Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Prş 22 Şub 2007, 20:46
BUR » A2.10. Bursa ÖHO Hatları ve Otobüsleri Tarihçesi




Bu başlık altında, Bursa kentiçinde hizmet veren "Özel Halk Otobüsleri"nin (ÖHO) ilk hizmete girdiği yıldan başlayarak günümüze kadar olan gelişimlerini, ilk halk otobüslerimizi ve bu araçların toplutaşımacılığa katılmasıyla hatların genişlemesi, frekansların artması gibi konuları biriktireceğiz.

Akın KURTOĞLU


Cem Telgeren
14 yıl önce - Cum 23 Şub 2007, 19:06

Aslında Bursa'da halk otobüslerinin sefere başlamasıyla sefer sıklıklarında bir değişiklik olmadı.Bursa'da hat özelleştirmesi yapıldığı için önce özelleşecek hatlar ve bu hatlarda çalışacak otobüs sayısı tespit edilip ihaleye çıkılırdı.Hat ihalesini kazanan özel halk otobüs işletmecileri istenilen sayıda otobüsü sefere koyar koymaz BOİ özelleşen hattan otobüslerini hemen çekerdi.Bursa'da Özel Halk Otobüsleri sistemine geçişin tek nedeni o yıllarda zarar eden (1990 lı yııların sonu-2000 lerin başı) BOİ'nin çalıştığı hat sayısının azaltılması dolayısıyla günlük sefere çıkardığı otobüs sayısının azaltılamasıydı.Aslına bakılırsa bu hat özelleştirmeleri BOİ açısından olumlu sonuç verdi ve işletme kara geçmeye başladı.

Bursa'daki ilk hat özelleştirmesi 38 ve 39 numaralı Kuzey ve Doğu Garajları hatlarında olmuştu.Bu iki hattın ihalesini kazanan Halktur adlı şirket bu iki hatta ikisi yedek olmak üzere toplam 23 adet otobüs alarak işletmeye başladı.Bu 23 adet otobüs,MAN590,kısa ve uzun 302ler gibi aslında ekonomik ömrünü çoktan tamamlamış başka şehirlerden çıkma tadilat görmüş otobüslerdi.Hatta bunlarda 23 numaralı olanı İstanbul'un 1979 model İkaruslarından biriydi.(Yanılmıyorsam 1942 numaralı olanı).

38 ve 39 numaralı hatların özelleştirilmesinin gerçekleşmesinden sonra adeta otobüs hatlarında bir özelleştirme furyası başladı.Hemen hemen prestij hatları dışındaki tüm hatlar sırayla özelleştiriliyor ve Bursa adeta külüstür otobüs cenneti haline geliyordu.Tabi bu durum Bursalılardan tepki almaya başlamıştı.Sonuçta hatadan dönüldü ve 1999 yılında önce 38 ve 39 hatlarında çalışan 23 otobüs bugün de Burulaş bünyesinde çalışan BMC lerle değiştirildi.Sonradan yapılan ihalelerde de 0 otobüs şartı konuldu.Bursaray'ın seferlere başlamasıyla kaldırılan hatlarda çalışan eski model otobüslerden de böylece kurtulunmuş olundu.Bundan sonra özelleşen hatlara konulan BMC 217C ve Daewoo marka otobüsler halen seferlerine devam etmektedirler.

Aslında burada sorgulanması gereken şey Bursa'daki halk otobüsleri çalışma stratejisidir.Yani Bursa'daki gibi bir hatta sadece özel halk otobüsü ya da BOİ otobüsü çalışması mı daha yararlıdır yoksa İstanbul'da
olduğu gibi aynı hattı belediye ile Ö.H.O.'ların paylaşmasımı daha uygundur?Bu durumun tartışılıp bir karara varılması uygun olacaktır.


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Cmt 24 Şub 2007, 01:26

Bursa'da, ciddi anlamdaki İlk Halk Otobüsü uygulamasına geri dönerek, Terminal'in açıldığı yıllardan da daha gerilere giderek, ilk yıllardan itibaren tarihçeyi başlamakta fayda görüyorum.

Akın KURTOĞLU


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Cmt 24 Şub 2007, 22:44

Bursa kentiçinde toplutaşıma anlamında kabul gören ilk otobüsler, zannedersem şahsa ait vasıtalar (daha doğrusu minibüs/midibüs karışımı küçük araçlar)...



Akın KURTOĞLU


Cem Telgeren
14 yıl önce - Cmt 24 Şub 2007, 23:00

Alıntı:
Bursa kentiçinde toplutaşıma anlamında kabul gören ilk otobüsler, zannedersem şahsa ait vasıtalar


Yok ben bu kadar eskiyi hatırlamıyorum valla Şaka bir yana zaten Bursa'da toplu taşımacılık Özel sektör tarafından başlatılmış.Belediye'nin toplu taşımacılık işine el atması çok sonraları(1940 lı yılların başlarıydı sanırım)

Benim hatırladığım halk otobüsleri uygulaması 1996 yılında önceki mesajda bahsettiğim 38 ve 39 numaralı hatların özelleştirilmesiyle başladı.Terminal otobüsleri'nin seferlere başlama tarihi daha sonra olmalı.


Akın Kurtoğlu

14 yıl önce - Pzr 25 Şub 2007, 02:25

Temmuz 1996'da hizmete giren ilk 16 adet; "Bursa Büyükşehir Belediyesi - Halk Otobüsü"nün, ulaşabildiğim 12'sinin detayı:



Akın KURTOĞLU


Cem Telgeren
14 yıl önce - Pzr 25 Şub 2007, 23:54

Eksik kalanları da ben tamamlayayım bari.

03-MAN 590
05-MAN 590
06-MERCEDES 302
14-MERCEDES 302
17-MERCEDES 302
18-MERCEDES 302
19-MERCEDES 302
20-MERCEDES 302
21-MERCEDES 302
22-MERCEDES 302
23-İKARUS 260


Cem Telgeren
13 yıl önce - Pts 11 Hzr 2007, 00:54

Bursa Kent içinde çalışan halk otobüslerinin son durumlarının bir dökümünü yapsak fena olmayacak:

Marka                                     Adet                                     Filo Numara Aralığı

BMC 220 17B                         23 Adet                                    01-23     arası
BMC 220 17C                           5 Adet                                     443-447 arası
DAEWOO                                  6 Adet                                     460-465 arası
MERCEDES O302                 11 Adet        471-472-474-475-476-477-479-481-482-483-484
MERCEDES CONECTO              4 Adet                              470-473-478-480                    


Mert Kutay
13 yıl önce - Cmt 02 Şub 2008, 13:24

Alıntı:
MERCEDES O302 11 Adet 471-472-474-475-476-477-479-481-482-483-484
MERCEDES CONECTO 4 Adet 470-473-478-480


479 numaralı 302 markalı halk otobüsü de Conecto marka bir otobüsle değişmiş. Diğer 4 Conecto ile aynı renkteki (Mavi-yeşil-lacivert) bu otobüs yeni değil ama. İkinci el. Çünkü motoru yeni Conectolar gibi dikey değil yatay. Fotoğrafını çekip buraya gönderirirm

[zahmet etmeyin! - Mehmet Uysal - Cmt 02 Şub 2008 14:36 ]



ANA SAYFA -> ULAŞIM - Marmara