Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
erkmen se

10 yıl önce - Sal 19 Hzr 2007, 10:42
Manisa - Akpınar - Taş Suret Ana Tanrıça Kabartması


Manisa Spil Dağı Akpınar TAŞ SURET Ana Tanrıça Kabartması: Tarihin her döneminde pınarlar,tatlı ve temiz su kaynakları olarak insanoğlunun ilgi ve saygısına sahip oldular.Özellikle bol sulu pınarlar daha fazla insanın gereksinmesine cevap verdikleri için kutsallıkları da o denli yüksek oldu.Manisa'nın birkaç metre doğusunda ,Antik SPYLOS(SPİL)Dağının hemen ayağının dibinden fışkıran Akpınar da halen Manisa'yı(Eski SPYLOS MAGNESİA'sı) besleyen bir su kaynağı olarak antik dönemde de saygı gördü.
Akpınar'ın hemen üzerindeki kayalık yamaçta yer alan 9 metre yüksekliğinde,
oldukça aşınmış durumdaki tanrı veya tanrıça kabartmasının da Akpınar ile ilişkisi olmalıdır.Bu Ana Tanrıça(MAGNA MATER)kabartmanın İÖ.2.binin ikinci yarısında yapıldığını söylemek olasıdır.
İÖ.1500 ile 1200 yılları arasında Hitit İmparatorluğu'nun siyasi ve askeri baskısı altında olduğunu bildiğimiz Assuwa ve daha sonraları Seha nehri ülkesi sınırları içinde yer alan bu bölge Karabel Anıtının da gösterdiği gibi kültürel alanda da Hitit etkisi altındaydı.Ana Tanrıça figürünün yanında Luvi hiyeroglfleri de vardır.Taş Suret'le ilgili Daha başka,ayrıntılı örnekleri önümüzdeki mesajlarda daha geniş aktaracağımı belirtmeliyim.
TAŞ SURET ile ilgili Kaynaklar:
Hatti ve Hitit  Uygarlıkları-Prof.Dr.Ekrem AKURGAL-1995(63)
Paleolitik Çağdan Türk Fethine Kadar İzmir'in Smyrna'sı-Prof.Dr.Ersin DOĞER-İletişim yayınları -2006
Lydia-Prof.Dr.Bilge UMAR-İnkilap yayınları-2001
Taşsuret Anatanrıça Kabartması ile ilgili digital öncesi çekilmiş iki fotoğraf yüklüyorum..


İşte Spil dağındaki Akpınar'da bulunan Ana Tanrıça kabartması,Ege bölgesinde Luvi Hitit Uygarlığının Tunç Çağı kültürlerinin en güzel,örnekleri olarak hala gezilip,görülmeyi bekliyorlar..
 

(+)



 

(+)




En son erkmen se tarafından Sal 19 Hzr 2007, 23:08 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi


erkmen se

10 yıl önce - Sal 19 Hzr 2007, 22:46

Bilinen en eski Ana Tanrıça kabartması ,Manisa'dan Turgutlu'ya giden yol üzerinde,Manisa'nın 7km.kadar güneydoğusunda,Manisa kenti su tesislerinin bulunduğu Akpınar'da , yolun sağında  ve hemen yanındaki dağ yamacının biraz yukarı bölümündedir.Kabartma,kaya yüzeyine,insan boyundan daha büyük  boyda oyulmuştur ve oturan bir kadın görünüşündedir;uzmanlarca İÖ.13,yüzyıl 2.yarımına tarihleniyor,Taş Suret,üzerine işlendiği kayanın biraz gevşek olması nedeniyle,binyıllar boyunca pek aşınmıştır,ayrıntıların tümü yok olmuştur.
Akpına'daki Kybele kabartmasının yanıbaşında kaya yüzeyindeki bazı çıkıntıları inceleyenlerden kimi,onları,Luvi hiyeroglifi simgeleri saydılar,hatta Bossert ,o çıkıntıların EXERCITUS-Mu(wa)diye okunmasını önerdi.Ancak başka uzmanlar kendisi de bir filolog ve epigrafya uzmanı olan Prof.Bean,orada yazı bulunmadığını iddia ettiklerinden ,Sipylos anıtında Luvi Hiyeroglifil var mı yok mu konusu tartışmalı kalmıştı.
Yakın zamanda ,Hans Güterbock R.LAlexander,bu anıtın 3m. kadar solunda kendilerinin Sipylos'daki ikinci yazıt diye adlandırdıkları bir yazıtın varlığını ,bilim dünyasına duyurmuş daha doğrusu hatırlatmışlardır.Bu yazıtta Luvi hiyeroglifi simgeleri ,kayaya 2-3mm.derinliğinde çizgiyle işlenmiştir ve kayanın o bölümü,yukarıdakibir çıkıntı nedeniyle güneş görmediğinden simgeler,onları arayan yani çevrede yazıt arayan ,Luvi yazısı simgelerini tanıyan uzman bir kişinin bile gözüne kolayca çarpmıyorlar;Luvi yazısı simgeleri üzerine bilgisi olmayan kişinin ise oradaki çizgileri görse bile,bir yazıtla karşılaştığını anlaması beklenemez.Simgeler burada,yukarıdan aşağıya dizilerek yazılmışlardır;iki sütun halindedirler ve sütunların her birinde 4-5 işaret vardır.Güterbock sağındaki sütunda yukarıdan aşağı ilk üç işareti ZU -WA-LA diye okumuştur.Hitit belgelerinin birinde ,Zuwala diye biri gerçekten anılıyor ve böylece ,Zuwala'nın kişi adı olduğunu anlıyoruz.Aynı sütunda bunlardan sonra gelen son işaret ise,Luvi yazısında (Henüz aydınlatılamamış)bir makamı,bir görevliyi belirtiyor.Demek ki yazıtta adı geçen  Zuwala,o işaretin gösterdiği makamın sahibidir.İkinci sütunda bulunan simgelerin kimi fazla siliktir,belirsizdir,bu nedenle Güterbock diğer sütunu okuyamamıştır.,
Güterbock ile Alexander ,bu yazıtı görmekle önemi kuşku götürmeyecekbir buluş yapmanın sevincini yaşamışlardı.Sonradan,o yazıtı ilk kez Eduard Gollob'un 1882 'de Viyana'da yayınlanan bir yazıyla bilim dünyasına duyurduğunu ve L.Messerschmidt'in de ona gönderme yaparak1900'de çıkan bir yazısında aynı konuyu işlediğini öğrendiler.Ancak Luvi'lerin adının bile bilinmediği o yıllarda bu yazıtın bulunuşunun önemsenmeyişi,unutuluşu doğaldır.Bugün ise Batı Anadolu Tarihinde Luvi Halkının ne kadar önemli yeri bulunduğunu biliyoruz.Hele Troia kazı başkanıProf. Korfmann 'ın Troia'da,Prof.Recep Meriç'in de Torbalı/Metropolis /Puranda'da Luvi yazısı simgeleri bulunan birer mühür bulmasından sonra o tarihi aydınlatmak için o kültürden kalma yazılı ,yazısız belgeler aranıyor.
Böyle bir zamanda  Ana Tanrıça'nın yanıbaşındaki yazıtı yeniden bulup hatırlatmanın değeri ,1882'de oradaki yazıtı ilk kez görmüş olmanın değerinden eksik değildir.
Kaynak:LYDİA-Prof.Dr.Bilge UMAR.
Luvi ve Hitilt'erle ilgili bu sitemizdeki diğer mesajlarımız aşağıdaki linklerdedir.
http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=30825& ...mp;start=0
http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?p=524238#524238
http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?p=522039#522039
Erkmen Senan
Gene digital öncesi dönemlerde çekilmiş TAŞ SURET fotoğrafları;....



 

(+)



 

(+)


Taş Suret'in sol(Bakan kişinin sağ)yakınında bulunan Luvi Yazıtı simgeleri.Çok dikkatli bakınca kayanın orta kısımlarında Luvi Hiyeroglifleri görülüyor,yüzyıllardır bu simgeler kalıcılığını sürdürüyor.
 

(+)




En son erkmen se tarafından Çrş 20 Hzr 2007, 22:04 tarihinde değiştirildi, toplamda 3 kere değiştirildi


cevap yaz
(üye olmadan da mesaj yazabilirsiniz)
ANA SAYFA -> Diğer Şehirler