kaplamalarına izin verilmemeli. Deniz otobüslerinde de camları
kaplayarak yolcuları şaşı etmelerine kimse karşı çıkmıyor mu acaba?


Tugrul
14 yıl önce - Prş 02 Hzr 2005, 16:59

Otobüs reklamları önemli bir konu. Özellikle trafikte araç kullanaların dikkatini dağımayacak şekilde olmalı alınan reklamlar. Ayrıca, hemen tüm arkadaşların dile getirdiği gibi, kurumsal kimliğin ve ruhun önüne geçmemeli. Dünyada bir çok yerde reklam alınıyor otobüslere. Ancak özellikle bu konuda İngilizlerden biraz ders almamız lazım sanırım. Onlar da otobüslerine reklam alıyorlar. Özellikle Londra'nın ve bir bakıma da İngiltere'nin simgesi haline gelen meşhur duble deck'lerin o herkes tarafından tanınan havasını ve ruhunu ikinci plana atacak şekilde yapmıyorlar bunu. Bir otobüsün rengi ve şekli ilk bakışta çok önemli değil gibi gelebiliyor insana ancak, duble deck'ler ve buna benzer bir çok ince ayrıntı ile Londra'nın çektiği turist sayısı ortada. Güzellikler biraz da ayrıntılarda gizli sanırım.

Bizim bu vakitten sonra duble deck gibi bir simgemiz olamayacağına göre en azından İETT otobüslerine onların gerçekten simgesi olacak bir renk bulmamız ve bu rengi de asla geri plana atmamalıyız.

Bir diğer konu da, otobüslerin boyalarının gerektiği anda yenilenmesi. Öyle bazı otobüsler varki rengi kırmızı ya da yeşil olmaktan çıkmış kasvetli bir hal almış. İnsanın binesi gelmiyor. Hem göz estetiğini bozuyor hem de insanın ruhunu sıkıyor. Buraya koyduğum linklerde bir kaç duble deck var. Hepsi bizimkilerden eski ama boyaları pırıl pırıl.

İngilizlerden biraz fazlaca bahsettim kusura bakmayın ama bu küçük ama aslında çok büyük ayrıntıları gözardı etmiyorlar ve sonunda da kazanıyorlar. Neden onların kazandığı gibi biz de kazanmayalım?


http://www2.freefoto.com//images_d/31/10/31_10_19 ...ecker+bus%
http://www2.freefoto.com//images_d/31/10/31_10_1_web.jpg?&
http://www2.freefoto.com//images_d/31/10/31_10_53_web.jpg?&


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Cum 03 Hzr 2005, 00:07

Nurettin Sözen döneminde tüm İETT otobüslerinin dış renklerinin değiştirilmesi yönünde İstanbul'da ve basında bir kampanya başlatıldı. 15 farklı renkte boyalı otobüs, halkın beğenisine sunuldu. Plantonluklar önüne konulan oy atma sandıklarına, halkın beğendiği otobüsün numarasını yazıp atmaları istendi. Ama belirlenen 15 tipin hiçbiri de beğenilmedi ve bu kez (yanlış hatırlamıyorsam, bizzat İETT 3 ayrı desen ve renk belirledi) ve 3'e indirilen seçeneklerden birinin işaretlenmesi istendi. Bu arada fırsattan istifade basında da bazı gazeteler işe heyecan katmak amacıyla, seçilen otobüsü oylayana toplu abonman bileti, 1, 3, 6 ve 12 aylık Mavi Kart, Kapalı durak, 50 metre troleybüs teli, 4'lü yan oturma koltuğu gibi materyaller vaadettiler (Son yazdığım 3 vaad uydurmadır, ciddiye alınmasın lütfen!). Ama ilk yazdıklarım doğrudur...

5 Mayıs 1990 tarihli bir gazetede bu konuyla ilgili çıkan haber ve altında da gazetenin vaadi:



(+)


1930 ve 2098 kapı numaralı iki İkarus, Taksim Meydanı'nda bir ay boyunca bu renkleri tanıtmak için park halinde bekletildiler...




(+)


Neticede bunlardan günümüzde de kullanılan olan ikinci seçenek, halk tarafından 1 ay kadar sonra seçildi ve peyderpey tüm otobüsler bu renge boyanmaya başladılar (İlk sunulduğu zaman nisbeten turuncu olan hâkim renk, zamanla kırmızı-kavuniçi karışımı bir renge dönüştü).

Akın KURTOĞLU



sayfa 1
123 ... 202122   sonraki »
ANA SAYFA -> ULAŞIM