Ana Sayfa 915 bin Türkiye Fotoğrafı
bülent dizdar

7 yıl önce - Çrş 11 Tem 2007, 13:41

Alıntı:
Benim öğrenmek istediğim şu:
Batı Müziğinde hassas bir kulak sahibi dinlediği bir melodinin tonu nu tesbit edebilir.Türk Müziğinde bu mümkünmü dür? daha doğrusu böyle bir kulak varmı dır?


Öncelikle belirtmeliyim ki; hassas bir kulak, işittiği her sesin tonunu tespit edebilir. Bunun Türk Musıkisi veya başka bir müzik türüyle bir ilgisi yoktur.

Türk Musıkisinde Taksim veya Geçki olarak adlandırılan bir form vardır. Bu form, herhangi bir müzik aletiyle, bir eserin başında ve/veya iki eser arasında çalınan, belirli bir notası olmayan, tamammen taksimi yapan icrakarın o anki duygularını yansıttığı, yani doğaçlama yaptığı sözsüz melodidir. Burada en önemli konu şudur;
Yukarıdaki mesajlarımda bahsettiğim gibi her makamın bir seyri vardır. Yapılacak taksimin de bir adı vardır. Örneğin Hicaz Taksim denildiğinde, taksimi yapacak kişinin Hicaz Makamının seyrine uygun olarak doğaçlama yapması anlaşılır. Böylece o makama ilişkin sesler kulakta yer eder ve ardından asıl çalınacak esere geçilir.
Demek ki; Taksim yüzyıllardır kullanılan bir form olduğuna göre hassas bir kulak bir komalık sesi bile algılayabiliyormuş.

Makamlar bahsine devam etmeden önce son bir şey daha söylemek istiyorum.
Si Bemol;
Uşşak Makamında 2 koma,
Hüseyni Makamında 3 koma,
Muhayyerkürdi Makamında 4 koma,
Nihavent Makamında 5 komadır.

Biz bir eser çalınırken, çalınan bu eserin hangi makamda olduğunu ayırt edebiliyorsak, işte bu birer komalık ses farklılıklarını algılayabildiğimizdendir.


bülent dizdar

7 yıl önce - Cum 13 Tem 2007, 14:21

41) ACEMKÜRDİ MAKAMI

Acemkürdi Makamı Dizisi, Dügah perdesi üzerinde (yani yerinde) Kürdi dörtlüsü ve Neva perdesi üzerinde Buselik beşlisinden meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Acem perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si küçük mücennep bemol



Dizinin Seyri: Acemkürdi Makamının seyrine genellikle dizinin üst tarafında bulunan seslerden başlanır. Neva perdesi üzerindeki Buselik beşlisinin seslerinde dolaşılarak güçlüsü olan Acem perdesinde asma kalış yapılır. Acemkürdi Makamı, Acem Makamı gibi Bayati dizisi ve Acem perdesindeki Çargah beşlisinin seslerini kullanır. Bu seslerde dolaşılarak Acem perdesinde sıkça kalışlar yapılır. Daha sonra Kürdi dizisinin sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Altın tasta gül kuruttum aman Ali'm (Nimet Hanım)
* Artık gelecek sanma sakın, geçti o günler (Arif Sami Toker)
* Aşkımı bir anlasan, gözlerime baksan da (Mustafa Sağyaşar)
* Aşkın ile gündüz gece giryanım efendim ( Sadi Hoşses)
* Aşkın kanununu yazsam yeniden (Sadettin Öktenay)
* Bak yine geçti bahar, gül neylesin neylesin (İzzet Altınbaş)
* Bir sevda geldi başıma, felek su kattı aşıma (Arif Sami Toker)
* Canan bilirim sen beni nalan edeceksin (Ekrem Güyer)
* Fikrimin ince gülü, kalbimin şen bülbülü (İsmail Hakkı Bey)
* Kır atıma bineyim, yar yoluna gideyim (Nasibin Mehmet Yürü)
* Rüzgar uyumuş, ay dalıyor, her taraf ıssız (Refik Fersan)
* Sana eller, ne güzelsin, demesin kıskanırım (Faruk Kayacıklı)
* Sevdadır şu kalbe dolan, bu gerçeği sanma yalan (Alaeddin Şensoy)
* Söyleyin nerde o göz nuru gönül sevgisi yar (Sadettin Kaynak)
* Yar peşinden koşa koşa yoruldum (Zeki Duygulu)
* Yıllar sonra rastladım, çocukluk sevgilime (Yıldırım Gürses)
* Yükselen nağmenle bak, solan güller renk aldı (Muzaffer İlkar)


bülent dizdar

7 yıl önce - Prş 19 Tem 2007, 10:00

42) GERDANİYE MAKAMI

Gerdaniye Makamı Dizisi, Rast Makamı ve Hüseyi Makamı dizilerinin birleşmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Gerdaniye perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici bir seyre sahip olan Gerdaniye Makamının seyrine genellikle Gerdaniye perdesi civarından başlanır. Rast dizisinin üst seslerinde gezindikten sonra Gerdaniye perdesinde asma kalış yapılır. Daha sonra Hüseyni dizisinin seslerine geçilir. Karışık gezindikten sonra Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Ah neyleyim gönül gönül senin elinden (Anonim Türkü)
* Al yanağın alına, yanam kimse duymaya (Akın Özkan)
* Bahar olur yaz olur, güzellerde naz olur (Yesari Asım Arsoy)
* Bulut gelir seher ile, çiçek açar bahar ile (Kemal Altınkaya)
* Karşı dağdan uçan turna, yaralı kalbime vurma (Kadri Şençalar)
* Kervanım geçmiyor kardan (Zeki Duygulu)
* Odasına girdim fincan elinde (Anonim Türkü)
* Seherde ağlayan bülbül, sen ağlama ben ağlayım (Anonim Türkü)
* Şu dağları delmeli, kül edip elemeli (Fahri Kayahan)
* Yüce dağ başında harman güç olur (Anonim Türkü)


43) HİSARBUSELİK MAKAMI

Hisarbuselik Makamı Dizisi, Hisar Makamı dizisine yerinde bir Buselik beşlisinin eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnici çıkıcıdır
c. Güçlü: Hüseyni perdesidir
d. Yeden: Nim Zirgüle perdesidir
e. Donanım: Sol bakiye diyez, Re bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici - çıkıcı bir seyre sahip olan Hisarbuselik Makamının seyrine genellikle Hüseyni perdesi civarından başlanır. Hüseyni perdesi üzerindeki Zirgüleli Hicaz Makamının sesleri kullanılır ve Hüseyni perdesinde asma kalış yapılır. Hüseyni perdesi civarında ısrarlı kalışlar yapılarak Buselik beşlisi sesleriyle karara doğru inilir. Yedeni olan Nim Zirgüle perdesi de gösterilerek Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Beni de alın ne olur koynunuza hatıralar (Selahattin Pınar)
* Bir hadise var can ile canan arasında (Servet Yesari)
* Bir nevcihansın, şuh-i cihansın (Rahmi Bey)
* Dök zülfünü meydana gel, sür atını ferzane gel (Tanburi Mustafa Çavuş)
* Şu karşıdan gelen esmer, aşkıma ihanet etti (Kadri Şençalar)
* Yandım deminden, ağyar elinden (Denizoğlu Ali Bey)


bülent dizdar

7 yıl önce - Pts 23 Tem 2007, 22:31

44) SABA MAKAMI

Saba Makamı Dizisi, Dügah perdesindeki Saba dörtlüsü ile Çargah perdesindeki Zirgüleli Hicaz dizisinin birleşmesinden meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Çargah perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Re bakiye bemol

Dizinin Seyri: Saba Makamının seyrine durak (karar) sesi olan Dügah perdesi civarından başlanır. Saba dörtlüsünün sesleri kullanılarak bu dizinin seslerinde dolaşılır. Çargah perdesinde asma kalış yapılır. Çargah perdesi üzerindeki Zirgüleli Hicaz dizisinin seslerine geçilir. Tekrar aşağı inilerek Çargah perdesinde ısrarlı kalışlar yapılır. Saba dörtlüsünün sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.

Önemli not; Saba Makamı dizisinde kullanılan Re bakiye bemol, her zaman 4 koma olarak icra edilmez. Bu nedenle etkisi ağırdır. Bu ağırlıkta Saba Makamına ayrı bir hava verir. Makamlarımızın içinde ayrı bir yere sahiptir. Hüznü temsil eder.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Aman doktor, canım cicim doktor, derdime bir çare (Anonim Türkü)
* Bağrı yanık bir anayım, derdimi kime yanayım (Kadri Şençalar)
* Belki bensiz bu yollardan, geçeceksin bir akşam (Ziya Taşkent)
* Bezm-i gamını sahn-ı gülistana değişmem (Neyzen Rıza Bey)
* Bir dalda iki kiraz, biri al biri beyaz (Anonim)
* Bir esmere aman gönül verdim (Tanburi Mustafa Çavuş)
* Bir nigah et kahr ile sen bakma Allah aşkına (Zeki Arif Ataergin)
* Bu akşam yine sensiz yollarda ağladım durdum (Şükrü Tunar)
* Bu aşkın ızdırabı bilmem ne zaman biter (Zeki Müren)
* Çamlar altında uzattı dest-i nazın bir peri (Bimen Şen)
* Düş ben gibi bir aşka sadakat ne imiş gör (Şerif İçli)
* Ey bad-ı saba, yar ile vuslat ne zamandır (Suphi Ziya Özbekkan)
* Gelmiş değil böyle peri, Hiç görmedim çoktan beri (Şakir Ağa)
* Güle sorma, o bilmez, aşkı sevdayı neşeyi (Erol Sayan)
* Gün doğdu, gönül beklemede cilve-i yari (Fehmi Tokay)
* Her seferinde hep böyle, koştum sevgiye sevgiyle (Zekai Tunca)
* Kalbime hasretin zehri döküldü (Mustafa Nafiz Irmak)
* Kınalı keklik idim, kanadımı kırdılar (Zeki Müren)
* Mey içerken düştü aksin camıma (Şevki Bey)
* Müptelayı aşk ile afetzede biçareyim (Rıfat Bey)
* Neydin güzelim, sen güzelim, dün gece neydin (Şerif İçli)
* Nigah-ı mestine canlar dayanmaz (Hacı Arif Bey)
* Öyle bir afet-i yekta-i emelsin meleğim (Aleko Bacanos)
* Sahilde saba rüzgarı ağlarken uyan sen (Mustafa Nafiz Irmak)
* Seni herkesten kıskanıyorum (Yesari Asım Arsoy)
* Uzayıp giden o tren yolları (Naci Tektel)
* Yine özlem dolu kalbimde birikmiş acılar (Erol Sayan)


bülent dizdar

7 yıl önce - Sal 24 Tem 2007, 13:48

45) SABA ZEMZEME MAKAMI

Saba Zemzeme Makamı Dizisi, Saba Makamı dizisine Kürdi dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnici - çıkıcıdır
c. Güçlü: Çargah perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Re bakiye bemol

Dizinin Seyri: İnici - çıkıcı bir diziye sahip olan Saba Zemzeme Makamının seyrine güçlüsü olan Çargah perdesi civarından başlanır. Saba Makamının sesleri kullanılarak Çargah perdesinde asma kalış yapılır. Kürdi dörtlüsünün sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şerkılar:
* Firakın sinemi dağlar (Mahmut Celaleddin Paşa)
* Hayal-i yare değme girye dursun (Rıfat Bey)


46) NİŞABUREK MAKAMI

Nişaburek Makamı Dizisi, Dügah perdesindeki Rast beşlisi ve Hüseyni perdesindeki Buselik dörtlüsünün birleşmesinden meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnici - çıkıcıdır
c. Güçlü: Hüseyni perdesidir
d. Yeden: Nim Zirgüle perdesidir
e. Donanım: Fa küçük mücennep diyez, Do bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici - çıkıcı bir diziye sahip olan Nişaburek Makamının seyrine güçlüsü olan Hüseyni perdesi civarından başlanır. Dizinin seslerinde dolaşılarak Hüseyni perdesinde asma kalış yapılır. Dizinin seslerinde çeşitli geçkiler yapılarak dolaşılır. Rast beşlisinin sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şerkılar:
* Aşkı fısıldar sesin, bülbül müsün, ah nesin (Neveser Kökdeş)
* Ayrılık yarı ölmekmiş, o bir alevden gömlekmiş (Selahattin Pınar)
* Ben kalender meşrebim, güzel çirkin aramam (Kanto)
* Ey gül ne acep silsile-i müşk-ü terin var (Yusuf Ziya Paşa)
* Fincanı taştan oyarlar, içine bade koyarlar (Anonim Türkü)
* Görmezsem bir lahza cananım seni (Tanburi Ali Efendi)
* İftirakınla efendim bende takat kalmadı (Cevdet Çağla)
* Niye bilmem ki bugün bende keder var (Hasan Fehmi Mutel)
* Uğruna ölürüm bir tek busenin (Fethi Karamahmudoğlu)
* Varsın gönül aşkınla harab olsun efendim (Lemi Atlı)


bülent dizdar

7 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 16:43

47) ISFAHAN MAKAMI

Isfahan Makamı Dizisi, Bayati Makamı dizisi ile Dügah perdesindeki Rast dörtlüsünün birleşmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnici - çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol

Dizinin Seyri: İnici - çıkıcı bir diziye sahip olan Isfahan Makamının seyrine güçlüsü olan Neva perdesi civarından başlanır. Bayati Makamının seslerinde dolaşılarak Neva perdesinde asma kalış yapılır. Neva perdesindeki Buselik seslerinde dolaşılır. Tiz seslere doğru fazla genişleme yapmaz. Neva perdesinden pese doğru inilerek Dügah perdesinde Rast'lı kalış yapılır. Sonra tekrar Bayati Makamının sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şerkılar:
* Bilirim nazı olur, bilmeyerek her güzelin (Erdinç Çelikkol)
* Düşme ey aşık hayale yağma yok (Hacı Arif Bey)
* Etme bihudefigan vaz geç gönül (Rahmi Bey)
* Ey gaziler yol göründü yine garip serimi (3. Selim)
* Fariğ olmam eylesen yüzbin cefa sevdim seni (Sadettin Kaynak)
* Ferdayı düşünmem, seni sinemde uyutsam (Zeki Duygulu)
* Ne bakarsın a gönül hırs ile yarin yüzüne (Bimen Şen)
* Sen de mi hala esir-i zülfi-i yar olmaktasın (Udi Hasan Bey)


48) BAYATİ ARABAN MAKAMI

Bayati Araban Makamı Dizisi, Bayati Makamı dizisiyle Neva perdesi üzerindeki Zirgüleli Hicaz Makamı dizilerinin birlikte kullanılmasıyla meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Mi bakiye bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici bir diziye sahip olan Bayati Araban Makamının seyrine tiz durak perdesi olan Muhayyer perdesi civarından başlanır. Zirgüleli Hicaz Makamının seslerinde dolaşılarak Neva perdesine inilir ve asma kalış yapılır. Çeşitli geçkiler kullanılarak tiz seslere çıkılır. Muhayyer perdesi üzerinde Kürdi dörtlüsünün sesleri kullanılarak genişleme yapılabilir. Muhayyer perdesinde asma kalış sösterilir. Tekrar Neva perdesine inilerek asma kalış yapılır. Sonra da Bayati Makamının seslerine geçilie ve Uşşak dörtlüsünün sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şerkılar:
* Bağa girdim ay çıktı, karşıma bir yar çıktı (Sadi Hoşses)
* Bana n'oldu, değişti şimdi halim (Rahmi Bey)
* Bana seyran-ı cemalindir emel (Rahmi Bey)
* Bekasız hüsnün güvenme anına (Lemi Atlı)
* Beni bigane mi sandın a canım (Salih Ağa)
* Gidiyorum, göz yaşımı dökerim (Nikoğos Ağa)
* Gözümde işvenümadır hayal-i bibedeli (Ahmet Rasim)
* Kalacak sanma bu çağın, bu güzellik solacak (Zeki Arif Ataergin)
* Neyleyeyim, nicedeyim, olamam bir an (Suyolcuzade Salih Efendi)


Emir ERTEN
7 yıl önce - Pts 13 Ağu 2007, 16:54

En hoşuma giden makam hicaz makamıdır.Ruhumu dinlendirir,huzur verir. Ancak bu diğer makamları sevmediğim anlamına gelmesin.Türk sanat müziğini genel anlamda beğenerek dinlerim.
Böylesine güzel bir konuya değindiği için Bülent ağbiyi tebrik ederim.


bülent dizdar

7 yıl önce - Çrş 22 Ağu 2007, 10:58

49) TAHİR BUSELİK MAKAMI

Tahir Buselik Makamı Dizisi, Tahir Makamı dizisine yerinde Buselik beşlisinin eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Nim Zirgüle perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici bir diziye sahip olan Tahir Buselik Makamının seyrine genellikle tiz durak civarından başlanır. Tahir Makamının sesleri kullanılarak dolaşılır. Neva perdesinde asma kalış yapılır. Neva perdesine inilirken Fa bakiye diyez (Evç) naturel yapılarak Acem haline getirilir. Tekrar Tahir Makamının seslerine geçilir. Neva'da asma kalış yapıldıktan sonra pes seslere Buselik beşlisi sesleri kullanılarak inilir. Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şerkılar:
* Bahar gelir güller açar, bülbül öter neşe saçar (Ali Galip Alnar)
* Canlandı hayalimde o şuh sazı elinde (Refik Fersan)
* Geçti o gamlı eyyam-ı serma (Rahmi Bey)
* Kız bir ince su gibi, karşımdan akıp geçme (Zeki Arif Ataergin)
* Nazlım ne kadar güzel yüzün var (Hafız Ahmet İrsoy)
* Su gelir taşa değer, Kirpikler kaşa değer (Kasım İnaltekin)


50) ŞEHNAZ MAKAMI

Şehnaz Makamı Dizisi, yerinde Hicaz, Uzzal veya Hümayun dizilerinden biri ile Hüseyni perdesindeki Hümayun dizilerinin birleşmesinden meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Hüseyni perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si bakiye bemol, Do bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici bir seyre sahip olan Şehnaz Makamının seyrine tiz durak civarından başlanır. Hüseyni perdesi üzerindeki Hümayun dizisinin seslerinde dolaşılır. Tiz durak olan Muhayyer perdesinde ısrarlı kalışlar yapılır. Muhayyer perdesinde Buselik beşlisi halinde genişleme sesleri kullanılabilir. Hicaz dörtlüsünün sesleri kullanılarak Hüseyni perdesine inilir. Hüseyni perdesinde asma kalış yapılır. Sonra Hicaz ailesinin sesleri kullanılarak pes seslere inilir ve Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şerkılar:
* Bana derler külhanlı, tığ gibi delikanlı (Kadri Şençalar)
* Beni ateşlere salan o kapkara siyah gözler (Zeki Arif Ataergin)
* Denizin dalgasını bekliyorum, dinliyorum (Şemsettin Ziya Bey)
* Didem yüzüne nazır, nazır yüzüne didem (Nazım Yahya Efendi)
* Ey dilber-i işvebaz, nedir bu sendeki naz (Rahmi Bey)
* Feryad ki feryadıma imdat edecek yok (Tanburi Cemil Bey)
* Fırsat bulsam yare varsam (Tanburi Mustafa Çavuş)
* Gönül durmaz, su gibi çağlar (Dede Efendi)
* Sakiye mey sun ki bir gün lalezar elden gider (Alaeddin Yavaşça)
* Söyle niçin benden kaçtın, yüreğime yare açtın (Bimen Şen)


bülent dizdar

7 yıl önce - Pts 03 Eyl 2007, 12:15

51) DÜGAH MAKAMI

Dügah Makamı Dizisi, yerinde Saba Makamı dizisine Yegah perdesindeki Neveser Makamı dizisinin eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Çargah perdesidir
d. Yeden: Nim Zirgüle perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Re bakiye bemol

Dizinin Seyri: Dügah Makamı dizisi, Saba Makamı dizisi gibi yazılır. Fakat seyri biraz farklıdır. Yegah perdesi üzerindeki Neveser dizisi mu makama ayrı bir renk katar.
Dügah Makamının seyrine genellikle karar sesi olan Dügah (La) perdesi civarından başlanır. Neveser dizisinde dolaşılarak güçlüsü olan Çargah (Do) perdesinde asma kalış yapılır. Saba Makamında tiz sesler kullanılmasına karşılık, Dügah Makamında pes sesler kullanılır. Karar sesinden pese doğru inilirken Nikriz beşlisi halinde Yegah perdesine kadar inilir. Dügah perdesi üzerinde Hicaz dörtlüsü halinde genişleme yapar ki böylelikle Neveser dizisi meydana gelmiş olur.
Dügah perdesi üzerinde Saba dörtlüsünün seslerine geçilir. Tekrar güçlü sesi olan Dügah (La) perdesinde kalış yapılır. Hicaz dörtlüsünün sesleri kullanılarak karara doğru inilir. Yedeni olan Nim Zirgüle perdesi de gösterilerek Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Aksaray'dan geçer iken çevirdiler yolumu (Anonim Türkü)
* Gel son nefesten evvel hastana derman getir (Sadi Işılay)
* Ne yamandır dil-i biçareye olsa müşteri (Şakir Ağa)
* Ruhum bahar umuduyla dolsun gel (Fethi Karamahmudoğlu)
* Yine o menekşe gözleri aralı (Kadri Şençalar)


52) HÜZZAM MAKAMI

Hüzzam Makamı Dizisi, yerinde Hüzzam beşlisine, Neva perdesinde Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Segah perdesidir
b. Seyir: İnici - çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Kürdi perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Mi bakiye bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: Hüzzam Makamı, en çok kullanılan makamlardan biridir. Bu makamın seyrine genellikle güçlü sesi olan Neva (Re) perdesi civarından başlanır. Hüzzam beşlisinin sesleri kullanılarak Neva perdesinde asma kalış yapılır. Hümayun dizisinin seslerine geçilir ve bu seslerde dolaşılır. Tekrar Neva perdesine inilerek asma kalış yapılır. Hüzzam beşlisinin seslerine geçilir. Yedeni olan Kürdi perdesi de gösterilerek Segah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Açmam, açamam, söyleyemem, çünkü derinde (Nasibin Mehmet Yürü)
* Ada'nın yeşil çamları aşkımıza yer olsun (Şükrü Tunar)
* Ahım gibi ah var mı acep ahlar içinde (Osman Nihat Akın)
* Akşam dönüşü geçtim o esrarlı bağından (Marko Çolakoğlu)
* Akşamın olduğu yerde bekle diyorsun, gelmiyorsun (Avni Anıl)
* Alıverin bağlamamı çalayım aman (Anonim Türkü)
* Ali'min evleri çamdan, yolcusu var Adana'dan (Sedat Öztoprak)
* Asker oldum piyade, yar yandım aman (Burhan Çakır)
* Avare gönlüm yine sensiz hicrana daldı (Melahat Pars)
* Aylar yıllar geçti yok senden bir haber (Şekip Ayhan Özışık)
* Ayrılık ümitlerin ötesinde bir şehir (Avni Anıl)
* Bahar oldu beyim evde durulmaz (Şeyh Ethem Efendi)
* Bekledim gelecektin ömre bedel an gibi (Azmi Tuğrul)
* Beklerim her gün bu sahillerde mahsun böyle ben (İsmail Hakkı Nebioğlu)
* Beni bırakıp burada, gitme güzeller güzeli (Ali Şenozan)
* Benim şu yollardan üzgün geçtiğim senin yüzünden (Sadettin Öktenay)
* Bilirim daha sen pek küçüceksin (Bimen Şen)
* Bin hüzün çöktü yine gönlüme akşamla benim (Sadettin Kaynak)
* Bir sen kaldın içimde, bir de o hatıralar (İrfan Özbakır)
* Bir zamanlar maziye bak, ne kadar şendik (Şükrü Tunar)
* Böyle mi esecekti, son günümde bu rüzgar (Teoman Alpay)
* Bu gece son gecemiz, acı günler yakında (Teoman Alpay)
* Bu ne sevgi ah, bu ne ızdırap (Abdullah Yüce)
* Çekemezler sevgimizi, bilemezler kalbimizi (Yılmaz Yüksel)
* Çıkar yücelerden haber sorarım (Sadettin Kaynak)
* Dargın ayrılmayalım, diye koştum sana dün (Yusuf Nalkesen)
* Dilimi bağlasalar, anmasam hiç adını (Selahattin Altınbaş)
* Dinmiyor hiç bu akşam, ne gözyaşım ne acım (Ziya Taşkent)
* Dün gece mehtaba dalıp hep seni andım (Semahat Özdenses)
* Ey gül-i bağ-ı eda, sana oldum müptela (Dede Efendi)
* Gecenin matemini aşkıma örtüp sarayım (Selahattin Pınar)
* Gönlüm seher yeli gibi, daldan dala essem diyor (Sadettin Kaynak)
* Hayat budur sevgilim, geçenler unutulur (Hüseyin Mayadağ)
* Her gece yollarda gözledim seni (Kasım İnaltekin)
* Her şey bana göz süzüp, baktığın an başladı (İlgün Soysev)
* Hicran, yine hicran mı bu aşkın sonu söyle (Şerif İçli)
* İçimde kim vardır, bir bile bilsen (Yusuf Nalkesen)
* Kalbimin sahibi sensin, orda yalnız sen varsın (Şekip Ayhan Özışık)
* Madem küstün dargındın, neden geldin ağladın (Yusuf Nalkesen)
* Menekşe gözlerde hiç vefa yokmuş (Şekip Ayhan Özışık)
* Ömrümüzün son demi, son baharıdır artık (Selahattin Altınbaş)
* Pişman olur da bir gün, dönersen bana geri (İrfan Özbakır)
* Seni, sesini, gözlerinin rengini, unutabilsem (Sadi Hoşses)
* Sesimde şarkısı aşkın, figan olup gidiyor (Selahattin İnal)
* Söyleme bilmesinler, bu aşkın bittiğini (Selahattin Altınbaş)
* Yine bir sızı var içimde, akşam oldu diye (Şerif İçli)
* Yitirmişim ben gülümü, uçurmuşum bülbülümü (Yusuf Nalkesen)


bülent dizdar

7 yıl önce - Çrş 05 Eyl 2007, 12:26

53) SEGAH MAKAMI

Segah Makamı Dizisi, Segah perdesi üzerindeki Segah beşlisine, Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Segah perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Kürdi perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Mi koma bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: Segah Makamının seyrine karar sesi civarından başlanır. Segah beşlisinin sesleri kullanılır ve Neva (Re) perdesinde asma kalış yapılır. Segah beşlisinin sesleri kullanılarak Evç perdesi üzerinde bulunan Hicaz dörtlüsünün seslerine geçilir. (İnişte, yani pes seslere dönerken Evç perdesi "Fa Diyez" natürel halde Acem "Fa" olarak icra edilir.)
Segah beşlisinin seslerinde ısrarla dolaşılır. Yedeni olan Kürdi perdesi de gösterilerek Segah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Açılır gonca gül yar, seni sevse bülbül yar (Erol Sayan)
* Ah o gönül hırsızı, verir içime sızı (Nuri Halil Poyraz)
* Aşkın beni durmaz yakar (Sadettin Kaynak)
* Aşkın o sihirli elini, hisseder gibiyim (Erol Sayan)
* Aşk yolunda bağrı yanık yolcular (Sadettin Kaynak)
* Ay kız adın amandır, hoş bakışın yamandır (Azeri Türkü)
* Ayrılık yaman kelime, benzetmek azdır ölüme (Sadettin Kaynak)
* Ben bir küçük cezveyim, elden ele gezmeyim (Necip Mirkelamoğlu)
* Benim sen nemsin ey dilber (Ahmet Rasim)
* Ben seni unutmak için sevmedim (Amir Ateş)
* Bir rüzgardır gelir geçer sanmıştım (Sadettin Kaynak)
* Çırpınırdın Karadeniz, bakıp Türk'ün bayrağına (Hacıbeyli Üzeyir Bey)
* Derman kar eylemez, ferman dinlemez (Sadettin Kaynak)
* Dertliyim ruhuma hicranımı sardım da yine (Sadettin Kaynak)
* Dil harab-ı aşkınım, sensin sebep berbadıma (Tanburi Ali Efendi)
* Dönülmez akşamın ufkundayız, vakit çok geç (Münir Nurettin Selçuk)
* Gel gitme, kalmasın gözüm yollarda (Kaptanızade Ali Rıza Bey)
* Gözlerinden içti gönlüm neş'eyi (Şükrü Şenozan)
* Gurbet içimde bir ok, her şey bana yabancı (Teoman Alpay)
* Herkes gitti yalnız kaldım meyhanede (Refik Fersan)
* İncecikten bir kar yağar, tozar Elif Elif diye (Sadettin Kaynak)
* Kapat gözlerini kimse görmesin (Mustafa Seyran)
* Köprüler yaptırdım gelip geçmeye (Karam) (Anonim Türkü)
* Kuş olup uçsam sevgilimin diyarına (Neveser Kökdeş)
* Leyla bir özge candır, kara gözlü ceylandır (Sadettin Kaynak)
* Olmaz ilaç, sine-i sadpareme (Hacı Arif Bey)
* Ölürsem yazıktır sana kanmadan (Hayri Yenigün)
* Saçın yüzüne değse, telini kıskanırım (Teoman Alpay)
* Tuti-i mucize guyem, ne desem laf değil (Itri)


54) MÜSTEAR MAKAMI

Müstear Makamı Dizisi, Segah Makamı dizisine, Müstear dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Segah perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Kürdi perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Mi koma bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: Müstear Makamının seyrine genellikle karar sesi civarından başlanır. Müstear dörtlüsünün sesleri kullanılarak güçlüsü olan Neva (Re) perdesinde asma kalış yapılır. Segah Makamı dizisine geçilerek orta seslerde dolaşılır. Neva perdesinden tiz seslere doğru Buselik dörtlüsünün sesleri kullanılarak çıkılır. Tekrar pes seslere Segah dizisi kullanılarak inilir ve Müstear dizisinin sesleri kullanılarak Segah perdesinde karar verilir.

Not: Aldığı arızalar ve karar sesi itibariyle her ne kadar Segah Makamına benzese de, Müstear makamı seyir olarak farklı bir makamdır. Çok fazla kullanılmamıştır.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Evvel benim nazlı yarim, severim kimseler bilmez (Şakir Ağa)
* Gel ey saki, şarabı tazelendir (Rahmi Bey)


cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
Ana Sayfa -> HABERLER ve SOHBET