Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 370
Mehmet Kasım İyonya
1 hafta önce - Çrş 11 Eyl 2019, 10:54

Ne kadar taşırsa taşısın metrobüsten fazla olmaz. Bu yüzden metrobüsün metroya çevrilmesi en acil en öncelikli konudur. Anlattığımız şey basittir:

ÖNCE BEYLİKDÜZÜ SÖĞÜTLÜÇEŞME METROSU YAPILMALI İDİ.

Bu hat 11. sırada belki yapılabilir. Bu hattan önce çok acil hatlar var. Onlara sıfır kaynak ayırıp 11. sıradaki hatta 2.5 milyar kaynak ayırmak yanlıştır. Anlattığımız bu.


mafakyanc

1 hafta önce - Çrş 11 Eyl 2019, 13:36

Bakın, bu mantığın (Ustura Faysal'ın mesajını kastediyorum...) altına gerçekten imzamı atarım.

Sadece benim merak ettiğim: her iki hat da tamamlandığında bunların toplam maliyetleri ne olacak? Sadece inşaat ihalesinin maliyetini bilmek yetmiyor; setlerin de ayrıca maliyeti var ve muhtemelen ihale dışında bırakılmış bazı işlerin (ne olabilecekleri şu an aklıma gelmiyor ama mutlaka vardır/olacaktır ya da çıkacaktır...)maliyetleri. Anlamlı olması için de (€) ya da (US$) bazında...

Konuyu ve olası yolcu potansiyelini de boşu boşuna AHL ile ya da M1a ile mukayese etmeyelim.

İstanbul Havalimanı Kompleksinin bu daha "bebe" günleri. Tüm proje tamamlanabilirse buradaki çeşitli tesislerde, havayolu personeli dahil, en az 150.000 kişinin çalışacağını düşünüyorum. Eğer Türkiye Cumhuriyeti Devleti gümrük uygulamalarında şu anda başlattığı saçmalıkları devam ettirmez ve geri alırsa (kişisel küçük çaplı ithalatlara yeniden birtakım muafiyetler tanınması, bunların işlemlerinin hızlandırılması gibi...) IGA'ya tahsis edilen bu 76.5 km2'lik alan dahi yetişmeyeceğinden, bölgenin canibinde yeni lojistik tesislerin kurulması olasıdır. Örneğin neden Amazon ya da AliExpress gibi perakende satış devleri gelmesin; buradan sadece" Türkiye'ye değil civar ülkelere de satış yapmasınlar. Bunlar Devlet'e sıfır vergi dahi verseler, istihdamı arttırmakta faydalı olmayacak mı?

Şu anda İhsaniye'de bir istasyon olacağını biliyoruz. Keza İhsaniye aynı zamanda bu hattın depo sahası da olacak (Halkalı'ya kadar olacak bölümün mü, yoksa daha azının mı -- bilemiyorum). Fakat İhsaniye çok küçük bir yerleşim; olağan durumlarda buraya metro istasyonu yapılması söz konusu dahi olamaz. Ancak İhsaniye IGA'ya tahsis edilen arazinin tam sınırında. Sınırın öte tarafında doğu/batı yönündeki tek pist yapılacak ama arada kalan arazide büyük bir Fuar ve Gösteri Merkezi inşası da planlanıyor. Yani, AHL yakınındaki İstanbul Fuar, DTM ve CNR'nin belki daha büyüğü. İşletmesine de Alman'ların bu konudaki uluslararası Fuarcılık Şirketi HannoverMesse talip imiş (ki bu taa en başlardan beri telaffuz ediliyordu...).

HannoverMesse öyle bir yerde, ayda bir fuar tertiplemez; en azından yazın sıcak 3 ayını saymazsak yılın kalan 9 ayında 10-15 gün arayla fuarlar organize eder. İhsaniye metro istasyonundan da mekik servislerle buraya ziyaretçi taşınır. Buyrun size M11 metrosu için bir yolcu potansiyeli daha. (Haliyle Fuar Merkezi'nin inşaatının da ortaya çıkması lazım: ben bugünden sonra en erken 6 yıl derim; o güne kadar Beylikdüzü Tüyap idare ettiğince eder; ondan sonra kepenk kapatmama savaşı vermeye başlar... Beylikdüzü Tüyap'a metrobüsle mi, burada yapılacak Fuar Merkesine M11 ile mi gitmeyi tercih edersiniz?)

Havalimanı-3 olarak tanımlanan istasyonun uçak yolcusu, onları karşılamaya ya da uğurlamaya geleceklerle hiç bağlantısı yok... Ancak mevcut 2 pist arasında ve bu iki pistin güney (karayoluna bakan) bölümünde kaç tane tesis inşa edilmiş ve edilecek, hiç biliyor musunuz? Burada çalışanların sayısı muhtemelen Terminal'de çalışacakların sayısı kadar olacak. Ayrıca gümrükleme işleri iöçin pek çok gelen gideni olacak, aynı bölgenin! Ve de vardiyalı çalışacaklar!... Bu çalışan, gelen/gidecek nüfusu, sayı olarak, AHL'de benzer durumda olanlarla mukayese bile edemezsiniz: en azından 1:3 olacaktır. Bunların bir de servisleri kısıtlanırsa buyrun size katmerli bir metro yolcu potansiyeli daha!...Ve bu bölge, etlisi sütlüsüyle önümüzdeki 2, bilemediniz 3 yıl sonuna kadar tamamen yerleşmiş olmak zorunda!

Bu açılardan bakarsanız, olayı şimdiden küçümsemek yerine önemsemek daha mantıklı olacaktır!

Hatta, bendeniz "acaba Halkalı-Havalimanı etabı öne alınmış olsaydı daha mı etkin olurdu?" diye dahi düşünüyorum. Havalimanı'da en azından çalışacak ve Göktürk'te oturacak bin kişi olacaksa, Arnavutköy'de ouracak on bin kişi olacaktır!

Ha, tren (ya da YHT) konusunda da M.K. İyonya'ya tamamen katılıyorum. Bugün THY'nın IST'dan ESB'ya saat başı uçak kaldırması (ve bu hatta tekel olmayı sürdürmesi...) israftır. İstanbul ile Ankara arasında bu yolu gerçekten 3 saatte alacak ve Avrupa yakasından saat başı kalkacak YHT çalıştırılabilse, bu israfa da gerek kalmazdı!


Mehmet Kasım İyonya
1 hafta önce - Çrş 11 Eyl 2019, 14:06

Alıntı:
İstanbul Havalimanı Kompleksinin bu daha "bebe" günleri. Tüm proje tamamlanabilirse buradaki çeşitli tesislerde, havayolu personeli dahil, en az 150.000 kişinin çalışacağını düşünüyorum. Eğer Türkiye Cumhuriyeti Devleti gümrük uygulamalarında şu anda başlattığı saçmalıkları devam ettirmez ve geri alırsa (kişisel küçük çaplı ithalatlara yeniden birtakım muafiyetler tanınması, bunların işlemlerinin hızlandırılması gibi...) IGA'ya tahsis edilen bu 76.5 km2'lik alan dahi yetişmeyeceğinden, bölgenin canibinde yeni lojistik tesislerin kurulması olasıdır. Örneğin neden Amazon ya da AliExpress gibi perakende satış devleri gelmesin; buradan sadece" Türkiye'ye değil civar ülkelere de satış yapmasınlar. Bunlar Devlet'e sıfır vergi dahi verseler, istihdamı arttırmakta faydalı olmayacak mı?


Peki bu 150.000 çalışanın kaçının metroyla taşınacağını tahmin ediyorsunuz?

Havalimanının diğer etapları ne zaman tamamlanacak bu arada? Son durum nedir? İnşaat başladı mı? İhale mi var? Nedir? Kaç sene sürer? Ne zaman açılır? 2023 mü? 2029 mu?



mafakyanc

1 hafta önce - Çrş 11 Eyl 2019, 17:53

Bu 150.000 olarak tahmin ettiğim çalışanın ortalama 2.5 vardiyada çalışacağını varsayarsak, "proje tamamlandığında" her vardiyada 60.000 kişi çalışıyor olacaktır. Yolcu dışında gelip gidecekleri de günde 20.000 kişi olarak düşünelim (cumartesi-pazar günleri bu rakam olağan gümrükleme işlemleri yapılmadığından biraz azalacaktır...). Şimdi bir bilinmeyen metronun 18 saat mi, 24 saat mi çalıştırılacağı...

Havalimanı projesi tarafına gelinirse, burada 2. ve ötesi etaplar için şimdiden "tutacak" tahminde bulunmak çok zor. Sadece IGA'nın finansman pozisyonuyla da bağımlı değil; mevcut tesislerin ne zaman yoğunlaşıp darboğaza girilmeye başlanmasıyla da ilgili. Yolcu sayısına bakıp da bir sonuç çıkarmaya çalışırsak (eksik bir analiz olsa dahi), 1. işletme yılı sayılan 2019 çok da olumlu sonuç vermeyecek gibi. 2019 sonu itibariyle AHL + (Yeni) IST yolcu toplamı 2018 sonu (çok ağırlıklı) AHL rakamına eş çıkacağa benziyor! Özellikle iç hatlarda ciddi oranlı düşüş, kısmen de Sabiha Gökçen Havalimanına yolcu kaçışı var... Dış Hatlardaki artış sevindirici gözüküyor ama bunlar daha derin analiz gerektiren konular; burada bu işlere bulaşmayalım. (Havalimanı'nın başlığında ben daha sonra bir miktar bulaşacağım ancak eldeki kamuyla paylaşılan veriler maalesef derin analiz yapmaya hiç yaramıyor!... ) Ülkenin ekonomik durumunu da dikkate alırsak, gelecek 3-4 yıl boyunca toplam yolcuda, ardışıl olarak yıllık %3-4 arası büyümeler bana göre "ilaç gibi" gelecek...

Hesapta 4. faz 2028'de bitirilmiş olacak şeklinde sunumlar varsa da ben buna pek itibar edemiyorum. En iyimserlikle 2030 sonu diyorum...

Havalimanı Projesinde yapılacak yeni bir ihale yok. Herşey tek bir ihaleyle 2013 başlarında yapılan ihale (YİD=Yap İşlet Devret, tarzı bir ihale ve sözleşmesi) sonucu IGA'ya 76.5 km2'lik bir araziyle "teslim edildi". Sözleşme kapsamında yer alan tüm alt ve üst yapı tesisleri inşaatı ve bunların zamanlamasından IGA tek başına surumlu. Haliyle de onlar çeşitli kapsamdaki işleri alt taşeronlara ihale etmekteler. YİD olması nedeniyle UAB Bütçesinde, raylı sistemler dışında burayla ilgili hiçbir kalem ve tahsisat göremezsiniz.


mus7y123

1 hafta önce - Çrş 11 Eyl 2019, 19:11
Iç hatlar da yolcu potansiyeli


45 dakika uçak yolculuğuna, üzerine 30 dakika taksi süresi arti içerden 1000lerce metre milleti yurutursen, Sabiha hep tercih olacaktır. Avrupa yakasında oturan bile Sabiha ya gidiyor artık



mafakyanc

1 hafta önce - Çrş 11 Eyl 2019, 19:47

Farkındaysanız, başlık konusundan sapıyoruz! Ben de gaza gelip buna katkıda bulunuyorum...

Bu konuları İstanbul Havalimanı başlığında tartışsak daha şık olacaktır!


Mehmet Kasım İyonya
1 hafta önce - Prş 12 Eyl 2019, 11:35
ÖNCELİK SIRASI


Alıntı:
Hesapta 4. faz 2028'de bitirilmiş olacak şeklinde sunumlar varsa da ben buna pek itibar edemiyorum. En iyimserlikle 2030 sonu diyorum...



2030 için yatırım yapmak doğru. Ancak şu anda acil bekleyen yerler var. Ör. Metrobüsün metroya çevrilmesi gerekiyor. 1 milyon yolcu garanti. Hal böyleyken 2030 için belli olmayan bir yolcu sayısına göre metro yapmak yerine, şu anda acil olan ve yolcu sayısı garanti olan yerlere kaynak ayırmak daha doğru olur diye düşünüyorum. Vatandaş metrobüste tıklım tıkış giderken, siz kalkıp ormanlara hitap eden bir metro için 2.5 milyar kaynak ayırırsanız bu yanlış olur. Halkalı bölümüyle birlikte ayrılan kaynak 3'ü geçiyor. Öncelikleri iyi belirlemek gerekir. Aynı şekilde SAW Metrosu daha önce başlamasına rağmen, uyumaya bırakılması da haksızlık olur. Özellikle SAW'dan buraya yönlendirmek yanlıştır. Eğer 3 milyar kaynak ayıracak kadar bütçeniz varsa, bu bütçeyi doğru yerlere, acil yerlere kanalize etmeniz gerekir. Sincaplara hitap edecek bir metroya değil. Dahası havalimanına yolcu kasmak da yanlış, hızlı treni adam gibi yapıp, yolcuyu uçağa değil hızlı trene yönlendirmemiz gerekir. Ankara-İstanbul hızlı trenle 2.5-3 saatte gidilebilecek şekilde yapılabilseydi bu kadar dev havalimanına gerek kalmazdı.



mafakyanc

1 hafta önce - Prş 12 Eyl 2019, 12:39

@ Sn. M.Kasım İyonya :

Bu "ormana hitap eden metro" benzetmesiyle konuya haksızlık yapıyorsunuz, bana göre!... Sonuçta bu metro hattı (Yeni) Havalimanına hitap edecek ağırlıklı olarak: ama yolcuya, ama burada çalışanlara.

Biraz realist olalım: Bu (Yeni) İstanbul Havalimanı aleyhte belirtilen birtakım nedenlere ve faktörlere rağmen yapıldı mı? Yapıldı! Geri gidilecek, buraya kilit vurulacak bir seçenek var mı? Bana ve çoğunluğa göre HAYIR!

Artık kibar tabirle "dikilmiş elbisenin provası olmaz!". Bu nedenle de bu metro hattı şu andaki ve bundan sonraki 3-5 yılın potansiyeline göre "cılız" kalsa bile yapılıp işetime açılmaya mahkumdur. Hatta ister istemez Gayrettepe etabından en az 2 yıl sonra devreye alınabilecek Halkalı etabına öncelik verilmesi daha da doğru olacaktı ama UAB bu konuda yine ileri görüşlü olamadı.

Tamam, ben de kabul ediyorum ki İstanbul'un sorunları büyük, ulaşım sorunları bunca yapılana rağmen çook yetersiz. Ama şu anda oldukça çağdışı manzaralı haliyle işleyen bir metrobüs hattı varken (işlerken), bunun altına aynı uzun güzergahta bir metro çalışmasına başlanması olanaksız; maddi açılardan. Böyle bir projenin bedeli (isterseniz sadece Avrupa yakasını dikkate alalım), nasıl olsa Gayrettepe - Halkalı arasındaki M11 hattının tüm bedelini kesinlikle katlayacaktır. Buna şu anda ne İBB, ne de UAB bütçe ayırabilecek durumda mıdır? Korkarım ki, hayır! Üstelik E5 altından gideceği için inşaatında, istasyon giriş çıkışlarında, setlerin depo sahalarının bulunmasında, bunları da bir yana koydum sadece tünel kazımındaki hafriyatı boşaltmak için zorunlu şaft noktalarının yeri ve açılımında, TBM'leri yer altına indirmek/çıkarmak için yine zorunlu şaftların açılmasında çok muhtemeldir ki bizim oturduğumuz yerimizden hesaplayamadığımız başka olumsuzluklar da çıkacaktır.

Hiç değilse, eldeki kısıtlı maddi imkanlarla bu Havalimanı metro hatları bitirilsin de ele güne daha az rezil olunsun. (Bakın YHT hattından bahis bile açmıyorum!... O hat için (inşası ve hizmete alınması bağlamında...): kim öle, kim kala!)

Alıntı:
Ankara-İstanbul hızlı trenle 2.5-3 saatte gidilebilecek şekilde yapılabilseydi bu kadar dev havalimanına gerek kalmazdı.


Konu başlığı dışına çıkıyoruz ama burada da yanılıyorsunuz...Eğer Ankara-İstanbul arasını 2.5-3 saatte alacak "adam gibi bir YHT" yapılmış ve işletime"açılmış olsaydı, THY'nın (Yeni) İstanbul Havalimanından neredeyse jer saat başı IST-ESB seferlerinin hepsini yapmaya ihtiyaç kalmazdı. Varsayalım şu anda TK, IST-ESB arası günde 15 karşılıklı sefer yapmakta; bu sayı ancak 8-9 karşılıklı sefere düşerdi ve keza belki yapılan seferlerin bazılarının doluluk oranı düşerdi. Bu 8-9 sefer da yurtdışı bağlantılı uçuşlar için gerekli oluyor, zaten. Yani Yeni Havalimanından günde 12-14 sefer eksik olurdu. Şu anda bu havalimanında günde kaç uçak hareketi yapılıyor; inceleme şansınız oldu mu? ("AHL'nı da devrede bırakacak şekilde bir 3. Havalimanı yapılsaydı" tartışmalarının burası ne yeri, ne de zamanı -- o konuya hiç bulaşmayalım!)


Mehmet Kasım İyonya
6 gün önce - Prş 12 Eyl 2019, 16:36

Alıntı:
Tamam, ben de kabul ediyorum ki İstanbul'un sorunları büyük, ulaşım sorunları bunca yapılana rağmen çook yetersiz. Ama şu anda oldukça çağdışı manzaralı haliyle işleyen bir metrobüs hattı varken (işlerken), bunun altına aynı uzun güzergahta bir metro çalışmasına başlanması olanaksız; maddi açılardan. Böyle bir projenin bedeli (isterseniz sadece Avrupa yakasını dikkate alalım), nasıl olsa Gayrettepe - Halkalı arasındaki M11 hattının tüm bedelini kesinlikle katlayacaktır. Buna şu anda ne İBB, ne de UAB bütçe ayırabilecek durumda mıdır? Korkarım ki, hayır! Üstelik E5 altından gideceği için inşaatında, istasyon giriş çıkışlarında, setlerin depo sahalarının bulunmasında, bunları da bir yana koydum sadece tünel kazımındaki hafriyatı boşaltmak için zorunlu şaft noktalarının yeri ve açılımında, TBM'leri yer altına indirmek/çıkarmak için yine zorunlu şaftların açılmasında çok muhtemeldir ki bizim oturduğumuz yerimizden hesaplayamadığımız başka olumsuzluklar da çıkacaktır.


Sayın Afak Abi,


Havalimanı Metroları için toplamda 70 km'ye yakın metro için bu yıl bütçesinden 3 milyar TL'ye yakın öz kaynak ayrılırken, Söğütlüçeşme-İncirli Metrosu'na neden kaynak ayrılamıyor acaba? O parayı bu metroya ayırmak gerekmez miydi? Daha acil ve daha yoğun yerleşim ve iş merkezlerinden geçiyor. Öncelikli olarak ele alınması gereken bir aks. E-5'in 500 ila 1.000 m kuzeyinden, iç kısımlardan, mahalle içinden gidecek şekilde yapılır. İlla ki e-5'in tam sıfır altından yapılmaz. Zaten projelerde bazı istasyonlar e5'in dışında. Ör. Ortaköy-Bebek ve Küçüksu'dan geçiyor. Diğer istasyonları da mesela Topkapı değil de Maltepe'den geçer, Davutpaşa, Güngören, Haznedar gibi yoğun yerlerden geçer. Halk rahat eder.


mafakyanc

6 gün önce - Prş 12 Eyl 2019, 18:34

Sorunuzun cevabı basit: Havalimanı zaten çok sancılı bir şekilde açıldı. Burası yeri değil ama geleceği konusunda acaip acaip dedikodular dolanmakta!... Devlet burayı YİD'le kısa sürede kotardı ama kendi gaflet ve ataletini yenemeyip buraya raylı sistemle ulaşımın inşaatını çok ama çok geç başlattı. Havalimanı ihalesinin hemen ardından metro etüd ve projesi de gelmeliydi (üstelik Haalkalı - Gayrettepe hattı, komple olarak!). "Dünyanın en büyük Havalimanı" tatavası altında aslında "Dünyanın tek çatı altındaki en büyük terminale sahip Havalimanını" kendi mantığına göre "ay yüzeyindeki kraterler benzeri bir coğrafyada "bedavaya" inşa ettirip üste bir de para alınacağını gururla ifade eden vizyoner idarecilerimiz (!!!), şimdi yumurta kapıya sıkıştığı için "raylı sistem ulaşımı henüz olmayan bu dünyanın (en büyük demeyelim de) sayılı büyük havalimanının bu alandaki ciddi eksikliğini yüzlerini kızartmadan pişkince gidermeye çalışıyorlar. Olay budur! (Yani "itibardan tasarruf olmaz"ın bir değişik versiyonu...)

Konuya biraz bu yönüyle bakınız; biraz daha empati yapınız. Şu anda kötünün iyisini seçmek/kabullenmek dönemindeyiz.

Bu nedenle İstanbul'un başka metro projelerine, bu ekonomik darboğazda (kendileri kabul etse de, etmese de Devlet'in iflasın eşiğine getirilmiş mevcut halinde...) büyük bütçeler ayrılmasını beklemek naiflik olacaktır! Artık IBB'nin elindeki projeler ne kadar gedik kapatabilecekse. DEvlet, sıfırı tüketmiş vaziyetlerde! (maalesef).

Ben, kendi adıma konuşuyorum: Realist bir insanım. Belli aşamalardan sonra yapılan edilenleriher yönüyle takdir edemesem de belli noktalarda kabullenirim. Yeter ki bunlarda işletme ve güvenlikte sorunları çıkmasın.



sayfa 370
ANA SAYFA -> ULAŞIM