Ana Sayfa  



Tacettin TEZER




Pzr 21 Ekm 2012, 23:47   Toplu Taşıma Yönetim Programları

Türkiye'deki toplu taşıma araçları işleticilerinin ( resmi yada özel ) kullandıkları sistem ile ilgili herhangi bir bilgi olmadığını gördüm. Hem sitemizde buna ilişkin bir sayfa olmadığı hem de işletici olarak kullandığımız program ile bilgi aktarımında bulunmak ve diğer toplu taşıma işleticilerinin sistemleri hakkında görüş alışverişi yapmanın aslında önemli bir konu olduğunu düşündüğümden bu bölümün açılması gerektiğine inandım.

Türkiye'de özel yada resmi her toplu taşıma işleticisinin mutlaka bir Toplu Taşıma Yönetim şekli vardır. Kimisi kağıt üzerinde kimisi excel tabloları ile kimisi kendi programcılarının yazdıkları program ile kimisi de hazır paket program ile bu işi yönetmektedirler. Özel işleticilerin kendilerine bağlı esnaf arkadaşların gün içerisinde yaptıkları işi adil şekilde yapması hem de kamu işleticilerin kendi iç dinamikleri ile çalışma ortamlarının en doğru şekilde sağlanması muhakkaktır.

Konuyla alakalı sadece İETT ve Kocaeli'deki uygulamayı biliyorum. İETT hazır bir program kullanıyor ve Kocaeli Büyükşehir Belediyesi olarak bizde İETT'nin kullandığı programın bize uyarlanmış halini kullanıyoruz. İzmir Büyükşehir Belediyesinde kendi yazdıkları bir programı kullandıklarını yöneticilerden duydum. Ankara EGO'ya 2008 yılında yaptığımız ziyarette kartonlar üzerinde çalışma yapıldığını gördüm şu anda ne durumdalar bilmiyorum. Diğer şehirlerimizde nasıl bir uygulama var açıkçası merak ediyorum. İşletici arkadaşlar eğer buralarda ise bilgi paylaşımı yaparlarsa sevinirim.

Bizim kullandığımız program dışında Toplu Taşıma Yönetim Sistemi ile ilgili yerli bir programın kullanıldığını/olduğunu ( kendi programcılarının yazdıkları hariç ) duymadım. Yurt dışında bu konuda bir çok yazılımcı firma var. Bunlardan birkaçını görme imkanım oldu. Hatta yurt dışındaki bir firma ile demo çalışması yaptık.

Hal böyle olunca ve yeni Büyükşehir Belediyeleri ile birlikte diğer Büyükşehir Belediyelerinin Kocaeli ve İstanbul gibi mücavir alanı tüm il sınırlarını kapsayacak şekilde genişleyince bu tür vb. programların işleticilerce kullanılmasının elzem olduğunu düşünüyorum.

Kısaca Kocaeli Büyükşehir Belediyesi olarak Toplu Taşıma Yönetim Programlarımızdan bahsetmek istiyorum.

3 farklı program kullanıyoruz. Toplu Taşıma Yönetim Sistemi, Elektronik Ücret Toplama ve Araç Takip Sistemi ( KENTKART ) ve Kocaeli Büyükşehir Belediyemizin Coğrafi Bilgi Sistemlerinin bizi ilgilendiren kısımları

Toplu Taşıma Yönetim Sistemi Programı


(+)


Bu programı 2 seneden fazla bir süredir kullanıyoruz. Programın üstteki resimde görüleceği üzere 6 farklı modülü bulunmaktadır.

HAT BİLGİLERİ :
Bu modül vasıtasıyla tüm hat ve durak bilgileri ile araç bilgileri sisteme tanımlanabilmektedir.
ORER :
Akın üstadımızın açıklaması ile öğrendiğimiz ve ilk olarak Türkiye'de TCDD tarafından kullanılan ve ulaşım literatürümüze giren Orer ( Çalışma Saatlerinin hazırlanması ) modülüdür. Bu modül aracılığıyla hatların çalışma saatleri, kaç araç çalışacağı, hangi aracın hangi saatlerde çalışacağı, depar bilgileri yer almaktadır. Sürücü personellerimize Çıkış İş Tevzi'den verilen İş kağıtları buradan saatleri almaktadır. ( www.kocaeli.bel.tr adresimizden duyurulan Çalışma Saatleri buradan bilgi alarak yayın yapmaktadır. ) Aşağıda 200 Nolu hattımızın Oreri ile ilgili düzenleme sayfamız yer almaktadır.


(+)

İŞ TEVZİ :
Bu modül vasıtasıyla sürücü ve araç eşleştirilmelerinin AYLIK ÇALIŞMA LİSTELERİ şeklinde hazırlanması yapılmaktadır. Hangi sürücü personel hangi araç ile hangi hatta çalışacağı bilgisi aylık olarak buradan yapmaktayız.
ÇIKIŞ TEVZİ :
İş Tevzi modülü vasıtasıyla hazırlanan Aylık Çalışma Çizelgesi, bu modül aracılığıyla günlük listelere dökülmektedir. Günlük olarak araç değişikliği ve sürücü personel değişikliği buradan yapılmaktadır. Ayrıca, sürücü personeller sabah işe geldiklerinde Vardiya Amiri tarafından bu modül vasıtasıyla Sürücü İş Kağıdı çıkartılmaktadır. Aşağıda 200 Nolu hattımızın 1. aracının örnek Sürücü İş Kağıdı yer almaktadır. ( Örnek olduğu için sürücü isim ve araç bilgilerine yer vermedim)
(+)
ÖHO ROTASYON :
İETT bunu kullanıyor ama Kocaeli'deki ÖHO'ların birleşme çalışmaları nedeniyle henüz kullanmaya başlamadık. Bu modül ile ÖHO'ların rotasyonlu çalışmaları konusunda hesaplamalar yapılmaktadır.
RUHSAT :
ÖHO'ların tüm ruhsat, ceza, eğitim, sürücü vb. işleri bu modül aracılığıyla yürütülmektedir.
RAPORLAR :
Buradan hatlar, güzergahlar, çalışma saatleri gibi farklı konularda raporlamalar alınmaktadır. Aşağıda Duraklardan Geçen Hatlar ile ilgili örnek rapor yer almaktadır.
(+)

Amacımın reklam yapmak olmadığını sadece bilgilendirme ve görüş-alışverişi olduğunu bir kez daha yenilemek istiyorum.


 mesajı beğendiniz mi?: +6
mirzan




Pts 22 Ekm 2012, 00:22  

Kocaeli'deki araç takipleri de bu program üzerinden mi yapılıyor? Yani hangi aracın hangi durakta olduğunu veya nerede olduğunu Kentkart firması mı takip ediyor yoksa bu program mı?

 mesajı beğendiniz mi?
Tacettin TEZER




Pts 22 Ekm 2012, 00:31  

Kocaeli'de bugün itibariyle Elektronik Ücret Toplama ve Araç Takip Sistemi ( KENTKART ) olan araç sayısı ( Kandıra ve köyleri saymıyorum ) % 95 ( 621-622-623-624-625 nolu hatta çalışan araçlarda montajlar başladı ).

Henüz resmi açılışı yapılmasa da İzmit Ulaşım Kontrol Merkezimizde ( UKOM ) denetim ve kontrol faaliyetlerimiz devam etmektedir. Bu kontrol merkezimizde Elektronik Ücret Toplama ve Araç Takip Sistemi ( KENTKART ) vasıtasıyla elektronik denetim yapılmaktadır. Yapılan kontrol ve denetimler;

1. Güzergah Denetimi
2. Hız Denetimi
3. Durak Harici Yolcu Alma Denetimi
4. Duraklarla İlgili Denetim ( Durak Geçiş, Durak Bekleme )
5. Sistem Raporlamaları ( Biniş, yoğunluk, sefer süre vb. )

şeklindedir.

Ancak, hem ÖHO'ların sisteme yeni geçmesi ve hem de vatandaşlarımızın bu sisteme ayak uydurması biraz zaman alıyor. Kontrol ve denetimlerde bu gerekçeden istenilen verim alınamamakla birlikte UKOM vasıtasıyla yerinde ve gereken denetim/kontrol konusunda çok yol katedildi.


 mesajı beğendiniz mi?: +1
oytunxxx




Sal 23 Ekm 2012, 17:28  

Baslik cok güzel olmus Tacettin Bey.

Almanya'da yasadigim icin, oradan birkac örnek vermek istiyorum. Bahsettiginiz türden programlar toplu tasima sirketleri ve belediyelerce cok sikca kullaniliyor. Hat ve ag planlamasi, arac-soför eslestirmesi, arac zaman cetveli planlamasi ve soför zaman cetveli planlamasi yapilarak tüm sistemin devamliligi ve otomatizasyonu saglaniyor. Filonuzdaki araclar belli sayinin üstünde ise, cok iyi planlama yapmaniz gerekiyor, yoksa tüm sistemde sikinti yasanabiliyor (örn. aracin periyodik bakimi, sürücünün yillik izni).

Bu planlamaya kadar olan kisim. Bunun disinda isletme icin merkezi filo yönetimi ve yolcu bilgilendirme de benzer tip yazilimlarla yapiliyor. Gercek zamanli (realtime) yolcu bilgilendirme veya seyahat planlamasi ile yolcular seyahatlerini daha verimli planlayabiliyorlar. Asagida iki linkte bunlarin örnekleri görülebilir:

Münih'teki gercek zamanli web tabanli bilgi sistemi (Haltestelle kismina örn. "Hauptbahnhof" yazin):
http://www.mvg-live.de/MvgLive/MvgLive.jsp

Berlin'deki seyahat planlayicisi, buraya istediginiz adresi/duragi ve gün/saati yazabilirsiniz:
http://www.fahrinfo-berlin.de/Fahrinfo/bin/query.bin/en?ld=0.1&

Almanya'da biletlendirmede de gelismis sistemler var, arac icinde bilet satisi, otomatlarda satis, internet ve akilli telefondan satis, toplanan paranin alt yüklenicilere bölüstürülmesi gibi konular yapiliyor. Türkiye'de su an icin genelde binis basina ödeme yapildigi icin (örn. günlük/haftalik/aylik sinirsiz kart gibi kullanimlar pek yok, ve kita ücret sistemi de kullanilmiyor) Kentkart, E-kent vb. sistemler ihtiyaci cok iyi karsiliyor. Ileride ücretlendirme sistemleri degistirilirse, yeni bilet sistemleri ihtiyaci da dogabilir.


 mesajı beğendiniz mi?: +2
Tacettin TEZER




Sal 23 Ekm 2012, 17:43  

Alıntı:
Almanya'da yasadigim icin, oradan birkac örnek vermek istiyorum. Bahsettiginiz türden programlar toplu tasima sirketleri ve belediyelerce cok sikca kullaniliyor. Hat ve ag planlamasi, arac-soför eslestirmesi, arac zaman cetveli planlamasi ve soför zaman cetveli planlamasi yapilarak tüm sistemin devamliligi ve otomatizasyonu saglaniyor. Filonuzdaki araclar belli sayinin üstünde ise, cok iyi planlama yapmaniz gerekiyor, yoksa tüm sistemde sikinti yasanabiliyor (örn. aracin periyodik bakimi, sürücünün yillik izni).


Benimde bahsettiğim tam olarak bu tip programlar... Türkiye'de bu tür programlara ihtiyaç var ve işleticilere ( resmi yada özel ) bu konuda çok iş düşüyor. Diğerleri ile ilgili mevcutta Türk Programcıların yazdığı programlarımız var ama esas işi yukarıdaki sistem yapıyor. Çevrenizde bu programı kullanan varsa bize bilgi aktarımı yapabilir misiniz ?

Araç içi satış konusunda biraz fotoğraf ve ayrıntı paylaşabilir misiniz ? Örneğin araca bindim kartı okuttum kartta para yok ! Vatandaş bu durumda araçta dolum yapabiliyor mu ? Türkiye'de araç içerisinde elektronik sistem ile ilgili yetersiz bakiye yada araç içerisinde elektronik bilet ile ilgili maalesef bir çözüm yok.

Akıllı bilet uygulamaları konusunda yurtdışındaki uygulamaların çoğu Türkiye'de var. O konuda da ayrıntılı bilgi yazacağım.


 mesajı beğendiniz mi?
cenkince




Sal 23 Ekm 2012, 22:37  

Tacettin çok güzel bir başlık açmış. Kocaeli'nde Ulaşım konusunda güzel işler yapılıyor. Bu başarının kaynağı şimdi daha rahat anlaşıldı. Yönetim Biliminde çok kıymetli iki faktör vardır. ÖLÇ ve DENETLE. Kocaeli bunları efektif bir biçimde yapmaya başlamış.

Konunun Üç bacağı eksik kalmış.

İlki; Peryodik Bakım ve Hasar Yönetimi; Ki bununla araç başı maliyetler, Atelye verimliliği, Yedek parça ve sarf malzeme stok yönetimi ile satınalma operasyonlarının efektifliği takip edilebilir.

İkincisi; Finans Yönetimi; Tüm operasyonların ödeme ve tahsilat bacakları... (Yakıt, Yedek Parça, Sarf Malzemesi, Bordro, Fazla mesai, ÖHO ödemeleri gibi)

Üçüncüsü; Verimlilik yönetimi (Ölü kilometre, Şoför performansı (Araç kullanım stili, Yakıt tüketim sapması, Periyodik bakım harici onarım ihtiyaç analizi (İETT Phieleas otobüslerde bu kriterlerin bazılarını anlık data olarak temin etme özelliği mevcuttur)

Başarılarınızn devamını dilerim.


 mesajı beğendiniz mi?
alionat




Çrş 24 Ekm 2012, 17:19  

Alıntı:
Ancak, hem ÖHO'ların sisteme yeni geçmesi ve hem de vatandaşlarımızın bu sisteme ayak uydurması biraz zaman alıyor. Kontrol ve denetimlerde bu gerekçeden istenilen verim alınamamakla birlikte UKOM vasıtasıyla yerinde ve gereken denetim/kontrol konusunda çok yol katedildi.


Evet nedense Kocaeli halkı olsun midibüs şoförleri olsun bu kentkart sisteminden, şoförler ise bu takip kontrol sistemlerinden de pek memnun değil, kendi aralarında konuşmalara denk geldiğimde ukome bizi yaktı onu yaptı bunu yaptı deyip söyleniyorlar. Araçların içinde de kalabalık saatlerde çok olaylar döndüğü oluyor bu takip sistemlerinde araçların içine kamera konulması olayları takipte fena olmaz.

Birde Tacettin Bey, KBB'nin internet sitesinde otobüs saatleri bölümünde hat numaralandırması ile ilgili aklıma şöyle birşey geldi;

751 - Karamürsel İzmit Eski Yol
752 - Karamürsel İzmit Yeni Yol
755 - Karamürsel Umuttepe

Bu tabela sistemi şöyle yapılabilir mi ? (örnek olarak karamürseli verdim)

751E Karamürsel İzmit Eski Yol
751Y Karamürsel İzmit Yeni Yol
751U Karamürsel Umuttepe

Hızla büyüyen ve gelişen ilimiz için yararlı olcağının kanısındayım. Daha önceden söylendiyse dikkate almayabilirsiniz.


 mesajı beğendiniz mi?
Tacettin TEZER




Çrş 24 Ekm 2012, 22:47  

Sayın Cenkince bey konuyu daha da derinlere taşımış. Evet, kendisine kesinlikle katılıyorum. İş sadece sefer planı değil Filo Yönetimi... Bu şekildeki programlar işletmelere inanılmaz verimlilik sağlıyor ancak henüz biz emekleme aşamasındayız. Bu tür programlar konusunda Garaj Amirliğimiz çalışma yürütüyor. (Garajımızdaki fiziki şartlarımız düzenlenmesi konusundaki çalışmamız Akaryakıt İstasyonumuzun tamamıyla yenilenmesi ile neredeyse bitmek üzere )

Alıntı:
Araçların içinde de kalabalık saatlerde çok olaylar döndüğü oluyor bu takip sistemlerinde araçların içine kamera konulması olayları takipte fena olmaz.


Araç içerisinde kamera konusunda kooperatifleri bağlayıcı bir uygulamamız bulunmamaktadır. Çeşitli kooperatifler, farklı firmalardan aldıkları araç içi kamerası kullanıyorlar. ( Biz, şunu takın dediğimizde konuyu çok farklı yerlere taşıyorlar. ) Bize ulaşan şikayet vb. durumlarda ilgili kooperatiften görüntüleri talep edip inceleme yapabiliyoruz.

Bu konuda yorum yapmak istemiyorum ama Elektronik Ücret Toplama Sistemi ile entegreli olan ve şehiriçi kooperatifinin kullandığı sistem, bizim çok işimize yarıyor. Bayram sonrasında bu konuda bilgi vereceğim.

Alıntı:
Birde Tacettin Bey, KBB'nin internet sitesinde otobüs saatleri bölümünde hat numaralandırması ile ilgili aklıma şöyle birşey geldi;
751 - Karamürsel İzmit Eski Yol
752 - Karamürsel İzmit Yeni Yol
755 - Karamürsel Umuttepe


Hat tabelalarımız ile çalışmamızı BURADA ayrıntılı paylaştık ( aslında beraber oluşturduk )

Kocaeli'deki Hat Tabelalarının her numarası bir anlam içeriyor. Eski Yol ve Yeni Yol kavramı Güney Bölgesinden ( Başiskele, Gölcük ve Karamürsel ilçelerimizden ) gelen toplu taşıma araçlarında kullanılmaktadır. Bu bölgeden İzmit'e gelen araçların hat kodunun sonu çiftse ( Ör: 2, 4 ) bu araç Yeni Yol güzergahını, hat kodu tek ise ( Ör: 1, 3 ) bu araç Eski Yol güzergahını kullanıyor demektir.

Denetleyici olarak araca dışarıdan baktığımızda sonu çift ise ve aracı eski yolda görüyorsak yasal işlem yapıyoruz yada hat koduna baktığımızda güzergahını bu sayede anlayabiliyoruz.

Şu an için hat kodlarında harf kullanmıyoruz ama kullanmayacağız anlamı çıkmasın. Belki kimse farketmiyor ama Umuttepe'ye çıktığınızda hep sonu 3 ile biten şehiriçi hatları var ( 24 istisna ) Sanayiye gidin sonu 4 ile biten şehiriçi hatları var Otogara gidin 8 ile biten şehiriçi hatları var. Şimdilik sıkıntı yok ama ileride bu sistem mutlaka bozulacak o zamana kadar bu düzen benim çok hoşuma gidiyor.

Şimdi hat kodları konumuz olmasa da bu konu bizim Toplu Taşıma Yönetim Programlarımızda önem arz ediyor.

Sürücü personel araca bindiğinde elektronik ücret toplama sistemini açtığında cihaza hangi hattı çalışacağı ile ilgili bir numara giriyor. Hat kodlarına geçmeden önce ilgili firma tarafından gelişigüzel numara verilmiş ve bu biraz karışık bir sistemdi. Sürücü personel hangi hat kodunu gireceğini unutuyor bilmiyor kafasına göre hat kodu giriyor iş karmakarışıktı. Ancak, bizim hat kodlarına geçmemiz sonrasında Kentkart firması da kendi sistemlerini bizim hat koduna uygun hale getirdi. Bugün sürücü personel hangi hatta çalışıyorsa sadece o hat kodunu girmesi yeterli Bu kadar iş basit oldu. Tüm sürücü personelimiz bu uygulamadan çok memnun.

Bu hat kodlamamız Kocaeli Ulaşım Ana Planı ( KUAP ) çalışmalarımızda işimizi inanılmaz kolaylaştırdı. Kocaeli ulaşımı konusunda yürüttüğümüz çalışmalar o kadar çok ki size 1 ay anlatabilirim. Vatandaşlarımız, bu uygulamalarımızın ve çalışmalarımızın sonuçlarını 2013 yılı başında almaya başlayacak. Kocaeli'de vatandaşlarımızdan gelen şikayetler ve sorunlar konusunda yapılan inceleme sonrasında belirlenen belli başlı sorunlara öncelik tanınmıştır. Bu doğrultuda ilk etapta, kullandığımız Toplu Taşıma Yönetim Programlarımız sayesinde 2013 yılı başında aşağıdaki uygulamalar inşallah hayata geçecek.

1. Ulaşım Web Sayfası
a. Hatların çalışma saatleri, güzergahları ve durakları
b. Kocaeli'deki duraklar, duraklardan geçen hatlar ve duraktan geçiş saatleri
c. Bulunduğunuz yere en yakın durak ve gitmek istediğiniz yere toplu taşıma ile nasıl gideceğiniz bilgisi

2. Duraklara Toplu Taşıma Haritası Basımı

3. Akıllı Telefon Uygulaması ( Android, İOS )

Kocaeli halkı çok daha iyisine layık ve bu amaçlı çalışmalarımız devam ediyor.


 mesajı beğendiniz mi?: +1
alionat




Prş 25 Ekm 2012, 00:01  

Alıntı:
Toplu Taşıma Yönetim Programlarımız sayesinde 2013 yılı başında aşağıdaki uygulamalar inşallah hayata geçecek.


İnşallah hayırlısı olsun.

Alıntı:
duraktan geçiş saatleri


Bu durum bazı duraklarda çok kalabalıklık yaratır. Şöyle olursa daha iyi olur kanımca mesela halkevi durağından 401 5dk da bir geçer gibi...

Son olarak Tacettin Bey, bu midibüs hatlarının sefer süresini sizmi ayarlıyorsunuz yoksa koop.'lar kendilerimi ayarlıyor. Ben 152 noyu kullanıyorum İllallah getirtiyorlar izmite gidip gelirken adamlar.
(evimden 400'le gebzeye 25dk da giderken {km olarak mesafa izmite oranla daha fazla} 152 ile izmite 30 35 dk gidip çileden çıkıyorum.)


 mesajı beğendiniz mi?
oytunxxx




Prş 25 Ekm 2012, 21:22  

Alıntı:
Araç içi satış konusunda biraz fotoğraf ve ayrıntı paylaşabilir misiniz ? Örneğin araca bindim kartı okuttum kartta para yok ! Vatandaş bu durumda araçta dolum yapabiliyor mu ? Türkiye'de araç içerisinde elektronik sistem ile ilgili yetersiz bakiye yada araç içerisinde elektronik bilet ile ilgili maalesef bir çözüm yok.


Tacettin Bey foto şu anda paylasamıyorum, ama sistemi biraz acıklayabilirim.

Almanya'da öncelikle hiçbir yerde turnike, validatör tarzı sistemler bulunmuyor. Otobüs, tramvay, metro vs. kullanıyorsanız, kendiniz bilet alıp biniyorsunuz, biletsiz dahi binme şansınız var. Kimse normalde size bilet sormuyor. Sadece bazı zamanlarda rastgele kontroller oluyor araç içinde, o zaman biletinizi göstermeniz icap ediyor yoksa belli bir ceza ödüyorsunuz. Bu yüzden, sizin yazdığınız 'kartı okuttum, kartta para yok!' durumu Almanya'da yaşanmıyor. Zaten pek çok insan haftalık/aylık bilet gibi biletler alıyor, bir kere alıyor, kontrol olursa da onu gösteriyor.

Biletinizi satın almak değişik yollarla olabiliyor, her şehir aşağıdaki şu alternatiflerden birini ya da birkaçını kullanabiliyor:

- otomatlarda bilet satışı
- büfe, market vs. gibi yerlerde bilet satışı
- internette ve smartphone larda bilet satışı
- araç içinde şoför tarafından bilet satışı
- araç içinde ufak otomatlarda bilet satışı

Ben şahsen 95% otomattan alıyorum biletlerimi. Banka kartı ile de satın alınabiliyor buralardan.

Bunun dışında, Kentkart'ın da benim bildiğim bitmeyen kart diye bir sistemi var. Talimat vererek, kartınızın bakiyesi belli bir miktarın altına düştüğünde otomatik yükleme yapabiliyor:
http://www.kentkartim.com/sikcasorulanlar.php?qno=1


 mesajı beğendiniz mi?
Mesajları seç: