Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
emrenmert

4 ay önce - Pts 12 Ağu 2019, 02:06
İstanbul raylı sistemlerinin 150 yıllık kronolojisi (1869-2019)


1869
* Macaristan ve Avusturya'dan katanalar ve tramvay araçları getirildi
* İlk atlı tramvay seferleri başlatıldı
* Tünel (Beyoğlu-Karaköy füniküleri) inşa edilmesi için sözleşme imzalandı

1870
* Konstantin Karapano tarafından, Dersaadet Tramvay şirketi kuruldu
* Tünel inşaatı ve işletmesi için Fransız sermayeli bir şirket kuruldu
* Tünel inşaatı için istimlak başladı

1871
* Tünel inşaatı başladı.
* Azapkapı-Beşiktaş, Azapkapı-Aksaray, Yedikule-Aksaray ve Aksaray-Topkapı güzergahlarında atlı tramvay seferleri başladı
* Eminönü-Aksaray tramvay hattı hizmete girdi.
* Sirkeci-Halkalı banliyö tren hattı hizmete girdi

1872
* Kabataş-Ortaköy tramvay hattı hizmete girdi.
* Haydarpaşa-Pendik demiryolunda banliyö treni seferleri başladı
* Fransız Tünel şirketi, İngilizlere satıldı

1873
* Edirnekapı-Eminönü tramvay hattında seferler başladı.

1875
* Tünel'de ilk seferler başladı.

1880
* Tramvaylarda halkın istediği yerde inmesi uygulamasından vazgeçilerek, duraklar oluşturuldu

1883
* Tepebaşı ve İstiklal Caddeleri'nde atlı tramvay seferleri başladı.

1884
* Tünel ve tramvay işletme şirketlerinin imtiyaz süreleri uzatıldı

1902
* Tünel ve tramvay şirketleri, İstanbul için metro tasarıları hazırladı

1904
* Tünel işletmesi, Dersaadet Tramvay Şirketi'ne devredildi

1908
* Haydarpaşa-Pendik banliyö treni seferleri Gebze'ye uzatıldı

1909
* Beşiktaş tramvay deposu açıldı.

1911
* Aksaray tramvay deposu açıldı.
* İngiliz sermayeli tramvay ve tünel şirketi tasfiye edildi ve yerine çok uluslu bir şirket kuruldu

1912
* Tünel'in Karaköy istasyonunun üzerine Metro Han binasının inşaatına başlandı
* Eminönü-Ortaköy tramvay hattı hizmete girdi
* Balkan Harbi'nin patlak vermesi üzerine, tramvay şirketine ait atlar Osmanlı ordusu tarafından 30.000 TL'ye satın alındı. Bu olay üzerine, bir yıl boyunca hiçbir tramvay seferi yapılamadı

1913
* Şişli tramvay deposu açıldı.

1914
* Tüm tramvay hatları elektriklendirildi ve elektrikli vagonlar seferlere başladı.
* Şişli'ye tramvay seferleri başladı.
* Birinci Dünya Savaşı başlayınca, tramvay seferleri bir yıllığına durduruldu.

1915
* Anadolu Yakası'na tramvay hatları döşenmesi kararı alındı

1916
* Tüm tramvay hatlarında abonman uygulaması başladı

1924
* Tramvay hatlarında perde uygulaması kaldırıldı ve kadınlarla erkelerin bir arada seyahat etmelerine izin verildi
* Öğrencilere yapılması gereken yasal indirimleri uygulamamakta direnen Dersaadet Tramvay Şirketi yetkilileri ile Tıbbiye öğrencileri arasında arbede çıktı

1926
* Dersaadet Tramvay Şirketi, tarafından otobüs ve taksi seferleri de başlatıldı

1927
* Tramvay hangarı olarak kullanılan Bağlarbaşı deposu, otobüs garajına dönüştürüldü

1928
* Anadolu Yakası'nın ilk tramvay hattı, Üsküdar-Kısıklı arasında seferlerine başladı

1929
* Üsküdar-Haydarpaşa tramvay hattında seferler başladı

1930
* Üsküdar-Kadıköy, Kadıköy-Haydarpaşa ve Kadıköy-Moda hatlarında seferler başladı

1932
* Dersaadet Tramvay Şirketince, ilk yazılı ücret ve sefer tarifesi yayınlandı

1933
* Kadıköy-Bostancı tramvay hattı hizmete girdi

1936
* Tramvay araçları yenilendi; yeni araçlar Şişli-Tünel, Şişli-Beyazıt ve Fatih-Harbiye hatlarında işlemeye başladı

1938
* İstanbul'da toplu taşıma işini gerçekleştirilecek milli bir kuruluş oluşturuldu: İstanbul Elektrik, Tramvay ve Tünel İşletmeleri

1939
* Dersaadet Tramvay Şirketi, TC Hükumeti tarafından satın alınarak İETT'ye devredildi
* Dersaadet Tramvay Şirketi'nin işlettiği otobüs ve taksi seferleri İETT tarafından yapılmaya başlandı

1940
* Taksi işletmeleri özelleştirildi

1941
* Kabloların eskimesi sebebiyle Tünel seferleri iptal edildi, 4 ay sonra Amerika'dan gelen kabloların takılmasıyla beraber seferler yeniden başladı

1945
* Tünel'in kabloları tekrar yenilendi.
* Anadolu Yakası'nda tramvay işletmeciliği yapan Üsküdar Halk Tramvayları Şirketi, otobüs seferlerine de başladı

1946
* Şişli İETT garajı hizmete girdi.

1951
* Paris Ulaşım İşletmeleri, İstanbul için ilk Ulaşım ve Trafik Ana Planı'nı hazırladı; plan Bayındırlık Bakanlığı tarafından onaylandı

1954
* İETT, İstanbul Belediyesi'ne bağlandı.
* Haliç'in kuzeyindeki tramvay hatlarının bir kısmı iptal edildi.

1955
* Üsküdar Halk Tramvayları şirketi, İETT tarafından satın alındı.
* TCDD tarafından işletilen Halkalı-Sirkeci banliyö treni hattında elektrikli trenler hizmete girdi

1958
* Topkapı İETT otobüs garajı hizmete girdi

1959
* Levent İETT otobüs garajı hizmete girdi

1961
* İstanbul'daki ilk troleybüs seferleri, Eminönü-Topkapı arasında hizmete girdi
* Avrupa Yakası'ndaki tüm tramvay seferleri iptal edildi ve ray söküm işlerine başlandı

1962
* Tünel-Şişli ve Kurtuluş-Tünel troleybüs seferleri başladı
* Maçka-Tünel troleybüs seferleri başladı
* Levent-Tünel ve Levent-Yenikapı troleybüs seferleri başladı

1963
* Levent-Karaköy troleybüs seferleri başladı
* Bebek-Eminönü troleybüs seferleri başladı

1966
* İETT Matbaası kuruldu ve İETT, kendi biletlerini basmaya başladı
* Anadolu Yakası'ndaki tüm tramvay seferleri iptal edildi ve ray söküm işlerine başlandı

1967
* Kadıköy'ün Kuşdili Caddesi'nde "İETT Taşıt Müzesi" kuruldu

1968
* TBMM'de çıkarılan 1005 sayılı kanunla tüm gazilerin, toplu taşıma hizmetlerinde ücretsiz olarak yararlanmalarına başlandı
* Modernizasyon ve elektrifikasyon çalışmalarının yapılabilmesi için Tünel seferleri iptal edildi

1969
* Haydarpaşa-Gebze demiryolunda elektrikli banliyö trenleri sefere başladı

1971
* Elektrikili Tünel seferleri başladı

1979
* İETT, İstanbul'un ikinci ulaşım planı için Boğaziçi Üniversitesi ile sözleşme imzalandı

1981
* Boğaziçi Üniversitesi'nin hazırladığı Ulaşım Ana Planı tamamlandı

1982
* Kuşdili'ndeki İETT Taşıt Müzesi kapatıldı, müzedeki tramvay ve otobüsler Avcılar'daki İETT Kampı'na gönderildi
* İstanbul Ulaşım ve Trafik Ana Planı, DPT tarafından onaylanarak yürürlüğe girdi

1983
* İETT Genel Müdürlüğü, Karaköy'deki Metrohan binasına taşındı.

1984
* Troleybüs seferleri durduruldu ve tüm troleybüsler İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne satıldı
* İstanbul metro planlarının güncellenmesi işine başlandı

1985
* İstanbul metro projelerinin yenilenmesi işi tamamlandı ve Aksaray-Esenler metro inşaatı ihale edildi

1986
* Aksaray-Esenler metro inşaatı başladı

1988
* İstanbul'daki raylı sistemlerinin işletmesinin İETT'den alınmasına, yeni bir şirket kurularak bu şirkete devredilmesine karar verildi. Şirketin adı İSTANBUL ULAŞIM AŞ olarak belirlendi

1989
* Aksaray-Esenler metro hattında seferler başladı

1990
* Suriçindeki tercihli yol uygulamasından vazgeçildi.
* İstiklal Caddesi motorlu araç trafiğine kapatıldı.
* Eski tramvayların çalışacağı, Tünel-Taksim nostaljik hattı hizmete girdi.
* Suriçinde modern tramvay hattı inşaatı başladı.

1991
* Aksaray-Kocatepe metro hattının Merter üzerinden Atatürk Havalimanı'na uzatılması için çalışmalar başladı

1992
* Modern tramvay, Aksaray-Beyazıt arasında çalışmaya başladı.
* Modern tramvay hattı Sirkeci'ye uzatıldı.
* Taksim-Levent metro hattının temeli atıldı.
* Maçka-Taşkışla teleferiğinin inşaatı başladı.

1993
* Modern tramvay hattı batıda Topkapı'ya uzatıldı.

1994
* Maçka-Taşkışla teleferiği hizmete girdi.
* Modern tramvay hattı batıda Zeytinburnu'na uzatıldı.
* Hafif metro hattı, İncirli'ye kadar uzatıldı.

1995
* Hafif metro hattında Şirinevler ve Yenibosna istasyonları hizmete girdi.
* Bayrampaşa otogarı hizmete girdi.

1996
* Modern tramvay hattında Eminönü istasyonu hizmete girdi.
* Taksim-Levent metro hattı için araç alım sözleşmesi imzalandı.

1999
* Hafif metro hattında Bahçelievler istasyonu hizmete girdi.
* Taksim-4. Levent metrosunun, güneyde Yenikapı'ya uzatılması işine başlandı.

2000
* Taksim-Levent metro hattı hizmete girdi.
* Hafif metro hattında Aksaray-Yenikapı etabının inşaatına başlandı.

2001
* Taksim-Levent metro hattı, 4. Levent'e uzatıldı.
* Otogar-Bağcılar hafif metro hattının inşaatına başlandı.

2002
* Kabataş-Taksim füniküler hattının temeli atıldı.
* Aksaray-Yenibosna metro hattı, Atatürk Havalimanı'na uzatıldı.

2003
* Kadıköy-Moda nostaljik tramvay hattı hizmete girdi.
* Yeni modern tramvay hatlarının inşaatına başlandı: Vezneciler-Sultançiftliği ve Zeytinburnu-Bağcılar

2004
* Zeytinburnu-Eminönü hattına yeni araçlar alındı ve hafif metro hattına ait araçlar, tramvay hattından çekildi.
* Bağcılar-Başakşehir metro hattının inşaatı başladı.
* Eyüp-Pierre Loti teleferiğinin inşaatı başladı.

2005
* Zeytinburnu-Eminönü hattı, Fındıklı'ya uzatıldı.
* Eyüp-Pierre Loti teleferiği hizmete girdi.
* Vezneciler-Sultançiftliği tramvay hattının projesi değiştirildi ve Edirnekapı-Habibler olarak yenilendi.
* Kadıköy-Kartal metro hattının inşaatı başladı.
* Marmaray hattının ilk etabı olan boğaz geçişi kısmının inşaatına başlandı.

2006
* Taksim-4. Levent metro hattının Sarıyer'e uzatılması işine başlandı.
* Zeytinburnu-Bağcılar tramvay hattı hizmete girdi.

2007
* Edirnekapı-Habibler tramvay hattı hizmete girdi.
* Edirnekapı-Habibler tramvay hattının Topkapı'ya uzatılması işine başlandı.
* Metro ve tramvay hatlarına kod numarası verildi.

2009
* Taksim-4. Levent metro hattı, İTÜ'ye kadar uzatıldı.
* Topkapı-Habibler tramvay hattı hizmete girdi.
* Haliç metro köprüsünün inşaatına başlandı.
* Kadıköy-Kartal metrosunun inşaatı Tavşantepe'ye uzandı.
* İstanbul'un yeni ulaşım planı için İBB, UBAK ve JICA tarafından ortaklaşa çalışmalar başlatıldı.

2010
* Taksim-İTÜ metro hattı (M2), Darüşşafaka'ya kadar uzatıldı.

2011
* Zeytinburnu-Bağcılar tramvay hattı ile Zeytinburnu-Kabataş tramvay hattı birleştirildi.
* M2 metro hattında Hacıosman istasyonu hizmete girdi.
* İstanbul'un yeni ulaşım planı; İBB, Ulaştırms Bakanlığı ve Kalkınma Bakanlığı tarafından onaylanarak yürürlüğe girdi.

2012
* Üsküdar-Çekmeköy metro hattının (M5) inşaatı başladı.
* Kadıköy-Kartal metro hattı (M4) hizmete girdi.
* Levent-Boğaziçi Üniversitesi metro hattının (M6) inşaatı başladı.

2013
* Aksaray-Kirazlı hafif metro hattı (M1b) hizmete girdi.
* Kirazlı-Başakşehir metro hattı (M3) hizmete girdi.
* Banliyö treni hatlarının modernizasyonu ve tüp geçide bağlanması için Halkalı-Kazlıçeşme ve Haydarpaşa-Gebze hatlarında seferler durduruldu, ray söküm işlemlerine başlandı.
* Marmaray projesinin 1. etabı olan Ayrılıkçeşmesi-Kazlıçeşme hattında seferler başladı.

2014
* M2 metro hattı Taksim-Yenikapı etabı hizmete girdi.
* M1b metro hattında Bağcılar-Halkalı etabının inşaatına başlandı.
* Kabataş-Esenyurt metro (M7) inşaatı başladı.
* Halkalı-Gayrettepe metro hattının (M11) inşaatı başladı.

2015
* M3 hattının ikinci etabı olan Kirazlı-Bakırköy metro hattının inşaatı başladı.
* Ataköy-İkitelli metro hattının (M9) inşaatı başladı.
* M6 metro hattı hizmere girdi.
* Bostancı-Dudullu metro hattının (M8) inşaatı başladı.
* M4 metro hattı, Tavşantepe'ye uzatıldı.
* Göztepe-Ümraniye metro hattının (M12) inşaatı başladı.

2016
* Eminönü-Alibeyköy tramvay hattının (T5) inşaatı başladı.
* M4 metro hattının üçüncü etabı olan Tavşantepe-Sabiha Gökçen hattının inşaatına başlandı.

2017
* Aşiyan-Hisarüstü füniküler hattının inşaatı başladı.
* M1b, M3, M9, M12 ve M4 3. etap inşaatları, ekonomik gerekçelerle durduruldu.

2018
* Üsküdar-Çekmeköy metro hattı (M5) hizmete girdi.
* M3 hattının Başakşehir-Kayaşehir etabının inşaatına başlandı.

2019
* Marmaray hattının 2. etabı hizmete girdi, Halkalı-Gebze banliyö treni seferleri başladı.


Doğukan Kahraman
4 ay önce - Pts 12 Ağu 2019, 02:25

Kardeşim sen işsiz misin acaba? Hep aynı konuları açarak siteyi sıkıcı hale getiriyorsun. Şu güzel bayram tatilinde burayı bırakıp, iyi vakitler geçirebilirsin en azından.



emrenmert

4 ay önce - Pts 12 Ağu 2019, 03:09

Bununla ilgili dağınık birkaç mesaj atmıştım, ama tek başlık altında derli toplu bir hale getirmek istedim.

mahmut11
4 ay önce - Pts 12 Ağu 2019, 03:17

Tek kaynak olması iyi bence. Teşekkürler

Tevfik Metin Tanöven

4 ay önce - Pts 12 Ağu 2019, 14:34

Emren İETT otobüslerinin İstanbul raylı sistemlerinin kronolojisiyle ilgisi ne . Otobüs garajlarının açılış tarihlerini zaten yanlış yazmışsın . 28.07.2005 tarihinde formumuzun duayenlerinden Akın Kurtoğlu beyin açmış olduğu İETT Otobüs Garajları - Bilgi ve Fotoğraflar başlığına bir göz atıp doğru bilgileri öğren ve yalan yanlış bilgi paylaşma . Topkapı garajı 1955 Levend deposu 1956 açıldı . Topkapı garajının 1958 de Levend garajının 1959 da açıldığına dair yanlış bilgileri nerden buldun . Sitemize yakıştıramadım diye - puan veren arkadaş la puan şıkayeti diye - puan veren arkadaşlar sebebini açıklarmı . Eski duayen üyelerimiz bu siteyi bırakmakta son derece haklıymışlar .



En son Tevfik Metin Tanöven tarafından Sal 13 Ağu 2019, 07:56 tarihinde değiştirildi, toplamda 3 kere değiştirildi


dorad
4 ay önce - Pts 12 Ağu 2019, 14:54

Konunun adı İstanbul modern ulaşım kronolojisi olsa daha doğru olurmuş

Pendikli Eray
4 ay önce - Pts 12 Ağu 2019, 15:01

Metro İstanbul Gelecek Yıllar için Vizyon Haritası Umarım hepsi bir sorun olmadıkça inşa edilir.


(+)


Bu hatların hepsi bitteceği vakit tahminim yıl 2035 veya 2040 gibi olur.



Yakup

4 ay önce - Pts 12 Ağu 2019, 15:20

Böyle bir rayli sistemi en kisa zamanda biterse, Istanbul kalkinir…

emrenmert

4 ay önce - Pts 12 Ağu 2019, 17:34

Ben otobüsle ulaşımın raylı sistemlerin önüne geçmesini anlatmak için ilk büyük garajların açılışını yazdım.

matkap34
4 ay önce - Sal 13 Ağu 2019, 04:20

Devletin onlem almasi lazim sirketleri sanayiyi kaydirmak universite acmamak hatta cop ozel universiteleri kapatmak gibi suan 15 milyon ikamete gore nufus var 2040 da boyle bir olasi metro hattiyla bu nufus yine 15 milyon olmalii iste o zaman İstanbul dunyanin en cok imrenilen sehri olur



ANA SAYFA -> ULAŞIM