ziya güney
14 yıl önce - Pts 05 Şub 2007, 14:31
Çevre otoyolu başlığı altında daha önce yazmış olduğım aşağıdaki yazımın bu başlık altında da aynen geçerli olduğunu düşünerek aynen alıyorum..
ÇEVRE OTOYOLU ..
30 yıl içerisinde gerek yerel medyadaki yazılarımızda gerekse siyaset ve yerel yönetim zeminlerinde üzerinde en fazla durduğumuz konulardan birisi hiç şüphesiz devlet çevre yoludur.
Kentimizi ortadan bölerek geçen başta trafik yoğunluğu olmak üzere gürültü ve hava kirliliği vb. gibi ihmal edilemeyecek şehircilik ve çevre sorunlara yol açan İzmir-Ankara transit yolu yeni çevre yolunun devreye girmesi ile nihayet kent içinden transit geçen her türlü motorlu vasıtanın kent dışından geçmesi sağlanmış oldu..
Açılışı geçtiğimiz yıl sayın Başbakan tarafından yapılan ve başta kent merkezi bağlantı yolları, zeminde aşınma asfaltı, bazı noktalarda korkuluk, trafik işareti gibi otoyol standartlarına ait eksiklikler bulunan çevre otoyolunun kent içi trafiğin rahatlamasına büyük katkı sağlayacağı açıktır..
Bu çalışmalar dolayısıyla çevre otoyolunun bazı bölümlerinin birkaç günlüğüne kapatılmasının kent içi trafiğinde özellikle de yakın çevre yolunda nasıl bir trafik sıkışıklığına yol açtığını görüyor ve yaşıyoruz..
Geçtiğimiz günlerde yeni çevre otoyolunu bir uçtan diğer uca geçerek yakından görme- inceleme- fırsatımız oldu..
Daha önce yerel basında da yer aldığı gibi İstanbul, Ankara-İzmir ve Mudanya yol bağlantılarında gereksiz köprü ve bağlantı yollarının yapıldığı ve bu imalatlar için trilyonların yüklenici firmaya ödenmiş olduğu gerçeğini görmemek mümkün değil..
Ayrıca yol güzergahında ve bağlantı yollarındaki kurplarda ( virajlarda ) dever’lerin teknik standartlara uygun olmadığı gerek virajlara girişimizde gerekse bağlantı yollarında kendini açık bir şekilde hissettirmektedir..
Otoyol statüsüne geçilip maksimum hızın artması halinde özellikle virajlarda dever hatalarından dolayı trafik kazalarının meydana gelmesi kaçınılmaz olacaktır.
Kaldı ki açılışından bugüne kadar aradan çok kısa bir süre geçmiş olmasına rağmen bu yol üzerinde sık sık trafik kazaları meydana geldiğine dair bilgileri de daha şimdiden almaya başladık..
Bu konuda Karayolları Bölge Müdürlüğü , Otoyol Yapım Başmühendisliği ve müşavir firma (UBM ) teknik elemanlarının proje ve uygulamadaki dever eğimlerini tekrar gözden geçirmelerinde fayda görüyoruz.
Şayet proje veya uygulamada dever standartlarına uymayan eğimler tespit edildiği taktirde bildiğimiz kadarı ile henüz geçici kabulü yapılmayan çevre otoyolunda bu teknik hatanın yüklenici firma tarafından düzeltilmesi gerekir..
Aşınma asfalt çalışmaları tamamlanan otoyolda şayet varsa bu teknik hatanın düzeltilerek dever’lerin teknik standartlara uygun hale getirilmesinin mümkün olup olmadığını ise konunun yetkili uzmanlarına bırakıyoruz..
Bu konularla ilgili olarak Karayolları 1. Bölge Müdürlüğü yetkililerine yazılı olarak ( e-mail ile ) sorduğumuz sorulara Bölge Müdürü sn Turgay Mesçi otoyolda gerek kurplarda gerekse diğer yerlerde herhangibir proje ve uygulama hatasının bulunmadığını ifade etmiştir.
Çevre Otoyolunun doğuda Turan köy ayrımına kadar 4.5 km daha uzatılarak Yenişehir Havaalanı ile kent merkezi arasındaki ulaşımı kolaylaştıracak bağlantı yolu proğrama alınmış ve inşaat çalışmaları devam etmektedir.
Her zaman ve her zeminde iddia ettiğimiz gibi gerek karayolu gerekse demiryolu bağlantıları zaman geçirilmeden devreye sokulması halinde Yenişehir Havaalanı kentimiz ve hinterlandındaki büyük potansiyele hizmet eder hale gelebilecektir.
Dünyadaki hemen hemen bütün havaalanlarının kent merkezlerine uzaklığı Bursa-Yenişehir havaalanı arasındaki mesafeden az değildir. Yeter ki kent merkezi ile havaalanı arasında güvenli, süratli ve ekonomik toplu taşım-ulaşım- araçları devreye sokulabilsin.
Not;
Aşınma asfaltı; İri agrega (mıcır), ince agrega ve filler ( mineral toz ) ile asfalt çimentosunun sabit karıştırma tesislerinde sıcaklık ve bileşim bakımından karıştırılarak yol yüzeyine en son tabaka olarak serilmesidir.
Dever; Karayolu yapımında viraja giren araçları etkileyen merkezkaç kuvvetinin bir kısmının yol tarafından karşılanmasını sağlamak için lastiklerle yol arasındaki sürtünme kuvvetini arttırıp aracın yolda daha iyi tutunmasını sağlayan, aracın yolda güvenle seyir etmesini temin eden bir karayolu uygulamasıdır.
Standart devlet yolunda yol ekseninden yol kenarına her iki tarafa doğru % 2 eğim uygulanır. Viraja yaklaşırken bir taraftaki eğim sabit tutularak diğer taraftaki eğim maksimum % 8’e kadar arttırılır ve yol viraj içine doğru eğimli hale gelir. Siz de virajı içten alır bu dever uygulaması sayesinde virajı güvenli bir şekilde geçip yolunuza devam edersiniz
|