Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 458
Mehmet Kasım ASLAN
1 ay önce - Cum 16 Ekm 2020, 21:21

Geçen hafta Resmi Gazete'de yayınlanan bir bilgi çok önemli bir ayrıntı veriyor. Bu ayrıntıya göre, kentiçi raylı ulaşım sistemlerinin bütçelendirilmesi için bir şart koşulmuş. Buna göre, pik saatte tek yönde 15.000 yolcu taşıyan koridorlarda metro yatırımına izin verilecek yazıyor. Bu rakamı da açılacağı ilk yıl gerçekleşmesi şartı konulmuş, eğer daha az rakam olursa, metroya izin verilmez denilmiş. Bu anlamda İstanbul'daki metroların yolcu sayılarını baz alarak, M11'in yolcu taşıma potansiyelini ölçmeye çalışalım. Atatürk Havalimanı'na giden M1 yolcu istastistiklerini baz alarak oransal bir çıkarım yapmıştım, şimdi M2 (Hacıosman-Yenikapı) ile orantılayarak bir çıkarsama yapmaya çalışalım. Metro'nun resmi web sitesinde yer alan 2019 istatistikler linktedir. 2020 istatistikleri sanırım Ocak ayında yayınlanacak.

https://www.metro.istanbul/Content/assets/uploade ...%C4%B1.pdf

Saatte tek yönde 70.000 yolcu taşıma kapasitesi olan ve "ağır metro" kategorisindeki M2 aylık olarak en fazla 15,8 Milyon yolcu taşımış. Bunun anlamı günde, ortalama 530.000 civarı yolcu taşıyor demektir. Tek yönde 265.000 yolcu anlamına gelir. 23.4 km uzunluğundaki M2'deki istasyon sayısı 16 adettir. İstasyon başına taşınan yolcu sayısı çift yönde günlük 33.000 olmaktadır. Tek yönde 16.500 ediyor. Peki, tamamı şehiriçi konut ve iş alanlarından geçen ve oldukça büyük bir nüfusa hitap eden ve bir çok hatta entegre olan 23.4 km uzunluğundaki M2'nin istasyonları günde 33.000 yolcu taşırsa (çift yön), M11 istasyonları kaç yolcu taşır? M2'yi geçebilirler mi? Ör. aynı yerdeki M2 Gayrettepe denen ama aslında Esentepe olan istasyon 33.000 yolcu taşıdığını varsayarsak, 500 m yanındaki M11 Gayrettepe denen ama aslında Zincirlikuyu Kavşağı'nda olan istasyon kaç yolcu çeker? 33.000'i geçer mi, geçmez mi? Bunlar genel değerlendirmelerdir. İstanbul'un raylı ulaşımı kapasitesinin % 50 altında yolcu taşıyor. Yeni hatlarla bu kapasite dolacak mı? Yoksa boşluk devam edecek mi? Ağır metronun rakamını bir LRT hattı geçebilir mi? Bekleyip göreceğiz.


aydın bahadır
1 ay önce - Cmt 17 Ekm 2020, 06:32

Tam kapasite yolcu taşıyan hat sadece kabataş bağcılar.Birde metrobüsü raylı sistem gibi sayarsak o tam kapasite çalışıyor.En boş hat m3 hattı. Bu hat berat albayrak’ın tabiri ile beton lobisinin türkiyeye bir kazığı.



emrenmert

1 ay önce - Cmt 17 Ekm 2020, 07:35

M3 hattı, Kayaşehir-Metrokent ve Kirazlı-Bakırköy etapları tamamlandığında gerçek yolcusuna ulaşmış olacak.

Mehmet Kasım ASLAN
1 ay önce - Cmt 17 Ekm 2020, 08:13
M11, M5'TEN ÇOK YOLCU TAŞIR MI?


İstanbul'daki raylı sistemlerin taşıdığı yolcu sayısından yola çıakrak M11 ile ilgili projeksiyon çizmeye devam edelim. İstatistikleri aşağıda yazıyorum. Acaba M11 bu hatlardan çok yolcu taşıyabilir mi? Daha mı az yolcu taşır?

https://www.metro.istanbul/Content/assets/uploade ...%C4%B1.pdf

Metro Günlük Yolcu Sayıları:

M1: 500.000
M2: 530.000
M3: 30.000
M4: 280.000
M5: 230.000
M6: 20.000

Aynı düzlemde yer alan, kuzey güney aksında dikey bir hat olan M3 Kirazlı-Başakşehir hattı günde 30.000 yolcu taşırken, M11 kaç yolcu taşır? M3'ü geçebilir mi? Havalimanı'na gitmesi M11'i kurtarır mı? Yoksa ikinci M3 faciası mı yaşanır?

Önceki sayfalarda M11'in M4 ve M5 (ÜSKÜDAR-ÇEKMEKÖY) hatlarından çok yolcu taşıyacağını iddia edenlerin yorumları var. Bu iddialar gerçekçi mi? Günlük yolcu taşıma kapasitesi 300.000 olan M11'in Gayrettepe bölümü günde 300.000 yolcu gerçekten taşır mı? % 100 dolar mı? Yoksa beton lobisi burada da mı iş başında?

Bu soruların benim için cevabı çok açık ama merak edenler için yazmak istedim.


Kerim Pınar
1 ay önce - Cmt 17 Ekm 2020, 08:58

Hat yapılmış sona gelmiş. Yolcu taşır mı taşımaz mı diye tartışmak havanda su dövmek gibi.



mafakyanc

1 ay önce - Cmt 17 Ekm 2020, 11:36
Önemli olabilecek duyum!


8 Eylül'de (şu ilk teslim alınan setin yer altına indirilmesi sonrasında), Metro İstanbul'da yüksek düzeyde bir kişinin e-posta adresini bularak kendisine birtakım teknik bazlı sorular yöneltmiştim.

Bu mesajıma cevap dün gelmiş, gecikmeli de olsa. Sorularımın cevapları da yok zira şöyle bir bilgi verilmiş:

Alıntı:
Selamlar.
Bu tamamen Metro İstanbul’un dışında yürütülen bir proje. Projenin sahibi Ulaştırma Bakanlığı. İşletmesi de muhtemelen Metro İstanbul’a verilmeyecek.
Kolaylıklar dilerim.


Eğer bu duyum gerçekleşirse, İstanbul 2. bir Marmaray'a kavuşuyor demektir. Bunun nedeni politikdir ya da değildir; haticeleri bırakıp neticelere bakalım:
(*)Eğer işletme İBB sorumluluğuna verilseydi, UBAK gelir paylaşımı gibi bir çözüme razı gelmeyip bu hattın inşaat bedelini İBB gelirlerinden cırt diye kesecekti.
(*) Şimdi kesemeyecekler: etlisiyle sütlüsüyle, kâr ya da zararıyla sonuçlar UBAK'a (muhtemelen TCDD'ye) kalacak.
(*) Bir olasılık, İBB zaten bu işletmeyi üstlenmek de istemedi.
(*) Ha, bu şimdi "yol olacaksa" ileride yapılacağı söylenen ama yılladı ihalesi bile yapılamayan 3 Katli İstanbul Tüneli'nden geçecek Söğütlüçeşme - İncirli Metrosu (ki M11 ile Gayrettepe/Z.Kuyu'da aynı istasyon kompleksi içinde entegrasyonu olacağı söylenmekteydi...) akıbeti ne olur? O da mı UBAK'a kalır? Şu anda bunun tartışmasını yapmak anlamsız, doğ(a)mamış çocuğa bez biçmek olacaktır.

Aslında bu benim beklemediğim, pek de duymak istemediğim bir sonuç oldu ama düşününce (en azından şimdilik) böylesinin İBB için ekonomi açısından daha hayırlı olacağı sonucuna vardım. UBAK da kendi başının çaresine bir şekilde bakmış olur....

Zaman içinde hat kâr mı, zarar mı eder --- iyice anlaşılır (daha doğrusu anlarlar, zira vatandaşa doğru dürüst aydınlatıcı bilgi nasılsa verilmeyecektir!... Eh, TCDD zaten her daim zararda; üstüne bu hat zarar ederse TCDD de biraz daha fazla zarar gösterir; olur biter!)!!!

Esas önemli olanı burada hakkaniyetli bir ödeme sistemiyle birlikte havalimanına makul sıklıktaki seferlerin yapılmasıdır. Ama öyle 10 dakikada bir sefer koyacaklarsa, zaten işin verimliliği falan kalmaz!...

Not: kiminle yazıştığımı burada açıklayamayacağım için forumdaşların anlayışlarını rica edeceğim.


En son mafakyanc tarafından Cmt 17 Ekm 2020, 13:31 tarihinde değiştirildi, toplamda 2 kere değiştirildi


mahmut11
1 ay önce - Cmt 17 Ekm 2020, 11:40

Alıntı:

Not: kiminle yazıştığımı burada açıklayamacağım için forumdaşların anlayışlarını rica edeceğim.

Türkçesi; Kafadan sallıyorum rica ederim kaynak sormayın


Mehmet Kasım ASLAN
1 ay önce - Cmt 17 Ekm 2020, 16:43
M11 BANLİYÖSÜ


Afak abi verdiğin bilgiler için teşekkür ederim. Bilgilerin doğru olduğunu M11 araçlarının üzerindeki UAB logolarından teyid edebiliriz. M11 zaten "banliyö" kategorisinde bir hat. TCDD eliyle işletilmesi söz konusu olabilir. Kanun müsait değilse yeni kanun çıkarılması gerek ama TCDD hattı öyle kolay kolay teslim almaz. Marmaray'ı şu anda teslim almadılar, "gölge işletme" metoduyla işletiliyor. Merak ettiğim ise Halkalı'da Marmaray banliyö hattıyla fiziksel bir bağı olacak mı? Orada da tünel şaftı vardı, Marmaray ise hemzemin gidiyordu. Fiziksel olarak bütünleşme beklemek gerekir mi? Hızlı metro derken kala kala banliyöye kaldık.

M11 Zincirlikuyu'dan sonra boğazın altına dalması için sözleşmeye ilave işler diye kanun çıkarılabilir. Bu tarz şeyler yapıyorlar. 21/b'ye de atıyorlar. Bunun netleşmesi için Halkalı yönnüdeki TBM'lerin işinin biteceği 2022 yılından sonraya bakmak gerek. O TBM'leri Zincirlikuyu'ya getirip monte etmeyi planlayabilirler. Ama 3 kat kazamaz. O zaman 2 katı ayırıp sadece metro geçecek şekilde tek kat olursa, o TBM'ler aynı çapta tünel kazabilir. 2023 takvimi bu açıdan önemli. Çünkü YEP 2023'e göre yeni projelere bütçe yok. YİD de yok. Bekleyip görmek lazım.

Diğer metro hatlarının yolcu sayısından yola çıkarak M11'in ne kadar yolcu taşıyabileceğine yönelik çıkarımlara devam edersek, M4 istatistikleri linktedir.

https://www.metro.istanbul/Content/assets/uploade ...%C4%B1.pdf

Anadolu Yakası'nın ana merkezi Kadıköy'e giden ve 26.2 km uzunluğunda olan, 19 istasyonla hizmet veren Kadıköy-Tavşantepe metrosu günde 230.000 yolcu taşımaktadır. İstasyon başına ortalama yolcu sayısı 11.000 civarındadır. E5'ten gittiği için yolcu patlaması yapamadı. İlk yapıldığı zamanlarda içerden minibüs yolundan gitsin diye öneriler vardı, o öneriler hayata geçirilseydi, M2 gibi 500.000 yolcu taşır mıydı? Belki zor ama 230 bini rahatlıkla geçerdi. her zaman diyoruz, hatları e5'e yığmayın, mahalle içinden götürün, herkes caddesinden metroya ulaşabilsin. Bu bilgilerden yola çıkarak, M11'in M4'ten daha çok yolcu taşıyacağını iddia edenler var ama gerçekçi görünmüyor.


mafakyanc

1 ay önce - Cmt 17 Ekm 2020, 17:17

Alıntı:
TCDD eliyle işletilmesi söz konusu olabilir. Kanun müsait değilse yeni kanun çıkarılması gerek ama TCDD hattı öyle kolay kolay teslim almaz. Marmaray'ı şu anda teslim almadılar, "gölge işletme" metoduyla işletiliyor. Merak ettiğim ise Halkalı'da Marmaray banliyö hattıyla fiziksel bir bağı olacak mı? Orada da tünel şaftı vardı, Marmaray ise hemzemin gidiyordu. Fiziksel olarak bütünleşme beklemek gerekir mi?


1) Ulaştırma Altyapı Bakanlığının uhdesinde raylı sistem işletecek başka bir kurum var mı? Sonuçta Marmaray'ı UAB yaptırdı ama işletmeyi TCDD yapmıyor mu? Setlerin üzerinde UAB logosu yok herhalde ama TCDD logosu olsa gerek!??? Yanılıyor muyum?
2) Bilmediğim için soruyorum: Marmaray için bu "gölge işletme" tanımlaması nedir? Gölge işletmeci kimdir?
3) Halkalı'daki durumu bilmiyorum, gözümle görmüş de değilim. Ancak mantık yürütebiliriz:

Ama yüzeysel bir hat olan ve haliyle yüzeyde bir sonlandırma istasyonu olan Marmaray Halkalı istasyonu ile bu M11 hattının sonlandıma istasyonu (hatta ileride YSS Köprüsünden geçip IST Havalimanı'na da uğrayarak yine Halkalı'da sonlanacak YHT hattının yine ye altında olacağını tahmin ettiğim sonlandıma istasyonu) bir şekilde ve yolculara en az sıkıntı yaratacak bir bağlantıyla entegre edil(e)meyecekse bu neye yarar? M11'in Gayrettepe/Z.Kuyu başlangıç istasyonu ile M2'nin Gayrettepe istasyonu nasıl entegre ediliyorsa, burada da benzer bir entegrasyon yapılacaktır (aksini düşünemiyorum, dahi...): Diyelim, Marmaray'ın yer üzerindeki Ayrılıkçeşmesi istasyonu ile M4'ün yer altındaki istasyonu arasındaki entegrasyon benzeri...


kami suyutmaz
1 ay önce - Cmt 17 Ekm 2020, 22:28

Forumdaşın çektiği son görüntülerde setlerin yanında sadece Marmaray ve UBAK yazıları bar,sadece önde TCDD ve Marmaray logoso var.Keza istasyonlarda da sadece Marmaray ve Ubak logoları var tanlış görmediysem..



sayfa 458
ANA SAYFA -> ULAŞIM