Ana Sayfa 1 milyon Türkiye fotoğrafı
sayfa 1
Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cmt 12 Ağu 2006, 01:48
BUR » C1.04. Bursa'ya Denizyolu ile Ulaşımın Tarihçesi




Bu başlık altında, İstanbul'un Bursa ile denizyoluyla bağlantısını sağlayan tarihî vapurlarımızı ve kentin, geçmişi çok eskilere dayanan iki iskelesi; Mudanya ve Gemlik iskeleleriyle ilgili tarihî bilgileri, fotoğrafları biriktireceğiz...  

Akın KURTOĞLU


Cem Telgeren
15 yıl önce - Cmt 12 Ağu 2006, 23:06

Evet bilhassa Mudanya iskelesi uzun yıllar boyunca Bursa'nın denize açılan kapısı olmuştur.Tabii Gemlik iskelesi de.Ancak aralarındaki fark Mudanya'nın daha çok yolcu ve araç taşımacılığı için Gemlik'in de yük taşımacılığı için kullanılmış olmasıdır.Gemlik'in serbest bölgeye yakınlığı ayrıca ilçe sınırları içinde Gemport özel limanının da olması Gemlik'i önemli bir ithalat ihracat liman merkezi haline getirmiştir.Mudanya dan da yük taşımacılığı yapılmaktadır ama yük taşımacılığında asıl yük Gemlik'in üstündedir.Mudanya'nın gerek Bursa'ya gerekse denizden İstanbul'a daha yakın olması Mudanya iskelesini yolcu taşımacılığında ön plana geçirmiştir.Geçmişten günümüze Mudanya İskelesi Bursa-İstanbul arası deniz ulaşımının kilit noktası olmuştur.

Tarih kitaplarında okuduğumuz gibi büyük kurtarıcı Atatürk'de İstanbul'dan Bursa'ya gelirken ya da Bursa'dan İstanbul'a dönerken hep Mudanya İskelesini kullanmıştır.İstanbul'dan Ertuğrul Vapuruyla Mudanya'ya gelen Atatürk buradan kara yolu ile Bursa'ya geçermiş.

Mudanya İstanbul arasındaki deniz ulaşımı yıllardır kesintisiz olarak devam ediyor.Seneler önce Denizcilik İşletmelerine ait yolcu gemileri Mudanya'ya seferler düzenlemişler ve bu seferler gerek Bursalılardan gerekse İstanbullulardan büyük ilgi görmüştür.Sonraki yıllarda ise bu hatta feribotlar çalışmaya başlamıştır ve yolcu taşımacılığına araç taşımacılığı da eklenmiştir.Her akşam saat 18.00 da Sirkeci İskelesinden kalkan feribot 3,5-4 saatlik şimdiye göre oldukça uzun sayılabilecek bir yolculuktan sonra Mudanya ya ulaşır ve İskeleye yanaşarak seferini tamamlardı.Gece Mudanya da kalan feribot sabahleyin saat 07.00 da bu kez Sirkeciye hareket ederdi.Bu feribot'un akşamları Mudanya iskelesine gelip yanaşması Mudanyalıların büyük ilgisini çekerdi.Bende Mudanya'da olduğum zamanlar hemen her akşam iskeleye gider ve feribotun yanaşıp yocu ve araç indirmesini ilgiyle izlerdim.Feribotun Mudanya açıklarına gelmesiyle birlikte iskele civarı bir anda kalabalıklaşır adeta her akşam burada adı konulmamış bir tören yaşanırdı.Feribotun yanaşması oldukça uzun ve meşakatli olurdu.Feribot iskeleye yanaşınca yan arka taraftaki büyük kapak indirilir ve yolcular ve de araçlar buradan iskeleye ayak basarlardı.

Sonraki yıllarda Başbakanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı döneminde İDO Mudanya'ya deniz otobüsü seferleri başlattı.Hatta ilk deniz otobüsünün Mudanya ya gelmesi nedeniyle yapılan törende bende vardım.R.T.Erdoğan ilk seferle Mudanya'ya gelmiş Burada o zamanki Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Erdem Saker tarafından karşılanmıştı.Bu seferin bir özelliği de İDO'nun İstanbul dışına  ilk deniz otobüsü seferi olmasıydı.  
                                                                   
Deniz otobüsü seferleriyle İstanbul-Mudanya arası deniz yolculuğu süresi 1,5 saate düşmüştü.Bu sefer ve sonraları başlayan Yenikapı-Yalova hızlı feribot seferleri yukarıda anlattığım Denizcilik İşletmesinin feribot deferlerine olan ilgiyi azaltmıştı.Artık insanlar İstanbul'a deniz ulaşımı için çok daha kısa zamanda İstanbul'a ulaşabilen İDO deniz otobüslerini tercih ediyordu.Böyle olunca da bir süre sonra feribot seferleri kaldırıldı.Bir süre sadece cuma günleri İstanbul dan Mudanya ya yolcu gemisi seferleri düzenlendi daha sonra bundan da vazgeçilerek bu seferler de kaldırıldı ve İstanbul-Mudanya arası deniz ulaşımı şimdi de olduğu gibi sadece İDO'ya bırakıldı.

Yakında hizmete girecek olan Güzelyalı-Yenikapı hızlı feribot hattı da İstanbul-Bursa arası deniz ulaşımına yeni bir soluk getirecektir.Bu hat biz Bursalılar tarafından merakla beklenmektedir.Seferler başladığında bu hattın Bursalılar ve İstanbullular tarafından büyük ilgi göreceği daha şimdiden belli olmuştur.


Süha
15 yıl önce - Pzr 13 Ağu 2006, 00:40

Bir şey diyeceğim hep Bursa’dan Yalova’ya inerken sağda çıkartma gemisinin resmi ile gemlik İstanbul 3 saat falan diyordu her geçtiğimde bakıyordum sonra ne oldu bilmiyorum. Feribotta çıkartma gemisine benziyordu ve sadece kamyonlar ve tırlar diyordu. Göreniniz var mı ? Sonra kayboldu ortadan.

Cem Telgeren
15 yıl önce - Pzr 13 Ağu 2006, 01:08

Alıntı:
Bir şey diyeceğim hep Bursa’dan Yalova’ya inerken sağda çıkartma gemisinin resmi ile gemlik İstanbul 3 saat falan diyordu her geçtiğimde bakıyordum sonra ne oldu bilmiyorum. Feribotta çıkartma gemisine benziyordu ve sadece kamyonlar ve tırlar diyordu. Göreniniz var mı ? Sonra kayboldu ortadan.


Evet bir ara özel bir şirkete ait büyükçe bir motor Mudanya-Zeytinburnu arasında sadece kamyonlar için seferler düzenliyordu.Bu sene de devam ediyor mu bu seferler bilmiyorum.Demekki Gemlikten de benzer bir sefer varmış bir zamanlar


Cem Telgeren
15 yıl önce - Sal 15 Ağu 2006, 23:10

Mudanya İskelesi açıklarında aynı model iki kardeş İDO deniz otobüsü Sinan Paşa ve Piyale Paşa manevra yapıyorlar.

 

(+)




Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Prş 17 Ağu 2006, 04:22

Cem üstadın fotoğrafından da görüleceği gibi, Gemlik Körfezi'ne deniz taşıtı çok yakışıyor.   Bu; deniz otobüsü de olsa, vapur da olsa, motorbot da olsa, Körfez'in çoktan beridir hakettiği bir süstü...   Temennimiz, bu güzel görüntülerin daha da artması...

Akın KURTOĞLU


Cem Telgeren
15 yıl önce - Cum 18 Ağu 2006, 00:38

Alıntı:
Gemlik Körfezi'ne deniz taşıtı çok yakışıyor.   Bu; deniz otobüsü de olsa, vapur da olsa, motorbot da olsa, Körfez'in çoktan beridir hakettiği bir süstü...      Temennimiz, bu güzel görüntülerin daha da artması...


Bu fotografı ben geçtiğimiz pazar günü çektim.O gün maşallah Mudanya iskelesine İDO deniz otobüslerinin biri gidiyor biri geliyordu.Babam hafta sonlarında bu durumun hep böyle olduğunu söyledi.Bir not.Sefer yapan tüm deniz otobüsleri Mudanya ya dolu geliyor dolu gidiyordu.


çağatay mete
15 yıl önce - Cmt 19 Ağu 2006, 15:44

Zaten Dalan zamanında bu deniz otobüsü işletmesi kurulmasaydı Gürtuna ve Topbaş gelişmesi için çalışmasaydı her halde Güney Marmara'da denizcilik bitecekti.Avşa,Uludağ, Ayvalık,Yeşilada vb. gemiler TDİ'ce hurdaya çıkarılmıştı ve yeni gemi alımıda yoktu.Gerçi İDO Mudanya'ya biraz geç geldi ama hoş geldi.

Akın Kurtoğlu

15 yıl önce - Cmt 19 Ağu 2006, 18:10

Alıntı:
bu deniz otobüsü işletmesi kurulmasaydı Gürtuna ve Topbaş gelişmesi için çalışmasaydı her halde Güney Marmara'da denizcilik bitecekti.

Çok doğru, Güney Marmara'nın deniz ulaşım yükünü günümüzde sadece denibüsler çekiyor. Her ne kadar sefer adetleri son derece kısıtlı da olsa; "1 her zaman için 0'dan büyüktür!..."  

Akın KURTOĞLU


Cem Telgeren
15 yıl önce - Cum 01 Eyl 2006, 23:25

Benim korktuğum şey Güzelyalı-Yenikapı feribotu hizmete girdiğinde Mudanya -Armutlu-Yenikapı-Bostancı deniz otobüsü seferlerinin kaldırılması ihtimali.Umarım korktuğum başıma gelmez.Eğer İDO bu seferi kaldıracak olursa bindiği dalı kesmiş olur.Evet belki hızlı feribot sefeleri başladığında bu hattın yolcu yoğunluğu bir miktar azalacak ama feribot bilet ücreti eğer daha pahallı olursa insanlar daha ekonomik olan Mudanya hattı deniz otobüslerini tercih edecektir.



sayfa 1
ANA SAYFA -> ULAŞIM - Marmara