Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
messiah_haktan

14 yıl önce - Pts 28 Mar 2005, 14:50
[İST-B1.52] - Vapurlar Tarihe mi Karışıyor?




Anlasilan vapurlar yavas yavas kadiriliyor.Ben kalmalarini isterim.Nasil olsa gelecek yillar icinde uzun ve heryere ulasan metro aglari insaa edilecek.Bir Aya Sofya,bir Kiz kulesi Istanbul'un nasil simgesiyse bu vapurlarda bir simge haline geldi!Bogaz'in sularini süslüyorlar bence.
Ama öte yandan da 5 dakika da bir gemi kalkacakmis karsi tarafa.Trafigi baya rahatlatir tabiki.


Alıntı:
Bu duruma en çok martılar bozulacak

162 yıllık Şehir Hatları İşletmesi dün resmen tarih oldu. Boğaz'ın yeni efendisi olan İstanbul Deniz Otobüsleri'nin öncelikli hedefi 'martıların bile yetişemeyeceği' bir sürate ulaşmak.

Modernleşme tarihimizin kilometre taşlarından 162 yıllık Şehir Hatları İşletmesi dün tarihe karıştı. Şehir Hatları'nı bünyesine katan İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) Genel Müdürü Ahmet Paksoy, İstanbul'a özgü yeni gemiler tasarladıklarını, iki yaka arasındaki yolculukları 10 dakikanın altına indireceklerini söyledi. Paksoy, "Artık hızlı balık yavaş balığı yutuyor. Yeni gemilerde de İstanbullular denize simit atacak ama martılar hızına yetişebilecek mi bilemem" dedi.

Türkiye Denizcilik İşletmeleri'yle yapılan protokolle İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne devredilen Şehir Hatları İşletmesi'ne ait tüm gemiler dün gece yarısı İDO'ya geçti. Birleşmeyle 106 gemiye sahip olan ve dünyanın en büyük deniz ulaşım filolarından biri haline gelen İDO, nisan ayından itibaren hatlarda köklü değişikliklere gidecek.

Sivil toplum örgütleri, üniversiteler ve kamuoyu araştırmasıyla İstanbul'a yakışacak hızlı ve estetik bir gemi tipi tasarlamaya çalıştıklarını belirten Paksoy, "Yolcu hareketlerine göre iskele, gemi ve sefer aralıklarını yeniden düzenledik. Daha kısa sürede daha konforlu yolculuk yapılacak. Boğaz'daki gemi karmaşasına son verecek bir gemi standardı yakalanacak. Yeni gemi tipi önden de yükleme ve boşaltma yapabilen, İstanbul Boğazı'na uyumlu, daha seri, daha güvenilir, daha temiz, daha konforlu olacak. İki yaka arasında yarım saatte bir 20 dakikalık yolculuk yerine, beş dakikada bir en fazla 10 dakika yolculuk yapılacak. Yeni gemilerde İstanbullular yine denize simit atacak ama martılar hızına yetişebilecek mi bilemem." diye konuştu.

http://www.arkitera.com/haberler/2005/03/28/vapur.htm


irfan x
14 yıl önce - Pts 28 Mar 2005, 15:05

Dile kolay 162 yıl... Neden tarihi böyle çabucak silip atarız bilmem. Deniz otobüsü hiç vapurla bir olur mu? Vapur herşyeden önce bir stres atma vasıtasıdır. Etrafı seyrederek yolculuk edersin, çayını içersin, deniz havası alırsın. Konserve balık gibi, deniz otobüsünün içine tıkışmazsın. Deniz otobüsü uzun yol için hızlı bir çözüm. Ama Beşiktaş, Üsküdar, Kadıköy için değil...

Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Pts 28 Mar 2005, 15:12

İsabetli bir karar alınmış. Aynı şehirde iki ayrı vapur işletmesinin olması mantıksızdı zaten... Deniz ulaşımı tek elden ve koordineli olarak sağlanırsa, bu İstanbullular’ın hayrına olacaktır sonuçta.

Ancak eski vapurların tamamen elden çıkarılmasını düşüneceklerini sanmıyorum. Çünkü 37 adet vapurumuz var ve bunların bir kısmı 20 yaşın altındadır. Deniz ulaşımında 20 yaş, (karayolu gibi düşünülmesin) çok fazla sayılmaz. Biz 80’li yıllarda Şirket-i Hayriye’den kalma 60-65 yıllık vapurlarla bile yolculuk yaptık (Kalender, Boğaziçi, Sarayburnu (Eski), Güzelhisar...). Bunların en genci 60 yaş civarındaydı. Hız olarak da vasatın üzerindeydiler. Ancak estetik olarak mükemmeldiler. Herbiri kendi içinde birer tarih barındırmalarının yanında, görünüm olarak da (kuğu gibi derler ya) İstanbul’un panoramik görüntülerinde çok uzun yıllar kadraja girmişlerdir. Uzun bacalı ve ahşap vapurlar, kömürlü oldukları için 85-86 yıllarında tümüyle kaldırıldılar. Yerlerine gelenler ise estetik olarak bunların modellerini yakalayamadılar bence... Daha modern olmakla birlikte, hatlar sertleştirildi, dış görünümleri göreceli olarak donuklaştı (Ahşap-metal uyumu kayboldu). Yine de İstanbul’a simge olmuş, vazgeçilmezlerdendirler...

Bu yüzden bunların tamamıyla kaldırılması yerine, hız gerektirmeyen hatlarda (gezi amaçlı, ya da pik saatlerde ara doldurmak maksadıyla) aşağıdaki birkaç hatta sefer yapabilirler:

- Eminönü-Boğaziçi
- Eminönü-Adalar
- Bostancı-Adalar
- Eyüb-Üsküdar
- Boğaziçi ringleri (mekik hatları) (Motorbotlarla)
Bebek-Kanlıca
Sarıyer-Kavaklar

Böylece Boğaziçi’ne ya da Adalar’a gezmek üzere gidenler, kenara oturarak, serin serin deniz havası eşliğinde mükemmel bir İstanbul geçirmekten mahrum kalmazlar. Ayrıca her liselinin mutlaka hayatında en az bir-iki kez, sınıfça okulu kırarak Adalar’a yaptıkları kaçamaklar, Denibüslerde pek keyifli olmaz (Şehirhatları vapurunun en arka üst kısmını kapatarak ve de göbek atarak 90 dakikalık yolculuğu keyifle geçirmek, İDO’da pek mümkün olmayacaktır). Çünkü 20 yıl önce aynı şeyleri biz de yaptık ve bunun tadını daha sonraları, başka hiçbir gezide bulamadım.

Kısacası, “İstanbul Vapurları” ne onlarla ne de onlarsız...

Akın KURTOĞLU



Gökçe

14 yıl önce - Pts 28 Mar 2005, 15:28

Kesinlikle hantal vapurlar kaldırılıp modern ulaşım araçları kullanılmalı. Beşiktaş'tan Kadıköy'e 18-20dk'da gidip 5dk yanaşan vapurlarla metroyu besleyemeyiz, İstanbullu'yu taşıyamayız.

Vapurlar sadece Boğaz Gezi hattı ve Gece Gezi, Adalar Gezi hattı gibi özel hatlarda nostalji ve gezi amaçlı kullanılmalı ama ulaşım amaçlı kullanılmaları gün be gün daha da yetersiz kalmalarına neden olacak.


irfan x
14 yıl önce - Pts 28 Mar 2005, 16:02

Gökçe 20 dakikada o yolu kat etmesi daha iyi ya. Ben karşıya hızlı geçmek istemem. Etrafı seyretmenin zevkini bana ne yaşatabilir ki?



ASLI
14 yıl önce - Pts 28 Mar 2005, 16:24

Vapurlar Istanbul'un sembolu olmus yillardir, tarihe karismalari o kadar kolay olmasa gerek.. Hem deniz otobusunun verdigi hizmet ayri, vapurun yaptigi verdigi hizmet ayri.. Birinde keyif var birinde surat..
Ayrica birakin vapurlarin kaldirilmasini cok yakin gecmiste yeniden saltanat kayiklari hizmete sunulmaya baslandi. Modernlesmek adina sehrin nostaljisi ve siirselliginin bozulmayacagini dusunuyorum. Hem bu tum dunya sehirlerinde boyle...


Gökçe

14 yıl önce - Pts 28 Mar 2005, 18:08

Sırf Beşiktaş-Kadıköy için örnek vereyim, seferler 30dk'da bir yapılabiliyor ki bu son derece az bir sefer sayısı, 15dk'da bir yapmak için ek vapur koymak lazım, o zaman da seferler yanaşmalarda birbirleriyle çakışacaklar, gecikecekler. Bu hatta deniz otobüsü veya daha uygun bir taşıt çalışsa çok daha kısa sıklıkla sefer düzenlenebilir, örneğin 15 dk.'da bir gibi. Aynı şey Eminönü - Kadıköy, Karaköy-Kadıköy için de geçerli, hızlı taşıtların faydası daha az taşıtla daha sık sefer yapıp daha çok yolcu taşımak olacak.

Vapurların tamamı kaldırılsın demiyorum, nostaljik ve gezi amaçlı özel hatlarda kalsınlar ama ana taşıma hatlarında hem hantal kalıyorlar hem de sefer sayısı arttırılamadığı için yeterli yolcu taşıyamıyorlar.

Ahmet Paksoy da yeni ve daha modern gemiler tasarlayacaklarını söylemiş zaten, anladığım kadarıyla tam olarak deniz otobüsü değil ama daha ucuz bir taşıt olacak ve Beşiktaş-Kadıköy gibi çok uzun mesafe olmayan hatlarda daha rahat kullanılabilecek.
Şu anki vapurların yanaşmaları da hem zaman kaybı hem de boşu boşuna yakıt sarfiyatına neden oluyor.

Eğer köprü trafiğini hafifletmek istiyorsak boğaz taşımacılığında modernizasyon şart, aksi taktirde deniz taşımacılığı %3'lerde 5'lerde gezmeye devam eder.



xgokhan
14 yıl önce - Pts 28 Mar 2005, 20:49

Tamamen kaldırılmalarına ben de karşıyım ama onu yapacaklarını da sanmıyorum. Ama İrfan'a da katılmıyorum, vapurlar keyif çıkartma ya da etrafı seyretme aracı değil, binlerce insanın işine gitme aracı. İnsanlar bu sayede 10-15 dakika fazla uyuyabilirlerse bu bir nimettir.

Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Pts 28 Mar 2005, 20:54

İDO'nun WEB sitesinde, sağ alt köşeye "Şehirhatları Vapurları sefer tarifeleri" ile ilgili link eklenmiş bile... (TDİ'nin kendi WEB sitesi 2 yıldır pasifti ve çalışmıyordu, bu verilen ise güncel)... Herhalde İBB tarafından hazılanarak buraya yerleştirilmiş...

Akın KURTOĞLU


Kemal Çevik
14 yıl önce - Sal 29 Mar 2005, 00:55
Vapur, gemi, katamaran


Arkadaşlar,

Vapurlar ne olacak demeden bir düşünelim.

1) Önümüzdeki 10 yıl içinde iki yaka arasındaki ulaşımın yükü Marmaray'a kayacak mı?, En azından şu anda vapuru kullanan ve de uzaktan vapura gelen ve de karayolunu kullanan büyük bir oranın buraya geçmesi beklenmiyor mu? Dolayısıyla örneğin bir Kadıköy-Karaköy hattına talebin 1970-80'li yıllar seviyesine inmesi makul olmayacak mı?

2) Deniz ulaşımını gereğinden fazla hızlı ve küçük teknelerle yaparsanız maliyet çok artar.

3) Hızlı, büyük sık çalışan gemi kullanırsanız bunu dolduracak yolcuyu iskeleye taşımalısınız. Marmaray devreye girince Kadıköy'e, Üsküdar'a bu kadar adamı trenle getirip sonra gemiye bindirmeyeceğinize, ondan önce de getiremeyeceğinize göre boğaz geçişinde hızlı gemiye gerek duyulmaması gerekir.

4) Teknenin hızı ne olursa olsun vakit iskeleye yanaşırken, yolcu inip binerken kaybedilir. Dolayısıyla hızlı, küçük sık frekanslı gemiyle de İstanbul limanı gibi bir yerde deniz yolunu tıkarsınız ya da suyu hızlı geçersiniz ama Eminönü'ne gitmek için Yenikapı'da inersiniz.

5) Halihazırdaki gemiler boğaz geçişi için bence yeterli büyüklükte ve hızda olup vakti manevralarda kaybetmektedirler. Aslında belki bu da kayıp değil, kolay yanaşılacak yere iskele yapılmış olsa bu kez indikten sonra asıl hedefe ulaşırken vakit kaybedilecek.

6) Boğaz geçişi için elimizdeki gemilerin kullmılacağını, yeni yapılacakların ise örneğin araba vapuru, ya da uzak yol feribotu tasarlanmasının yanaşmalardaki vakit kaybını azaltacağını düşünüyorum. (Bilirsiniz araba vapurunun 4, bazı feribotların da başında bir uskur daha vardır)

7) Pendik - Yenikapı gibi geçişler, ya da Adalar hattı için ise daha farklı düşünülebilir. Burada belki şimdiki katamaranlaradan biraz daha yavaş, ama daha yüksek kapasiteli hızlı tekneler çalıştırılabilir.

8) Boğaz boyunca ulaşımı denize aktarmak bu saatten çok kolay değil.
a) Karadan hızlı olmalı
b) Karadaki kadar çok noktada durmalı

Bunun için karadaki toplu ulaşımı boğaz boyunca değil, boğazdaki iskelelere doğru yapacaksınız. Metroda bunu başaramadık denizde nasıl başaracağız. İskelelerden iyi kötü hızlı teknelerle devam edeceksiniz. Öte yandan bir hava muhalefeti durumu için de B planınız olacak

9) Ne olursa olsun denizdeki ulaşımı bugünkü katamaranlar gibi sadece oturan yolcu ile çalışan teknelerle yapmamanız ya da aksi halde çok iyi planlamanız lazım, ben şehir hatları vapurlarında birkaç istisnai hava durumu dışında "yer yok" diye iskelede kalan yolcu görmedim.

Sonuçta, kişisel düşüncem, şu andaki gemileri yok etmek ya da gelecekte hiç kullanmamak akılcı ve uygulanabilir değil, ekonomik hiç değil. ama tabii nostaljik tramvay gibi nostaljik bir Şirketi Hayriye ya da TDİ vapuru da hiç fena olmaz.

Kemal Çevik



En son Kemal Çevik tarafından Sal 29 Mar 2005, 01:17 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM