Ana Sayfa 930 bin Türkiye Fotoğrafı
Hasan Mihrican

4 yıl önce - Pts 18 Ekm 2010, 13:12
İST » Boğaz Köprüsü Avrasya Maratonunda Yıkılma Tehlikesi Atlattı!!!




Dün Koşulan 32. Avrasya Maratonunda Boğaz Köprüsü rezonansa gelerek büyük bir tehlike atlattı.
Yaklaşık 40 yaşında olan Boğaz Köprüsünün Avrasya Maratonu'nda kullanılması yeniden gözden geçirilmeli gerekirse en azından Halk Koşusu güzergahtan çıkarılmalı.
Avrasya maratonu ülke tanıtımı için önemli bir uygulama ancak binlerce insan hayatını ve milyarca dolarlık ulusal serveti tehlikeye atamayız.

Canlı yayınlanan koşuda köprü yıkılsaydı;

1. Binlerce insanımız hayatını kaybedecekti.
2. Ulusal servet heba olacaktı.
3. Tüm dünya insanlarının hafızalarında ülkemizin ismiyle anılacak kötü bir olay bırakacaktık.
4. Sakıncaları bilinmesine rağmen böyle bir uygulamaya izin verdiğimiz için teknik ve idari açıdan dünya ölçeğinde büyük prestij kaybı yaşayacaktık.
5. İstanbul'da hayat yıllarca felç olacaktı.
6. Uluslararası taşımacılık ve dış ticaret sekteye uğrayacaktı.


http://www.milliyet.com.tr/kopru-dagilacakti-/gun ...efault.htm

KÖPRÜ DAĞILACAKTI
Avrasya Maratonu sırasında Boğaziçi Köprüsü sallandı, katılımcılar büyük korku yaşadı. Bu duruma “rezonans” denen titreşimlerin neden olduğuna dikkat çeken uzmanlar, “Büyük bir tehlike atlatıldı, köprü darmadağın olabilirdi” dedi

MUSA KESLER

32. Kıtalararası İstanbul Avrasya Maratonu’nun da ilk başlama işareti Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş tarafından tekerlekli sandalye ile yarışan engelliler için 08.45’te verildi. 15 dakika sonra profesyonel atletlerin katıldığı maraton başladı. Yaklaşık 120 bin kişinin katıldığı halk koşusu ise saat 09.30’da start aldı.


KORKU DOLU ANLAR
Onbinlerce insan Avrupa kıtasına geçmek için Boğaziçi Köprüsü’ne akın etti. Bu sırada köprü sallanmaya başladı. Köprü üzerindeki aydınlatma lambalarının bulunduğu direkler de sallandı. Sallanan köprü ve aydınlatma direkleri insanların paniğe kapılmasına neden oldu. Çığlıklar atarak sağa sola koşanlar oldu. Avrupa kıtası tarafındaki bir direkte çatlak meydana geldi. Bir polis müdürü olay yerine gelerek durumu kontrol etti ve acilen “teknik destek” istedi. Ancak vatandaşların geçişi devam ettiği için herhangi bir çevre güvenliği alınamadı, sadece bir polis memuru direğin başında bekledi. Uzmanlar köprüdeki sarsıntının çok tehlikeli olduğunu belirterek şu açıklamaları yaptı:

REZONANSA GELMİŞ
Prof. Dr. Haluk Eyidoğan: Bütün yapıların kendine özgü bir ana salınım frekansı vardır. Yapı büyüdükçe bu frekans küçülür. Özellikle depremde ya da dış kuvvetler etkisinde en korkulan şeylerden bir tanesi harekete titreşim frekansıyla, harekete sebep olan kuvvetin salınım frekansının çakışmasıdır. Biz bu olay yapının ‘rezonansa gelmesi’ deriz. Genellikle yapı tasarımında bu ‘rezonansa gelme’ durumunu en aza indirecek önlemler alınır. Çünkü rezonansa gelme durumunda yapı en büyük yer değiştirmesini yapar ve hasar görme tehlikesi artar. Köprüler de aynı sistem çerçevesinde hareket eder.

TEHLİKELİ BİR DURUM
Dr. Mimar Sinan Genim: Koşan insanların köprüye ayaklarını çarparlarken ortaya çıkan çok sayıda frekanstan bir tanesi veya birkaç tanesi köprünün doğal frekanslarıyla çakışırsa böyle durumlar ortaya çıkar. Teknik olarak adı ‘rezonans’ ya da ‘doğal titreşim modlarının tetiklenmesi’dir. Çok tehlikeli bir durumdur.

KÖPRÜ YIKILABİLİR
Yüksek Mimar Orhan Erdil: Askıların çapraz olması nedeniyle bu titreşimler daha olmuştur. Çok sayıda insanın aynı anda koşarak geçmesi sonucu bu titreşimler oluşmuştur. Aynı şekilde bir tümen askeri de uygun adım da yürütseniz aynı etki oluşur. Buna rezonans diyoruz. Boğaziçi Köprüsü de rezonans’tır. Tehlikeli bir durumdur, köprü yıkılabilir. Askıların dikey olması gerekir. Çapraz askılar büyük bir depremde kopabileceği dikkate alınmalıdır. Arabalar geçerken de titreşim oluşur fakat koşarken ya da yürürken oluşan etki dengesiz olduğu için tehlike oluşturur.

‘TACOMA DA BÖYLE YIKILDI’
Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp: Çok büyük bir tehlike atlatıldı, köprü yıkılabilirdi. Bugün yaşanan olay resonans denilen durumdur. Çok tehlikeli bir fizik olayı. Çok küçük titreşimlerin birbirini tetikleyerek kontrolsüz bir biçimde büyümesi sonucu oluşur. Çok büyük asma köprüleri devirebildiği bilinen bir husustur. O bakımdan büyük bir tehlike atlatıldı. İyi ki rezonans sönmüş, yoksa giderek daha da büyüyecekti ve köprü darmadağın olabilirdi. 1940’ta ABD’nin Washington eyaletinde yapılmış olan, Boğaziçi Köprüsü’nün benzeri Tacoma Asma Köprüsü, ulaşıma açıldığından birkaç ay sonra rüzgar etkisiyle rezonansa girerek yıkılmıştı. Benzer etki salınımlı bir asma köprü üzerine büyük bir insan kitlesinin yürümesi veya koşması nedeniyle de oluşabilir. Londra’da da 2000 yılında benzer bir durum yaşanmıştı. Thames Nehri üzerine bir yaya köprüsü yapılmıştı. Kalabalık yaya gruplarının geçişi sırasında titreşim ve sallantıların olduğu farkedildi. Sonra köprüyü yaya trafiğine kapatıp yeniden projelendirdiler. İstanbul’a geçmiş olsun.

ÇOK YÜK BİNDİ

Koşuya katılım bu yıl fazlaydı. Geçen yıl yağışlı bir havada gerçekleştirilen halk koşusuna 60 bin kişi katılmıştı. Bu yıl havanın güzel olması da katılımcıların sayısını artırdı. 90 bin numara dağıtıldı fakat tahminlere göre 120 bin kişi koşuya katıldı. Geçen yıllarda köprü genellikle saat 11.30’da trafiğe açılıyordu. Fakat dün katılımın fazla olması sebebiyle trafiğe ancak 13.00’ten sonra açılabildi. Havanın güzel olması nedeniyle insanlar uzun süre köprü üzerinde bekledi.


MeteHan!
4 yıl önce - Pts 18 Ekm 2010, 13:15

Abartı,abartı,abartı...
Hep abartı.
Uluslararası bir maraton 100 bin kişi katılıyor.
Tehlike olsa ne karayolları,ne belediye nede mühendisler izin verir.
İşimiz gücümüz abartı.


Bilgehan66
4 yıl önce - Pts 18 Ekm 2010, 13:21

Katiliyorum, banada biraz abarti gibi geldi. Ustelik boyle durumlarda koprunun sallanmasina degil, sallanmamasina sasirmak lazim. E sallanir tabii sonucta asma kopru, bundan daha dogal bisey olabilirmi?

Mustafa Köseoğlu
4 yıl önce - Pts 18 Ekm 2010, 13:22

Ben de dün maratona gittim. Ancak sallantı esnasında ben köprüye yaklaşmıştım.(sanırım gişelere yaklaşmış olsam gerek) Ben geçerken sadece Beylerbeyi kulesinden içeriye girince ilk direk sallanıyordu. Hepimize geçmiş olsun. Artık maratonda 100 bin sınırını geçmezler.(Oysa koşu öncesi Sn. Kadir Topbaş; ileride 200 binleri hedefliyoruz dedi).


YASİN ARSLAN
4 yıl önce - Pts 18 Ekm 2010, 13:28

araçlar geçerkende beşik gibi sallanıyor rüzgarlı havada ozaman bu köprü çökecek


Süha
4 yıl önce - Pts 18 Ekm 2010, 13:31

Köprüyle arabayla geçerken köprü üzerinde trafikten dolayı bir iki defa durduğumuz oluyordu ve yol diğer taraftan dönüş akıyordu. Ama araba içindeyken bile köprü sallanıyordu yani normal bir esneme payı vardı ama onca insan çıktı köprüye iş değişebilir.

emreberkay
4 yıl önce - Pts 18 Ekm 2010, 13:34

Alıntı:
araçlar geçerkende beşik gibi sallanıyor rüzgarlı havada ozaman bu köprü çökecek

çok doğru fırtınalı havalarda araçla hareket halindeyken bile çok rahat hissedebiliyorsunuz sarsıntıları. Adı üstünde zaten asma köprü. Asılı duran birşey de sallanır doğal olarak.
İnanmayanlar tavana bi top bağlayıp üfleyebilir


mehmet.c.kerem
4 yıl önce - Pts 18 Ekm 2010, 13:36

Çelik sünek bir malzemedir.Geniş açıklıkları kapatmak için idealdir.Sünekliği ile rezonansı minimize eder.Betonarme yapılarda rezonans durumu daha belirgindir.Köprümüz bu nedenle çelik yapıdan imal edilmiştir.Salınımlar son derece normaldir...
Böyle bir organizasyon yapılmadan önce tüm kontroller ve gerekli hesaplamalar yapılmıştır.Ama bizim işimiz gücümüz abartmak ve ortalığı karıştırmak.Lütfen biraz daha duyarlı olalım.Halkımızın kafasını karıştırmayalım.


EmirOtluoglu

4 yıl önce - Pts 18 Ekm 2010, 13:37

Alıntı:
Abartı,abartı,abartı...
Hep abartı.
Uluslararası bir maraton 100 bin kişi katılıyor.
Tehlike olsa ne karayolları,ne belediye nede mühendisler izin verir.
İşimiz gücümüz abartı.


Alıntı:
raçlar geçerkende beşik gibi sallanıyor rüzgarlı havada ozaman bu köprü çökecek


Abartı diyorsunuz ama çekilen video'yu izlediniz mi? Ortadaki aydınlatmaların salınımını ben hiç bir zaman görmedim.

Özellikle cuma akşamları anneme geçerken köprü üzerinde trafikte kalıyorum, 20 senedir bu trafikte gidiyorum, bunun son 6-7 senesi kendi aracımla, köprünün sallanışına çok şahit oldum -ki bu salınım zaten olması gereken normal salınım hareketi.

Fakat dün orada olmamakla birlikte çekilen videoda izlediklerim beni de dehşete düşürdü, işin uzmanı olmadığım için ukalalık ve kesinlikler içeren bir yorum getirmek istemiyorum ama uzmanların da bir göz atması kanaatindeyim. Yanlış bilmiyorsam asma köprülerin reozansa girmesi sonucu yıkılması olası.


umucu
4 yıl önce - Pts 18 Ekm 2010, 13:38

O kadar ağır vasıta geçiyor tehlike olmuyor da insanlar koşunca mı tehlikeli oluyor?
Bu ne saçmalık ya....!
Dünyanın en büyük maratonu olma yolunda ilerlerken bir defasında depremden sonra (1999-2001) katılıma bir sınır getirilmişti.
Şimdi de bu bahane edilir artık.
Ayrıca köprünün her zaman sallandığını duyuyorduk, üstelik olası bir depremde (Allah korusun) en güvenli yerin köprüler olduğu söylenmişti.


cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
Ana Sayfa -> ULAŞIM