Ana Sayfa 915 bin Türkiye Fotoğrafı
Burç

3 yıl önce - Prş 25 Ksm 2010, 10:30
Ulaşımda doğalgaz yani CNG neden tutulmadı?


İETT 80 adet doğalgazlı otobüs daha alıyormuş. Sanırım Ankara'da da otobüsler doğalgazlı. Doğalgaz, bildiğiniz üzere LPG'den bile daha ucuz. Çünkü dünyada bilinen doğalgaz rezervleri 150 yıl daha yetecek kadar çok. Araçlarda doğalgaz dönüşümü, LPG dönüşümü kadar basit. Temelde tek farkı yakıt deposu. Depo daha büyük ve daha kalın olmak zorunda. Bu yüzden genellikle otobüslerde kullanılıyor. Ancak LPG'den o kadar daha ucuz ki, eğer LPG istasyonu kadar çok doğalgaz dolum istasyonu olsa, yabancı ülkelerde olduğu üzere birçok araba doğalgazlı olurdu. Fabrikadan doğalgazlı üretilen arabalar bile mevcut. Ayrıca doğalgaz kaza anında en tehlikesiz yakıt olarak biliniyor. Çünkü depo delinse bile gaz havaya yükselerek uçuyor. LPG ve benzin gibi yerlere dökülmüyor. Bu arada doğalgaz çok temiz yandığı için, arabada yağ değişimine bile gerek kalmıyor. Doğalgaz ile ulaşım, LPG'den %40 ila %50 daha ucuza geliyormuş.

Düşünün ki her eve bile doğalgaz geldiği halde, benim araştırmalarıma göre İstanbul'da sadece 1 adet doğalgaz dolum istasyonu varmış. Eh tabi insanlar bu durumda doğalgaza dönüşüm yapmaz. Bunun nedeni sizce nedir? Petrol kartelleri istasyon kurmak istemiyor herhalde?


ural karaca
3 yıl önce - Prş 25 Ksm 2010, 10:54

Burç Bey İLk önce Saygılar ve Selamlar
Konu hakkında daha önceleri Dogalgaz ile çalışan İETT otobüsleri adlı konuda ben bir soruda bulunmuştum,Dogalgazı Sıvılaştırmanın maliyeti ile ilgili kulagıma gelen bilgi CNG nin yani likit dogalgazın elde edilme process inin maliyetinin çok yüksek olması idi.Konu daha sonra orada kapandıgı için tekrardan açmadım ve tekrar gündeme getirmedim ancak üni de ki hocalarıma sordugumda onlarda bana benzer bir cevap ile geri döndüler.Dogalgazla işletim oldukça ucuz ve bunu herkes kabul ediyor ancak yakıt olarak kullanılabilir hal olan CNG nin dönüşüm maliyeti bu miktarın hayli hayli üzerinde ondan dolayıdır ki şu anda mevcut olan dogalgazlı otobüslerin sayısı dogal sahibi olan il sayımız ile birlikte dogru orantılı olarak yükselmiyor.


En son ural karaca tarafından Prş 25 Ksm 2010, 10:56 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


ümit 806

3 yıl önce - Prş 25 Ksm 2010, 10:55

2002 yılında Aksa Jeneratör'de çalışan bir arkadaşım için minik bir programcık yazmıştım. Jeneratörlerin test verilerini girip sorgulama yaparak rapor çıktılarını alıyorlardı vs..

Kendisine o yıllarda "doğalgaz ile çalışan jeneratör yok mu ?" diye sormuştum, yok demişti. Olsaydı kesintilerin çok yaşandığı o yıllarda acil durumlar için minik bir jeneratörü balkona kombinin oraya koyar doğalgaz bağlantısını yaptırır hazır bekletirdim


osman67
3 yıl önce - Prş 25 Ksm 2010, 11:13

Alıntı:

İstanbul'da sadece 1 adet doğalgaz dolum istasyonu varmış.


Bildiğim kadarı ile (eğer kaldırılmadıysa) bu istasyon E-5 üzeri Maltepe köprüsündeki benzin istasyonu içerisindeydi. (önceki yıllarda İETT kendi dönüşümünü yaptığı araçlara doğalgaz yüklemek için otobüs garajları içerisine doğalgaz istasyonu kurmuştu)

İstanbul dışındaki belediyelerde (Kayseri, Bursa, İzmit gibi belediyelerde) toplu taşıma araçlarının bir bölümü dogalgazlı, İETT araçlarının bir bölümünde dönüşüm yapılmıştı ancak ne hikmetse daha sonra herhalde doğalgaz kullanılmadı. Geçtiğimiz aylarda İETT otobüslerinin doğalgaza dönüşümü için bir Kore firması ile anlaşmışlardı.

Araçlarda doğalgaz kullanımı ile ilgili bilgi edinmek isteyenler için

(Sitedeki bilgiler pek güncel olmasada) Oto Doğalgaz İstasyonları Derneği'nin web sitesi http://www.odider.org/

Ayrıca "Alternatif Enerji ve Enerji Verimliliği Yönüyle Otobüslerde Sıkıştırılmış Doğalgaz Kullanımı" şeklinde bir araştırma var ilgilenler http://www.uevf.com.tr/uevf1/sunumlar/ot03-01.doc linkinden ulaşabilir..


Serdar_Valerii

3 yıl önce - Prş 25 Ksm 2010, 11:15

Alıntı:
Sanırım Ankara'da da otobüsler doğalgazlı.


Ankara'da 2007 ve sonrası tüm otobüsler doğalgazlı.


Burç

3 yıl önce - Prş 25 Ksm 2010, 11:48

İlk olarak Ankara belediyesini tebrik ediyorum.

CNG benim bildiğim kadarı ile likit değil. Yani LPG gibi sıkıştırılıp basınçtan likit hale gelmiyor.
Sıkıştırılıyor ama gene de gaz halinde kullanılıyor. Doğalgazlı araçlarda tüplerin içinde gaz var, likit değil.


İbrahim Sarıca
3 yıl önce - Prş 25 Ksm 2010, 11:57

Alıntı:
Dogalgazı Sıvılaştırmanın maliyeti ile ilgili kulagıma gelen bilgi CNG nin yani likit dogalgazın elde edilme process inin maliyetinin çok yüksek olması idi.


CNG likit değil, LNG likit. Şu an Ankara'da kullanılan otobüsler CNG'li. LNG ile ilgili bir üniversite raporu bulup okumuştum internetten. Aslında çok daha az yer kaplıyormuş. 600 m küp doğalgaz, LNG olduğunda 1 litre yer kaplıyor yazıyordu. Fakat dediğiniz gibi yüksek maliyet isteyen bir dönüşüm. Doğalgazın -163 dereceye sabitlenmesi gerekiyormuş. Bu da ekstra bir külfet demek. Eğer ısı sabitlenemezse genleşip depoyu patlatma riski var tabi. Ancak CNG için döünüşüm gerekli mi bilmiyorum? CNG=sıkıştırılmış doğalgaz. LNG=sıvılaştırılmış doğalgaz.

CNG'nin dizele oranla yakıt maliyeti tasarrufu %35 civarı diye açıklamıştı EGO (veya Melih Gökçek). Okuduğum üniversite raporunda bakım maliyetlerini de düşürüyor diyordu. Ve de 15~ kat daha çevreci yakıt.


En son İbrahim Sarıca tarafından Prş 25 Ksm 2010, 12:16 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


Burç

3 yıl önce - Prş 25 Ksm 2010, 12:01

Alıntı:
CNG'nin dizele oranla yakıt maliyeti tasarrufu %35 civarı diye açıklamıştı EGO (veya Melih Gökçek).


LPG'ye oranla bile %40 civarı tasarruf sağladığı söyleniyor. Dizele göre LPG'den de çok tasarruf olmalı. Tabi fiyatlar değişip duruyor bu yüzden devamlı aynı oran değildir.


Aras Berkin

3 yıl önce - Prş 25 Ksm 2010, 12:06

Doğalgazın arabalarda kullanılmasının imkanı var mı? Otobüslerin tepesinde o devasa tanklara ihtiyaç duyuluyor, araba için de aynı şey geçerli mi yoksa başka bir yerlere sıkıştırılabilir mi o tank? Keşke benzin yerine doğalgaz kullanabilsek...Bence bu kadar yaygın olmamasının sebebi yeterli motor performansı sağlayamaması olabilir, ya da Burç abinin verdiği sebep:

Alıntı:
Petrol kartelleri istasyon kurmak istemiyor herhalde?


Sonuçta su ile, hava ile, azot ile bile çalışan motorların olduğu bir devirde halen benzinle yürüyen araçlara ihtiyaç duymamızın başka bir sebebi olmasa gerek.


En son Aras Berkin tarafından Prş 25 Ksm 2010, 12:08 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


İbrahim Sarıca
3 yıl önce - Prş 25 Ksm 2010, 12:07

Burç Bey otobüsler ilk geldiğinde %60-70 tassaruf sağlaması bekleniyordu. Benim duyduğum-hatırladığım en son açıklamada %35 sayısınını hatırlıyorum. Bu biraz da yakıt tüketimi ile ilgili de olabilir. Doğalgazlı motorlar otto yanma sistemli, yani benzinli ile aynı yanma sistemine sahip. Benzinliler de dizele oranla litre bazında daha çok yakıyor.

Yazıyı da buldum, buyrun.

Alıntı:
YAKITTA YÜZDE 35 LİK KAZANÇ

Gökçek, doğalgazlı otobüslerin hem temiz hem ucuz yakıt kullandığını vurgulayarak, diğer yakıt türlerine göre de tasarruf sağlandığını belirtti. Doğalgazlı otobüslerin yakıt tasarrufuyla diğer otobüslerle arasındaki üretim maliyetini 3 yılda kapattığını ifade eden Gökçek, şunları kaydetti:

Dizel araçlar 100 kilometrede ortalama 45 litre mazot yakarken, CNG li yeni otobüsler ortalama 60 metreküp doğalgaz yakıyor. Doğalgazın fiyatı mazotun neredeyse yarısı. Sonuçta yüzde 30-35 lik bir kazanç söz konusu. Yeni araçların tamamının devreye girmesiyle birlikte eski otobüsler trafikten kaldırıldı. Çok eski araçların yedek parçasını bulmakta zorlanıyor, tamir edip sefere yeniden sokamıyoruz. Ancak hurdaya ayırdığımız araçları yedek parça deposu olarak kullanıyoruz. Ankara nın toplu taşım tarihini yeni nesillere anlatacak bir müze oluşturmayı düşünüyoruz. Bunun için hurdaya çıkan her modelden bir tanesini müze için ayırıyoruz. Bunları iyi korursak 20 yıl sonra çok güzel bir müze açılır



http://www.ego.gov.tr/inc/newsread.asp?id=2204


cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
Ana Sayfa -> ULAŞIM